Суд должен быть справедливым — КиберПедия 

Индивидуальные и групповые автопоилки: для животных. Схемы и конструкции...

Кормораздатчик мобильный электрифицированный: схема и процесс работы устройства...

Суд должен быть справедливым

2020-10-20 122
Суд должен быть справедливым 0.00 из 5.00 0 оценок
Заказать работу

Некий именитый человек на мединском базаре совершил кражу. Посадили его в темницу и стали вершить суд. Постановили отрубить ему кисть руки. Нашлись ходатаи. Они побежали к пророку Мухаммеду и попросили его отменить это решение суда. При этом они сослались на то, что этот вор – знатного происхождения. Пророк их упрекнул:
- По-вашему, если бедный человек, то суд над ним надо вершить по справедливости, а если именитый, то нет? Бедный, может, совершил бы кражу с голоду, а этот именитый человек совершил ее из жадности. Да ему полагалось бы отрубить не одну, а обе кисти рук. Идите от меня, я не отменю решение суда. Суд должен быть справедливым.

71
Укхох кхийттаяц…

Цхьан юртара кхыча юрта водаш хиннав цхьа къонах. Т1орме чу кхораш хьош хиннаб цо, шийна наькъа баа. Иштта, кхораш буо-ош ах никъ баьча г1олла визав из царех. Ер мухь сенна текхабу аз, аьнна, кхораш 1окхайсаб къонахчо, т1аккха царна т1а меражи тугаши техад цо, кхычарна уж кхораш д1акхачар ца дезаш.

Кхача везача д1а а кхаьча, ший г1улакх даь а ваьнна, ший наькъаг1а юхавоаг1аш ч1оаг1а мецвеннав из къонах. Циггач б1аргабейнаб цунна ше д1акхесса а б1ехбаь а ухка кхораш. Моцалах кер хьувзаш воа ер кхораш гулбе волавеннав. Ше х1ара кхор хьа массаза эца, оалаш хиннад цо:
- Укхох тугаш кхийттадац, укхох мераж кхийттаяц…

На нее не попало…

Некий мужчина шел из одного села в другое. Нес он в сумке груши, чтобы съесть их в дороге. Идет он и ест груши. Прошел он половину пути, насытился и подумал: “Зачем мне тащить этот груз?” Взял он и вывалил груши на землю. Затем он оплевал их и высморкался на них, потому что не хотел, чтобы этими грушами кто-нибудь питался.

Дошел он, куда ему надо было, завершил там свои дела и идет назад по той же дороге. Пройдя половину пути, он очень проголодался. Тут он увидел груши, которые были им брошены и загажены. От голода у него ныло нутро, и он начал собирать груши. Берет он по одной груше и приговаривает:
“Вот на эту плевок не попал…”

72
Юхабаь бегаш

К1и-марса хана цхьан саго белхий баьб. Делкъийна сала1а болхлой 1охайшача, царна юкъе хиннача кертах чагаргаш яьнна волчоа, бегашта аьнна, кертах харбаза ч11орг техай цхьанне. Чагаргаш яьнначо хьаюхалостадаь йолхьанг техад. Харбаза ч11оргаш кхийсар кулла мо д1авахав, кхетама чура ваьннав.
- Ай, х1анз фу дир 1а? Ер лай, фу аргда 1а? – берригаш а хетта болабеннаб. – Цо хьоца баьраш-м бегаш ма барий, - аьннад.
- Аз юхабаьраш а ба бегаш, бегашта вийнав, даьра аргда, - жоп деннад чагаргаш яьнначо. – Бегаш юхабича, ше лергволаш хилча, во, даьсара, баьб цо уж бегаш.

Ответная шутка

Пришло время жатвы, и некий мужчина позвал к себе на помощь многих сельчан. Подошло время обеда. Когда все расселись, один из них решил подшутить над одним плешивцем. Шутник запустил в его плешивую голову арбузную корку. Плешивец же, недолго думая, заехал шутнику граблями по голове. Шутник потерял сознание и распластался на земле.
- Что ты наделал? – накинулись люди на плешивца. – А если он помрет, что ты скажешь? Ведь он с тобою просто пошутил.
- А я тоже пошутил в ответ, скажу, что убил шутя, - ответил плешивец. – Пусть не берется шутить, если он не понимает ответных шуток.

