История развития хранилищ для нефти: Первые склады нефти появились в XVII веке. Они представляли собой землянные ямы-амбара глубиной 4…5 м...
Автоматическое растормаживание колес: Тормозные устройства колес предназначены для уменьшения длины пробега и улучшения маневрирования ВС при...
Топ:
Когда производится ограждение поезда, остановившегося на перегоне: Во всех случаях немедленно должно быть ограждено место препятствия для движения поездов на смежном пути двухпутного...
Процедура выполнения команд. Рабочий цикл процессора: Функционирование процессора в основном состоит из повторяющихся рабочих циклов, каждый из которых соответствует...
Отражение на счетах бухгалтерского учета процесса приобретения: Процесс заготовления представляет систему экономических событий, включающих приобретение организацией у поставщиков сырья...
Интересное:
Лечение прогрессирующих форм рака: Одним из наиболее важных достижений экспериментальной химиотерапии опухолей, начатой в 60-х и реализованной в 70-х годах, является...
Принципы управления денежными потоками: одним из методов контроля за состоянием денежной наличности является...
Искусственное повышение поверхности территории: Варианты искусственного повышения поверхности территории необходимо выбирать на основе анализа следующих характеристик защищаемой территории...
Дисциплины:
2018-01-03 | 591 |
5.00
из
|
Заказать работу |
Содержание книги
Поиск на нашем сайте
|
|
Ex. 87 Change the following sentences into indirect speech.
a) 1. Our teacher said to us: “You can do these exercises at home.”
Our teacher asked us if _________________________________
2. “Do you know the way to the station?” a passer-by asked me.
_________________________________________________
3. “What are you doing over there?” she asked suddenly.
Suddenly she asked me what ____________________________________
4. “We are translating a difficult article,” we answered.
We answered that ______________________________________
5. “I have never been to London,” he informed us.
______________________________________________________
6. “We have been looking for you. Where have you been?” she said as soon as she saw as. He said _________________________ and asked where ______________.
b) 1. “I’m sorry but I didn't find the article yesterday,” he said. 2. Ann said: “Mary didn’t clean the room before she left.” 3. “Why didn’t you tell me about it a couple of days ago?” he said bitterly. 4. He said: “You were watching me, weren't you?” 5. “It snowed heavily in Moscow when I was there,” said Peter. 6. “What were they talking about?” I asked. “I didn’t hear,” he answered.
c) 1. “We will join you tomorrow,” he said. 2. “I’ll never do it again,” promised the boy. 3. “This time tomorrow we’ll be approaching Rome,” she said with a smile. 4. “What will you do, if I leave?” he asked. 5. “You’ll have been reading this book for two weeks next Monday,” I said to him. 6. “They will have been married for twenty-five years next summer,” she said slowly.
Ex. 88 TranslateintoEnglish.
1. Она сказала, что погода была прекрасная все время, пока она была в отпуске. 2. Он спросил, почему никто не предупредил его об этом заранее. 3. Она сказала, что конференция была очень интересной. 4. Она спрашивает, почему ты всегда и везде опаздываешь. 5. Она подтвердила, что все уже собрались. 6. Она была очень счастлива, что повидала своих родных. 7. Она сказала, что еще никогда не была в Лондоне. 8. Они хотели знать, когда мы вернемся. 9. Мы ответили, что мы вернемся, как только закончим наши дела там. 10. Им было очень интересно, уехала ли Анна, и если уехала, то куда. 11. Они не верили, что им кто-нибудь поможет. 12. Мы не ожидали, что вы придете встречать нас на вокзал. 13. Они решили, что поедут поездом. 14. Никто не знал, где мы можем найти управляющего. 15. Он спросил нас почему, мы отказались принять участие в прогулке.
|
Ex. 89 TranslateintoEnglish.
1. Джейн Эйр жила у своей тети после смерти родителей. 2. Все крепко спали, когда я вернулась из театра. 3. Вы когда-нибудь были в Москве? 4. Учитель сказал нам сделать все упражнения письменно. 5. Никто не знал, кто написал эту картину. 6. Она сказала, что мы должны остаться. 7. Он сказал, что пока он был в Ирландии, там все время шел дождь. 8. Я не видела его с тех пор, как он уехал. 9. Когда мы пришли к Тане, она еще спала. 10. Лена сказала, что она занята, и попросила подождать ее. 11. Вчера в это время я готовила обед. 12. Она сказала, что завтра в это время она будет убирать квартиру. 13. Когда я вернулась домой, концерт по телевизору уже закончился. 14. Он сказал, что встретил своего друга, когда шел на работу. 15. Интересно, кто-нибудь уже видел этот фильм. 16. Когда вы вошли, я читала интересную статью об истории этих мест. 17. Когда я вошла, я услышала музыку: кто-то играл на пианино. 18. Он сказал, что играет на пианино с детства. 19. Она сказала, что мы не можем взять эту книгу домой. 20. Они вернулись до того, как начался дождь. 21. Он сказал, что им пришлось вернуться, потому что начался дождь. 22. Она спросила, кто из нас может рассказать об этом писателе. 23. Мы сказали, что мы не смогли прочитать эту статью без словаря.
Ex. 90 TranslateintoEnglish.
1. Говорят, она уехала в Лондон. 2. Он не знал, что она передумала и не приедет. 3. Она не знает, где можно купить эту книгу. 4. Она сказала, что мамы тогда дома не было. 5. Она сообщила мне, что сделала все еще вчера. 6. Он спросил, пойду ли я с ним в театр, если он пригласит меня. 7. Мне сказали, что вы ждете меня. 8. Мне сказали, что она уже пришла. 9. Они сказали, что здесь раньше никто не жил. 10. Они сказали, что помогут нам, если нам действительно нужна их помощь. 11. Она обещала, что встретит меня на вокзале, когда я приеду. 12. Она предложила пойти на выставку немедленно.
