Eх. 13. Make up a plan of the text, provide each point of the plan with necessary words and word combinations from Ex. 5,6. Compare and discuss your plans with your groupmates. — КиберПедия 

Кормораздатчик мобильный электрифицированный: схема и процесс работы устройства...

Общие условия выбора системы дренажа: Система дренажа выбирается в зависимости от характера защищаемого...

Eх. 13. Make up a plan of the text, provide each point of the plan with necessary words and word combinations from Ex. 5,6. Compare and discuss your plans with your groupmates.

2017-09-30 250
Eх. 13. Make up a plan of the text, provide each point of the plan with necessary words and word combinations from Ex. 5,6. Compare and discuss your plans with your groupmates. 0.00 из 5.00 0 оценок
Заказать работу

Ex. 14. Retell the text using your own plan and expressions from Ex. 5,6,13.

Ex. 15. Give the gist of the text in two or three sentences.

Ex. 16. Role play.

 

Choose roles and make a dialogue on the caste system in India. One of your classmates should give arguments in favor of the caste system.

 

 

VI. WRITING SKILLS

Ex. 17. Make up sentences of your own using expressions from Ex. 5,6. Provide similar historical context.

Ex. 18. Give your own definitions for the terms-realia you have found in the text. Do it in writing.

Ex. 19. Topics for essay writing:

 

1. The caste system in ancient and modern India.

2. The brahmans and their place in the structure of the society.

3. Karma and the problem of social justice.

 

 

VII. TRANSLATION SKILLS

Ex. 20. Translate the questions from Ex.12 in writing.

Ex. 21. Translate into English:

 

Общество Древней Индии делилось на касты. Индийцы назы­вают их «джаты» (jaties), а ученые — «варны». Принадлежность к касте была обусловлена рождением человека и наследовалась. Представители каждой касты занимались из поколения в поколение одной и той же профессией, поклонялись одним и тем же богам, строго исполняли установленные правила по отношению друг к другу и членам других каст. Возникновение каст один из гимнов Ригведы описывает так. Был мифический первочеловек. Из уст его произошли брахманы, из рук - кшатрии, из бедер — вайшьи, а из ступней — шудры.

Наиболее почетное место в обществе занимали брахманы, выполнявшие жреческие обязанности как знающие священное учение. Убийство брахмана считалось величайшим преступлением. Царей, военную знать представляли кшатрии — «наделенные имуществом». Раджа (царь, вождь) относится к кшатриям. Свободные общинни­ки — ремесленники, торговцы, землевладельцы — относились к вайшьям.

Положение шудр в древнеиндийском обществе было очень тяжелым. Им не полагалось ничего кроме непосильной каждодневной работы.

Ex. 22. Translate into Russian:

 

Theories of Caste

The first theory of caste is a product of race. The connection of caste and race was made by some of the earliest outside commentators on India who related it to the Aryan invasion of India and to the fact that members of Brahman castes were often light-skinned while members of peasant and low castes were often dark-skinned or displayed other 'aboriginal' traits. There is some basis in reality for this observation, but it is of limited value for an explanation of caste. Over the centuries certain populations were undoubtedly subjugated by others and the historical remnants of this can still be seen clearly in many places. But for the most part there is no obvious connection between caste and racial characteristics and in any case, the complexity of caste systems cannot be explained by a marker as crude as race. The often made comparison with racial segregation does not explain much.

The second theory, though false, is still widely believed. This is the idea that there is an inherent connection between caste and occupation which explains how the caste system works in general. But this connection is not a sufficiently good guide. The first reason for that is the fact that it is never the case that all members of a given caste perform a particular occupation. The second reason is that many people who perform the same occupation belong to quite distinct castes.

The main idea of the third theory is that the caste is fundamentally about dominance and exploitation. On this argument, Brahmans are at the top and Untouchables are at the bottom not because of their respective degrees of purity, but because of their respective degrees of material and economic power. But economic power and ritual status do not always coincide.

The fourth theory argues that in a caste system every group has its place, and the element of competition among them was removed. The argument against seeing caste as a form of social stratification is that this perspective smuggles in a modern, individualistic, 'western' set of values which is inappropriate where traditional, 'holistic' values prevail.

Words to remember

 

ascend v — 1. восходить; вести происхождение от чего-л.; ~ lineally - восходить по прямой линии, Syn: climb; 2. подниматься; продвигаться (по службе и т. п.)

caste [ka:st] n — 1. раса, род, клан, племя, порода (о людях), Syn: race; 2. каста (наследственная социальная группа в индуизме), Syn: class; 3. кастовость; 4. привилегированный класс, каста

conscious a — 1. сознательный, осознанный; сознающий; 2. ощущающий; 3. ~ of cold - чувствующий холод, Syn: aware; 4. здравый (обладающий способностью мыслить, делать выводы)

contrariwise adv - 1. наоборот, напротив, Syn: on the contrary; 2. и наоборот, Syn: vice versa; 3. противоположным образом, противоположно

defilement n — 1. загрязнение, Syn: contamination, pollution; 2. осквернение, опошление; incur ~ - подвергаться осквернению, навлекать на себя осквернение, Syn: desecration; 3. источник загрязнения

existence п - 1. действительность, Syn: reality; 2. бытие, жизнь; lead a certain ~ - вести определенное существование, Syn: being, subsistence

fit v — 1. быть в самый раз, подходить (к чему-л.); 2. быть подходящим для (чего-л.), соответствовать (чему-л.); 3. подгонять, пригонять, прилаживать, Syn: adjust, tailor; 4. снаряжать, оснащать (with), Syn: equip

ordain v — 1. посвящать в духовный сан; 2. предопределять; предписывать, Syn: predetermine, destine

ohibit [prohibit] v - 1. запрещать, Syn: ban, forbid; 2. препятствовать, мешать (from), Syn: prevent

prohibition п - запрет, запрещение

rigid a - жесткий, негибкий; непоколебимый, неподвижный, неподвижно закрепленный

submerge v—ассимилироваться; поглотить; раствориться

untouchable I a неприкасаемый

untouchable II п — член касты неприкасаемых

violate v- 1. нарушать, попирать, преступать; 2. осквернять; ~ a sanctuary — осквернять святилище; 3. вторгаться, врываться


Unit VII

THE MAURYAN EMPIRE

 

I. PRETEXT EXERCISES

Ex. 1. Make sure you know how to pronounce the following proper names:

 

Ex. 2. Practice the pronunciation of the following words:

nevertheless, rebels, path, enlightenment, slaughter, sacred, sufficient, neighboring.

 

Ex. 3. Guess the meaning of the following words:

architect, guards, missionaries, finance, enthusiastic, stupa, doctrine, fragmented.

 


Поделиться с друзьями:

Таксономические единицы (категории) растений: Каждая система классификации состоит из определённых соподчиненных друг другу...

Особенности сооружения опор в сложных условиях: Сооружение ВЛ в районах с суровыми климатическими и тяжелыми геологическими условиями...

Автоматическое растормаживание колес: Тормозные устройства колес предназначены для уменьше­ния длины пробега и улучшения маневрирования ВС при...

Историки об Елизавете Петровне: Елизавета попала между двумя встречными культурными течениями, воспитывалась среди новых европейских веяний и преданий...



© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!

0.016 с.