73
Бекхам хиланза бусаргбац

Геттар къаенна, ши б1арг байна, метта уллаш хиннай цхьа йоккха саг. Котамага дог эттад цун. Ший несийга аьннад цо, котам кийчъю ялара шийна, аьнна. Нус ц1аьрмата хиннай. Б1ар-са дайнача укхунна-м сенах ховргдар из, аьнна, котама когаметта циск кийчадаьд цо. Шийна циск оттадаьга хайнад йоккхача сага, х1ама аьннадац сага хозийташ, х1аьта дагахьа аьннад: “Далла кхел йойла хьона!”.

Йоккха саг а д1аяьннай, ха-зама а яьннай, из нус а къаеннай, из а метта аллийсай. Котам яа безам эттаб цун а. Несийга йийхай. Яха цо котам йийтай. Котам, х1а аьнна лешшехьа, циск а хинна д1аэттай. Шоллаг1а йийнача котамах а циск хиннад, кхоалаг1чох а хиннад. Маьр-нана йолча а чуена, аьннад несас:
- Х1анзолца хинна х1ама дац ер: йийнача котамах циск хулаш. Йийнача кхаъ котамах хьахинна кхо циск улл вай коа.
- Д1акийчаде 1а циск, - аьннад йоккхача саго, - Даллас сона беш бола бекхам ба из. Сай хана аз сай маьр-нанна баьча тийшача балхах.

Возмездие неминуемо

Слепая, прикованная к постели больная старуха попросила у своей снохи приготовить курицу, надеясь, что ей полегчает. Сноха была жадная. Решив, что слепая ничего не узнает, она вместо курицы приготовила ей кошку. Старуха сразу же узнала, чем ее покормили, однако, ничего вслух не сказала. Она съела кошку и про себя сказала: “Боже, воздай ей!”

Старуха умерла. Время прошло. Сноха состарилась и болезнь приковала ее к постели. Захотелось ей курятины. Она попросила приготовить курицу. Та пошла и зарезала курицу, но она тут же превратилась в кошку. Зарезала вторую курицу, та тоже превратилась в кошку. С третьей произошло то же самое. Пораженная сноха вошла и выразила свекрови свое недоумение:
- Никогда такого не было. Какую бы курицу не зарезали, она тут же превращается в кошку!
- Вари кошку и неси, - ответила свекровь, - это мне возмездие за то, что я в свое время подло поступила со своей свекровью.

74
Доккха во дар

Цхьан даь кхийнай аьннар деш йоаца, мухаш ухаш йола аьрдаг1а йо1. Цун даь хиннав цунца моастаг1ал лаьца цхьа къонах. Из аьрдаг1а йо1 езаеннай цу моастаг1чун во1а. Из йоалае шийна, яхаш, ший да вута хиннавац цо. Йийхача, лургьяц вайна, соца моастаг1ал да цу йи1ий даь, оалаш хиннад. Х1аьта а вуташ хиннавац, зоахалола г1о яхаш. Кхы ший во1 къарве ца мега, ви1ий дас шийца моастаг1ал долча цу къонахчунга нах бахта хиннаб зоахалола, из ца хиларах ше тийша волашехьа а.

Бакъда, тамашийна х1ама хилар – хьа из-вож доацаш, жоп делар йи1ий дас. Иштта зоахалол а хинна, йо1 д1а а яха, цхьа ха яьннача г1олла йи1ий даьга хаьтта хиннад:
- Из фуд хьа? Хьоца моастаг1ал лаьца ва хьанехк, х1аьта 1а цун ви1ийга хьай йо1 еннай. Мишта кхетаде доаг1а из?
- Даьсара, - жоп деннад йи1ий дас, - сайца моастаг1ал долча цу сагаца йоккха ч1ир нийсаяьй хьона аз. Цунна де кхы доккхаг1а во дацар са, из сай йо1 цун ц1аг1а д1ахецар мара.

Большой вред

У некоего мужчины выросла непослушная, капризная и своенравная дочь. К тому же с этим мужчиной враждовал какой-то человек. И надо же, сын этого недруга полюбил ту, дурно воспитанную девушку, и заставил отца послать сватов к ее отцу. Отец юноши, помня о своих отношениях с отцом той девушки и будучи уверенным, что сватовство не состоится, уступив настойчивости сына, все же послал сватов.

