Историки об Елизавете Петровне: Елизавета попала между двумя встречными культурными течениями, воспитывалась среди новых европейских веяний и преданий...
Механическое удерживание земляных масс: Механическое удерживание земляных масс на склоне обеспечивают контрфорсными сооружениями различных конструкций...
Топ:
Выпускная квалификационная работа: Основная часть ВКР, как правило, состоит из двух-трех глав, каждая из которых, в свою очередь...
Процедура выполнения команд. Рабочий цикл процессора: Функционирование процессора в основном состоит из повторяющихся рабочих циклов, каждый из которых соответствует...
Когда производится ограждение поезда, остановившегося на перегоне: Во всех случаях немедленно должно быть ограждено место препятствия для движения поездов на смежном пути двухпутного...
Интересное:
Наиболее распространенные виды рака: Раковая опухоль — это самостоятельное новообразование, которое может возникнуть и от повышенного давления...
Влияние предпринимательской среды на эффективное функционирование предприятия: Предпринимательская среда – это совокупность внешних и внутренних факторов, оказывающих влияние на функционирование фирмы...
Мероприятия для защиты от морозного пучения грунтов: Инженерная защита от морозного (криогенного) пучения грунтов необходима для легких малоэтажных зданий и других сооружений...
Дисциплины:
2022-10-27 | 42 |
5.00
из
|
Заказать работу |
|
|
Кафедра иностранных языков
Е. Г. Липатова, Н. Г. Ольховик, Т. А. Баева, Е. В. Мушенко, Л. А. Степанян
ENGLISH FOR MEDICINE
АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК ДЛЯ СТУДЕНТОВ МЕДИЦИНСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ
Учебно-методическое пособие
Часть I
Санкт-Петербург Издательство СЗГМУ им. И. И. Мечникова
2016
УДК 13-00-03
ББК 81.2 Англ-9 А64
English for medicine: учебно-методическое пособие для студентов медицинских специальностей. Часть I / Е. Г. Липатова, Н. Г. Ольховик, Т. А. Баева, Е. В. Мушенко, Л. А. Степанян. — СПб.: Изд-во СЗГМУ им. И. И. Мечникова, 2016.— 80 с.
Рецензент:
канд. пед. наук, доцент Гуманитарного института Санкт-Петербургского государственного политехнического университета Т. А. Баранова.
Целью учебно-методического пособия является развитие навыков устной и письменной коммуникации, перевода, аудирования, интерпретации и изложения текстов на английском языке в медицинской сфере профессионального общения.
Пособие является частью учебно-методического комплекса, разработанного на кафедре иностранных языков СЗГМУ им. И. И. Мечникова, и предназначено для студентов, обучающихся по направлениям подготовки «Лечебное дело» и «Медико- профилактическое дело».
Данное учебно-методическое пособие может быть использовано для аудиторной и самостоятельной работы студентов I курса медицинского вуза, а также для слушателей старших курсов на факультативных и элективных занятиях.
Утверждено в качестве учебно-методического пособия Методическим советом ФГБОУ ВО СЗГМУ им. И. И. Мечникова
Минздрава России, протокол № 2 от 03 июня 2016 г.
