Каприччиозо: За пределами стиля — КиберПедия 

Биохимия спиртового брожения: Основу технологии получения пива составляет спиртовое брожение, - при котором сахар превращается...

Опора деревянной одностоечной и способы укрепление угловых опор: Опоры ВЛ - конструкции, предназначен­ные для поддерживания проводов на необходимой высоте над землей, водой...

Каприччиозо: За пределами стиля

2021-06-30 34
Каприччиозо: За пределами стиля 0.00 из 5.00 0 оценок
Заказать работу

 

Стр. 325 ‘Always remember that a theme is, after all, only a succession of notes’: Copland (1957), pp. 19–20. • Стр. 329 ‘A classical composer did not always need themes’: quoted in Rothstein (1996), p. 96. • Стр. 333 ‘After sufficient training, GenJam’s playing’: Biles (1994), p. 136. ‘it does not please us particularly well’: Spector and Alpern (1994), p. 7. • Стр. 335 ‘a decline in morals’: Scruton (1997), p. 502. • Стр. 336 ‘it has become increasingly clear that the coherence systems’: Becker and Becker (1979/1983), pp. 34–5. • Стр. 338 ‘traditional modes of deviation are exaggerated to extremes’: Meyer (1956), p. 71. ‘Modulations, cadences, intervals and harmonious progressions’: Hanslick (1891), p. 81. ‘unifies all elements so that their succession and relation’: A. Schoenberg, Style and Idea, ed. L. Stein, Faber & Faber, London, 1975, p. 279. • Стр. 339 ‘What would remain of the art of painting’: Scruton (1997), p. 291. • Стр. 341 ‘makes ever heavier demands upon the training’: Babbitt (1958), Доступно на http://www.palestrant.com/ babbitt.html. ‘I dare suggest that the composer would do himself ’: ibid. • Стр. 343 ‘the best music utilizes the full potential of our cognitive resources’: Lerdahl, in Sloboda (ed.) (1988), p. 255.

 

Парландо: Почему музыка говорит с нами

 

Стр. 355 ‘alone in the world with his more or less unintelligible language’: quoted in Cooke (1959), p. ix. • Стр. 358 ‘Whenever someone spoke to me’: quoted in M. Zemanová, Janᡠcek: A Composer’s Life, John Murray, London, 2002, p. 75. • Стр. 359 ‘Nations creates music, composers only arrange it’: quoted in F. Bowers, Scriabin: A Biography, 2nd revised edn, Dover, Mineola, New York, 1996, p. 20. • Стр. 362 ‘an intensified version of the actual sounds’: Grove’s Dictionary of Music and Musicians, Vol. 5, Macmillan, New York, 1935, p. 605. • Стр. 363 ‘If I took a Czech, or an English, French or other folksong’: in Z. E. Fischmann (ed.), Janᡠcek‑Newmarch Correspondence, Kabel, Rockville, 1989, p. 123. • Стр. 373 ‘closer to the surface’: Lerdahl (2001), p. 143. • Стр. 374 ‘a brilliant creative work’: quoted in Sloboda (1985), p. 260. • Стр. 380 ‘can prime representations of meaningful concepts’: Koelsch et al. (2004), p. 306.

 

Сериозо: Смысл музыки

 

Стр. 381 ‘It is easier to pin a meaning‑word on a Tschaikovsky’: Copland (1957), pp. 10–11. ‘Is there meaning in music?’: ibid., p. 9. ‘If a composer could say what he had to say in words’: attributed to Mahler in a letter to Max Marschall, 26 March 1896. • Стр. 382 ‘People usually complain that music is too many‑sided’: quoted in L. Botstein, ‘Recreating the career of Felix Mendelssohn’, in Mendelssohn and His World, ed. R. L. Todd, Princeton University Press, Princeton, 1991, p. 60. ‘Language is a common and practical element’: P. Valéry, Pure Poetry: Notes for a Lecture, quoted in The Creative Vision, ed. H. M. Black and Salinger, Grove Press, New York, 1960, pp. 25–6. ‘all art constantly aspires towards the condition of music ‘: W. Pater, The Renaissance: Studies in Art and Poetry, Macmillan, London, 1873, p. 111. ‘If, as is nearly always the case’: I. Stravinsky, Igor Stravinsky: An Autobiography, W. W. Norton, New York, 1962, p. 53. ‘Strictly speaking you cannot write about music’: quoted in Critchley and Henson (1977), p. 217. • Стр. 383 ‘Music expresses, at different moments’: Copland (1957), p. 10. ‘music which always says the same thing’: ibid., p. 11. • Стр. 384 ‘when men hear imitations, even apart from the rhythms’: Aristotle, Politics 8, part V, transl. B. Jowett. ‘has the power either to improve or to debase’: quoted in Hindemith (1961), p. 8. ‘Let me make the songs of a nation’: quoted in Grout (1960), p. 8. ‘when there are no words, it is very difficult’: Plato, Laws Book II, transl. B. Jowett. ‘music, like humus in a garden soil’: Hindemith (1961), p. 6. • Стр. 385 ‘The riches of music are so excellent’: M. Luther, Foreword to G. Rhau, Symphoniae iucundae (1538), quoted in H. Lockyer, Jr., All the Music of the Bible, Hendrickson, Peabody, 2004, p. 144. ‘a discipline, and a mistress of order and good manners’: quoted in J. E. Tarry, ‘Music in the educational philosophy of Martin Luther’, Journal of Research in Music Education 21, 355–65 (1973). ‘turning modern men, women and children back to the stages’: Anon., ‘Condemns age of jazz’, New York Times 27 January 1925, p. 8; quoted in Merriam (1964), p. 242. • Стр. 387 ‘the loveable glad man who paces hale and hearty’: R. Wagner, Judaism in Music and Other Essays, transl. W. A. Ellis, London, 1894, pp. 222–3. ‘Schumann’s masculine personae thus coalesce under a feminine sign’: Kramer (2002), p. 113. • Стр. 388 ‘One day the children’s children of our psychologists’: A. Schoenberg, in Style and Idea, ed. L. Stein. Faber & Faber, London, 1975; quoted in Cooke (1959), p. 273. • Стр. 390 ‘only enhance[s] the presence of meaning as an issue or problem’: Kramer (2002), p. 16. • Стр. 391 ‘who go so far as to call every transposition a rank violation’: Révész (2001), p. 113. ‘tender, soft, sweet, effeminate’: quoted in Duffin (2007), p. 44. • Стр. 393 ‘leads some people into a pseudo feeling of profound melancholy’: Hindemith (1961), p. 47. ‘One is bound to regard anyone who reacts in this way’: Cooke (1959), p. 23. ‘The truly musical person, with a normal capacity’: ibid., p. 22. • Стр. 394 ‘there is a tremolando passage of the kind’: Scruton (1997), p. 43. ‘Emotional responses to music are neither correct nor incorrect’: Raffman (1993), p. 59. • Стр. 395 ‘The listener thus makes direct contact’: Cooke (1959), p. 19. • Стр. 396 ‘there are too many performers and composers whose lives’: Blacking (1987), p. 40. • Стр. 398 ‘the art of pleasing by the succession and combination’: C. Burney, ‘Essay on musical criticism’, introduction to his General History of Music, Book III, 1789; quoted in Grout (1960), p. 451. • Стр. 401 ‘One could not better define the sensation produced by music’: I. Stravinsky, Chronicle of My Life, Gollancz, London, 1936, p. 93. • Стр. 407 ‘A more helpful distinction than classical and rock music’: quoted in Guardian Review 27 June 2009, p. 12. ‘in contrast to that of the European executant musician’: J. Kunst, Music in Java, Martinus Nijhoff, The Hague, 1949, p. 401.