Ex. 91 TranslateintoEnglish.
1. Он сказал, что ему нравится учить английский, и он учит его уже несколько лет. 2. Он много работает, чтобы бегло говорить по-английски. 3. Он хотел знать, какой еще язык они будут учить. 4. Моя подруга уже окончила университет и сейчас работает в школе. 5. Она сказала, что собирается в Англию преподавать там русский. 6. Она добавила, что всегда мечтала побывать там. 7. Она надеется, что сможет увидеть знаменитые памятники, и она обещает прислать мне виды Лондона. 8. Когда она вернется, я попрошу ее рассказать обо всем, что она там увидит. 9. Я надеюсь, что когда я окончу университет, я тоже смогу побывать в разных странах. 10. Когда я поступала в университет, я не думала, что учиться там будет так трудно.
|
Ex. 92 TranslateintoEnglish.
1. Недавно моя подруга вернулась из двухнедельной поездки. Она была в отпуске. Она сказала, что погода была хорошая, и она получила большое удовольствие от поездки. Погода очень важна, когда вы отдыхаете. Вы собираетесь купаться и загорать, но начинается дождь и ломает все ваши планы. Но моей подруге повезло. Во время ее отпуска не было ни одного дождливого дня. Солнце светило с утра до вечера. Ей показали много достопримечательностей. У нее появилось много друзей и ее пригласили приезжать снова.
2. Мы с Анной дружим уже много лет. Мы подружились, когда вместе проводили лето у моря. Если вы спросите, хорошая ли Анна подруга, я скажу, что она лучше всех. Лето в том году было очень жаркое. Весь год я ждала этой поездки. Анна любит плавать еще больше, чем я. Нас никто не представлял друг другу, мы познакомились сами. Бывало, мы проводили весь день у моря. Погода простояла хорошая примерно с неделю. Потом небо покрыли тучи, и началась гроза. Нам пришлось провести целый день в помещении. По телевизору смотреть было нечего. Анна рассказала мне, где она отдыхала раньше. Когда мы проснулись на следующий день, солнце сияло. Мы приняли решение пойти в лес и поискать ягоды. Мы очень хорошо провели время тем летом. Интересно, как вы проводите лето. Когда я вернулась домой, я всем рассказывала забавные истории о моих каникулах. Надмоимиисториямимногосмеялись.
Ex. 93 Make up short dialogues and render them in the indirect speech.
Situations:
1. You have returned from holidays during which you went sightseeing.
2. Last weekend you had no classes and had planned a holiday but the weather wasn't good enough.
3. You plan to have a picnic next weekend.
4. You want to have a snack and discuss where to go.
5. You discuss a menu of your birthday party dinner.
6. You tell your younger sister (cousin) about your University life. She wants to know about your classes and friends.
|
7. You want to spend your holidays at the seaside with your friends but your mother is against it.
8. You've returned from your holidays at the seaside and your friend is only planning to go there. So she needs your advice.
9. You and your friends discuss plans for tonight.
PASSIVE VOICE
Ex. 94 Make the following sentences Passive.
1. They make paper from wood. Paper ________________________________
2. She cooked the fish badly. The fish _________________________________
3. They did the job well. The job _____________________________________
4. The teacher is reading a tale to the children. A tale _____________________
5. The secretary has brought the documents. The documents ________________
6. Somebody told her the wrong address. She ____________________________
7. He will have finished his book by May. His book _______________________
8. They do not allow smoking here. Smoking ____________________________
9. You can take the child for a walk, as it’s fairly warm. The child ____________
10. You must finish the work at once. The work __________________________
11. They will return the book on time. The book _________________________
12. You must wash fruit before eating. Fruit ____________________________
Ex. 95 Give the corresponding active sentence. Add a subject.
1. He was forgiven soon. We forgave him.
2. I wasn’t asked any questions. 3. His mistake was forgotten. 4. You may be asked many questions. 5. This article cannot be translated without a dictionary. 6. The milk must be boiled. 7. A good report can be made on this subject. 8. This question cannot be answered. 9. This work can be done without your help. 10. This rule must be explained to the students. 11. Her absence can be forgiven. 12. The man was followed by his dog.
Ex. 96 Complete the sentences with the correct form of the verb (active or passive).
1. Don’t worry the mail ______________ (deliver) in the morning. 2. My uncle _________________ (to make) this table. 3. Olga __________ (write) a composition last week. It ________________ (write) in the form of a letter.4. When I ____________ (arrive) at the station I ______________ (meet) by a group of my former classmates. 5. The Pushkin Museum _____________ (visit) by thousands of people every year. 6. I could not ______________ (listen) to the tape yesterday because my tape-recorder __________________ (fix) by my brother. 7. The students’ trip to the fine arts museum _______________ (organize) by the head teacher. 8. The doctor ________________ (prescribe) some medicines to the patient. The medicines ________________ (prescribe) for headache, for cough and sore throat. 9. You can’t take the letters now; they _______________ (copy) by the secretary. 10. Yesterday I __________ (hear) about my aunt Agnes’s marriage, I (surprise) by the news.