© Коллектив авторов, 2016
© Издательство СЗГМУ им. И. И. Мечникова, 2016
|
СОДЕРЖАНИЕ | |
page | |
Методическая записка | 5 |
Unit 1. The hospital team | 7 |
Vocabulary | |
§ Hospital jobs | 7 |
§ An admission | 9 |
§ A job interview | 9 |
§ The nursing profession | 14 |
Grammar | |
§ Present Simple or Present Continuous? | 11 |
Speaking | |
§ An interview for a volunteer program | 12 |
Writing | |
§ Writing a personal profile | 14 |
Translation | |
§ Working as a nurse | 15 |
Video task: Working in general practice | 16 |
Wordlist | 18 |
Unit 2. In and around the hospital | 20 |
Vocabulary | |
§ Hospital equipment | 20 |
§ Hospital departments | 21 |
§ Working as a porter | 22 |
§ Wheelchairs | 23 |
Grammar | |
§ Prepositions of place and movement | 24 |
Listening | |
§ The history of the stethoscope | 24 |
Reading | |
§ Who invented the microscope? | 25 |
Translation | |
§ The invention of the stethoscope | |
Video task: Bumrungrad International hospital | 27 |
Wordlist | 29 |
Quick check: Units 1 and 2 | 31 |
Unit 3. Hospital admissions | 34 |
Vocabulary | |
§ Hospital admissions | 35 |
§ Patient record | 35 |
§ A hospital receptionist | 39 |
§ A bad handwriting | 40 |
Grammar | |
§ Past Simple or Past Continuous? | 38 |
Listening | |
§ A day in the life: an ER nurse | 37 |
Speaking | |
§ An interview with a ER nurse | 37 |
Translation | |
§ Filling in a patient record form | 36 |
Video task: Health in Britain | 40 |
Wordlist | 44 |
Unit 4. Accidents and emergencies | 46 |
Vocabulary | |
§ First Aid | 46 |
§ A cardiac arrest | 50 |
§ Births in unusual places | 50 |
§ Shock | 51 |
Grammar | |
§ Instructions | 47 |
Listening | |
§ Stroke: know the facts, save a life | 48 |
Writing | |
§ Making a poster | 50 |
Translation | |
§ A cardiac arrest | 53 |
§ Stroke | 53 |
Reading | |
§ Flying doctors | 52 |
Video task: Cycle response paramedic | 55 |
Wordlist | 57 |
Quick check: Units 3 and 4 | 59 |
Unit 5. Pain | 62 |
Vocabulary | |
§ Describing pain | 62 |
§ Pain relief | 64 |
§ Alternative methods of pain relief | 64 |
§ The mechanism of pain | 67 |
Grammar | |
§ Making comparisons | 63 |
Speaking | |
§ Questions to assess pain | 65 |
Reading | |
§ Phantom pain relief | 69 |
Translation | |
§ The girl who doesn't feel pain | 69 |
Video task: The bionic girl | 70 |
Wordlist | 72 |
Appendix: Parts of the body | 76 |
Reference | 80 |
МЕТОДИЧЕСКАЯ ЗАПИСКА
Учебно-методическое пособие «English for Medicine» может использоваться при обучении английскому языку в медицинских вузах по направлениям подготовки
«Лечебное дело» и «Медико-профилактическое дело».
Пособие состоит из трех частей и направлено на формирование коммуникативной компетенции на английском языке в медицинской и санитарно-гигиенической сферах общения. Каждая часть пособия презентует коммуникативные ситуации, являющиеся частотными и актуальными в медицинской сфере общения.
|
Первая часть настоящего учебно-методического пособия сфокусирована на пяти коммуникативных ситуациях: «Больница. Штат больницы», «Структурная организация больницы», «Приемный покой. Прием пациента в больницу», «Несчастные случаи»,
«Боль. Типы боли и ее лечение», — которые системно и пошагово формируют у учащихся способности воспринимать, понимать, интерпретировать чужое высказывание на английском языке, а также продуцировать собственное высказывание в устной и письменной форме, инициировать, развивать и логически завершать диалог на английском языке.
Типы заданий, заложенные в основу пособия, направлены на развитие следующих видов речевой деятельности в ходе формирования коммуникативной компетенции на английском языке: аудирование, говорение, чтение, письмо, перевод с русского на английский язык. Перевод с русского на английский язык выделяется в отдельный вид речевой деятельности, поскольку обладает особой функциональной нагрузкой в процессе развития речевой деятельности обучающихся на английском языке, актуализируя и формируя их словарный запас, создавая оптимальные условия для закрепления лексического, грамматического и культурологического материала. Культурологический аспект речевой деятельности отражен в деонтологическом подходе к презентации речевого материала и реализуется во введении современной, зачастую проблематичной и требующей понимания основ гуманистичности, проблематики в сфере медицины.
Пособие включает следующие типы базовых заданий: лексический минимум (Vocabulary), грамматический минимум (Grammar), чтение (Reading), письмо (Writing) и перевод (Translation), аудирование (Listening, Video tasks) — и дополнительные задания: повторение пройденного материала (Quick check Units 1-2, Quick check Units 3-4), приложение «Части тела» (Appendix “Parts of the Body”).
Задания и упражнения на формирование лексического минимума для каждой ситуации общения представлены как самостоятельные, а также актуализированы в каждом последующем типе заданий (грамматика, чтение, письмо, аудирование). В конце каждого раздела пособия лексический минимум коммуникативной ситуации презентован в виде списка слов с сопроводительным речевым материалом.
|
Грамматический минимум формируется в ходе целенаправленной работы над тренировкой грамматических навыков, а также закрепляется на уровне чтения, аудирования, говорения и перевода.