 

 

Эпилог: Состояние музыки

 

Стр. 409 ‘I believe that every scientist who studies music’: Sloboda (2005), p. 175. • Стр. 411 ‘The idea that educationalists must be converted’: Blacking (1987), p. 120. ‘something for the sake of which it is worthwhile’: F. Nietzsche, Beyond Good and Evil, transl. R. J. Hollingdale, Penguin, London, 2003, p. 111.

 

Список литературы

 

Adler, D. ‘The earliest musical tradition’, Nature 460, 695–6 (2009).

Adorno, T. Prisms, transl. S. and S. Weber. MIT Press, Cambridge, Ma.,1981.

Adorno, T. Philosophy of Modern Music, transl. A. G. Mitchell and W. V. Blomster. Continuum, New York, 2003.

Apel, W. The Notation of Polyphonic Music 900–1600. Medieval Academy of America, 1953.

Aristotle, Politics, transl. T. A. Sinclair. Penguin, Harmondsworth, 1981.

Assmann, J., Stroumsa, G. G. and Stroumsa, G. A. G. Transformations of the Inner Self in Ancient Religions. Brill, Leiden, 1999.

Avanzini, G., Lopez, L. and Majno, M. (eds). ‘The Neurosciences and Music’, Annals of the New York Academy of Sciences 999 (2003).

Avanzini, G., Koelsch, S. and Majno, M. (eds). ‘The Neurosciences and Music II: From Perception to Performance’, Annals of the New York Academy of Sciences 1060 (2006).

Ayari, M. and McAdams, S. ‘Aural analysis of Arabic improvised instrumental music (Taqsim)’, Music Perception 21, 159–216 (2003).

Babbitt, M. ‘Who cares if you listen?’, High Fidelity February 1958.

Bailes, F. ‘Timbre as an elusive component of imagery for music’, Empirical Musicology Review 2, 21–34 (2007).

Balkwill, L. L. and Thompson, W. F. ‘A cross‑cultural investigation of the perception of emotion in music: psychophysical and cultural clues’, Music Perception 17, 43–64 (1999).

Ball, P. ‘Mingle bells’, New Scientist 13 December 2003, pp. 40–3.

Ball, P. ‘Facing the music’, Nature 453, 160–2 (2008).

Balter, M. ‘Seeking the key to music’, Science 306, 1120–2 (2004).

Balzano, G. ‘The group‑theoretic description of 12‑fold and microtonal pitch systems’, Computer Music Journal 4, 66–84 (1980).

Barbour, J. M. Tuning and Temperament. Michigan State College Press, East Lansing, 1951.

Bartók, B. and Lord, A. B. Serbo‑Croatian Folk Songs. Columbia University Press, New York, 1951.

Becker, A. L. and Becker, J. ‘A grammar of the musical genre srepegan’, Journal of Music Theory 23, 1–43 (1979); reprinted in Asian Music 14, 30–73 (1983).

Becker, A. L. and Becker, J. ‘Reflections on srepegan: a reconsideration in the form of a dialogue’, Asian Music 14, 9–16 (1983).

Benamou, M. ‘Comparing musical affect: Java and the West’, The World of Music 45, 57–76 (2003).

Bergeson, T. R. and Trehub, S. E. ‘Infants’ perception of rhythmic patterns’, Music Perception 23, 245–60 (2006).

Bernstein, L. The Unanswered Question. Harvard University Press, Cambridge, Ma., 1976.

Bharucha, J. J. ‘Anchoring effects in music: the resolution of dissonance’, Cognitive Psychology 16, 485–518 (1984).

Bharucha, J. J. ‘Music cognition and perceptual facilitation’, Music Perception 5, 1–30 (1987).

Bigand, E. and Parncutt, R. ‘Perceiving musical tension in long chord sequences’, Psychological Research 62, 237–54 (1999).

Bigand, E., Poulin, B., Tillmann, B., D’Adamo, D. A. and Madurell, F. ‘Sensory versus cognitive components in harmonic priming’, Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance 29, 159–71 (2003).

Biles, J. A. ‘GenJam: A generative algorithm for generating jazz solos’, in Proceedings of the 1994 International Computer Music Conference, International Computer Music Association, San Francisco, 1994. Доступно на http://www.it.rit.edu/~jab/GenJam94/Paper.html.

Bischoff Renninger, L., Wilson, M. P. and Donchin, E. ‘The processing of pitch and scale: an ERP study of musicians trained outside of the Western musical system’, Empirical Musicology Review 1 (4), 185–97 (2006).

Blacking, J. How Musical is Man? Faber & Faber, London, 1976.

Blacking, J. A Commonsense View of All Music. Cambridge University Press, Cambridge, 1987.

Blood, A., Zatorre, R. J., Bermudez, P. and Evans, A. C. ‘Emotionalresponses to pleasant and unpleasant music correlate with activity in paralimbic brain regions’, Nature Neuroscience 2, 382–87 (1999).

Blood, A. J. and Zatorre, R. J. ‘Intensely pleasurable responses to music correlate with activity in brain regions implicated in reward and emotion’, Proceedings of the National Academy of Sciences USA 98, 11818–23 (2001).

Boulez, P. ‘Timbre and composition – timbre and language’, Contemporary Music Review 2, 161–72 (1987).

Braun, A., McArdle, J., Jones, J., Nechaev, V., Zalewski, C., Brewer, C. and Drayna, D. ‘Tune deafness: processing melodic errors outside of conscious awareness as reflected by components of the auditory ERP’, PLoS One 3 (6), e2349 (2008).

Bregman, A. S. Auditory Scene Analysis: The Perceptual Organization of Sound. MIT Press, Cambridge, Ma., 1990.

Burkeman, O. ‘How many hits?’, Guardian Weekend 11 November 2006, 55–61.

Callender, C., Quinn, I. and Tymoczko, D. ‘Generalized voice‑leading spaces’, Science 320, 346–8 (2008).

Carroll, J. ‘Steven Pinker’s Cheesecake for the Mind’, Philosophy and Literature 22, 478–85 (1998).

Castellano, M. A., Bharucha, J. J. and Krumhansl, C. L. ‘Tonal hierarchies in the music of North India’, Journal of Experimental Psychology: General 113, 394–41 (1984).

Chen, J. L., Perhune, V. B. and Zatorre, R. J. ‘Listening to musical rhythms recruits motor regions of the brain’, Cerebral Cortex 18, 2844–54 (2008).

Chen, J. L., Zatorre, R. J. and Penhune, V. B. ‘Interactions between auditory and dorsal premotor cortex during synchronization to musical rhythms’, Neuroimage 32, 1771–81 (2006).

Clark, S. and Rehding, A. (eds). Music Theory and Natural Order from the Renaissance to the Early Twentieth Century. Cambridge University Press, Cambridge, 2001.

Clarke, E. F. ‘Subject‑position and the specification of invariants in music by Frank Zappa and P. J. Harvey’, Music Analysis 18, 347–74 (1999).

Clarke, E. F. ‘Structure and expression in rhythmic performance’, in Musical Structure and Cognition, ed. P. Howell, I. Cross and R. West, 209–36. Academic Press, London, 1985.

Cogan, R. New Images of Musical Sound. Harvard University Press, Cambridge, Ma., 1984.

Cohen, D. ‘Palestrina counterpoint: A musical expression of unexcited speech’, Journal of Music Theory 15, 85–111 (1971).