Ex. 97 Complete the text with the following verbs and phrases:
give information, greet, show into, teach, ask questions, pay attention to, call, offer, fill in, announce, be puzzled, listen to, promise, show, introduce, write down,give, invite
I’ll never forget my first day at the University. I arrived at 7.40, but the place seemed to be empty. I __________ no information about the time of the first class. So I just waited. The students began to turn up. I ____________by some of them, whom I had met before. Finally, I _____________ a small room on the third floor. French was the first class. It ___________ to us by Mrs. Lee. I __________ many questions in French. I answered all of them, though I felt shy that I _____________ so much attention to. During the break I _______________ to the Dean’s office and ___________ some forms. After the forms _____________ I went to the lecture. I entered the lecture room when the theme of the lecture ___________ already ______________ and I ________ a little ______________. The lecture ____________ with great attention. A full explanation _______________ to me by my neighbour. Nothing happened for an hour. After the lecture I _____________ the textbook and the notes of the lecture. By lunch time things got better. I _____________ to most of the students of my group, and the teachers’ names ________________ in my notebook. I ____________ the schedule for the next day and _____________ to the café by at least 3 boys from the group.
|
Ex. 98 Find and correct the errors in the following sentences.
1. We are not agree with them. 2. This house isn’t built in the 17th century. 3. I very tired yesterday night. 4. My son is interesting in Math. 5. Shakespeare was died on the 23rd of April, 1616. 6. We have been invite at the party. 7. John hasn't being invited to the party. 8. The cake was ate by the children. 9. I was surprise to see Robert there. 10. I often get lost when I travelled in New York alone. 11. The train was arrived at 10.30. 12. It was happened long ago.
Ex. 99 Translate into English.
A. 1. С кем вы говорите? 2. О нем много говорят. 3. Мама послала за доктором. 4. За доктором уже послали. 5. Все смеялись над его шутками. 6. Над шутками много смеялись. 7. Над чем вы смеетесь? 8. Здесь не над чем смеяться. 9. Никто не будет смеяться над ним. 10. Над ним не будут смеяться. 11. Ее нужно подождать. 12. Не волнуйтесь, за вашими детьми присмотрят. 13. Об этой книге много говорили в прошлом году. 14. Я уверен, об этой книге будут много говорить. 15. Экзамен по психологии сдают в IV семестре.
B. 1. Посмотри, все розы уже срезали. Интересно, кто срезал их. 2. Послушай, говорят о новом фильме. Кто видел его? 3. Они говорят, что билеты уже куплены. Интересно, когда они купили билеты. 4. Бутерброды уже готовы, мама сделала их час назад. 5. На завтра обещают дождь. Интересно, будет дождь завтра. 6. Не опаздывайте. Вас не будут ждать. 7. Когда мы приедем, нас встретят! — Кто вас встретит? 8. Их ожидают в воскресенье. Интересно, во сколько прибывает поезд. 9. Когда вы приедете, работа будет уже сделана. Сколько времени им потребуется, чтобы сделать ее? 10. Если вы поможете, они быстро уберут квартиру. Когда квартира будет убрана, мы будем обедать. 11. Все было съедено, и тарелки были пустые. Пора было убирать со стола. 12. Вещи уже упакованы, и мы можем отправляться. 13. На этот вопрос можно ответить, но мне нужно подумать. 14. Собаку можно взять с собой, нам разрешили взять собаку. 15. Экзамены были сданы и друзья решили поехать за город, чтобы отпраздновать это событие.
Ex. 100 TranslateintoEnglish.
1. Когда уроки были сделаны, дети ушли. Они пошли в гости к друзьям, их давно приглашали. А потом они пойдут в театр, о пьесе так много говорят. Хотя пьеса была написана много лет назад, она по-прежнему привлекает публику. Театр расположен на тихой улице в центре города. Перед началом представления он окружен толпой людей. Это здание — одна из достопримечательностей нашего города, и им всегда восхищаются. Он был построен известным архитектором. Говорят, в нем ничего не изменилось. Моя подруга сказала, что пьеса им очень понравилась, а здание театра произвело на них огромное впечатление.
|
2. Я решила написать письмо моей подруге. И вот письмо написано, и его можно отправить. Я написала ей обо всех новостях. Многое произошло с тех пор, как я писала ей в последний раз. Она любит, когда все написано в подробностях. Интересно, когда она ответит мне. Если я отправлю письмо завтра, оно будет получено через неделю. Ответ будет написан немедленно. Она всегда отвечает на письма сразу. Она знает, что ее письмо ждут, и она не разочарует меня.
Ex. 101 TranslateintoEnglish.
Дверь была открыта и я вошла в комнату. Странно, что дверь не заперта. Сюда уже принесли часть мебели. Она была расставлена без всякого порядка. Стол был покрыт пылью. Шторы еще не повесили и окна выглядели голыми и неуютными. Комната освещалась вечерним светом, проникающим через окна. Какие-то обрывки бумаги были разбросаны по полу. Я закрыла глаза и представила, как будет выглядеть комната, когда она будет обставлена и в ней наведут порядок. Картину надо повесить напротив окна. Она будет всегда освещена и привлечет внимание любого, кто войдет в комнату. Кресла поставят в левый угол. Нельзя забыть о цветах. Если за ними хорошо ухаживать, комнатные растения сделают комнату похожей на сад. А срезанные цветы можно поставить на стол. Мой взгляд упал на пианино. Когда будут играть на пианино, можно включить маленькую лампу. Та часть комнаты будет освещена мягким светом. Я открыла глаза. Прежде чем это произойдет, так много нужно сделать.
Ex. 102 TranslateintoEnglish.
Стало популярным путешествовать по разным странам. Путешествие дает возможность увидеть достопримечательности и познакомиться с жизнью других людей. Но если вы не хотите затруднять себя получением виз, вы можете поехать куда-нибудь в своей стране. Многие люди путешествуют, чтобы насладиться дикой природой. Они живут в палатках, разводят костер и готовят на нем еду. Такое путешествие не требует много денег. Оно будет успешным, если вы заранее подумали обо всем, что вам понадобится. Вы очень сильно зависите от погоды. Плохая погода может испортить вам настроение. Тогда у вас выбор между тем, чтобы вернуться или мокнуть под дождем. Такое путешествие напоминает нам, что мы ничего не можем поделать с природой. Если вы боитесь трудностей, оставайтесь дома. Если вам надоела шумная городская жизнь, отправляйтесь в путь.