Случилось нежданное - отцом девушки было дано согласие на замужество своей дочери.

Девушка вышла замуж. Прошло какое-то время, и кто-то удивленно спросил отца девушки:
- Как это понять? Ты запросто дал согласие дочери на замужество за сына человека, который откровенно враждует с тобой!
- Клянусь, - ответил отец девушки, - я ему здорово отомстил: я не смог бы этому супостату нанести большего вреда, чем отправив в его дом свою дочь.

75
Наьнага хьежжа хул

Гаьннарача замах пайхамараша дийхачоа Даллас жоп луш хиннад. Цу хана нах кхы а 1омабенна хиннабацар цхьацца 1аьдалаши г1улакхаши леладе. Масала, уст-да ший нейцийца хьакхаштта къамаьл деш хулар, цу тайпара кхы а х1амаш хулар.

Цу замах хиннад яхаш дувцаш цхьа х1ама да.

Цхьан пайхамара хоза а дика а йо1 кхийна хиннай. Из пайхамар волча цхьан ден вена хьаэттав кхо пайхамар. Зоахалола баьхка хиннаб уж, шоай кхаь во1а из йо1 йига дага болаш. Х1аьта, йи1ий даьга из ца1 йоацар кхы йо1 хиннаяц. Зоахалола вена хинна кхоккхе пайхамар цунна дукха везаш хиннавар. Цар юхь 1аьрже мегадац цунна. Цудухьа аьннад цо:
- Уйла е езаш х1ама да ер. Кхоана хьадувла.

Сайрийна цу пайхамара цхьан ц1аг1а чу д1ачубаьхаб ший йо1, кхал вир, зуд ж1али. Б1арччача бийсах ду1аш деш ваьг1ав из пайхамар Даллагар дехаш: “Са йо1а тара йолаш кхы а ши йо1 хилийталахь! Са йо1а тара йолаш кхы а ши йо1 хилийталахь!”

Далла жоп деннад цунна: 1уйранна цу ц1аг1ара хьаараяьннай ца1 шоллаг1чох къоасталургйоацаш в1аший тара йола кхо йо1.

Шоллаг1ча дийнахьа хьаэттаб пайхамараш. Цар къонгашка д1аеннай уж кхоккхе йо1.

Цхьа шу даьннача г1олла цу кхаь йо1о кхо во1 ваь хиннав. Кхо йо1 д1аенна хинача пайхамара лаьрх1ад: “Уж кхоккхе мишта яхаш я а хьожаргва со, царех сай бокъонцара йо1 малий а ховргда сона”.

Цхьа йо1 яхача д1а а этта, цун маьрага хаьттад, сесаг миштай, аьнна. Вокхо ший сесаг могаяьй, бакъда, цхьа г1алат доал цох аьннад:
- Цхьайолча хана ч1оаг1а мух йоаг1а цунга. Цхьаккха дарах ше аьннар мара деш а яц из.

Хайнад пайхамара из сенах хьахинна йо1 я, ший йо1 из йоацалга.

Шоллаг1ча а ваха, сесаг хаьттача, из могаяьй, х1аьта а аьннад:
- Цхьа г1алат-м доал цох: массе хана коана1арах ара удаш, д1а-хьа водар малав хьежаш, йоахараш дукха дезаш хьувзаш хул ер.

Из а мичара яьннай хайнад пайхамара. Кхоалаг1ча метте ер вахача, цхьаккха г1алат доацаш я, аьнна, могаяьй цигара сесаг:
- 1алаьмате ч1оаг1а эздел долаш, хоза г1улакх долаш, эйхье йолаш, эхь кхоабаш, - иштта кхы а дукха дика х1ама оалаш могаяьй.

Циггач хайнад пайхамара из ший йо1 йолга.

Цу кхаь сесаго баь к1аьнкаш а хиннаб в1аший тара. Уж а ийца, царца бай т1а ловза 1охайнав пайхамар. Виро ваьчо пайхамара б1арга чу п1елг 1етта хиннаб. Зудо ваьчо пайхамара мекхах ка теха хиннай. Х1аьта пайхамара йо1о ваьчо вокха к1аьнкашта эхь деш хиннад, воккхача сага к1аьдо кулг хьекхад хиннад, цунна велалуш хиннав.