Cole, H. Sounds and Signs: Aspects of Musical Notation. Oxford University Press, Oxford, 1974.

Conard, N. J., Malina, M. and Münzel, S. C. ‘New flutes document the earliest musical tradition in southwestern Germany’, Nature 460, 737–40 (2009).

Cook, N. ‘The perception of large‑scale tonal structure’, Music Perception 5, 197–206 (1987).

Cook, N. and Everist, M. Rethinking Music. Oxford University Press, Oxford, 1999.

Cooke, D. The Language of Music. Oxford University Press, Oxford, 1959.

Cooper, G. W. and Meyer, L. B. The Rhythmic Structure of Music. University of Chicago Press, Chicago, 1960.

Copland, A. What To Listen For in Music. McGraw‑Hill, New York, 1957.

Critchley, M. and Henson, R. A. (eds). Music and the Brain. Heinemann, London, 1977.

Cross, I. ‘Music, cognition, culture and evolution’, Annals of the New York Academy of Sciences 930, 28–42 (2001).

Cross, I. ‘Bach in mind’, Understanding Bach 2; available online only at http://www.bachnetwork.co.uk/ub2_contents.html (2007).

Cuddy, L. L. and Lunney, C. A. ‘Expectancies generated by melodic intervals: perceptual judgements of melodic continuity’, Perception & Psychophysics 57, 451–62 (1995).

Dalla Bella, S. and Peretz, I. ‘Differentiation of classical music requires little learning but rhythm’, Cognition 96, B65–B78 (2005).

Darwin, C. The Descent of Man, ed. J. Moore and A. Desmond. Penguin, London, 2004.

Davies, J. B. The Psychology of Music. Hutchinson, London, 1978.

Davies, S. Musical Meaning and Expression. Cornell University Press, New York, 1994.

Davies, S. ‘The expression of emotion in music’, Mind 89, 67–86 (1980).

Davies, S. ‘Profundity in instrumental music’, British Journal of Aesthetics 42, 343–56 (2002).

Davies, S. Themes in the Philosophy of Music. Clarendon Press, Oxford, 2005.

Deliège, I. ‘A perceptual approach to contemporary musical forms’, Contemporary Music Review 4, 213–30 (1989).

Deliège, I. and El Ahmadi, A. ‘Mechanism of cue extraction in musical groupings: a study of perception on Sequenza VI for viola solo by Luciano Berio’, Psychology of Music 18 (1), 18–44 (1990).

Deliège, I., Mélen, M., Stammers, D. and Cross, I. ‘Music schemata in real‑time listening to a piece of music’, Music Perception 14, 117–60 (1996).

Deliège, I. and Sloboda, J. A. (eds). Perception and Cognition of Music. Psychology Press, Hove, 1997.

Deutsch, D. and Feroe, J. ‘The internal representation of pitch sequences in tonal music’, Psychology Review 86, 503–22 (1981).

Deutsch, D. (ed.) The Psychology of Music. Academic Press, London, 1982.

Deutsch, D., Henthorn, T., Marvin, E. and Xu, H. – S., ‘Absolute pitch among American and Chinese conservatory students: prevalence differences, and evidence for a speech‑related critical period’, Journal of the Acoustical Society of America 119, 719–22 (2006).

Deutsch, D., Dooley, K., Henthorn, T. and Head, B. ‘Absolute pitch among students in an American conservatory: association with tone language fluency’, Journal of the Acoustical Society of America 125, 2398–403 (2009).

Dibben, N. ‘The cognitive reality of hierarchic structure in tonal and atonal music’, Music Perception 12, 1–25 (1994).

Donington, R. The Interpretation of Early Music. Faber & Faber, London, 1963.

Dowling, W. J. ‘Scale and contour: two components of a theory of memory for melodies’, Psychological Review 85, 342–54 (1978).

Dowling, W. J. and Harwood, D. L. Musical Cognition. Academic Press, London, 1986.

Duffin, R. W. How Equal Temperament Ruined Harmony (and Why You Should Care). W. W. Norton, New York, 2007.

Edwards, P. ‘A suggestion for simplified musical notation’, Journal of the Acoustical Society of America 11, 323 (1940).

Eerola, T. and North, A. C. ‘Expectancy‑based model of melodic complexity’, in Proceedings of the 6th International Conference of Music Perception and Cognition (Keele University, August 2000), ed. Woods, C., Luck, G., Brochard, R., Seddon, F. and Sloboda, J. Keele University, 2000.

Fauvel, J., Flood, R. and Wilson, R. Music and Mathematics: From Pythagoras to Fractals. Oxford University Press, Oxford, 2003.

Fedorenko, E., Patel, A.D., Casasanto, D., Winawer, J. and Gibson, E. ‘Structural integration in language and music: evidence for a shared system’, Memory & Cognition 37, 1–9 (2009).

Fitch, W. T. ‘On the biology and evolution of music’, Music Cognition 10, 85–8 (2006).

Fitch, W. T. and Rosenfeld, A. J. ‘Perception and production of syncopated rhythms’, Music Perception 25, 43–58 (2007).

Forte, A. Tonal Harmony in Concept and Practice. Holt, Rinehart & Winston, New York, 1962.

Forte, A. The Structure of Atonal Music. Yale University Press, New Haven, 1973.

Forte, A. and Gilbert, S. E. Introduction to Schenkerian Analysis. W. W. Norton, New York, 1982.

Francès, R. La Perception de la Musique. Vrin, Paris, 1958.

Fritz, T. et al. ‘Universal recognition of three basic emotions in music’, Current Biology 19, 1–4 (2009).

Gabriel, C. ‘An experimental study of Deryck Cooke’s theory of music and meaning’, Psychology of Music 6 (1), 13–20 (1978).

Gaser, C. and Schlaug, G. ‘Brain structures differ between musicians and non‑musicians’, Journal of Neuroscience 23, 9240–5 (2003).

Gjerdingen, R. ‘The psychology of music’, in The Cambridge History of Western Music, ed. T. Christensen, 956–81. Cambridge University Press, Cambridge, 2002.

Gjerdingen, R. ‘Leonard B. Meyer’, Empirical Musicology Review 3, 2–3 (2008).

Gosselin, N. et al. ‘Impaired recognition of scary music following unilateral temporal lobe excision’, Brain 128, 628–40 (2005).

Grant, M. J. Serial Music, Serial Aesthetics. Cambridge University Press, Cambridge, 2001.

Gregory, A. H. and Varney, N. ‘Cross‑cultural comparisons in the affective response to music’, Psychology of Music 24, 47–52 (1996).

Grey, J. An Exploration of Musical Timbre. PhD thesis, Stanford University, California, 1975.

Grey, J. ‘Multidimensional perceptual scaling of musical timbres’, Journal of the Acoustical Society of America 61, 1270–7 (1977).

Grout, D. J. A History of Western Music, revised edn. J. M. Dent & Sons, London, 1960.

Hanslick, E. The Beautiful in Music, transl. G. Cohen. Novello, Ewer & Co., London, 1891.

Hargreaves, J. R. ‘The effects of repetition on liking for music’, Music Education 32, 35–47 (1984).

Hatten, R. Musical Meaning in Beethoven. Indiana University Press, Bloomington, 1994.

Hindemith, P. A Composer’s World. Anchor, Garden City, New York, 1961.

Ho, L. – T. ‘On Chinese scales and national modes’, Asian Music 14, 132–54 (1983).

Hodeir, A. Jazz: Its Evolution and Essence, transl. D. Noakes. Secker & Warburg, London, 1956.