Ex. 103 TranslateintoEnglish.
Скоро мы сдадим экзамены и будем на каникулах. Когда мы будем на каникулах, у нас будет много возможностей хорошо проводить время. Мы в подробностях обдумали наш план и решили поехать в Москву. Т. к. летом путешествует много людей, билеты нужно взять заранее. Есть несколько способов добраться в Москву. Один их них поездом, другой самолетом, есть и другие. Мы решили ехать поездом, потому что так дешевле. Анна хотела предложить что-то еще, но мы остановили ее. Так много вопросов надо обсудить, а у нас так мало времени. Интересно, сможем ли мы посмотреть все, что мы хотим увидеть. Говорят, в Москве достопримечательностей больше, чем (вы можете) можно посмотреть за неделю.
Ex. 104 Define the type of the predicate in the following sentences.
Note. ‘be + Participle II’ is a simple verbal predicate expressed by a verb in the Passive Voice which denotes an action:
The door had been locked by the caretaker.
‘be + Participle II’ can denote a state; in this case it is a compound nominal predicate:
When we came to the gate, it was already locked (indicates the state of the subject).
We were puzzled; we didn't know what to do (a state of mind).
1. The door was immediately opened by the gardener and we came in. ________ 2. She was distressed; she could not make herself move. __________ 3. Don’t worry; the kid will be taken good care of. _________ 4. She was not in the kitchen, but toasts had been made and the kettle had been put on the fire. ___________ 5. The guide was not listened to very attentively. _________ 6. The door has been opened. ________ 7. She was embarrassed. 8. He is not satisfied with his salary. ________ 9. He is qualified for this job. __________ 10. The classroom is being aired. _________ 11. He was bored to death. _________ 12. Paul is married to Susan. _________
REVISION
Ex. 105 Translate the following sentences into English observing the rule of the Sequence of Tenses:
1. Она спросила меня, буду ли я там завтра. 2. Она сказала, что когда они приедут, она покажет им все достопримечательности Ростова. 3. Никто не знал, когда это все закончится. 4. Она сказала, что, когда она будет работать, у нее будет мало свободного времени. 5. Он спрашивал, где будет проходить фестиваль народной музыки. 6. Он не сказал, будет ли завтра совещание по новым технологиям. 7. Корреспондент спросил, закончат ли они тестирование оборудования в этом году. 8. Она не смогла ответить, на какой реке расположен Лондон. 9. В своем докладе он рассказал, что нового он узнал об Америке. 10. Всем было интересно, когда они приезжают. 11. Мы не знали, кто сказал им об этом. 12. Вы знали, когда они собираются обсуждать наш проект? 13. Мы хотели знать, где она смогла купить эту книгу.
Ex. 106 Translate the following sentences into English:
1. Они уже вернутся, когда, когда ты соберешься готовить обед. 2. Мы уже все приготовим, к тому времени как вы освободитесь, чтобы помочь нам. 3. Эту книгу она уже прочитает к концу месяца. 4. Они уже заснут к десяти часам. 5. Вечер уже закончится, когда мы доберемся туда. 6. Она уже увезет ребенка на дачу, когда вы надумаете его навестить. 7. Они уже уедут, когда вы вернетесь. 8. Фильм уже начнется, к тому моменту как мы попадем в зал. 9. Возьми зонтик, на случай если пойдет дождь. 10. Я дам тебе учебник при условии, что ты завтра вернешь его. 11. Мыникуданепойдем, еслитолькопогоданепеременится. 12. Яувижувас, когдавернусьизотпуска.
Ex. 107 Analyse the predicates in the following sentences:
Model of the analysis:
“got up” is a simple verbal predicate expressed by the verb “get” in the Past Simple; it denotes a simple fact in the past.
1. Favell got up from the sofa. He was not smiling any longer. I had the impression that he was not very pleased with the turn in the events, and was not prepared for the meeting with Colonel Julian. He began speaking in a loud voice.
2. We were waiting, knowing in our hearts that Maxim was standing trial here for his life. I turned round when I heard the soft closing of the door. It was Mrs. Danvers. She had come back again with the diary in her hand.
3. I saw Mrs. Danvers look sharply from Favell to Maxim, and I realized then that Mrs. Danvers had not known about Favell’s accusations. At last she was beginning to understand.
4. Maxim did not notice her. He was talking to Colonel Julian. “What do you suggest?” he said. “ Shall I go in the morning to this address?”
“He can’t go alone,” said Favell with a short laugh. “I have a right to insist on that.”
“If I go with de Winter, and stay with him, will that satisfy you?” said Colonel Julian.
5. Doctor Baker was listening with great interest, but when Maxim had finished he shook his head. “I’m awfully sorry,” he said, “but I think you’ ve made a mistake. I’ ve never attended a Mrs. de Winter in my life.”
6. It was going to be very different in the future, I thought. I was not going to be shy with the servants any more. I would learn to control the house. They would like me, respect me. People would come and stay at Manderley, and I wouldn’t mind.
(From Rebecca by Daphne Du Maurier
(адаптация текста Н.И.Кролик). М. 2003.
MODAL VERBS
Ex. 1 Change the following sentences into disjunctive questions.
Model: He can help me. - He can help me, can't he?
Can he help me or can she?
1. They can go there by bus, _________? 2. He can speak English. 3. Ann could swim a lot in summer. 4. He could play the piano in his childhood. 5. Jane can translate this text. 6. She could answer your question. 7. Mary can water the flowers. 8. I can find John in the reading room.
Ex. 2 Translate the following sentences into Russian. State the meaning of the modal verb.
