Архитектура электронного правительства: Единая архитектура – это методологический подход при создании системы управления государства, который строится...
Наброски и зарисовки растений, плодов, цветов: Освоить конструктивное построение структуры дерева через зарисовки отдельных деревьев, группы деревьев...
Топ:
Процедура выполнения команд. Рабочий цикл процессора: Функционирование процессора в основном состоит из повторяющихся рабочих циклов, каждый из которых соответствует...
Выпускная квалификационная работа: Основная часть ВКР, как правило, состоит из двух-трех глав, каждая из которых, в свою очередь...
Проблема типологии научных революций: Глобальные научные революции и типы научной рациональности...
Интересное:
Наиболее распространенные виды рака: Раковая опухоль — это самостоятельное новообразование, которое может возникнуть и от повышенного давления...
Средства для ингаляционного наркоза: Наркоз наступает в результате вдыхания (ингаляции) средств, которое осуществляют или с помощью маски...
Влияние предпринимательской среды на эффективное функционирование предприятия: Предпринимательская среда – это совокупность внешних и внутренних факторов, оказывающих влияние на функционирование фирмы...
Дисциплины:
2017-08-24 | 735 |
5.00
из
|
Заказать работу |
Содержание книги
Поиск на нашем сайте
|
|
ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ИНСТИТУТ
ФАКУЛЬТЕТ ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ И ПОДГОТОВИТЕЛЬНЫХ КУРСОВ
«УТВЕРЖДАЮ»
И.о. декана факультета иностранных
языков и подготовительных курсов
________ PhD доктор А.К. Мейрбеков
«________» ______08______ 2016 г.
Кафедра иностранных яыков
СИЛЛАБУС
дисциплины
ATLS 2303 Лексикология и стилистика английского языка
Специальность: 5В011900 – Иностранный язык: два иностранных языка
Форма обучения: дневная
Курс: 3 Семестр: 6
Количество кредитов: 3
Количество часов: 135
Лекция: 45
Практические/семинарские занятия:
Лабораторные занятия:
СРСП: 45
СРС: 45
Рубежный контроль (8, 15 недели)
Итоговый контроль: Экзамен (устно-письменно)
Сведения о преподавателе: Тургинбаева Л.В., к.п.н., старший преподаватель
Тел.: 21-40-06 (раб)
Е-mail: golikova975@gmail.com
Кафедра: Кафедра иностранных языков
Адрес: г. Шымкент, ул. А. Байтурсынова,13, каб.401 Б
Время консультаций: понедельник 14.00 – 15.00, пятница 14.00 – 16.00.
Шымкент-2016
Силлабус составлен на основе Государственного общеобязательного стандарта образования Республики Казахстан, утвержденного приказом № 514 (изменения №349, 08.08.2011г.) МОН РК от 03 нября 2010 года, типового учебного плана специальности 5В011900 «Иностранный язык: два иностранных языка», а также в соотвествии с учебной программой дисциплины, утвержденной протоколом № _ от «__» __ 2014г. Учебно-методического Совета института и рабочего учебного плана института.
Силлабус рассмотрен на заседании кафедры иностранных языков, рекомендован к утверждению.
Протокол № _ 1 _ от «_ 31 _» _ 08 _ 2016 г.
Заведующий кафедрой ___________ Сманова Г.И.
Содержание курса
3.1 Тематический план лекционных занятий
|
№ | Дата | Группа | Тематика | Количество часов | Литература |
Модуль 1 Stylistics as a General Branch of Linguistics | |||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 1. Linguistic basis of stylistics: 1. The subject of Stylistics. Stylistics of the language. Stylistics of speech. 2. Levels of Stylistics. Stylistics and other linguistic disciplines | 1, 2,4 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 2. Expressive means (EM) and stylistic devices (SD) 1. The notion of expressive means 2. Morphological Expressive Means 3. Word-Building Expressive Means 4. Lexical Expressive Means 5. Syntactical Expressive Means 6. The Notion of A Stylistic Device 7. Classification of expressive means (EM) and stylistic devices (SD) | 1, 2,4 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture-consultation | ||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 3. Stylistic classification of the English vocabulary 1. Words of the neutral layer 2. Words of Literary Layer A) Common Literary Words B) Terms and Learned Words | 1, 2,4 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 4. Stylistic classification of the English vocabulary. Part 2 C) Poeticisms or Poetic Words D) Archaisms or Archaic Words E) Foreign Words and Barbarisms | ||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture-consultation | ||||
119-82 119-12 119-22 | Lecture 5. Words of the colloquial layer a) Colloquialisms or common colloquial words b) Slang c) Jargonisms | 1, 2,4 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 6. Words of the colloquial layer. Part 2 d) Professional words or professionalisms e) Vulgarisms f) Regional dialectisms. | 1, 2,4 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture with planned mistakes | ||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 7. Phonetic Expressive Means and Stylistic Devices 1. Onomatopoeia. Two varieties of onomatopoeia: direct and indirect. Example of usage. Its functions. 2. Alliteration. Its functions. The notion of initial rhyme. 3. Rhyme. Two types of rhyme: full rhymes and incomplete rhymes. Division of incomplete rhymes. Compound or broken rhymes. Eye-rhyme. The models of arranging the rhymes. Its functions 4. Rhythm. Its function. | 1, 2,4 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 8. Lexical expressive means and stylistic devices I. Interaction of different types of a word's meanings: dictionary, contextual, derivative, nominal, and emotive. A. Interaction of dictionary and contextual logical meanings 1. Metaphor. Simple and extended (prolonged, sustained). Genuine metaphors and trite or dead metaphors. 2. Metonymy. Contextual metonymy. Different types of metonymy. Synechdoche | ||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture-consultation | ||||