Howell, P., Cross, I. and West, R. (eds). Musical Structure and Cognition. Academic Press, London, 1985.

Huron, D. ‘The melodic arch in Western folksongs’, Computing in Musicology 10, 3–23 (1996).

Huron, D. ‘The avoidance of part‑crossing in polyphonic music: perceptual evidence and musical practice’, Music Perception 9, 93–104 (1991).

Huron, D. ‘Tonal consonance versus tonal fusion in polyphonic sonorities’, Music Perception 9, 135–54 (1991).

Huron, D. ‘Tone and voice: a derivation for the rules of voice‑leading from perceptual principles’, Music Perception 19, 1–64 (2001).

Huron, D. Sweet Anticipation: Music and the Psychology of Expectation. MIT Press, Cambridge, Ma., 2006.

Huron, D. ‘Lost in music’, Nature 453, 456–7 (2008).

Huron, D. ‘Asynchronous preparation of tonally fused intervals in polyphonic music’, Empirical Musicology Review 3, 11–21 (2008).

Huron, D. and Veltman, J. ‘A cognitive approach to medieval mode: evidence for an historical antecedent to the major/minor system’, Empirical Musicology Review 1, 33–55 (2006).

Iverson, P. and Krumhansl, C. L. ‘Isolating the dynamic attributes of musical timbre’, Journal of the Acoustical Society of America 94, 2595–603 (1993).

Iversen, J. R., Patel, A. D. and Ohgushi, K. ‘Perception of rhythmic grouping depends on auditory experience’, Journal of the Acoustical Society of America 124, 2263–71 (2008).

Jackendoff, R. Review of Leonard Bernstein’s ‘The Unanswered Question’, Language 53, 883–94 (1977).

Jackendoff, R. and Lerdahl, F. ‘The capacity for music: what is it, and what’s special about it?’, Cognition 100, 33–72 (2006).

Jairazbhoy, N. A. The ragas of North Indian Music: Their Structure and Evolution. Faber & Faber, London, 1971.

Janata, P. ‘Brain electrical activity evoked by mental formation of auditory expectations and images’, Brain Topography 13, 169–93 (2001).

Janata, P., Birk, J. L., Van Horn, J. D., Leman, M., Tillmann, B. and Bharucha, J. J. ‘The cortical topography of tonal structures underlying Western music’, Science 298, 2167–70 (2003).

Jennings, H. D., Ivanov, P. Ch., Martins, A. M., da Silva, P. C. and Viswanathan, G. M. ‘Variance fluctuations in nonstationary time series: a comparative study of music genres’, Physica A 336, 585–94 (2004).

Jones, M. R. and Holleran, S. (eds). Cognitive Bases of Musical Communication. American Psychological Association, Washington, DC, 1992.

Juslin, P. N. and Laukka, P. ‘Communication of emotions in vocal expression and music performance: Different channels, same code?’, Psychological Bulletin 129, 770–814 (2003).

Juslin, P. N. and Laukka, P. ‘Expression, perception, and induction of musical emotions: a review and questionnaire study of everyday listening’, Journal of New Musical Research 33, 217–38 (2004).

Juslin, P. N. and Sloboda, J. A. (eds). Music and Emotion. Oxford University Press, Oxford, 2001.

Juslin, P. N. and Västfjäll, D. ‘Emotional responses to music: the need to consider underlying mechanisms’, Behavioral and Brain Sciences 31, 559–75 (2008).

Karno, M. and Konecni, V. ‘The effects of structural interventions in the first movement of Mozart’s Symphony in G Minor K550 on aesthetic preference’, Music Perception 10, 63–72 (1992).

Kessler, E. J., Hansen, C. and Shepard, R. N. ‘Tonal schemata in the perception of music in Bali and the West’, Music Perception 2, 131–65 (1984).

Kivy, P. Introduction to a Philosophy of Music. Oxford University Press, Oxford, 2002.

Kivy, P. The Corded Shell: Reflections on Musical Expression. Princeton University Press, Princeton, 1980.

Kivy, P. New Essays on Musical Understanding. Oxford University Press, Oxford, 2001.

Koelsch, S. and Mulder, J. ‘Electric brain responses to inappropriate harmonies during listening to expressive music’, Clinical Neurophysiology 113, 862–69 (2002).

Koelsch, S., Kasper, E., Sammler, D., Schulze, K., Gunter, T. and Friederici, A. D. ‘Music, language and meaning: brain signatures of semantic meaning’, Nature Neuroscience 7, 302–7 (2004).

Koelsch, S. and Siebel, W. A. ‘Towards a neural basis of music perception’, Trends in Cognitive Sciences 9, 578–84 (2005).

Koelsch, S., Gunter, T. C., Wittfoth, M. and Sammler, D. ‘Interaction between syntax processing in language and in music: an ERP study’, Journal of Cognitive Neuroscience 17, 1565–77 (2005).

Koelsch, S., Fritz, T., Yves von Cramon, D., Müller, K. and Friederici, A. D. ‘Investigating emotion with music: an fMRI study’, Human Brain Mapping 27, 239–50 (2006).

Koelsch, S., Kilches, S., Steinbeis, N. and Schelinski, S. ‘Effects of unexpected chords and of performer’s expression on brain responses and electrodermal activity’, PLoS One e2631 (2008).

Koelsch, S., Fritz, T. and Schlaug, G. ‘Amygdala activity can be modulated by unexpected chord functions during music listening’, NeuroReport 19, 1815–19 (2008).

Koopman, C. and Davies, S. ‘Musical meaning in a broader perspective’, Journal of Aesthetics and Art Criticism 59, 261–73 (2001).

Kramer, J. D. The Time of Music: New Meanings, New Temporalities, New Listening Strategies. Schirmer, New York, 1988.

Kramer, L. Musical Meaning: Towards a Critical History. University of California Press, Berkeley, 2002.

Kreutz, G., Bongard, S., Rohrmann, S., Hodapp, V. and Grebe, D. ‘Effects of choir singing and listening on secretory immunoglobulin A, cortisol, and emotional state’, Journal of Behavioral Medicine 27, 623–35 (2004).

Krumhansl, C. L. Cognitive Foundations of Musical Pitch. Oxford University Press, New York, 1990.

Krumhansl, C. L. ‘Music psychology: tonal structures in perception and memory’, Annual Reviews of Psychology 42, 277 (1991).

Krumhansl, C. L. ‘A perceptual analysis of Mozart’s piano sonata, K282: segmentation, tension, and musical ideas’, Music Perception 13, 401–32 (1996).

Krumhansl, C. L. and Keil, F. C. ‘Acquisition of the hierarchy of tonal functions in music’, Memory & Cognition 10, 243–51 (1982).

Krumhansl, C. L. and Kessler, E. J. ‘Tracing the dynamic changes in perceived tonal organization in a spatial representation of musical keys’, Psychological Review 89, 334–68 (1982).

Krumhansl, C. L. and Lerdahl, F. ‘Modeling tonal tension’, Music Perception 24, 329–66 (2007).

Krumhansl, C. L., Louhivuori, J., Toiviainen, P., Järvinen, T. and Eerola, T. ‘Melodic expectation in Finnish folk hymns: convergence of statistical, behavioral, and computational approaches’, Music Perception 17, 151–97 (1999).

Krumhansl, C. L., Sandell, G. J. and Sergeant, D. C. ‘The perception of tone hierarchies and mirror forms in twelve‑tone serial music’, Music Perception 5, 31–78 (1987).