1. He wasn't able to phone me yesterday, he was very busy. ability 2. He can phone you, he knows your telephone number. ____________ 3. Could you help me, please? __________ 4. You cannot cross the street here. ____________ 5. He was able to come yesterday, wasn't he? ___________ 6. We can do nothing about it, can we? ____________ 7. You can turn on the light, if you want. ____________ 8. How can I help you? ____________ 9. Can I take your book? ____________ 10. You cannot get there, as there is no bus.____________
Ex. 3 Use can or be able to in the proper form in the following sentences.
1. He will _____ help you, if you ask him. 2. We ____ go now, if you are ready. 3. They ___ go for a walk yesterday because it was raining. 4. He ___ translate this text without a dictionary. 5. You ___ have dinner now, if you want. 6. We ___ see a lot of interesting there. 7. She ___ make good progress, because she worked hard. 8. He ___ speak English last year, but he ___ now. 9. She ___ answer the questions, because she didn't know the rules. 10. She ___ answer my question, but she didn't.
Ex. 4 Translate the following sentences into English.
1. Она могла играть на пианино, когда ей было 5 лет. 2. Сейчас мы можем купить дом. 3. Когда он нашел хорошую работу, они смогли купить дом. 4. Она может играть на пианино всегда, когда ей захочется. 5. Она не может играть на пианино, потому что у неё болит рука. 6. Ты не можешь играть на пианино сейчас, потому что дети спят. 7. Вы можете припарковать машину здесь. 8. Здесь нельзя парковаться. 9. Река была очень широкой, но он смог переплыть её. 10. Они смогли заплатить, хотя у них было очень мало денег.
Ex. 5 Make mini-dialogues according to the model:
- Can I read this?
- I'm afraid you won't be able to do this. It's too dark. Can I turn on the light?
- Yes, sure.
- Can you write this word?
- Yes, but I haven't got a pen. Can I take yours?
- Yes, here you are.
Use the following phrases in the initial questions: listen to the radio, open the window, see somebody, help to do something, ask a question, look through the exercise, play the piano.
Ex. 6 Refer the following sentences to the past negative.
Model: I can do it now (yesterday). - I couldn't do it yesterday because I was busy.
1. I can meet Mary tonight (last night). 2. The children can work in the garden this afternoon (on Friday). 3. Jack can play the piano well now (a few years ago). 4. Mr. Brown can help you today (yesterday). 5. We can pay the money this week (last week). 6. We can read English texts fluently now (a month ago). 7. I can go with you now (an hour ago). 8. I can give you the book now (the day before yesterday). 9. My sister can swim well now (last summer). 10. I can go to the lab after classes (before classes).
Ex. 7 Ask questions about one's ability to fulfill actions in future.
Model: Helen can't work now. - Will she be able to work next year?
1. The doctor can't see you today.___________________________ tomorrow?
2. She can't translate this text now. __________________________ next week?
3. They can't discuss this problem today. _______________ in a couple of days?
4. Mary can't go to the meeting tonight/ __________________ next Wednesday?
5. He can't pass his credit test in History now? _________________ next month?
6. We can't have holidays this month _________________________ in January?
7. He can't go with you now.__________________________ in a few minutes?
8. She can't go to the lab before classes. __________________ after classes?
9. She can't translate this article now._____________________ next term?
Ex. 8 Continue the following sentences. Use the model.
Model: She can read. – She can read but she is not able to read now because it’s dark.
1. She can ski but ______________________________.
2. She can swimbut ______________________________.
3. She can speak English fluently but ______________________________.
4. We can answer all your questionsbut ______________________________.
5. This sportsman can run really fast but ______________________________.
6. My friend can dance quite well but ______________________________.
7. She can sing perfectlybut ______________________________.
8. I can help youbut ______________________________.
Ex. 9 Ask questions to which the following sentences will be the answers:
1. When _________________? - You may leave now.
2. ________________________ - You may try.
3. ________________________ - You may read this text yourself.
4. ________________________ - You may come later.
5. ________________________ - You may take my pen.
6. ________________________ - You may use a dictionary.
7. ________________________ - Yes, you may come in.
8. ________________________ - Yes, you may go out.
Ex. 10 State the meaning of the modal verb and translate the following sentences into Russian.
1. There are clouds in the sky. It may rain. ____________ 2. You may come at any time you like. ____________ 3. We may use a dictionary. Our teacher allows us to do that. ____________ 4. May I help you? ____________ 5. May I talk to you now? ____ ____________ 6. You migh t be more polite. ____________ 7. He said we migh t use his room. ____________
Ex. 11 Use can or may in the following sentences.
1. You ____ not miss classes. 2. Mary, ____ I take your book for a while? 3. We _____ not chat at the lessons, our teacher doesn't allow us. 4. Everybody _____ do this exercise, it's easy enough. 5. John _____ run rather fast. 6. He _____ not play with the ball in the house, he is allowed to play with it outside.
Ex. 12 Use the modal verb may instead of modal adverbs.
Model: Possibly the information is wrong. - The information may be wrong.
1. Possibly the dog is hungry. ________________________
2. Perhaps your husband is in the library. ________________________
3. Perhaps, Mother is in the garden. ________________________
4. Perhaps the cat is ill. ________________________
5. Possibly our group is in room 308. ________________________
6. Perhaps we shall meet in the lab.________________________
Ex. 13 Replace the verb may with the phrases ‘ be allowed to ’ or ‘ be permitted to’.
1. We may do this exercise again. ________________________
2. They may work in the lab as much as they want. ________________________
3. Anne may watch TV only on Sunday. ________________________
4. He may bring his toys to the kindergarten. ________________________
5. Kids may not bring toys to school. ________________________
6. We may use dictionaries to translate this text.________________________
Ex. 14 Transform the following sentences into the past; use the phrases ‘ be allowed to ’ and ‘ be permitted to ’.