Навыки чтения формируются у студентов в формах изучающего, ознакомительного, поискового и регулятивного чтения с целью последующего создания собственного речевого высказывания в устной или письменной формах. Рекомендуется в ходе выполнения заданий на чтение актуализировать проверку переводческой деятельности
студентов с английского на русский язык с целью мониторинга их способности трансформировать лексико-грамматические единицы, функциональные фразы и метафорические единицы на родной язык.
Включенные в лингводидактический аппарат пособия видео-задания расширяют речевое и смысловое пространство пособия в силу аутентичности и современности обсуждаемой проблематики, вводят дополнительные единицы функционального языка. Уникальность видео-заданий для процесса обучения иностранным языкам заключается в том, что в ходе их выполнения у учащихся формируется способность прогнозировать и «угадывать» развитие мысли на английском языке на основе прочтения и декодирования языка жестов, мимики и сопроводительного аудио-визуального ряда.
|
|
Самостоятельная деятельность студента прописана в каждом виде задания на уровне пошаговых рекомендаций к манипуляциям с речевым материалом.
В целом, рекомендуется интегрировать данное пособие в процесс обучения иностранным языкам в медицинских вузах в ходе организации аудиторной и самостоятельной работы студентов.
Авторский коллектив учебно-методического пособия «English for Medicine. Английский язык для студентов медицинских специальностей. Часть 1» благодарит за неоценимую поддержку в генерировании идей и их реализации и оказанную в виде методических рекомендаций доктора педагогических наук, профессора Попову Н.В. (Гуманитарный институт СПбГУ им. Петра Великого), Тони Грайса (автора учебников
«Nursing 1», «Nursing 2»), кандидата филологических наук, профессора Маркови- ну И.Ю. (Первый МГМУ им. И.М. Сеченова).
VOCABULARY Hospital jobs
1. Match photos A-J to the words from the box.
Answer the questions about the hospital jobs:
1. Which hospital jobs are the most stressful? Which are the least stressful?
2. Which hospital jobs let you have a work-life balance?
3. Which hospital jobs are the best-paid? Which are the worst-paid?
4. Which hospital jobs are the most monotonous (the most demanding the most rewarding)?
5. Which hospital jobs are in high demand nowadays? And which jobs have future perspectives?
2. Underline the correct options in bold.
3.
VOCABULARY A job interview
STUDENT A: INTERVIEWER
Think about the questions you are going to ask Student B. You need to find out about:
· his/her education and work experience
· his/her practical skills (e.g. typing)
· his/her ability to work in a team and communication skills
· his/her personality (e.g. confident, lively)
· his/her motivation to participate in the program
· what country he/she would like to work in and what field of medicine he/she wants to get experience in.
STUDENT B: APPLICANT
Think about what relevant qualificati- ons, skills and experience you have. Use the following prompts and invent the details yourself:
· your education and work experience
· your practical skills
· your ability to work in a team and communication skills
· your personality (e.g. confident, lively)
· why you are interested in participating in the program
· what country you would like to work in and what field of medicine you want to get experience in.
You are now ready to conduct your interview. Remember:
- Student A: you really want to find the right person for the program, so find out as much as you can about the applicant.
-
|
|
While you watch
3. Watch the video (https://www.youtube.com/watch?v=vKUAFYVg8fc) and check your ideas in Ex. 2.
Work in pairs. Student A is the medical student who doesn’t know what specialization to choose. Student B is the family physician who needs to convince the medical student to become a family physician. Look at the information on the cards below and spend a few minutes preparing what you are going to say.
|
STUDENT A: MEDICAL STUDENT
Think about the questions you are going to ask Student B. You need to find out about:
· why he/she decided to become a family physician
· what advantages and disadvantages of being a family physician are
· his/her typical day
· if he/she manages to keep work-life balance
· how often he/she has to rotate.
STUDENT B: FAMILY PHYSICIAN
Use the following prompts and invent the details yourself.
· why you decided to become a family physician
· what advantages and disadvantages of being a family physician are
· your typical day
· if you manage to keep work-life balance
· how often you have to rotate.
You are now ready to roleplay your conversation.