Модуль 2 Stylistic Devices and Expressive Means | |||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 9. Lexical expressive means and stylistic devices. Part 2 3. Irony. Two kinds of irony. Humour B. Interaction of primary and derivative meanings 1. Polysemy. 2. Zeugma and Pun. C. The opposition of logical and emotive meanings 1. Interjections and exclamatory words. Primary and derivative interjections 2. Epithet. Emotive and figurative epithets. Structure of the epithet | 3, 5 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 10. Lexical expressive means and stylistic devices. Part 3 3. Oxymoron. Types D. Interaction of Logical and Nominal Meanings. Antonomasia. Metaphoric and metonymic antonomasia II. Interaction between two lexical meanings simultaneously materialized in the context 1. Simile. Types | 3, 5 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture-consultation | ||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 11. Lexical expressive means and stylistic devices. Part 4 2. Periphrasis 3. Euphemism 4. Hyperbole. Understatement. Litotes III. Stable word combinations in their interaction with the context 1. Clichés 2. Proverbs and sayings 3. Epigrams 4. Quotations. Allusions 6. Decomposition of set phrases 7. Paradoxes | 3, 5 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 12. Syntactical Expressive Means and Stylistic Devices 1. Compositional Patterns of Syntactical Arrangement: a) stylistic inversion; b) detached constructions; c)parenthesis; d) parallel construction; e) chiasmus; f) repetition; g) enumeration; h) suspense; i) climax; anticlimax; j) antithesis. | 3, 2, 5 | |||
119-84 119-14 119-24 | Visual lecture | ||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 13. Syntactical Expressive Means and Stylistic Devices Part 2 1. Particular ways of Combining Parts of the Utterance a) Polysyndeton; b) Asyndeton; c) The ‘Gap-Sentence’ Link. 2. Peculiar Use of Colloquial Constructions a) Ellipsis; b) Break-in-the-narrative; c) Question -in-the-narrative; d) Represented speech. 3. Transferred Use of Structural Meaning. Rhetorical Questions. | 3, 2, 5 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 14. Functional stylistics 1. The notion of style in functional stylistics 2. Correlation of style, norm and function in the language 3. Language varieties: regional, social, occupational 4. Distinctive linguistic features of the major functional styles of English | 3, 2, 5 | |||
119-84 119-14 119-24 | Visual lecture | ||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 15 Stylistic Analysis of Text (Part 1) 1. Approaches to the analysis of text 2. Basic notions of stylistics: literary work,literary image, the author, the reader | 3, 2, 5 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 15 Stylistic Analysis of Text (Part 2) 1. Stylistic analysis of a poem 2. Stylistic analysis of a short story | 4,5 | |||
119-84 119-14 119-24 | Problematic lecture | ||||
Модуль 3 Lexicology as a General Branch of Linguistics | |||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 1. The Object of Lexicology. English Lexicology | 1, 2,4 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 2. Informal Style - Functional style. - Informal style. - Colloquial words. - Slang. - Dialect words. | 1, 2,4 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 3. Formal Style 1. Learned words. 2. Archaic and obsolete words. 3. Professional terminology. 4. Basic vocabulary. | ||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture-consultation | 1, 2,4 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 4. The Etymology of English Words - The earliest group of english borrowings. - Celtic borrowings. - The period of Christianization. - The characteristic features of Scandinavian borrowings. - Norman borrowings. - The Renaissance Period. - The etymological structure of English vocabulary. | ||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 5. The Etymology of English Words (part 2) - The historical circumstances which stimulate the borrowing process. - Three stages of assimilation. - International words. - Etymological doublets. - Translation-loans. - Interrelations between etymological and stylistic characteristics. | ||||
119-82 119-12 119-22 | Lecture-consultation | 1, 2,4 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 6. Word-Building - The main ways of enriching the english vocabulary. - Affixation (or Derivation). - Semantics of affixes. - Conversion. | 1, 2,4 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 7. Word-Building (part 2) - Composition. .1. Groups and subgroups of compounds. Productive and non-productive types of composition. .2. Semantic aspects of compound words. .3. A compound and a word-combination. - Semi-affixes. - Shortening (Contraction) - Onomotopoeia. - Reduplication. - Back-formation (Reversion). | ||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture with planned mistakes | 1, 2,4 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 8. Meaning - Meaning. - Semantics. - Polysemy. - Two levels of analysis. - Types of semantic components. - Meaning and context. - Different meanings and different usages. | ||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture-consultation | ||||
Модуль 4 Problem of Meaning of the Words | |||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 9. Development of New Meanings - Causes of development of new meanings. - The process of development and change of meaning. - Transference based on resemblance (similarity). - Transference based on contiguity. - Broadening (or Generalization) of meaning. Narrowing (or Specialization) of meaning. - “Degeneration” (“Degradation”) and “Elevation” of meaning. | 3, 5 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 10. Homonyms: Words of the Same Form - Which words do we call homonyms? - The traditional classification of homonyms. - The classification of homonyms suggested by Professor A.I.Smirnitsky. - Sources of homonyms. - Homonymy and polysemy. | 3, 5 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture-consultation | ||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 11. Synonyms - Which words do we call synonyms? - Synonyms are one of the language’s most important expressive means. - The problem of criteria of synonymy. - The dominant synonym. Its characteristic features. - Classification system for synonyms established by V.V.Vinogradov. - Classification of synonyms based on difference in connotations. | 3, 5 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 12. Euphemisms. Antonyms - Euphemisms. Their types and functions. - Antonyms. Which parts of speech do most antonyms belong to? | 3, 2, 5 | |||