Krumhansl, C. L. and Schmuckler, M. A. ‘The Petroushka chord’, Music Perception 4, 153–84 (1986).

Krumhansl, C. L., Toivanen, P., Eerola, T., Toiviainen, P., Järvinen, T. and Louhivuori, J. ‘Cross‑cultural music cognition: cognitive methodology applied to North Sami yoiks’, Cognition 76, 13–58 (2000).

Krumhansl, C. L. ‘An exploratory study of musical emotions and psychophysiology’, Canadian Journal of Experimental Psychology 51, 336–53 (1997).

Langer, S. K. Philosophy in a New Key: A Study in the Symbolism of Reason, Rite, and Art, 3rd edn. Harvard University Press, Cambridge, Ma., 1957.

Large, E. W. and Palmer, C. ‘Perceiving temporal regularity in music’, Cognitive Science 26, 1–37 (2002)

Lerdahl, F. and Jackendoff, R. A Generative Theory of Tonal Music, 2nd edn. MIT Press, Cambridge, Ma., 1996.

Lerdahl, F. ‘Tonal pitch space’, Music Perception 5, 315–50 (1988).

Lerdahl, F. ‘Cognitive constraints on compositional systems’, in J. Sloboda (ed.) Generative Processes in Music. Oxford University Press, Oxford, 1988.

Lerdahl, F. Tonal Pitch Space. Oxford University Press, New York, 2001.

Lerdahl, F. ‘Calculating tonal tension’, Music Perception 13, 319–63 (1996).

Lerdahl, F. and Krumhansl, C. L. ‘Modeling tonal tension’, Music Perception 24, 329–66 (2007).

Levitin, D. J. This is Your Brain on Music: The Science of a Human Obsession. Plume, New York, 2007.

Lippman, E. A History of Western Musical Aesthetics. University of Nebraska Press, Lincoln, 1992.

Lomax, A. ‘Universals in song’, World of Music 19 (1/2), 117–29 (1977).

Longuet‑Higgins, H. C. ‘Making sense of music’, Proceedings of the Royal Institution of Great Britain 45, 87–105 (1972).

Longuet‑Higgins, H. C. and Lee, C. S. ‘The rhythmic interpretation of monophonic music’, in H. C. Longuet‑Higgins (ed.), Mental Processes, MIT Press, Cambridge, Ma., 1987, pp. 150–68.

Longuet‑Higgins, H. C. and Lee, C. S., ‘The perception of musical rhythms’, Perception 11, 115–28 (1982).

Lu, T. – C. ‘Music and salivary immunoglobulin A (sIgA): a critical review of the research literature’. Thesis, Drexel University, 2003.

Maess, B., Koelsch, S., Ganter, T. C. and Friederici, A. D. ‘Musical syntax is processed in Broca’s area: an MEG study’, Nature Neuroscience 4, 540–5 (2001).

Manning, J. The Finger Ratio. Faber & Faber, London, 2008.

Marvin, E. W. and Brinkman, A. ‘The effect of modulation and formal manipulation on perception of tonic closure by expert listeners’, Music Perception 16, 389–408 (1999).

Masataka, N. ‘Preference for consonance over dissonance by hearing newborns of deaf parents and of hearing parents’, Developmental Science 9, 46–50 (2006).

Maus, F. E. ‘Music as drama’, Music Theory Spectrum 10, 56–73 (1988).

Maus, F. ‘Music as narrative’, Indiana Theory Review 12, 1–34 (1991).

May, E. (ed.) Music of Many Cultures: An Introduction. University of California Press, Berkeley, 1980.

McAdams, S. and Bigand, E. (eds). Thinking in Sound: The Cognitive Psychology of Human Audition. Oxford University Press, Oxford, 1993.

McClary, S. Feminine Endings: Music, Gender and Sexuality. University of Minnesota Press, Minneapolis, 1991.

McDermott, J. ‘The evolution of music’, Nature 453, 287–8 (2008).

McDermott, J. and Hauser, M. ‘Are consonant intervals music to their ears? Spontaneous acoustic preferences in a nonhuman primate’, Cognition 94, B11–B21 (2004).

McDermott, J. and Hauser, M. ‘The origins of music: innateness, uniqueness and evolution’, Music Perception 23, 29–59 (2005).

McDermott, J. and Hauser, M. D. ‘Thoughts on an empirical approach to evolutionary origins of music’, Music Perception 24, 111–6 (2006).

McDermott, J. H., Lehr, A. J. and Oxenham, A. J. ‘Is relative pitch specific to pitch?’, Psychological Science 19, 1263–71 (2008).

McDonald, C. and Stewart, L. ‘Uses and functions of music in congenital amusia’, Music Perception 25, 345–55 (2008).

Merriam, A. P. The Anthropology of Music. Northwestern University Press, Evanston, 1964.

Meyer, L. B. Emotion and Meaning in Music. University of Chicago Press, Chicago, 1956.

Meyer, L. B. ‘Commentary’, Music Perception 13, 455–83 (1996).

Mithen, S. The Singing Neanderthals. Weidenfeld & Nicolson, London, 2005.

Moore, A. F. Rock: The Primary Text. Ashgate, Aldershot, 2001.

Moore, A. ‘The so‑called “flattened seventh” in rock’, Popular Music 14, 185–201 (1995).

Musacchia, G., Sams, M., Skoe, E. and Kraus, N. ‘Musicians have enhanced subcortical and audiovisual processing of speech and music’, Proceedings of the National Academy of Sciences USA 104, 15894–8 (2007).

Musicae Scientiae special issue on emotions and music (2001/2002).

Narmour, E. The Analysis and Cognition of Basic Melodic Structures.

University of Chicago Press, Chicago, 1990.

Narmour, E. ‘The top‑down and bottom‑up systems of musical implication: building on Meyer’s theory of emotional syntax’, Music Perception 9, 1–26 (1991).

Narmour, E. ‘Analysing form and measuring perceptual content in Mozart’s sonata K282: a new theory of parametric analogues’, Music Perception 13, 265–318 (1996).

Nasr, S. ‘Audio software for the moody listener’, Technology Review online, 19 July 2006; Доступно на http://www.technologyreview.com/ read_article.aspx?id=17183&ch=infotech.

Nattiez, J. J. Music and Discourse: Toward a Semiology of Music. Princeton University Press, Princeton, 1990.

Nettl, B. Folk and Traditional Music of the Western Continents, 2nd edn. Prentice‑Hall, Eaglewood Cliffs, NJ, 1973.

Newcomb, A. ‘Once more “between absolute and program music”: Schumann’s Second Symphony’, 19th Century Music 7, 233–50 (1984).

Oram, N. and Cuddy, L. L. ‘Responsiveness of Western adults to pitchdistributional information in melodic sequences’, Psychological Research 57, 103–18 (1995).

Page, M. F. ‘Perfect harmony: a mathematical analysis of four historical tunings’, Journal of the Acoustical Society of America 116, 2416–26 (2004).

Palmer, C. and Kelly, M. H. ‘Linguistic prosody and musical meter in song’, Journal of Memory and Language 31, 525–42 (1992).

Parncutt, R. Harmony: A Psychoacoustical Approach. Springer, Berlin, 1989.

Partch, H. Genesis of a Music. Da Capo, New York, 1974.

Patel, A. D., Gibson, E., Ratner, J., Besson, M. and Holcomb, P. J. ‘Processing syntactic relations in language and music: an eventrelated potential study’, Journal of Cognitive Neuroscience 10, 717–33 (1998).