Imagine that now you work as a family physician. Write an email to your friend telling him/her about your responsibilities, the hospital you work in, your patients, what problems you have to face and if it is possible to keep work/life balance.
GLOSSARY | |
admit in — госпитализировать | follow-up — контрольный приём |
adolescence — подростковый возраст | make a diagnosis — поставить диагноз |
beeper — пейджер | rotate — сменяться, чередоваться |
do investigations — проводить обследование | treatment options — варианты лечения |
Work in pairs. Student A is the US resident who needs some medical treatment but doesn’t have enough money. Student B is the person who has just come back from Thailand where he was on observation in Bumrungrad International Hospital. Look at the information on the cards below and spend a few minutes preparing what you are going to say.
5. Work in groups. Discuss the questions.
1. Would you like to work in Bumrungrad International Hospital in Thailand? Why/why not?
2. Would you like to be treated there? Why/why not?
3. What is medical tourism? Why is it so popular today?
4. What countries and cities are the leading destinations for medical tourism? What fields of medicine do they specialize in? Search the Internet and fill in the chart below:
|
| Country | Fields of medicine they specialize in |
|
|
Germany | |||||
Israel | |||||
India | |||||
China |
Here is a list of useful words from Unit 2. You can insert your own translation.
adj = adjective | conj = conjunction | phr v = phrasal verb | phr = phrase | pron = pronoun |
adv = adverb | n = noun | pl = plural | prep = preposition | v = verb |
able-bodied (adj) | Able-bodied people sometimes don’t realize how difficult the life of the disabled can be. |
all-purpose (adj) | Nowadays there are a lot of modern and all- purpose wheelchairs. |
autoclave (n) | A nurse sterilizes instruments in an autoclave. |
blood pressure meter (n) | The blood pressure meter is for recording patients’ blood pressure. |
bone plate (n) | A bone plate is used for fixing a broken bone. |
centrifuge (n) | A centrifuge is used for separating substances by spinning them. |
corridor (n) | Go along the corridor and Physiotherapy will be on the left. |
deliver (v) | Porters deliver the post all over the hospital and bring letters for patients. |
dialysis machine (n) | A dialysis machine is used for cleaning the blood when the kidneys don’t work. |
disabled (adj) | Some simple everyday activities can be a major problem for disabled people. |
dispose of (v) | Porters dispose of all the waste at the hospital. |
ECG machine (n) | An ECG machine is for monitoring the heart. |
endoscope (n) | The endoscope is for looking inside the stomach, larynx, trachea, etc. |
floor (n) | Radiology is on the second floor. |
food trolley (n) | Porters do more than just push food trolleys around the hospital. |
glucometer (n) | The glucometer is for determining the concentration of glucose in the blood. |
highly-advanced (adj) | A highly-advanced wheelchair can perform different functions. |
lift (n)(v) | Porters lift (v) and carry heavy equipment. Take the lift (n) to get to the third floor. |
manual (adj) | A manual wheelchair is moved by the user’s own power. |
microscope (n) | A microscope is for examining tissues, samples, etc., very closely. |
mortuary (n) | Porters remove dead bodies to the mortuary. |
neurological pinwheel (n) | A neurological pinwheel is for testing for sensation in nerves. |
paediatric spoon (n) | A paediatric spoon is a special spoon for children to grip. |
reception (n) | You can ask all the information at the reception. |
scales (n) | Scales are for weighing substances. | |
scalpel (n) | A scalpel is for performing surgery. | |
self-propelled (adj) | You don’t need to use your arms in a self- propelled wheelchair. | |
stethoscope (n) | A doctor uses a stethoscope to hearing sounds from movements within the body. | |
stretcher (n) | Porters transport patients by stretchers or wheelchairs. | |
syringe (n) | A syringe is for making injections. | |
thermometer (n) | A nurse measured a patient’s temperature with a thermometer. | |
tongue depressor (n) | An otolaryngologist uses a tongue depressor for oral examination. | |
ultrasound scanner (n) | Ultrasound scanners are for detecting problems in the liver, heart, stomach and other internal organs. | |
ward (n) | There are a lot of wards in this big hospital. | |
wheelchair (n) | Nowadays modern wheelchairs are a big improvement on the first wheelchairs. | |
X-ray machine (n) | X-ray machine is for taking a photo of bones. |
VOCABULARY Phrasal verbs
SPEAKING
PATIENT RECORD
(2): construction worker
(3): married
(4): wife
Contact: 0346789218
Smoking (5): n/a
Reason for (6): concussion
Work in pairs. Student A is the ER nurse. Student B is the journalist who is going to write an article about working as an ER nurse. Look at the information on the cards below and spend a few minutes preparing what you are going to say.