119-84 119-14 119-24 | Visual lecture | ||||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 13. Phraseology - Phraseology as an expressive resource of vocabulary. - Phraseological units and free word-groups. Criteria for distinguishing. - Proverbs. - The traditional principle for classifying phraseological units. - The semantic principle of classification for phraseological units. - The structural principle of classification for phraseological units. - Classification system offered by Professor A. I. Smirnitsky. - The classification system of phraseological units suggested by Professor A.V. Koonin. | 3, 2, 5 | |||
119-84 119-14 119-24 | Lecture 14. Types of dictionaries - Lexicography and dictionaries. - Bilingual dictionaries. - Special bilingual dictionaries. - Unilingual dictionaries. - Special unilingual dictionaries. | 3, 2, 5 | |||
119-84 119-14 119-24 | Visual lecture |
Задания для СРСП
|
|
№ | Тематика СРСП | Количество часов | Форма задания | Литература |
1. The subject of Stylistics. Stylistics of the language. Stylistics of speech. 2. Levels of Stylistics. Stylistics and other linguistic disciplines | Дискуссия Выполнение практического задания | 1, 2,4 | ||
1. The notion of expressive means 2. Morphological Expressive Means 3. Word-Building Expressive Means 4. Lexical Expressive Means 5. Syntactical Expressive Means 6. The Notion of A Stylistic Device 7. Classification of expressive means (EM) and stylistic devices (SD) | Дискуссия Выполнение практического задания | 1, 2,4 | ||
Visual practical lesson | Просмотр и обсуждение учебного видео | |||
1. Words of the neutral layer 2. Words of Literary Layer A) Common Literary Words B) Terms and Learned Words | Дискуссия Выполнение практического задания | 1, 2,4 | ||
C) Poeticisms or Poetic Words D) Archaisms or Archaic Words E) Foreign Words and Barbarisms | Дискуссия Выполнение практического задания | 1, 2,4 | ||
Visual practical lesson | Просмотр и обсуждение учебного видео | |||
a) Colloquialisms or common colloquial words b) Slang c) Jargonisms | Дискуссия Выполнение практического задания | 1, 2,4 | ||
d) Professional words or professionalisms e) Vulgarisms f) Regional dialectisms. | Дискуссия Выполнение практического задания | 1, 2,4 | ||
Visual practical lesson | Просмотр и обсуждение учебного видео | |||
1. Onomatopoeia. Two varieties of onomatopoeia: direct and indirect. Example of usage. Its functions. 2. Alliteration. Its functions. The notion of initial rhyme. 3. Rhyme. Two types of rhyme: full rhymes and incomplete rhymes. Division of incomplete rhymes. Compound or broken rhymes. Eye-rhyme. The models of arranging the rhymes. Its functions 4. Rhythm. Its function. | Дискуссия Выполнение практического задания | 1, 2,4 | ||
I. Interaction of different types of a word's meanings: dictionary, contextual, derivative, nominal, and emotive. A. Interaction of dictionary and contextual logical meanings 1. Metaphor. Simple and extended (prolonged, sustained). Genuine metaphors and trite or dead metaphors. 2. Metonymy. Contextual metonymy. Different types of metonymy. Synechdoche | Дискуссия Выполнение практического задания | 3, 5 | ||
Visual practical lesson | Просмотр и обсуждение учебного видео | |||
3. Irony. Two kinds of irony. Humour B. Interaction of primary and derivative meanings 1. Polysemy. 2. Zeugma and Pun. C. The opposition of logical and emotive meanings 1. Interjections and exclamatory words. Primary and derivative interjections 2. Epithet. Emotive and figurative epithets. Structure of the epithet | Дискуссия Выполнение практического задания | 3, 5 | ||
3. Oxymoron. Types D. Interaction of Logical and Nominal Meanings. Antonomasia. Metaphoric and metonymic antonomasia II. Interaction between two lexical meanings simultaneously materialized in the context 1. Simile. Types | Дискуссия Выполнение практического задания | 3, 5 | ||
Visual practical lesson | Просмотр и обсуждение учебного видео | |||
2. Periphrasis 3. Euphemism 4. Hyperbole. Understatement. Litotes III. Stable word combinations in their interaction with the context 1. Clichés 2. Proverbs and sayings 3. Epigrams 4. Quotations. Allusions 6. Decomposition of set phrases 7. Paradoxes | Дискуссия Выполнение практического задания | 3, 2, 5 | ||
1. Compositional Patterns of Syntactical Arrangement: a) stylistic inversion; b) detached constructions; c)parenthesis; d) parallel construction; e) chiasmus; f) repetition; g) enumeration; h) suspense; i) climax; anticlimax; j) antithesis. | Дискуссия Выполнение практического задания | 3, 2, 5 | ||
Visual practical lesson | Просмотр и обсуждение учебного видео | |||
1. Particular ways of Combining Parts of the Utterance a) Polysyndeton; b) Asyndeton; c) The ‘Gap-Sentence’ Link. 2. Peculiar Use of Colloquial Constructions a) Ellipsis; b) Break-in-the-narrative; c) Question -in-the-narrative; d) Represented speech. 3. Transferred Use of Structural Meaning. Rhetorical Questions. | Дискуссия Выполнение практического задания | 3, 2, 5 | ||
1. The notion of style in functional stylistics 2. Correlation of style, norm and function in the language 3. Language varieties: regional, social, occupational 4. Distinctive linguistic features of the major functional styles of English | Дискуссия Выполнение практического задания | 3, 2, 5 | ||
Analysis of text | Выполнение практического задания | |||