Model: He may play with the dog. - He was allowed to play with the dog.
1. I may take this book again.________________________
2. He may take the dog on the train.________________________
3. She may do the test again.________________________
4. We may ask questions after the lecture.________________________
5. They may not play football here.________________________
6. We may use dictionaries at the lesson. ________________________
Ex. 15 Ask for permission to do the following. Use the verbs can and may.
1. I want to read a book now – Can ________________________?
2. I would like to talk to somebody here. ________________________?
3. My daughter likes to play with your dog. ________________________?
4. I’d like to use the telephone here.________________________?
5. I need to leave the classroom. ________________________?
Ex. 16 TranslatethefollowingsentencesintoEnglish.
А. 1. Янеумеюводитьмашину, ноясобираюсьнаучиться. 2. Онаразговаривает на двух иностранных языках. 3. Она может рисовать так же хорошо, как и ты. 4. Мы не можем верить тебе. 5. Вы не можете пройти к дому по этой дороге, она ведет в другую сторону. 6. Мы не можем пройти там сегодня. Дорога залита водой. 7. Кто-нибудь смог ответить на этот вопрос? 8. Ты могла помочь ему. Почему же ты не сделала этого? 9. Её не было в городе, и она не смогла навестить нас в тот вечер. 10. Они смогли поехать в командировку, потому что дети остались с бабушкой. 11. Если будете стараться, вы сможете выиграть. 12. Он не в состоянии плыть сегодня снова, он слишком устал.
В. 1. Вы можете остаться, если хотите. 2. Животных здесь кормить нельзя. 3. Можно попросить тебя об одолжении? 4. Можно я помогу тебе? 5. Чем я могу помочь тебе? 6. Вы можете играть здесь, вы мне не мешаете. 7. Вы можете войти, директор ждет вас. 8. Нам разрешают здесь играть. 9. Нам не разрешают разговаривать на уроке. 10. Им разрешили подождать внутри. 11. Можно мне тоже чашку чая? 12. Можно мне сдавать экзамен завтра?
Ex.17 Translate the following sentences into Russian. State the meaning of the modal verbs.
1. We must read English books regularly. ____________ 2. We have to work hard at our pronunciation. ____________ 3. You mustn't miss classes. ____________ 4. I had to stay away from classes yesterday, because I didn't feel well. ____________ 5. We've got to learn a lot of new words. ____________ 6. The librarian says we must return books on time. ____________ 7. We don't have to learn all the texts by heart. ____________ 8. We needn't learn this text now____________, we may do it later. ____________ 9. Must I answer your question? - Of course, you must. ____________ 10. Must I do this exercise in written form? ____________ – No, you needn't. ____________ You may do it orally. ____________ 11. You must obey the rules here. ____________
Ex. 18 Make the following sentences negative. Change the context accordingly.
Model: You must tell Ann about it. She is waiting for the news. – You mustn't tell Ann about it, she gets upset so easily.
1. He must give up writing letters to her. She never answers. ________________
________________________
2. You must put on your brown blouse. It goes very well with this skirt. __________
________________________
3. You must phone to him immediately. He'll be glad to talk to you. ____________
________________________
4. They must begin classes before 8 o'clock. 8 o'clock is too late. _______________
________________________
5. You must work more. You have a lot of spare time. ______________________
________________________
Ex. 19 Give negative answers to the following questions. Provide reason for the prohibition expressed in your sentence.
Model: May I open the window? – No, you mustn't. It's windy outside.
1. May I leave the room now? ________________________
2. May Mary play the piano now? ________________________
3. May I read my composition? ________________________
4. May I look up some words in the dictionary? ________________________
5. May I stay away from classes? ________________________
6. May I come later tomorrow?________________________
Ex. 20 Disagree with the following. Use not less than two sentences.
Model: You must go to the library now, mustn't you? – No, I needn't. I can go some other time.
We needn't learn the poem, do we? – But yes, we must. It's the task.
1. You must speak only English at the University, mustn't you? 2. We needn't answer all the teacher's questions, do we? 3. We must ride on the right in England, mustn't we? 4. We must stay in the classroom all the time, mustn't we? 5. You needn't be present at the following class, do you? 6. You needn't come to classes tomorrow, do you?
Ex. 21 Make the following sentences interrogative and negative.
Model: We have to work hard. – Do we have to work hard? We don't have to work hard becausewe get a lot of help.
1. John has to get up rather early. Does ________________________
2. Mary has to have her breakfast in a hurry. Does ________________________
3. We have to work in the lab to improve our pronunciation. Does _______________________________________
4. They have to take a bus to go to town. Do ________________________
5. He has to stay at home today because he doesn't feel well. Does ______________
________________________
6. Anne has to spend a lot of time in the reading room. Does ____________
________________________
7. He has to write this exercise again. Does ________________________
Ex. 22 Transform the following sentences into disjunctive questions.
Model: We have to work hard. – We have to work hard, don't we?
1. He has to work late, ____________?2. They have to read a lot this year, __________? 3. Mary has to leave for her work at half past seven, _________?4. She has to take an early bus, __________? 5. John has to spend a lot of time indoors, _________? 6. Jane has to improve her pronunciation, __________? 7. We have to get rid of our mistakes, _________? 8. They have to have lunch in the canteen, __________? 9. I have to help them,___________? 10. Nobody has to do that, ___________?
Ex. 23 Add tags to the following sentences.
1. He must write to her at once, ____________? 2. You have to return the paper, ___________? 3. We don’t have to take umbrellas, ____________? 4. Mary had to wait for the teacher, ___________? 5. They mustn't tell lies, ____________? 6. I must help Mary cook dinner, ___________? 7. You have to prepare your review by Friday, ___________? 8. We needn't write it again, ____________? 9. Peter must spend a lot of time at the tennis court, ____________? 10. You must answer these questions in English, ____________?