VOCABULARY First aid
1.
2. Complete the sentences with the words from Ex. 2.
FACTS
ü A stroke happens when the blood supply to the brain is blocked or when a blood vessel in the brain bursts. The loss of blood to the brain means a loss of oxygen and the brains cells become injured and die.
ü Globally, stroke is the second leading cause of death above the age of 60 years, and the fifth leading cause of death in people aged 15 to 59 years old.
RISK GROUPS:
ü age
ü (1)
ü good (2)
ü untreated heart disease and artial fibrillation
CONTROL YOUR RISK FACTORS
ü Stop (3)
ü Moderate alcohol consumption
ü Control your (4)
ü Control your blood sugar levels if you have (7)
ü Lower and manage your (5)
THE SIGNS OF STROKE
S
Ask them to repeat a phrase.
Time is brain. Every second brain cells die during a stroke.
(12)
T
WRITING Making a poster
10. Work in groups. Make a poster on Heat stroke: first aid. Include some general information about heat stroke, its symptoms and how to treat it.
VOCABULARY A cardiac arrest
Book baby
The 18-year-old Dominique Tverino was on a bus on the way to a medical appointment when her
started. A passenger realized she was in labour and told her to get off and wait in the library while she called the . By the time the arrived, Baby Sariah was already on her way.
‘I just can’t believe I had her at the library,’ Dominique said.
Staff from an American library who helped with the , gave the new mum a bag full of children’s books and two library cards — for mum and baby.
paramedic contractions emergency services delivery
VOCABULARY Shock
CYCLE RESPONSE PARAMEDIC
Before you watch
Work in pairs. Student A is the cycle response paramedic at London Heathrow Airport. Student B is the journalist who is preparing an article about unusual medical professions for MedLife journal. Look at the information on the cards below and spend a few minutes preparing what you are going to say.
STUDENT A: CYCLE RESPONSE PARAMEDIC
Use the following prompts and invent the details yourself:
· why you decided to become a paramedic
· how long you have been working as a cycle response paramedic
· what your typical day is like
· what you find the most difficult in your work
· some unusual situations you have faced during your work
·
· .
(additional answers)
STUDENT B: JOURNALIST
Think about the questions you are going to ask Student B. You need to find out about:
· why he decided to become a paramedic
· how long he has been working as a cycle response paramedic
· about his typical working day
· what he finds the most difficult in his work
· about unusual situations he has faced during his work
·
· .
(2 more questions)
You are now ready to roleplay your conversation.
5. A 1001 Nights in the ER is a book written by Baptiste Beaulieu. It tells a story of a 27 year- old intern who becomes fond of a terminally ill female patient. Her only son can’t make it to her bedside because of the volcanic ash from Iceland. The doctor decides to cheat death and gain time. Like a Scheherazade, he tells her stories, funny and tragic, about life at the hospital. Go to http://www.litmir.co/br/?b=238885 and read some chapters from the book. Then write two or three patient summaries.
Make up word combinations.
1. waiting 2. marital 3. adhesive 4. closest 5. umbilical 6. cardiac 7. personal | a) arrest b) relative c) details d) cord e) tape f) status g) room | 8. antibiotic 9. rubbing 10. respiratory 11. main 12. severe 13. foreign 14. initial | h) system i) body j) bleeding k) alcohol l) artery m) ointment n) assessment |
CASE B
Bob is a 46 year old man. For the first time, he is having moderate pain in his chest and he feels it moving down his arm. He rates his pain 5 out of 10. The pain is constant and has a tingling feeling. 10 minutes later Bob’s son drives Bob to St. Patrick’s Hospital Emergency for medical help. A nurse sees Bob and asks questions. How would the nurse him some questions?
Nurse: ? Bob: I have pain in my chest.
Nurse: ? Bob: It moves down my arm.
Nurse: ? Bob: I have a moderate pain.
Nurse: ? Bob: I would rate my pain 5 out of 10. Nurse: ?
Bob: My pain started 10 minutes ago. Nurse:? Bob: My pain is constant.