Analysis of text | Дискуссия Выполнение практического задания | 4,5 | ||
23. | Lecture 1. The Object of Lexicology. English Lexicology | Дискуссия Выполнение практического задания | ||
Lecture 2. Informal Style - Functional style. - Informal style. - Colloquial words. - Slang. - Dialect words. | Дискуссия Выполнение практического задания | 1, 2,4 | ||
Lecture 3. Formal Style - Learned words. 5. Archaic and obsolete words. 6. Professional terminology. 7. Basic vocabulary. | Дискуссия Выполнение практического задания | 1, 2,4 | ||
Visual practical lesson | Просмотр и обсуждение учебного видео | |||
Lecture 4. The Etymology of English Words - The earliest group of english borrowings. - Celtic borrowings. - The period of Christianization. - The characteristic features of Scandinavian borrowings. - Norman borrowings. - The Renaissance Period. - The etymological structure of English vocabulary. | Дискуссия Выполнение практического задания | 1, 2,4 | ||
Lecture 5. The Etymology of English Words (part 2) - The historical circumstances which stimulate the borrowing process. - Three stages of assimilation. - International words. - Etymological doublets. - Translation-loans. - Interrelations between etymological and stylistic characteristics. | Дискуссия Выполнение практического задания | 1, 2,4 | ||
Visual practical lesson | Просмотр и обсуждение учебного видео | |||
Lecture 6. Word-Building - The main ways of enriching the english vocabulary. - Affixation (or Derivation). - Semantics of affixes. - Conversion. | Дискуссия Выполнение практического задания | 1, 2,4 | ||
Lecture 7. Word-Building (part 2) - Composition. .1. Groups and subgroups of compounds. Productive and non-productive types of composition. .2. Semantic aspects of compound words. .3. A compound and a word-combination. - Semi-affixes. - Shortening (Contraction) - Onomotopoeia. - Reduplication. - Back-formation (Reversion). | Дискуссия Выполнение практического задания | 1, 2,4 | ||
Visual practical lesson | Просмотр и обсуждение учебного видео | |||
Lecture 8. Meaning - Meaning. - Semantics. - Polysemy. - Two levels of analysis. - Types of semantic components. - Meaning and context. - Different meanings and different usages. | Дискуссия Выполнение практического задания | 1, 2,4 | ||
Visual practical lesson | Просмотр и обсуждение учебного видео | 3, 5 | ||
Visual practical lesson | Просмотр и обсуждение учебного видео | |||
Lecture 9. Development of New Meanings - Causes of development of new meanings. - The process of development and change of meaning. - Transference based on resemblance (similarity). - Transference based on contiguity. - Broadening (or Generalization) of meaning. Narrowing (or Specialization) of meaning. - “Degeneration” (“Degradation”) and “Elevation” of meaning. | Дискуссия Выполнение практического задания | 3, 5 | ||
Lecture 10. Homonyms: Words of the Same Form - Which words do we call homonyms? - The traditional classification of homonyms. - The classification of homonyms suggested by Professor A.I.Smirnitsky. - Sources of homonyms. - Homonymy and polysemy. | Дискуссия Выполнение практического задания | 3, 5 | ||
Visual practical lesson | Просмотр и обсуждение учебного видео | |||
Lecture 11. Synonyms - Which words do we call synonyms? - Synonyms are one of the language’s most important expressive means. - The problem of criteria of synonymy. - The dominant synonym. Its characteristic features. - Classification system for synonyms established by V.V.Vinogradov. - Classification of synonyms based on difference in connotations. | Дискуссия Выполнение практического задания | 3, 2, 5 | ||
Lecture 12. Euphemisms. Antonyms - Euphemisms. Their types and functions. - Antonyms. Which parts of speech do most antonyms belong to? | Дискуссия Выполнение практического задания | 3, 2, 5 | ||
Visual practical lesson | Просмотр и обсуждение учебного видео | |||
Lecture 13. Phraseology - Phraseology as an expressive resource of vocabulary. - Phraseological units and free word-groups. Criteria for distinguishing. - Proverbs. - The traditional principle for classifying phraseological units. - The semantic principle of classification for phraseological units. - The structural principle of classification for phraseological units. - Classification system offered by Professor A. I. Smirnitsky. - The classification system of phraseological units suggested by Professor A.V. Koonin. | Дискуссия Выполнение практического задания | 3, 2, 5 | ||
Lecture 14. Types of dictionaries - Lexicography and dictionaries. - Bilingual dictionaries. - Special bilingual dictionaries. - Unilingual dictionaries. - Special unilingual dictionaries. | Дискуссия Выполнение практического задания | 3, 2, 5 | ||
Visual practical lesson | Выполнение практического задания | |||
Visual practical lesson | Просмотр и обсуждение учебного видео | 4,5 |
Тематика СРС
|
|
№ | Темы для СРС | Форма выполнения заданий | Срок сдачи |
Модуль 1 Stylistics as a General Branch of Linguistics | |||
Смысловые и стилистические отношения слов нейтрального и разговорного стилей в художественном тексте (писатель по выбору студента). | Интерактивное задание | 3 неделя | |
Индивидуальный стиль писателя (по выбору студента, XIX, XX век). | Интерактивное задание | 5 неделя | |
Модуль 2 Stylistic Devices and Expressive Means | |||
Стилистический анализ стихотворения “The Lamb” by W. Blake | Письменный анализ | 7неделя | |
1-ый Рубежный контроль | Коллоквиум, тест т.б. | 8неделя | |
Модуль 3 Lexicology as a General Branch of Linguistics | |||
Historical development of British Lexicology | Интерактивное задание | неделя | |
Historical development of American Lexicology | Интерактивное задание | 12 неделя | |
Модуль 4 Problem of Meaning of the Words | |||
Classification of prefixes and suffixes | Презентация | 14 неделя | |
2-ый Рубежный контроль | Коллоквиум, тест т.б. | 15 неделя |
ПРИМЕЧАНИЕ: Сдача СРС проводится в соотвествии утвержденным на кафедре с графиком сдачи СРС.
