IV.        What do you call it? — КиберПедия 

Адаптации растений и животных к жизни в горах: Большое значение для жизни организмов в горах имеют степень расчленения, крутизна и экспозиционные различия склонов...

Своеобразие русской архитектуры: Основной материал – дерево – быстрота постройки, но недолговечность и необходимость деления...

IV.        What do you call it?

2019-10-25 138
IV.        What do you call it? 0.00 из 5.00 0 оценок
Заказать работу

1. the total number of inhabitants of a town or country, etc.;

2. a name by which a person or thing is known or described;

3. the expression of thoughts or feelings in words;

4. a high, le­vel stretch of land;

5. the average number of offspring per one woman in a country;

6. the length of time that a person is expected to live;

7. a man who exercises manual art or trade.

V.        Find in the text a word or words close in meaning to the following:

to reach, to live in, to employ, thickly populated, thin­ly peopled, wilderness, language, occupation, handicraftsman, various, arid, humid, chiefly.

VI.       Give a word or words opposite in meaning to:

sparsely populated, dry, damp, rural, former, outer, to decrease.

VII. Give the derivatives of the following words:

dense, sparse, people, handicraft, to populate, to engage, to result, to employ, to increase, to distinguish.

VIII.    Answer the following questions:

1. What can you say about the number of population in In­dia? 2. What is the common name of India's population? 3. India is a multinational country, isn't it? 4. What do you know about the peoples inhabiting the southern part of the country and the Peninsula of Hindustan? 5. What is the state language of India? 6. What is the average of India's population? 7. What are the most densely populated regions of the country? What is the average density there? 8. Where are more sparsely peopled areas located? 9. What can you say about the urban and rural popula­tion of the country? 10. What can you say about Indian villa­ges?

IX.    Translate into English.

По численности населения Индия занимает второе место в мире после Китайской Народной Республики. Население Ин­дии состоит из многих национальностей, говорящих на различ­ных языках. Народы, населяющие южную часть полуострова Индостан, отличаются более темным цветом кожи и говорят на дравидийских языках. Официальным государственным языком Индии является хинди, широко распространен также англий­ский язык.

Средняя плотность населения составляет 250 человек на 1 кв. км. Самые густонаселенные области — долина Ганга и по­бережье полуострова Индостан. В долине Ганга приходится 900 человек на 1 кв. км, а в юго-восточной части — около 2000. Территория Деканского плоскогорья населена более редко. В пу­стыне Тар и высокогорных районах Гималаев почти никто не живет. Средняя продолжительность жизни в Индии около 70 лет, а ежегодный прирост населения превышает 1.5%. Причина – в снижении уровня смертности.

Свыше 70% населения Индии живет в сельской местности и занимается сельским хозяйством. Среди городского населения много ремесленников. Индийские деревни многолюдны. Все де­ревенские постройки — это по большей части хижины, построен­ные из бамбука или тростника, а в более сухих районах — из глины или соломы.

В Индии проживает более 2000 этнических групп, так что в этой стране представлены все мировые религии, как и языки основных языковых семей.

India

India is a country of an ancient culture. Long before our era its population was engaged in arable farming and various other trades. Many articles of Indian handicraft (textiles, weapons, ornaments, etc.) as well as the produce of arable farming, such as spices, were exported. Ancient Indians had a written language of their own. It was centuries ago that beautiful palaces and temples, which are remarkable works of art, were erected. The Taj Mahal mausoleum at Agra enjoys a world-wide fame as an architectural “pearl of India"; it is built of white marble and ornamented with precious stones. True recognition and profound respect on the part of their contemporaries were earned by the outstanding man Gandhi and the famous novelist and poet Tagore.

Traditionally the population of the country was divided into high and low castes. "Pariahs", i.e. members of the lowest caste, were allowed to do only drudge work. Though the republican government of India issued a law abolishing the castes, the Indian population still follows this system of social stratification and social restrictions in which social classes are defined by thousands of endogamous hereditary groups.

