Listening: Calypso and rapso. — КиберПедия 

Археология об основании Рима: Новые раскопки проясняют и такой острый дискуссионный вопрос, как дата самого возникновения Рима...

Адаптации растений и животных к жизни в горах: Большое значение для жизни организмов в горах имеют степень расчленения, крутизна и экспозиционные различия склонов...

Listening: Calypso and rapso.

2020-12-06 72
Listening: Calypso and rapso. 0.00 из 5.00 0 оценок
Заказать работу

1. Read the names of music styles:

Calypso, soca tunes, rapso, rap, pan music, tamboo-bamboo, steel band music, reggae, dance hall.

 

3. Listen to the tape and fill in the gaps:

 

1/ Calypso is a ……..    influences.

2/ Each year in Trinidad singers compete to …           .

3/ Soca tunes and rapso, …                  are also popular.

4/ Pan music developed from ….        which used bamboo sticks to …

5/ Steel band music has a unique sound that is …

6/ The late …          was one of the leading Jamaican musicians, who…

7/ His lyrics were thoughtful, ranging from …

8/ Since his death, traditional reggae has been challenged by … which has …..

 

4. Speak about the traditional Caribbean music styles.

 

RAINBOW NATION

Reading: Origins of the Rainbow

1. Read the proper words:

Nelson Mandela, South Africa, Bushmen, the San, the Hottentot people, the Atlantic coast, the Nguni peoples, the Zulu, Xhosa, Swazi, Ndebele, Sotho, Tswana, Jan van Riebeck, Cape Town, Boers, Afrikaners, Afrikaans, French Protestants, the Napoleonic Wars, the Cape Colony, the Orange Free State, the Transvaal, the Natal, Muslim, Malay slaves, the British Empire.

 

2. Make up word-combinations and translate them into Russian:

 

A: tribal, a separate, rainbow, sugar, the Dutch coast India, cattle, racial, mixed.

B: nation, herdsmen, groups, language, mixture, plantations, race, company

 

3. Read the text and speak of the peoples named in ex.1.

 

4. Make up the plan of the text asking questions (10-12) Ask your fellow-student.

 

5. Retell the text using your plan.

 

 

Listening: Whites only

 

1. Read the international words and translate:

 

Population, culture, control, policy, apartheid, original, reality, racism, opposition, illegal, migrate, separate, race, electricity, distances, areas.

 

2. Make up word-combinations using words in ex 1.

White, long, mixed, townships, from the country, to the white people, idea, Africaans, the white.

 

3. Listen to the text and correct the wrong statements:

 

1/ The Boers wanted independence, and they got it in 1902.

2/ In 1948 the English Party won the elections.

3/ They began to impose their own laws and freedoms.

4/ The original idea of apartheid was the development of democratic rights.

5/ White people had no rights.

6/ Black people were used as the main work force.

7/ To earn a living, the men immigrated from the country to work in the gold and diamond mines.

8/ Rich and luxury villages for Indians, black South Africans and coloreds developed around the white cities.

9/ Black people were well paid didn’t have to travel long distances to work in white areas.

 

4. Listen to the text one more time and answer the questions:

1/ Who was defeated by British?

2/ What was the only way of defending their Africaans culture?

3/ Who said that “Today South Africa belong to us once more”

4/ What does the word apartheid mean?

5/ What broke down the black people’s tribal customs?

 

5. Retell the text.

 

 

Reading: Resistance to white rule.

1. Read some new words:

 

Resistance, radical, to jail, massacre, opponent, tactic, suppression.

 

2. Make up word-combinations:

A: black, non-white, peaceful, resistance, terrorist, anti-apartheid, racist, political, racial.

B: tactics, policies, parties, suppression, resistance, people, movement, leaders.

 

3. Read the text and retell it.

 

Listening: The long walk to Freedom.

1. Read the words:

Nelson Mandela, the Tembu, the Transkei, Soweto, Johannesburg, Robben Island.

 

2. Translate word-combinations:

 

- быть исключенным за политическую деятельность,

- вместо того, чтобы вернуться в деревню (kraal),

- изучать право,

- запретить посещать любые собрания или быть членом политической организации,

- признать виновным,

- единственный способ изменить апартеид – это вооруженное противостояние,

- секретно отправиться за океан для военной подготовки,

- быть арестованным, осужденным и приговоренным к пожизненному заключению,

- проявлять качества лидера,

- настаивать на примирении между всеми расами.

3. Listen to the text and correct the wrong statements.

1/ Nelson Mandela grew up in Trinidad in a poor family of a preacher.

2/ He went to university, but he was expelled for his being black.

3/ He studied mathematics there.

4/ He wasn’t arrested and banned and it stopped him.

5/ He went overseas to study the Law.

6/ Mandela spent 27 years in Siberia mostly in hard labour.

4. Speak about N. Mandela.

 

Reading: Hopes and Fears

1. Read and reproduce the glossary:

- crime rate – the amount of crime in a place or country;

- unemployment - number of people in a place or a country that do not have jobs;

- constitution – system of laws and principles that a country is governed by;

- to estimate – make a calculation so as to have an idea of the size or cost of smth.

- To drift – to move slowly;

- squatter – someone who lives in a property without permission or paying rent;

- running water – water that is supplied by a tap which can be turned on and off.

2. Translate into English:

 

- быть освобожденным из тюрьмы;

- такое радикальное изменение принесло надежду на будущее;

- проблемы, которые стоят перед государством;

- подсчитано, что от 30 до 50 % населения являются безработными;

- отправляются в города в поисках работы;

- криминальная обстановка ухудшается;

- покинуть страну, чтобы избежать насилия;

- быть принятым снова в международное сообщество.

 

3. Read the text and speak of the problems South Africa facing today and some positive changing.

 

 


Поделиться с друзьями:

Архитектура электронного правительства: Единая архитектура – это методологический подход при создании системы управления государства, который строится...

Семя – орган полового размножения и расселения растений: наружи у семян имеется плотный покров – кожура...

Папиллярные узоры пальцев рук - маркер спортивных способностей: дерматоглифические признаки формируются на 3-5 месяце беременности, не изменяются в течение жизни...

История развития хранилищ для нефти: Первые склады нефти появились в XVII веке. Они представляли собой землянные ямы-амбара глубиной 4…5 м...



© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!

0.014 с.