Перечень форм СРС и их содержание
1. Реферат – обзор научной литературы по определенной теме, доклад.
2. Написание эссе – обзор актуальных проблем, самостоятельный вывод в краткой форме (не более 0,5 стр.).
3. Тематический обзор – составление библиографии периодических изданий и Интернета по определенной теме.
4. Составление глоссария (глоссарий) – раскрытие значения и краткое толкование терминов по определенной теме.
5. Презентация – сбор материала по определенной теме, собственные выводы.
6. Деловые игры – формирование групп (4-5 студентов), составление проекта с учетом будущей профессиональной деятельности.
7. Индивидуальный проект – подготовка работы научно-исследовательского характера студентами с высоким уровнем успеваимости.
В зависимости от уровня подготовленности студентов могут быть предложены задания различной сложности.
Список литературы и Веб-сайтов
7.1. Основная литература:
1. Арнольд И.В. Стилистика. Современный английский язык: Учебник для вузов. – М.: Флинта: Наука, 2002.
2. Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистического исследования. - М., 2004.
3. Разинкина Н.М. Функциональная лингвистика. – М., 2004.
4. Скребнев Ю.М. Основы стилистики английского языка: Учебник для вузов (на английском языке). – М.: Астрель; Аст, 2000.
5. Стилистика современного английского языка (1-е изд.)ak учеб.пособие / Мирианашвили М.Г. – |
6. Голубев А.П. Современный английский язык: Лексикология = Modern English Studies: Lexicology (2-е изд) 2011 |
7. Современный английский язык. Лексикология. Гвишиани, Н.Б. М. 2009 |
8Лексикология английского языка [Текст]: учебник / Л.М. Кабышева.- Астана: Фолиант, 2008.- 256 с.- (Профессиональное образование). |
9Лексикология английского языка Амандыкова, Г. Астана 2008 |
7.2. Дополнительная литература:
1. Банникова И.А., Ермакова Е.В., Казакова В.Ю., Мурзаева Ю.Е. Книга для чтения по стилистике и интерпретации текста: Учеб.-метод. пособ. для студентов старших курсов яз. специальностей.: Саратов, 2007.- 56 с.
2. Задорнова В.Я. Стилистика английского языка. Методические указания: М., 1986.
3. Колодина Н.И. Проблема понимания и интерпретации художественного текста: Тамбов, 2001.
4. Практикум по стилистике английского языка. A manual of English Stylistics: Учеб. пособие / М.П. Ивашкин, В.В. Сдобников, А.В. Селяев. М.: АСТ: Восток-Запад, 2005. -101 с.
5. Практикум по стилистике английского языка: Учебно-метод. пособие. / Сост. Т.В. Кирюшкина, Е.С. Максименко. Саратов: Изд-во ГОУ ВПО "Саратовская гос. академия права", 2005. -152 с.
6. Щирова И.А., Тураева З.Я. Текст и интерпретация: взгляды, концепции, школы: Учеб. пособ. Спб., Изд-во РПГУ им. А.И. Герцена, 2005. -156 с.