 At the present time new schools are being opened and the standards of living and culture of the po­pulation are continuously raised. The average literacy rate in the country is quite high, amounting to over 70%, however, the percentage of people living below the poverty line is disastrous reaching 22%.

 

Exercises

I.   Be careful to pronounce the following correctly.

a) ancient, era, textile, weapon, mausoleum, pariah, caste, outcaste.

b) Agra, Tagore, Gandhi, Taj Mahal.

II. Denote the following notions by a single verb:

to send (goods) to another country; to make beautiful; to se­parate into parts; to move from a lower to a higher level.

III. Give the English equivalents of the following Russian nouns and adjectives:

изделие, ремесло, украшение, оружие, продукция (продукт), пряности, храм, мавзолей, жемчужина, мрамор, слава, призна­ние, уважение, современник, обнищание, население, пария, угне­тение, замечательный, архитектурный, глубокий, выдающийся, зна­чительный, древний, экономический, колониальный.

IV. Translate the following phrases into English:

пахотное земледелие, текстильное изделие, произведение ис­кусства, драгоценные камни, писатель-романист, тяжелая (фи­зическая) работа, распространение знаний, культурный уро­вень, уровень жизни, черта бедности, эндогамные группы населения, стратификация общества.

V. Give a word opposite in meaning to:

modern, rural, literate, minority, to lower.

VI. Give a word similar in meaning to:

to permit, to build, to publish, to delay, to prevent (obstruct), adornment, cen­tenary, labour, glory, tyranny, dissemi­nation, epoch, extraordinary, prominent, deep, continuously.

VII. What do you call it?

1. a period in history, usually dated from some special event; a thing made of solid material and used in fighting or for defenсе; 3. something used to adorn or decorate; 4. the official resi­dence of a king or queen; 5. a large, magnificent tomb; 6. hard stone, white or coloured, used in building, making statues, etc.; 7. person belonging to the same time; 8. the greater number of
(people, things, etc.).

VIII. Answer the following questions:

1. When did arable farming come to be practised in India? 2. What goods were exported from India? 3. What architectural memorials were erected in India? 4. What is the architectural "pearl of India"? 5. What is the Taj Mahal built of and ornamented with? 6. What can you say about Gandhi and Tagore? 7. How did the British rule over India influence the development of the country? 8. In what way was the population of India divided? 9. Do the castes exist in India now? 10. What can you say about the standards of culture of the Indian population under the British rule and under the republican government?

X. Translate into English:

Индия — страна древней культуры. Задолго до начала нашей эры население Индии занималось пахотным земледелием и раз­личными ремеслами. Многие ремесленные изделия, например украшения, оружие, текстильные изделия, а также продукты па­хотного земледелия, вывозились в другие страны. Прекрасные дворцы и храмы, являющиеся замечательными произведениями искусства, были воздвигнуты много столетий назад. Мавзолей Тадж Махал в Агре, «жемчужина Индии», пользуется всемир­ной известностью. Выдающийся общественный деятель Индии Ганди и известный писатель и поэт Тагор заслужили подлин­ное признание и глубокое уважение современников.

Традиционно население подразделялось на высшие и низшие касты. Па­риям, членам низшей касты, разрешалось выполнять только са­мую тяжелую работу. Хотя республиканское правительство издало закон об отмене каст, население страны по-прежнему придерживается этой системы стратификации общества и социальных ограничений.

В настоящее время в Индии открываются новые школы, материальный и культурный уро­вень населения непрерывно повышается. Уровень грамотности в стране достаточно высок – более 70%, хотя большая часть населения – 22% - живет за чертой бедности.

 

General Exercises


Поделиться с друзьями:

Состав сооружений: решетки и песколовки: Решетки – это первое устройство в схеме очистных сооружений. Они представляют...

Механическое удерживание земляных масс: Механическое удерживание земляных масс на склоне обеспечивают контрфорсными сооружениями различных конструкций...

Общие условия выбора системы дренажа: Система дренажа выбирается в зависимости от характера защищаемого...

Таксономические единицы (категории) растений: Каждая система классификации состоит из определённых соподчиненных друг другу...



© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!

0.01 с.