Цу хана денна ховш да, йоах, хьангара хьабоаг1а мухаш ераш, харца лувш, йоахараш долаш, эхь доацаш, йовсара лелаш бола во нах. Кхы а хов хьангара ба эхь-эздел долаш, мерза г1улакх долаш, 1имерза болаш, дика мел йола оамалаш шоаех йоахкаш бола нах а.

Дети рождаются в свою мать

В давние времена бог удовлетворял просьбы пророков. Тогда люди еще не знали многих сегодняшних обычаев и законов. Например, не знали, что зять и тесть не должны вести друг с другом доверительно-интимные беседы.

О случившемся в те времена рассказывают следующее:

У некоего пророка выросла красивая и воспитанная дочь. Случилось так, что в один и тот же день явились трое пророков, чтобы засватать эту девушку за своих сыновей. Но девушка-то была всего одна, а ее отец хотел уважить просьбы всех троих пришедших пророков. Не хотел он обидеть их отказом, и поэтому сказал: “Дайте подумать. Приходите завтра.”

Вечером пророк закрыл в одном доме свою дочь, ослицу и суку. Всю ночь пророк молился и просил у бога: “Сделай так, чтобы появились еще две девушки, похожих на мою дочь. Сделай так, чтобы появились еще две девушки, похожих на мою дочь”.

Всевышний внял его просьбе. Утром из дому вышло трое девиц, настолько похожих одна на другую, что невозможно было их различить.

На второй день явились пророки, и всех троих девушек отдали за их сыновей.

Через три года все трое родили по сыну. Отец девушки решил: “Проведаю всех троих, а заодно узнаю, какая из них есть моя дочь”.

Пришел он к одной и спросил ее мужа, что он может сказать о жене. Муж хорошо отозвался о ней, но прибавил: “Иногда она становится упрямой и норовистой. Все делает только по-своему”.

Понял пророк, от кого она произошла и что она не его дочь.

Пошел он ко второй дочери, и тут ее похвалили, но отметили один недостаток: “Все время бегает за ворота, смотрит, кто куда идет, любит посплетничать”.

И тут понял пророк, от кого она.

В третьем месте ему расхвалили и сказали: “Очень благородна, услужлива, стеснительна, хорошая хозяйка…”

В ней пророк признал свою дочь.

И мальчики этих женщин были похожи друг на друга. Взял пророк их всех троих и сел на лужайке поиграться с ними. Рожденный ослицею ткнул старика пальцем в глаз. За ус дернул пророка тот, кого родила сука. Рожденный же от дочери стыдил других мальчиков, гладил деда по лицу и улыбался ему.

С тех пор, говорят, стало известно, откуда берутся упрямые, непослушные, бесстыжие… жены. И еще люди знают, откуда прекрасные жены благородного поведения.

76
1оажал т1аеча, во1 а вицлу

Бахаш хиннаб нанеи во1и. Цкъа бийсанна нана йолча енай 1оажал. Аьннад цо:
- Укх дунен т1ара рузкъа кхоачаденнад хьа. Йоле, бакъдолча дуненга дерз вай.

Кхераенна хьайзай йоккха саг. Малейкага аьннад цо:
- Дукха даха хьо, са малейк! Тишъеннача, къаеннача сох фу ду оаш? Д1а-а, эг1арча ц1аг1а, улл хьона са во1. Буг1а мо тоавенна волаш, бий миссел д1аяг1аш фоарт йолаш. Из вига тоам ба хьона.
- Х1арача сага ший-ший 1оажала ди да хоададаь, - аьнна, малейко йоккхача сага са д1аийцад.

1оажала ди т1аэттача ший деналах вохаш хул саг.


Поделиться с друзьями:

Типы сооружений для обработки осадков: Септиками называются сооружения, в которых одновременно происходят осветление сточной жидкости...

Кормораздатчик мобильный электрифицированный: схема и процесс работы устройства...

Автоматическое растормаживание колес: Тормозные устройства колес предназначены для уменьше­ния длины пробега и улучшения маневрирования ВС при...

История создания датчика движения: Первый прибор для обнаружения движения был изобретен немецким физиком Генрихом Герцем...



© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!

0.037 с.