7. Rastorguyeva G. A Guide to Stylistics: Tambov, 1998.
8. Verdonk P. Stylistics: Oxford, New York, Oxford University Press, 2008.
9. Bradbury M. the Modern British Novel”: London, Penguin Books, 2001. – 622 pp.
10. Byatt A. S. The Matisse stories: Londong, Vinatage, 1994 – 135 pp.
11. Byatt A.S. The Djinn in the Nightingale’s Eye / Five fairy stories: Londong, Chatto & Windus, 1994. – 280 pp.
12. Claire G. Moses “Feminist Studies”: Volume 23, Number 3, 1997. - 679 pp.
13. Daily Mail, Friday, September 1, 2006
14. Daily Mail, Thursday, October 19, 2006
15. Fitzgerald F. Scott. The Great Gatsby. – Wordsworth classics, 2001. – 122 pp.
16. Galsworthy J. “The silver spoon”. - M.; Издательство «Менеджер», 2000. – 320 с..
17. Grisham J. The Firm: New York, Island books, 1992. – 501 pp.
18. Oppermann E. Man, the Many-Pocketed Animal Or, Why do Skirts have no Trouse
19. The Daily Telegraph, Monday, December 18, 2006
20. USA Today, Wednesday, February 28, 2007
21English lexicology tests and seminar tasks [Текст]: educationial manual / T.T. Dzharasova, D.B. Rskeldieva.- Almaty:Kazakh University, 2013.- 74p. |
22Стилистика официально-деловой речи (1-е изд.)ak учеб.пособие / Дускаева Л.Р. - 2011. - 272 с. |
23Английская лексикография Карпова, О.М. М. 2010 |
24Кожарская Е.Э. Английская лексикография (1-е изд.)ak учеб. пособие/Карпова О.М./2010 |
25Стилистика научной речи (1-е изд.)ak учеб.пособие / Котюрова М.П. - 2010. - 240 с. |
26Практический курс английской лексикологии И.В. Зыкова, М. 2008 |
27Иванова Е.В. Практический курс английской лексикологии = A Practical Course in English Lexicology, M. 2007 |
28Голикова, Л.В. The fundamentals of interpretation and stylistic analysis of a literarу text: учебное пособие / Л.В. Голикова.- Шымкент, 2013.- 108с.- (Министерство образования и науки РК). |
7.3 WEB сайты:
http://www.formsworkflow.com/d94923.aspx
Вопросы рубежного контроля
Рубежный контроль
I variant
(Part 1)
1. Find the word which is bookish in style:
a. darkness b. harmony
c. foolish d. glad
2. Find the word which is colloquial in style:
a. parent b. father
c. dad d. ancestor
3. Find a non-literary word (slang):
a. wife b. sister
c. missus d. mother
4. Find a non-literary word (professionalism):
a. a shop c. a store
b. a lab d. a bam
5. Find a non-literary word (low-colloquial):
a. bad c. awful
b. negative d. bloody
6. Find a non-literary expression (vulgarism):
a. to shut up c. to be silent
b. to be quiet d. to stop talking
7. Find the word in which the emotive charge is heavier:
a. large c. tremendous
b. big d. vast
(Part 2)
1. In the slanting beams that streamed through the open window the dustdanced and was golden (O. Wilde).
2. Mr. Dombey’s cup of satisfaction was so full at this moment, however, that he felt he could afford a drop or two of its contents, even to sprinkle on the dust in the by-path of his little daughter (Ch. Dickens).
3. Then they came in. Two of them, a man with long fair moustaches and a silent dark man … Definitely, the moustache and I had nothing in common (Doris Lessing).
4. The round game table was boisterous and happy (Ch. Dickens).
5. I like a parliamentary debate,
particularly when ‘t is not too late (G. Byron).
6. …and May’s mother always stood on her gentility; and Dot’s mother never stood on anything but her active little feet (Ch. Dickens).
7. “Well, Mr. Weller,” says the gentl’mn, you are a very good whip, and can do what you like with your horses, we know” (Ch. Dickens).
8. “God!” – she cried.
9. A well-matched, fairly-balanced give-and-take couple.
10. Sweet sorrow
11. Mr. Zero
12. I say this to our American friends. Mr. Facing-Both-Ways does not get very far in this world. (The Times).
13. Busy as a bee
14. The cap and gown
15. My better half
16. The object of his admiration
17. To tie the knot
18. It’s a rare bird that can fly to the middle of the Dnieper. (N. Gogol)
19. To cut one’s coat according to one’s cloth
20. Scared to death
21. The drying up a single tear has more
22. Of honest fame, than shedding seas of gore (G. Byron).
II variant
(Part 1)
1. Find the word which is bookish in style:
a. darkness b. harmony
c. foolish d. glad
2. Find the word which is colloquial in style:
a. parent b. father
c. dad d. ancestor
3. Find a non-literary word (slang):
a. wife b. sister
c. missus d. mother
4. Find a non-literary word (professionalism):
a. a shop c. a store
b. a lab d. a bam
5. Find a non-literary word (low-colloquial):
a. bad c. awful
b. negative d. bloody
6. Find a non-literary expression (vulgarism):
a. to shut up c. to be silent
b. to be quiet d. to stop talking
7. Find the word in which the emotive charge is heavier:
a. large c. tremendous
b. big d. vast
(Part 2)
1. The leaves fell sorrowully.
2. Miss Tox’s hand trembled as she slipped it through Mr. Dombey’s arm, and felt herself escorted up the steps, preceded by a cocked hat and Babylonian collar. (Ch. Dickens).
3. The hall applauded.
4. The marble spoke.
5. As the sword is the worst argument that can be used, so should it be the last. (Byron)
6. It must be delightful to find oneself in a foreign country without a penny in one’s pocket.
7. “Bow to the board”, said Bumble. Oliver brushed away two or three tears that were lingering in his eyes; and seeing no board but the table, fortunately bowed to that. (Ch. Dickens).
8. Such was the background of the wonderful, cruel, enchanting, bewildering, fatal, great city.
9. Isabel shrugged an indifferent shoulder.
10. Horribly beautiful
11. A deafening silence
12. Emily Barton was very pink, and looked like a Dresden-china-shepherdess.
13. Industrious as an ant
14. Vain (proud) as a peacock
15. The fair sex
16. Servant of all work (Ch. Dickens).
17. A thousand pardons
18. He was so tall that I was not sure he had a face. (O. Henry)
19. First come, first served.
20. Art is triumphant when it can use convention as an instrument of its own purpose. (Somerset Maugham).
Рубежный контроль
Part I
1. Find the word which is bookish in style:
a. darkness b. harmony
c. foolish d. glad
2. Find the word which is colloquial in style:
a. parent b. father
c. dad d. ancestor
3. Find a non-literary word (slang):
a. wife b. sister
c. missus d. mother
4. Find a non-literary word (professionalism):
a. a shop c. a store
b. a lab d. a bam
5. Find a non-literary word (low-colloquial):
a. bad c. awful
b. negative d. bloody
6. Find a non-literary expression (vulgarism):
a. to shut up c. to be silent
b. to be quiet d. to stop talking
7. Find the word in which the emotive charge is heavier:
a. large c. tremendous
b. big d. vast
8. Find an example of personal metaphor:
a. She is like a snake in the grass. b. He bought a head of cabbage.