Ex. 24 Translate the following sentences into English.
1. Уже 9 часов. Дети должны идти спать. 2. Ей придется лечь спать рано, чтобы встать к первому поезду. 3. Вы должны подчиняться правилам. 4. Мы должны начать работу как можно раньше. 5. Ей придется научиться делать всё самой. 6. Я должна много учить наизусть, чтобы хорошо знать английский. 7. Он опоздал на автобус, и ему пришлось остаться у нас. 8. Вы должны немедленно увести собаку. Дети боятся её. 9. Жаль, что вам надо уходить. 10. Мне ничего не пришлось ему говорить.
Ex. 25
a) Respond to the following using the model verb can:
Model: I don’t have the book. – You can take it from the library.
1. I haven’t done the exercise. – You can ________________________.
2. I don’t have the poem. – You can ________________________.
3. I don’t know these words. – ________________________.
4. I haven’t seen my friend yet. – ________________________.
5. I’ve got some time to spare.– ________________________.
b) Use the modal verbs can and may to express possibility:
1. There are clouds in the sky. It may ____________.
2. The teacher hasn’t asked me yet. She ________________________.
3. I haven’t learned the words. I ________________________.
4. My friend is going to visit me. She can ________________________.
5. My friend hasn’t come yet. He ________________________.
6. She isn’t here yet. She ________________________.
c) Respond with sentences using the modal verb must:
1. She is always late. She must change her habits.
2. She often makes mistakes in pronunciation. She must ____________________.
3. She doesn’t know these words. ________________________.
4. It’s cold outside. ________________________.
5. Look! It’s raining. ________________________.
6. She’s got a new flat. ________________________.
Ex. 26 Complete the following sentences using modal verbs.
1. If it rains ________________________.
2. If it snows this winter ________________________.
3. If they come soon ________________________.
4. If you have a dictionary ________________________.
5. If you have made mistakes in your test ________________________.
6. If you don’t feel well ________________________.
7. If your friends come to see you ________________________.
8. If you are late for the class ________________________.
9. If it takes you long to get to the university ________________________.
10. If you have some time to spare ________________________.
11. If you have nothing more to do ________________________.
12. If you are short of time ________________________.
Ex. 27 Translate the following sentencesinto English:
1. Ты не должна так разговаривать со своей сестрой. 2. Нет необходимости открывать окно. Здесь свежий воздух. 3. Тебе ведь не нужна новая шляпа? 4. Нам не нужно идти туда сегодня. 5. Вы должны принять решение сейчас. 6. Оля не нуждается в твоей помощи. 7. Тебе нужна эта книга? 8. Дай мне, пожалуйста, бумаги. Мне нужно написать письмо. 9. Кому из вас приходится ездить в университет на автобусе? 10. Мне нужно выучить этот диалог наизусть? – Нет, не нужно. 11. Вчера мне пришлось повторить грамматические правила. 12. Нам не пришлось ее долго ждать.
Ex. 28 Use the modal phrase to be to.
1. He won't be present at the meeting. He ____________ to take his examination.
2. He didn't expect to find her at home. She ___________ to return only on Monday.
3. We didn't want to discuss the book without him. He ___________ to say some words about the author.
4. Don't let the child watch this film Children ___________ not to see such films.
5. They took different roads but they __________to meet by the lake in a few days.
6. He can’t go to Moscow now, he ___________to finish the work first.
Ex. 29 Paraphrase the following sentences using must, be to, have to.
Model: We expect her to come soon. – She is to come soon.
I want you to visit us. – You must visit us.
It is necessary to do the work again. – You'll have to do it again.
1. It is necessary that you should see a doctor. You ________________________.
2. He is expected to go there at once. He ________________________.
3. I expect you to explain everything to your parents. You ____________________.
4. I am supposed to be the first to answer. I ________________________.
5. I want you to stay at home tonight. You ________________________.
6. It is necessary that he should come on time. He ________________________.
7. We expect him to meet us at the station. He ________________________.
8. We expect them to arrive tomorrow. They ________________________.
9. I want you to see this film. It’s marvelous. You ________________________.
10. It’s necessary for you to have regular meals. You ______________________.
Ex. 30 Respond to the following sentences according the model.
a) Model: Jane can play the piano. – So can Rose (I, we).
We must start immediately. – So must they.
He has to learn English words. – So do we.
1. Dan must learn this poem. So ____________.2. Jim may go to the cinema. So ____________.3. John must play the piano now. So ____________.4. Paul can speak English rather well. So ____________.5. Bob must work hard. __________________ 6. Tom must work at the lab regularly. So ____________.7. Mary can handle tape-recorders. So ____________.8. Kate may leave now if she wants. So ____________.9. We have to hurry now. So ____________.10. We are to write a dictation today. So ____________.11. She has to get up rather early. So ____________.12. She is able to help you.So ____________.
b) Model: Jack can't sing. – Neither can Mary. Mary can't sing either.
1. John can’t play the violin. Neither ___________.2. Jack mustn’t do these exercises in class. Neither ____________.3. Bob mustn’t be rude. Neither ____________.4. Jack can’t go there today. Neither ____________.5. You mustn’t miss lectures. Neither ____________.6. Paul mustn’t be late for classes. Neither ____________.7. Ann can’t go to the library now. Neither ____________.8. They don’t have to go anywhere now. Neither ____________.9. He isn’t able to translate this article without a dictionary. Neither ____________.10. I don’t have to do all these exercises now.Neither ____________.
Ex. 31 Complete the following sentences using the modal verb must or its equivalents.