Patel, A. D. ‘Syntactic processing in language and music: different cognitive operations, similar neural resources?’, Music Perception 16, 27–42 (1998).

Patel, A. D. ‘Language, music, syntax and the brain’, Nature Neuroscience 6, 674–81 (2003).

Patel, A. D. ‘Musical rhythm, linguistic rhythm, and human evolution’, Music Perception 24, 99–104 (2006).

Patel, A. D. ‘Talk of the tone’, Nature 453, 726–7 (2008).

Patel, A. D., Iversen, J. R. and Rosenberg, J. C. ‘Comparing the rhythm and melody of speech and music: the case of British English and French’, Journal of the Acoustical Society of America 119, 3034–47 (2006).

Patel, A. D. and Iversen, J. R. ‘The linguistic benefits of musical abilities’, Trends in Cognitive Sciences 11, 369–72 (2007).

Patel, A. D. Music, Language, and the Brain. Oxford University Press, New York, 2008.

Patel, A. D., Iversen, J. R., Bregman, M. R. and Schultz, I. ‘Studying synchronization to a musical beat in nonhuman animals’, Annals of the New York Academy of Sciences (in press).

Pederson, P. ‘The perception of octave equivalence in twelve‑tone rows’, Psychology of Music 3, 3–8 (1975).

Peretz, I., Gagnon, L. and Bouchard, B. ‘Music and emotion: perceptual determinants, immediacy, and isolation after brain damage’, Cognition 68, 111–41 (1998).

Peretz, I. and Gagnon, L. ‘Dissociation between recognition and emotional judgements for melodies’, Neurocase 5, 21–30 (1999).

Peretz, I. and Hébert, S. ‘Towards a biological account of musical experience’, Brain & Cognition 42, 131–4 (2000).

Peretz, I. and Zatorre, R. (eds). The Cognitive Neuroscience of Music. Oxford University Press, Oxford, 2003.

Peretz, I., Radeau, M. and Arguin, M. ‘Two‑way interactions between music and language: evidence from priming recognition of tune and lyrics in familiar songs’, Memory and Cognition 32, 142–52 (2004).

Perttu, D. ‘A quantitative study of chromaticism: changes observed in historical eras and individual composers’, Empirical Musicology Review 2 (2), 47–54 (2007).

Pesic, P. ‘Earthly music and cosmic harmony: Johannes Kepler’s interest in practical music, especially Orlando di Lasso’, Journal of Seventeenth Century Music 11 (2005).

Plantinga, J. and Trainor, L. J. ‘Melody recognition by two‑month‑old infants’, Journal of the Acoustical Society of America Express Letters 125, E58–E62 (2009).

Plomp, R. and Levelt, W. J. M. ‘Tonal consonance and critical band width’, Journal of the American Acoustical Society 38, 548–60 (1965).

Poulin‑Charronnat, B., Bigand, E. and Koelsch, S. ‘Processing of musical syntax tonic versus subdominant: an event‑related potential study’, Journal of Cognitive Science 18, 1545–54 (2006).

Raffman, D. Language, Music and Mind. MIT Press, Cambridge, Ma., 1993.

Ratner, L. G. Classic Music: Expression, Form and Style. Schirmer, New York, 1980.

Rauscher, F. H., Shaw, G. L. and Ky, K. N. ‘Music and spatial task performance’, Nature 365, 611 (1993).

Rauscher, F. H., Shaw, G. L. and Ky, K. N. ‘Listening to Mozart enhances spatial‑temporal reasoning: towards a neurophysiological basis’, Neuroscience Letters 185, 44–7 (1995).

Read, G. Musical Notation. Gollancz, London, 1974.

Révész, G. Introduction to the Psychology of Music. Dover, New York, 2001.

Rifkin, D. ‘Making it modern: chromaticism and phrase structure in 20th‑century tonal music’, Theory and Practice 31, 133–58 (2006).

Rifkin, D. ‘A theory of motives for Prokofiev’s music’, Music Theory Spectrum 26, 265–90 (2004).

Robinson, J. (ed.) Music and Meaning. Cornell University Press, Ithaca, NY, 1997.

Rohrmeier, M. and Cross, I. ‘Statistical properties of harmony in Bach’s chorales’, in Proceedings of the 10th International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC2008). Sapporo, Japan, 2008.

Rosen, C. Schoenberg. Fontana, London, 1976.

Ross, A. The Rest Is Noise. Fourth Estate, London, 2008.

Rothstein, E. Emblems of the Mind. Harper, New York, 1996.

Sachs, C. Our Musical Heritage. Prentice‑Hall, New York, 1948.

Sacks, O. Musicophilia. Picador, London, 2007.

Saffran, J. R., Johnson, E. K., Aslin, R. N. and Newport, E. L. ‘Statistical learning of tone sequences by human infants and adults’, Cognition 70, 27–52 (1999).

Sakai, K., Hikosaka, O., Miyauchi, S., Takino, R., Tamada, T., Kobayashi Iwata, N., and Nielsen, M., ‘Neural representation of a rhythm depends on its interval ratio’, Journal of Neuroscience 19, 10074–81 (1999).

Samplaski, A. ‘Comment on Daniel Perttu’s “A quantitative study of chromaticism”’, Empirical Musicology Review 2 (2), 55–60 (2007).

Schellenberg, E. G. ‘Music lessons enhance IQ’, Psychological Scienc 15, 511–14 (2004).

Schellenberg, E. G. ‘Music and cognitive abilities’, Current Directions in Psychological Science 14, 317–20 (2005).

Schellenberg, E. G. ‘Long‑term positive associations between music lessons and IQ’, Journal of Educational Psychology 98, 457–68 (2006).

Schellenberg, E. G., Bigand, E., Poulin, B., Garnier, C. and Stevens, C. ‘Children’s implicit knowledge of harmony in Western music’, Developmental Science 8, 551–6 (2005).

Schellenberg, E. G. and Hallam, S. ‘Music Listening and cognitive abilities in 10‑ and 11‑year‑olds: the Blur effect’, Annals of the New York Academy of Sciences 1060, 202–9 (2005).

Schellenberg, E. G. and Trehub, S. E. ‘Natural musical intervals: evidence from infant listeners’, Psychological Science 7, 272–7 (1996).

Schoenberg, A. Fundamentals of Musical Composition, ed. G. Strang and L. Stein. Faber & Faber, London, 1982.

Scruton, R. The Aesthetics of Music. Clarendon Press, Oxford, 1997.

Sessions, R. The Musical Experience of Composer, Performer, Listener. Princeton University Press, Princeton, 1950.

Sethares, W. A. ‘Adaptive tunings for musical scales’, Journal of the Acoustical Society of America 96, 10–18 (1994).

Sethares, W. A. ‘Real‑time adaptive tunings using Max’, Journal of New Music Research 31, 347–55 (2002).

Sethares, W. A. Tuning Timbre Spectrum Scale, 2nd edn. Springer, Berlin, 2004.

Shepherd, J., Virden, P., Vulliamy, G. and Wishart, T. (eds). Whose Music? A Sociology of Musical Languages. Latimer, London, 1977.

Slevc, L. R., Rosenberg, J. C. and Patel, A. D. ‘Making psycholinguistics musical: self‑paced reading time evidence for shared processing of linguistic and musical syntax’, Psychonomic Bulletin and Review 16, 374–81(2009).

Sloboda, J. A. ‘The uses of space in music notation’, Visible Language 25, 86–110 (1981).

Sloboda, J. A. The Musical Mind: The Cognitive Psychology of Music. Clarendon Press, Oxford, 1985.