с. The moon is riding in the sky d. The moon is like a silver coin
9. Find an example of metonymy:
a. He had only a few coppers in the pocket. b. We got to the mouth of the river.
c. He was a lion in the fight d. The valley was silent
10. Find an example of a dead (trite) metaphor:
a. cold reason b. cruel heat
c. the flower of his life d. the hand of the watch
11. Find a case of synecdoche:
a. Everything smiled at him. b. All hands aboard!
c. The childhood of the earth. d. The leg of the table was broken.
12. Find an example of personification:
a. The kettle is boiling. b. He is not a Pushkin, but his poems are good
c. I don’t like her sharp tongue. d. The wind was singing in the trees.
13. Find an example of chiasmus:
a. He went to bed again, and thought, and thought, and thought it over and over.
b.We were talking about how bad we were. Bad from the medical point of view.
с Down dropped the breeze, the sails dropped down.
d. You have been busy, busy, busy, haven't you?
14. Find an example of anadiplosis:
a. I am sorry, I am so very sorry, I am so extremely sorry.
b. With Bewick on my knee, I was then happy; happy at least in my own
c. Money is what he is after money!
d. Those evening bells! Those evening bells!
15. Find an example of climax:
a. They talked and talked all night,
b. Youth is lovely, age is lonely.
c. It was a lovely city, a beautiful city, a fair city, a veritable gem of city.
d. He played a tune over and over again
Part II
Task: define the lexical or syntactical stylistic device (SD):
Вопросы итогового контроля (экзамен)
(вопросы тестов предоставляются в виде сборника или на электронных носителях информации)
1. The subject of Stylistics. Stylistics of the language. Stylistics of speech. Stylistics and other linguistic disciplines. Basic notions of stylistics
2. The notion of expressive means. Morphological expressive means. Word-building expressive means. Lexical expressive means. Syntactical expressive means
3. The notion of a stylistic device. Classification of expressive means (em) and stylistic devices (sd)
4. Phonetic EM and SD: onomatopoeia, alliteration.
5. Phonetic EM and SD: rhyme, rhythm.
6. Lexical EM and SD: Interaction of dictionary and contextual logical meanings (metaphor, metonymy, synecdoche, irony)
7. Lexical em and sd: interaction of primary and derivative meanings (polysemy, zeugma and pun).
8. Lexical EM and SD: C. The opposition of logical and emotive meanings (interjections and exclamatory words, epithet, oxymoron)
9. Lexical EM and SD: Interaction of Logical and Nominal Meanings (Antonomasia)
10. Lexical EM and SD: Interaction between two lexical meanings simultaneously materialized in the context (simile, periphrasis)
11. Lexical EM and SD: Interaction between two lexical meanings simultaneously materialized in the context (euphemism, hyperbole, understatement, litotes)
12. Stable word combinations in their interaction with the context (Clichés, Proverbs and sayings, Epigrams, Quotations, Allusions, Decomposition of set phrases, Paradoxes)
13. Syntactical EM and SD: Compositional Patterns of Syntactical Arrangement (Stylistic inversion; detached constructions; parenthesis)
14. Syntactical EM and SD: Compositional Patterns of Syntactical Arrangement (parallel construction; chiasmus; repetition)
15. Syntactical EM and SD: Compositional Patterns of Syntactical Arrangement (enumeration; suspense; climax; anticlimax; antithesis)
16. Syntactical EM and SD: 1. Particular ways of Combining Parts of the Utterance (Polysyndeton; Asyndeton; The ‘Gap-Sentence’ Link)
17. Syntactical EM and SD: Peculiar Use of Colloquial Constructions (Ellipsis; Break-in-the-narrative; Question -in-the-narrative; Represented speech)
18. Syntactical EM and SD: Transferred Use of Structural Meaning. Rhetorical Questions.
19. Stylistic classification of the English vocabulary: Words of the neutral layer. Words of literary layer (a) Common literary words, b) Terms and learned words, c) Poeticisms or poetic words, d) Archaisms or archaic words, e) Foreign words and barbarisms)
20. Stylistic classification of the English vocabulary: Words of the colloquial layer (a) Colloquialisms or common colloquial words, b) Slang, c) Jargonisms, d) Professional words or professionalisms, e) Vulgarisms, f) Regional dialectisms)