1. My car broke down and I ________________________
2. My shoes are dirty and I ________________________
3. My telephone is ringing and I ________________________
4. I missed the 8.30 train and ________________________
5. Your train leaves in ten minutes ________________________
6. You look pale today ________________________
7. There was nobody to help me ________________________
8. I got wet through, so ________________________
Ex. 32 Translate the following sentences into English.
1. Нам нужно учить этот текст наизусть? – Нет, не нужно. Вы должны прослушать его и перевести на русский язык. 2. Студентам нельзя громко разговаривать в читальном зале. 3. Нам не надо делать это упражнение в письменной форме. 4. Сколько слов тебе нужно выучить? 5. Тебе часто приходится учить слова? 6. Тебе ведь не пришлось делать это упражнение снова? 7. Кто должен был вас встречать? 8. Где вы должны были встретиться? 9. Нам придется взять такси. 10. Мне надо купить хлеба по дороге домой. 11. Мой брат должен был купить молоко утром. Была его очередь. 12. Мне придется встать в 6 часов, чтобы успеть на лекцию. 13. Мама приезжает сегодня. Я должна встретить её на вокзале. 14. Вы сегодня же должны написать письма.
Ex. 33 Translate the following sentences into English.
1. Вам нужно меньше есть. 2. Мне пришлось сделать эту работу вместо него. 3. Вы не должны курить, это вредно. 4. Мне нужно вернуть книгу как можно скорее. 5. Ему не нужно было надевать галстук, потому что все были одеты неофициально. 6. Вам нужно поспать, вы выглядите усталым. 7. Мне необходимо найти работу. 8. Мне нужны новые очки, эти мне уже не подходят. 9. Нам нужно заказать номер заранее. 10. Нам не пришлось ничего объяснять. 11. Вам нужно подстричься. 12. Вам нужно носить форму, это правило. 13. Вы не должны врать. 14. Вам не нужно врать, вас не накажут.
Ex. 34 Translate the following sentences into English.
1. Если она будет много практиковаться, она сможет сыграть это произведение. 2. Вы можете сходить в музей, если у вас есть время. 3. Ночью здесь может быть очень холодно. 4. Когда мы были в школе, нам не нужно было носить форму. 5. Вы должны записаться в библиотеку, прежде чем вы сможете взять книги. 6. Мне не нужно носить очки, потому что у меня хорошее зрение. 7. Не нужно заказывать так много еды, потому что никто не голоден. 8. Тебе не нужно брать деньги, мы заплатим. 9. В школе она могла бегать быстрее всех. 10. Мне нужно оплатить счета, поэтому мне придется найти работу. 11. Он сказал, что мы должны заплатить за телефонный разговор. 12. Я думаю, тебе не нужен свитер в такую погоду. 13. Можно попросить вас об одолжении? 14. Можно воспользоваться вашим телефоном? 15. Вы не можете взять мою машину сегодня, она мне нужна. 16. Помочь тебе убрать со стола? 17. Вам приходится сдавать много экзаменов? 18. Кто должен делать доклад сегодня? 19. Нам не разрешили пользоваться словарями. 20. Чтоещевампришлосьсделать?
SYNTAX
SUBJECT – PREDICATE AGREEMENT
Ex. 1 Insert the right form of the verb in the Present Simple form.
1. His wages _______ from year to year (grow). 2. The trousers you’ve bought _____ not fit you (do). 3. Passers-by ______ along the street (hurry). 4. The clothes ______ quite comfortable for everyday wear (look). 5. The government’s politics ____ to be discussed with the president (be). 6. Today’s news _____ amazing (be). 7. The only means of transportation ____ by bus (be). 8. Measles ____ a catching disease (be). 9. The phenomena you talk about ____ not completely clear (be). 10. Her hair ____ long and curly (be). 11. I know that the money ____ somewhere here (be). 12. Police _______ people from criminals (protect). 13. The furniture in the house ____ old but comfortable (be). 14. In winter the snow _______ everything here (cover). 15. Phonetics ____ one of the subjects we study (be). 16. The people who have invited me to the exhibition _______ to discuss it with me (want). 17. My family ____ very friendly (be). 18. There ____ some money in my purse (be).
Ex. 2. Insert the right form of the verb in the Present Simple form.
1. Either her brothers or her father ____ the money (have). 2. Neither her aunt nor her cousins _______ this man (know). 3. One of the students in our group _______ from the Far East (come). 4. Neither his wife nor his son _______ anything about his job (know). 5. The president and his wife ____ going to attend this ceremony (be). 6. Neither my parents nor my sister _______ such shows (like). 7. My cousins and I _____ on a trip every summer (go). 8. My sister or brother always _______ me with Math (help). 9. Not only my parents but also my Granny _______ gardening (like). 10. Either he or you _______ to tell the truth (have). 11. John as well as his two sisters ____ fond of dogs (be). 12. Mary together with other students regularly __________ in sports competitions (participate). 13. Quite a number of students _______ in the lab (study). 14. The number of the participants _______ steadily (grow).
Ex. 3.Insert the right form of the verb in the Present Simple form.
1. Everyone ________ to be liked (want). 2. Each of the dishes ________ delicious (taste). 3. Every student ________ nervous before the exam (feel). 4. Almost everyone in our group ______ a part-time job (have). 5. Everybody in the streets today _______ jolly (look). 6. Each decision you make ________ doubtful (seem). 7. Nobody I know ____ going to attend
|
|
Состав сооружений: решетки и песколовки: Решетки – это первое устройство в схеме очистных сооружений. Они представляют...
История развития хранилищ для нефти: Первые склады нефти появились в XVII веке. Они представляли собой землянные ямы-амбара глубиной 4…5 м...
Своеобразие русской архитектуры: Основной материал – дерево – быстрота постройки, но недолговечность и необходимость деления...
Типы сооружений для обработки осадков: Септиками называются сооружения, в которых одновременно происходят осветление сточной жидкости...
© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!