Sloboda, J. A. (ed.) Generative Processes in Music, Oxford University Press, Oxford, 1988.

Sloboda, J. A. and Lehmann, A. C. ‘Tracking performance correlates of changes in perceived intensity of emotion during different interpretations of a Chopin piano prelude’, Music Perception 19, 87–120 (2001).

Sloboda, J. A. ‘Music structure and emotional response: some empirical findings’, Psychology of Music 19, 110–20 (1991).

Sloboda, J. Exploring the Musical Mind. Oxford University Press, Oxford, 2005.

Sluming, V. A. and Manning, J. T. ‘Second to fourth digit ratio in elite musicians: evidence for musical ability as an honest signal of male fitness’, Evolution and Human Behavior 21, 1–9 (2000).

Smith, J. and Wolfe, J. ‘Vowel‑pitch matching in Wagner’s operas: implications for intelligibility and ease of singing’, Journal of the Acoustical Society of America 125, EL196–EL201 (2009).

Smith, N. A. and Cuddy, L. L. ‘Perceptions of musical dimensions in Beethoven’s Waldstein sonata: an application of tonal pitch space theory’, Musicae Scientiae 7.1, 7–34 (2003).

Spector, L. and Alpern, A. ‘Criticism, culture, and the automatic generation of artworks’, in Proceedings of the Twelfth National Conference on Artificial Intelligence, AAAI‐94, pp. 3–8. AAAI Press/MIT Press, Menlo Park, Ca. and Cambridge, Ma. 1994.

Steedman, M. J. ‘The perception of musical rhythm and metre’, Perception 6, 555–69 (1977).

Stewart, L., von Kriegstein, K., Warren, J. D. and Griffiths, T. D. ‘Music and the brain: disorders of musical listening’, Brain 129, 2533–53 (2006).

Storr, A. Music and the Mind. Collins, London, 1992.

Stravinsky, I. Poetics of Music in the Form of Six Lessons, transl. A. Knodel and I. Dahl. Harvard University Press, Cambridge, Ma., 1947.

Strong, G. (ed.) Fundamentals of Music Composition. St Martin’s Press, London, 1967.

Stubbs, D. Fear of Music. Zero Books, Ropley Hants., 2009.

Sundberg, J. (ed.) Gluing Tones: Grouping in Music Composition, Performance and Listening. Royal Swedish Academy of Music, Taberg, 1992.

Sundberg, J. and Lindblom, B. ‘Generative theories in language and music descriptions’, Cognition 4, 99–122 (1976).

Tagg, P. ‘Analysing popular music: theory, method and practice’, Popular Music 2, 37–65 (1982).

Temperley, D. ‘Syncopation in rock: a perceptual perspective’, Popular Music 18, 19–40 (1999).

Temperley, D. The Cognition of Basic Musical Structures. MIT Press, Cambridge, Ma., 2001.

Thompson, W. ‘From sounds to music: the contextualizations of pitch’, Music Perception 21, 431–56 (2004).

Tillmann, B., Janata, P. and Bharucha, J. J. ‘Activation of the inferior frontal cortex in musical priming’, Cognitive Brain Research 16, 145–61 (2003).

Tillmann, B. and Bigand, E. ‘Does formal musical structure affect perception of musical expressiveness?’, Psychology of Music 24, 3–17 (1996).

Timmers, R. and Ashley, R. ‘Emotional ornamentation in performances of a Handel sonata’, Music Perception 25, 117–34 (2007).

Trainor, L. J. ‘The neural roots of music’, Nature 453, 598–99 (2008).

Trainor, L. J. and Heinmiller, B. M. ‘The development of evaluative responses to music: infants prefer to listen to consonance over dissonance’, Infant Behavior and Development 21, 77–88 (1998).

Trainor, L. J. and Trehub, S. E. ‘A comparison of infants’ and adults’ sensitivity to Western musical structure’, Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance 18, 394–402 (1992).

Trainor, L. J. and Trehub, S. E. ‘Musical context effects in infants and adults: key distance’, Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance 19, 615–26 (1993).

Trainor, L. J. and Trehub, S. E. ‘Key membership and implied harmony in Western tonal music: developmental perspectives’, Perception and Psychophysics 56, 125–32 (1994).

Trainor, L. J., Tsang, C. D. and Cheung, V. H. W. ‘Preference for consonance in 2‑month‑old infants’, Music Perception 20, 185–192 (2002).

Trehub, S. E., Thorpe, L. A. and Trainor, L. J. ‘Infants’ perception of good and bad melodies’, Psychomusicology 9, 5–19 (1990).

Trehub, S. E., Schellenberg, E. G. and Kamenetsky, S. B. ‘Infants’ and adults’ perception of scale structure’, Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance 25, 965–75 (1999).

Trehub, S. E. ‘The developmental origins of musicality’, Nature Neuroscience 6, 669 (2003).

Van den Toorn, P. C. The Music of Igor Stravinsky. Yale University Press, New Haven, 1983.

Wallin, N. L., Merker, B. and Brown, S. (eds). The Origins of Music.

MIT Press, Cambridge, Ma., 2000.

Walser, R. Running with the Devil: Power, Gender and Madness in Heavy Metal Music. Wesleyan University Press, Hanover, NH, 1993.

Warren, J., ‘How does the brain process music?’, Clinical Medicine 8, 32–6 (2008).

Waterman, M. ‘Emotional responses to music: implicit and explicit effects in listeners and performers’, Psychology of Music 24, 53–67 (1996).

Weber, M. The Rational and Social Foundations of Music, transl. D. Martindale, G. Neuwirth and J. Riedel. Southern Illinois University Press, Carbondale, Ill., 1958.

White, B. ‘Recognition of distorted melodies’, American Journal of Psychology 73, 100–7 (1960).

Winkler, I., Haden, G., Ladinig, O., Sziller, I. and Honing, H. ‘Newborn infants detect the beat in music’, Proceedings of the National Academy of Sciences USA 106, 2468–71 (2009).

Zajonc, R. B. ‘On the primacy of affect’, American Psychologist 39, 117–23 (1984).

Zatorre, R. J. and Peretz, I. (eds), ‘The Biological Foundations of Music’, Annals of the New York Academy of Sciences 930 (2001).

Zatorre, R. J., Chen, J. L. and Penhune, V. B. ‘When the brain plays music: auditory‑motor interactions in music perception and production’, Nature Reviews Neuroscience 8, 547–58 (2007).

Zbikowski, L. M. Conceptualizing Music: Cognitive Structure, Theory and Analysis. Oxford University Press, Oxford, 2002.

Zentner, M. and Kagan, J. ‘Perception of music by infants’, Nature 383, 29 (1996)

 


[1] По результатам последнего исследования “сложности” музыкальных стилей, оркестр гамелан занял первое место: это напоминание о том, что мы не должны объяснять географическую повсеместность западной музыки ее превосходством.

 

[2] Философ Стефен Дейвис сделал именно это в просветительской и освобождающей от догм дискуссии. «Мы должны признать оригинальность и значительность вклада Кейджа в наше понимание музыки и философии искусства. «4’33», – сказал он, – уничтожает границы между шумом и музыкой», но «похоже включает в себя больше от последней».

 

[3] Есть смысл утверждать, что жизнеспособное определение музыки не должно быть всеобъемлющим, достаточно просто указать на важнейшие отличительные особенности этого вида искусства. Разумеется, такое определение порождает вопросы, но мне нравится идея, что нам не нужно брать на себя обязательство проводить экстремальные эксперименты по составлению определений.