14. Translate the conversation from Russian into English.
In a GP's surgery
GP: Mrs. Andrews, isn’t it? Good morning, I’m Dr. Adams. I am your GP.
?
(Что с Вами случилось?)
Mrs. Andrews: Nothing really. As usual I was working in my office when I suddenly felt
(сильную боль) in my stomach. It (усиливалась), that's why I decided not to wait and see a doctor immediately.
GP: ?
(Где конкретно Вы чувствуете боль?)
Mrs. Andrews: Right here. .
(C правой стороны внизу).
GP: I see. ?
(Не могли бы Вы описать характер боли?)
? (Она колющая, схваткообразная или пульсирующая?)
Mrs. Andrews: I’m not sure, but I think it is (пульсирующая).
GP: Uhu-h. And ?
(Боль сосредоточена на одном месте?)
Mrs. Andrews: No, .
(Она переходит в низ живота и в область таза).
GP: I see. Let me palpate your abdomen. ?
(Боль усиливается, когда я нажимаю вот здесь?)
Mrs. Andrews: Да. .
(Становится гораздо больнее)
GP:
?
(Не могли бы Вы оценить интенсивность боли по шкале от 1 до 10?)
Mrs. Andrews: Hmmm...I would say it’s 6, but when you push on the right side it’s all 9.
GP: OK. I see. ? (Наблюдаете ли Вы какие-либо сопутствующие симптомы, такие как рвота, диарея, озноб, повышенная температура?)
Mrs. Andrews: Yes, at first
(был легкий озноб и температура поднялась до 38). I took some painkillers and
.
(мне стало немного лучше).
GP: I see. And ?
(Усиливается ли боль при ходьбе?)
Mrs. Andrews: Yes. I can barely walk. .
(Болит невыносимо сильно)
GP: It seems that you have appendicitis. We should take some analysis to make the right diagnosis.
VOCABULARY The mechanism of pain
15. Match the words with their Russian equivalents.
1. drugs | a) фантомные боли в конечностях |
2. acupuncture | b) чувствовать боль от ран |
3. survive | c) иглоукалывание |
4. our body’s defences | d) сильнодействующие препараты |
5. fractures | e) длиться всю жизнь |
6. nerve endings | f) посылать сигналы |
7. phantom limb pain | g) нервные окончания |
8. send messages | h) переломы |
9. last a lifetime | i) неспособный чувствовать боль |
10. unable to feel pain | j) избегать повреждений |
11. avoid damage | k) выживать |
12. feel pain from wounds | l) защита нашего организма |
After you watch
Work in pairs. Student A is Olivia’s mother. Student B is the journalist who is going to write an article about Olivia’s daughter. Look at the information on the cards below and spend a few minutes preparing what you are going to say.
STUDENT A: OLIVIA’S MOTHER
Use the following prompts and invent the details yourself and your daughter:
· why your daughter is considered to be unique and when you first realized that she was not like other children
· what difficulties you had to deal with when Olivia was a baby
· when doctors first understood that your daughter had a rare disease
· if you communicate with other people who have chromosome disorders
· if you really think that your daughter is a bionic girl.
STUDENT B: JOURNALIST
Think about the questions you are going to ask Student A. You need to find out about:
· why her daughter is considered to be unique and when she first realized that Olivia was not like other children
· what difficulties she had to deal with when Olivia was a baby
· when doctors first understood that her daughter had a rare disease
· if she communicates with other people who have chromosome disorders
· if she really thinks that her daughter is a bionic girl.
You are now ready to roleplay your conversation.
5.
GLOSSARY |
rare — редкий |
a chromosome six deletion — отсутствие шестой хромосомы |
a nursery school — ясли |
a genetic mutation — генетическая мутация |
chromosome disorders — хромосомные болезни |
raise awareness — повышать степень информированности общественности |
Биохимия спиртового брожения: Основу технологии получения пива составляет спиртовое брожение, - при котором сахар превращается...
Типы сооружений для обработки осадков: Септиками называются сооружения, в которых одновременно происходят осветление сточной жидкости...
Адаптации растений и животных к жизни в горах: Большое значение для жизни организмов в горах имеют степень расчленения, крутизна и экспозиционные различия склонов...
История развития хранилищ для нефти: Первые склады нефти появились в XVII веке. Они представляли собой землянные ямы-амбара глубиной 4…5 м...
© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!