21. Notes on functional stylistics. Style. Language varieties
22. Lexicology as a branch of linguistics.
23. Characteristics of the word as the basic unit of language.
24. Words of native origin.
25. Borrowings in english.
26. Assimilation of borrowing.
27. Etymological doublets.
28. International words.
29. Influence of borrowings.
30. Word-structure in english. Classification of morphemes. Morphemic types of words.
31. Derivational structure of the word. Derivational bases.
32. Prefixation in english. Classification of prefixes.
33. Suffixation in english. Classification of suffixes.
34. Conversion. Nature of conversion. Synchronic and diachronic approaches to conversion.
35. Patterns of conversion. Typical semantic relations in conversion.
36. Basic criteria of semantic derivation in conversion.
37. Word-composition. Specific feature of english compounds. Classification of compound words.
38. The meaning of compound words. Motivation.
39. Shortening of words and phrases. Classification of shortened words.
40. Minor types of word-formation.
41. Word-meaning. Referential, functional and operational approaches to word-meaning.
42. Types of meaning. Aspects of lexical meaning.
43. Change of meaning. Causes, nature and results of semantic change.
44. Polysemy in english. The semantic structure of polysemantic words.
45. Polysemy and context. Types of context. The meaning of the word and its usage.
46. Homonymy. Sources of homonymy. Classification of homonyms.
47. The problem of definition of synonyms.
48. The problem of classification of synonyms.
49. Patterns of synonymic sets. The synonymic dominant.
10 Политика оценки знаний студентов
Отрывок из Правил проведения текущего, промежуточного контроля и итоговой аттестации студентов
1. Контроль и оценка знаний студентов проводится по балльно-рейтинговой системе:
Буквенное обозначение | Цифровой эквивалент | Процентное соотношение | Традиционная оценка |
А | 4,0 | Отлично | |
А- | 3,67 | 90 – 94 | |
В + | 3,33 | 85 – 89 | Хорошо |
В | 3,0 | 80 – 84 | |
В - | 2,67 | 75 – 79 | |
С + | 2,33 | 70 – 74 | Удовлетворительно |
С | 2,0 | 65 – 69 | |
С - | 1,67 | 60 – 64 | |
D + | 1,33 | 55 – 59 | |
D | 1,0 | 50 – 54 | |
F | 0 - 49 | Неудовлетворительно |
2. Текущий контроль направлен на систематическую проверку знаний студентов, его активности на аудиторных занятиях и своевременной сдачи СРС, а также на оценивание всей семестровой работы студента, то есть посещение практических занятий (семинаров), выпол-нение СРСП, сдача текущего контроля,творческая активность, научно-исследовательская работа.
3. Правила оценивания: Каждый семестр проводится два рубежных контроля. До блочно-рейтинговой недели ППС на 3, 5, 7, 10, 12, 14 неделях оценивают обучающихся по 100- бальной системе (практические занятия, лабораторные, семинарские, СРСП, СРС и др.) и вводят в «Platonus».
Итоговая оценка вычисляется по следующей формуле:
Средняя текущая оценка (СТО) = 0.25 коэф
Рубежный контроль (РК) = 0.35коэф
Экзамен (Э) = 0.40 коэф
СТО = (ТК1+ТК2) /2*0,25
РК = (РК1+РК2)/2*0,35
Э =Э*0,40
Итоговый балл = СТО+ РК+ Э
4. В Силлабусе должны быть отражены все виды контроля: вопросы текущего, рубежного и итогового контроля.
5. Активность студентов на занятии, их конкурентоспособность оцениваются преподавателем дифференцированно:
А (отлично) – 10 %
А- (отлично) – 15 %
В+ (хорошо) – 15 %
6. Рубежный и итоговый контроль проводится в соответствии с графиком. В день должно быть не более 4 рубежных контролей.
7. Перед экзаменационной сессией студент участвует в анкетировании преподавателя по данной дисциплине.
8. Вопросы промежуточного и итогового контроля выдаются студентам перед блоком или экзаменом заблаговременно.
9. Преподаватель обеспечивает явку обучающихся на блочный и итоговый контроль в соответствии с графиком и при наличии удостоверения личности, зачетной книжки, логин-пароля.
10. Студенты, не оплатившие обучение в срок в соответствии с договором, не допускаются к сессии.
11. Директор научной школы имеет право разрешить сдачу рубежного и итогового контроля по индивидуальному графику в следующих случаях (по состоянию здоровья, по семейным обстоятельствам и др.).
12. Студент, не сдавший блоки или экзамен по внутривузовскому графику, в течение 3-х дней может написать заявление на имя директора научной школы. После разрешения индивидуальной сдачи блоков или экзаменов студент обязан сдать задолженность в течение 4-х рабочих дней.
13. На экзаменах студентам запрещается разговаривать, пользоваться калькулятором, сотовым телефоном, списывать. В случае нарушения этих требований оператор и дежурный преподаватель составляют акт, и студент удаляется с экзамена. Пересдача возможна в течение 7 дней на платной основе. Студент может использовать на экзамене методические указания только в том случае, если это разрешает преподаватель и если в методических указаниях не содержатся ответы на вопросы.
14. Не разрешается пересдача положительного, но низкого балла ответа.
15. Если студент не явился на экзамен, то в ведомости выставляется «келмеді».
16. Студент, получивший неудовлетворительную оценку, оставляется на летний семестр и допускается к пересдаче экзамена на платной основе.
17. Если набранные за сессию баллы соответствуют GРА (Grade Point Average), то студент переводится на следующий курс.
18. Задолженность по педагогической практике может быть ликвидирована в срок с 1 сентября по 30 сентября.
19. Выбор элективных курсов студентами возможен после освоения ими пререквизитов и разрешения директора научной школы.
11 Требования к студентам со стороны преподавателя и кафедры
1. Не опаздывать на занятия.
2. Во время занятия соблюдать культуру поведения (не разговаривать, не общаться по сотовому телефону и т.д.).
3. Соблюдать деловой стиль одежды.
4. Предоставлять документ (справку и др.) в связи с пропуском занятий по уважительной причине.
5. Отрабатывать пропущенные занятия в соответствии с графиком сдачи, составленным преподавателем.
6. При невыполнении заданий преподавателем снижается итоговый балл.
7. Проявлять активность на занятиях.
8. Своевременно сдавать СРС.
9. Соблюдать кодекс этики поведения (в вузе, на занятии, между студентами и преподавателями).
12 Учебная карта дисциплины «Лексикология и стилистика английск
|
|
Архитектура электронного правительства: Единая архитектура – это методологический подход при создании системы управления государства, который строится...
История развития пистолетов-пулеметов: Предпосылкой для возникновения пистолетов-пулеметов послужила давняя тенденция тяготения винтовок...
Наброски и зарисовки растений, плодов, цветов: Освоить конструктивное построение структуры дерева через зарисовки отдельных деревьев, группы деревьев...
Типы сооружений для обработки осадков: Септиками называются сооружения, в которых одновременно происходят осветление сточной жидкости...
© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!