 

[4] Однако мне не нравится другое замечание Скрутона – о том, что музыка, как и мораль, в данный момент приходит в упадок, – читайте на стр. 335.

 

[5] Какое счастье, что мы перестали быть частью культуры, которая дала право одному из первых философов музыки Эдуарду Ганслику в 1891 году заявить следующее: аборигены островов австралийского Южного Моря «гремят деревянными палками и кусочками металла под аккомпанемент душераздирающих воплей» и получается «совершенно немузыкально».

 

[6] Одна теория, выдвинутая психологами Ванессой Сламинг и Джоном Мэннингом, пожалуй, может вас позабавить: в 2000 году они, посетив одиннадцать концертов классической музыки, определили, что на передних рядах, расположенных ближе к оркестру (в котором, кстати, задействованы музыканты мужского пола) сидит больше женщин, чем на задних рядах. Они назвали это пристойной формой женской истерии, которая в свое время бушевала на концертах Битлз. Сламинг и Мэннинг однако признали, что гипотеза должна принять во внимание, какое количество женщин из присутствующих находится в менопаузе. Я подозреваю, что им было нелегко добыть такую информацию на выступлении симфоничекого оркестра.

 

[7] Видимо, песни китов все‑таки обладают иерархической структурой. Так они не превращаются в «музыку», но на шаг приближаются к этому статусу. Некоторые философы музыки настаивают, что музыка по определению может принадлежать только людям, потому что прослушивание музыки требует работы воображения.

 

[8] Лингвист У. Текумсе Фитч считает, что приматы, которые периодически спонтанно начинают весело барабанить, похожи на людей, исполняющих перкуссионную музыку. Однако мы не знаем, могут ли человекообразные барабанщики «чувствовать ритм» – см. стр. 225–277.

 

[9] Нет никакого противоречия между теориями происхождения музыки как инструмента социальной сплоченности и теорией полового отбора. Люди, которые занимают ведущее положение в социальном музицировании, получают новый статус. Ранним утром каждый представитель общины должен посещать эти коллективные сессии, потому что пение помогает сонным мужчинам сохранять состояние бодрствования и быть начеку в случае атаки вражеского племени. В данном случае очевидно, что музыка обладает ценностью в контексте выживания. Действительно, было бы странно посвящать столько времени занятию, которое не имело бы никакой адаптивной цели.

 

[10] Некоторые фрейдовские психологи, например Хайнц Кохут, перевернули этот аргумент с ног на голову, предположив, что музыка является формой инфантильной регрессии, пусть даже социально и эстетически приемлемой.

 

[11] Часто указывают, что две границы видимого спектра света – красный и фиолетовый – подходят друг другу таким образом, что спектр составляет полный круг. Не существует объективной причины, по которой это происходит: частоты света, соответствующие двум цветам, не связаны друг с другом. Тем не менее кругообразность цветового пространства является подлинным феноменом восприятия, она стала большим подспорьем для теоретиков цвета, которые создали закрытые «цветовые круги» для классификационных целей. Все же эти конструкции искусственны: «цвет», когда видимый свет превращается в инфракрасное излучение, не похож на цвет, когда фиолетовый превращается в ультрафиолет. В любом случае здесь мы не имеем дела с циклическим повторением, как в случае с высотой тона: у цвета в лучшем случае есть всего «одна октава». Тем не менее полумистическая убежденность в связи цвета и звука с волновыми явлениями подтолкнула Исаака Ньютона провести аналогию между семью сегментами радуги и семью нотами музыкальной гаммы. Это независимая ньютоновская схема цветовых категорий до сих пор преподносится как объективный факт.

 

[12] В своей смелой и увлекательной книге «Как равномерная темперация уничтожила гармонию» («How Equal Temperament Ruined Harmony») музыковед Росс Даффин полагает отличия равномерной темперации настолько очевидными, что не считает нужным привлекать ни одного теста на восприятие в поддержку своей идеи. Единственное доказательство, которое он приводит, это записи о реакции людей на эксперименты с генераторами тона, что в контексте акустики не имеет никакого смысла.

 

[13] Как я уже сказал, на самом деле существует семь разных типов минорной гаммы для каждой тональности.

 

[14] Несложно понять, почему так происходит. Поскольку обертон – это простое удвоение основной частоты, четвертый обертон будет больше в пять раз. Если получившуюся высоту звука опустить на две октавы, разделив частоту на 22=4, чтобы вернуть звук в диапазон октавы выше основной частоты, то мы получим частоту 5/4 от основной.

 

[15] То же самое касается и изобразительного искусства. Например, два неоимпрессиониста, Поль Синьяк и Жорж Сёра, пользовались плохо продуманной оптической теорией, чтобы объяснить свои эксперименты с цветом. Интересно, что научные идеи Германа фон Гельмгольца смогли адаптировать для себя и художники, и музыканты.

 

[16] Некоторые тексты беспечно утверждают, что кварта и малая терция включены в натуральный звукоряд, так как интервал между вторым и третьим обертоном (соль и до) представляет собой кварту, а интервал между четвертым и пятым обертонами (ми и соль) – это малая терция. Но эти интервалы слышны по отношению к основной частоте до – то есть мы слышим третий обертон как октаву до, а не как четвертую ноту гаммы соль. На самом деле 4 и малая 3 диатонической гаммы просто не входят в натуральный звукоряд.

† Над такими заявлениями хочется посмеяться, но я никак не могу перестать удивляться тому, что пение лесной птицы очень похоже на заводной джазовый рифф в блюзовой гамме: прослушайте замедленную версию песни бурого короткоклювого дрозда на www.whybirdssing.com. Конечно, это совпадение, но совпадение удивительное. Даже Дарвин поддался этой идее, ссылаясь на Гельмгольца и утверждая, что звуки животных можно выразить через ноты «человеческих музыкальных гамм», – что бы он ни имел в виду!

 

[17] На самом деле, не существует единой традиции индийской музыки. Традиций много; ведь так же нельзя говорить и о единой традиции европейской музыки.

 

[18] Музыковед Дэвид Гурон предполагает, что если когда‑то и существовало генетическое преимущество, дарованное абсолютным слухом, то практика музицирования могла ослабить его, потому что музыка скорее тяготеет к относительному или интервальному слуху. По этой причине абсолютный слух стал довольно редкой способностью.

 

[19] В то же время абсолютный слух может быть полезным для музыкантов. Например, при игре на медных музыкальных инструментах, для которых строй в основном связан с обратной связью между мышцами и ухом, чем с правильным положением пальцев, музыканты с абсолютным слухом легче преодолевают незнакомые скачки интервалов, часто встречающиеся в атональной и хроматической музыке, поскольку изначально понимают, к какой ноте стремятся; то же можно сказать о певцах.

 

[20] Я не имею в виду, что вы сразу выпалите: «Ага, это же до мажор» (если, конечно, у вас не абсолютный слух). Я говорю о том, что вы услышите фрагмент мелодии и почувствуете, что он закреплен за тоникой, которая располагается на два целых тона ниже первой


Поделиться с друзьями:

Типы сооружений для обработки осадков: Септиками называются сооружения, в которых одновременно происходят осветление сточной жидкости...

Двойное оплодотворение у цветковых растений: Оплодотворение - это процесс слияния мужской и женской половых клеток с образованием зиготы...

Индивидуальные и групповые автопоилки: для животных. Схемы и конструкции...

Архитектура электронного правительства: Единая архитектура – это методологический подход при создании системы управления государства, который строится...



© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!

0.372 с.