Имя существительное. Множественное число существительных. — КиберПедия 

Архитектура электронного правительства: Единая архитектура – это методологический подход при создании системы управления государства, который строится...

Адаптации растений и животных к жизни в горах: Большое значение для жизни организмов в горах имеют степень расчленения, крутизна и экспозиционные различия склонов...

Имя существительное. Множественное число существительных.

2021-06-24 43
Имя существительное. Множественное число существительных. 0.00 из 5.00 0 оценок
Заказать работу

Контрольные работы

По английскому языку

для студентов заочного отделения, обучающихся по специальности

44.02.01 Дошкольное образование

и методические рекомендации по их выполнению

Контрольные работы

и методические рекомендации

разработаны преподавателем

иностранного языка

Тюфяковой Г.А.

 

Орлов 2020 г.

Рассмотрены  на заседании предметно-цикловой комиссии математики и естественных дисциплин Протокол №_______ от «_____» _________ 20____г. Председатель ПЦК _______________________ /Мощинова Е.Л./
 

Пояснительная записка

Основной целью обучения иностранному языку на заочном отделении в колледже является практическое владение иностранным языком. Под этим следует понимать умение самостоятельно читать со словарём литературу на иностранном языке по специальности, извлекать полезную информацию.

Для развития навыков чтения общенаучной литературы и литературы по специальности решающим фактором является накопление словарного запаса и овладение грамматическими формами и оборотами, необходимыми для перевода и понимания текста. Особенность изучения иностранного языка при заочной форме обучения - самостоятельное прорабатывание большей части языкового материала.

Выполнение контрольной работы предполагает предварительное самостоятельное изучение следующих тем:

1.Имя существительное. Множественное число существительных.

2.Артикль: неопределённый и определённый.

3.Притяжательный падеж существительных.

4.Указательные местоимения this, that, these, those.

Грамматический материал представлен ниже.

 

Имя существительное. Множественное число существительных.

Существительные в английском языке, как и в русском, могут стоять в форме единственного или множественного числа.

Единственное число (singular) обозначает один предмет:

cup, gun, bubble

Множественное число (plural) обозначает два и более предмета:

three cups, two guns, thousands of bubbles

Образование множественного числа английских существительных

Английское существительное можно поставить во множественное число, прибавив к нему окончание -s. Оно читается как [ z ] после гласных и звонких согласных:

shoe – shoe s hen – hen s

или как [ s ] после глухих согласных:

bat – bat s

Если существительное оканчивается на свистящий или шипящий звук, то есть на буквы s, ss, x, sh, ch, то для него форма множественного числа образуется при помощи окончания -es [ iz ]:

bass – bass es match – match es leash – leash es box – box es

Если существительное оканчивается на букву -y, перед которой стоит согласная, то во множественном числе -y меняется на i и к слову прибавляется окончание -es:

lobb y – lobb ies sk y – sk ies

Если перед буквой -y стоит гласная, то множественное число образуется по общему правилу при помощи окончания -s, а буква y остается без изменений:

bay – bay s day – day s way – way s

К существительным заканчивающимся на -o прибавляется окончание -es:

potat o – potato es tomat o – tomato es her o – hero es

Исключения: bamboos, embryos, folios, kangaroos, radios, studios, zoos, Eskimos, Filipines, kilos, photos, pros, pianos, concertos, dynamos, solos, tangos, tobaccos.

Если же существительное оканчивается на буквы -f или -fe, то во множественном числе они меняются на -v- и прибавляется окончание -es:

thie f –thie ves wol f – wol ves hal f – hal ves wi fe – wi ves

Исключения: proofs, chiefs, safes, cliffs, gulfs, reefs

 

Исключения при образовании множественного числа английских существительных

Некоторые существительные по историческим причинам имеют свои собственные способы построения множественного числа:

man – men                         woman – women               
tooth –teeth                       goose – geese

foot – feet                          mouse – mice
louse – lice                        child – children

Для некоторых слов форма единственного числа совпадает с формой множественного:

sheep – sheep
swine – swine
deer – deer
grouse – grouse
series – series
species – species
corps – corps

Английские артикли

Артиклей в английском языке — два:

· ОПРЕДЕЛЁННЫЙ the происходит от указательного местоимения (тот/этот). После него может следовать существительное и в единстевенном, и во множественном числе.

· НЕОПРЕДЕЛЁННЫЙ a (перед согласным) и an (перед гласным) развился из числительного ОДИН. Используеся только в единственном числе.

В отношении артикля по-разному ведут себя т.н. исчисляемые и неисчисляемые существительные.

ИСЧИСЛЯЕМЫЕ СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫЕ

Исчисляемые можно сосчитать:

one apple, two apples...;

one fish, two fish.... (fish рыба — одно из тех нескольких существительных, что не меняются во множественном числе);

one chicken, two chickens...

Исчисляемые существительные могут принимать любой артикль.

Определённый артикль употребляется

1. в тех случаях, когда говорящий уверен, что собеседник знает, конкретно о какой индивидуальной вещи идёт речь. Это может быть ясно из ситуации, из текстового окружения (контекста) или потому что объект обсуждения уже упоминался. Например:

How much are the lemons? Сколько стоят лимоны? — спрашиваем у продавца на рынке: лимоны у нас обоих перед глазами.

НО: How much is a lemon? Скоько стоит один лимон? — любой, один из многих.

How much are lemons? (нулевой артикль) — если интересуемся, почём лимоны вообще, скажем, в городе.

2. обычно в единственном числе — если называем целую категорию

The dog is man's best friend. Собака — лучший друг человека. Почему man стоит без артикля, разберём ниже.

The dolphin is a mammal. Дельфин — млекопитающее.

The cel phone is a great invention. Мобильный телефон — великолепное изобретение.

Неопределённый артикль

используем в остальных случаях с исчисляемыми существительными в единственном числе, и, соответственно, не ставим артикля во множественном.

Неопределённый артикль указывает на слушателю ещё конкретно не знакомого или любого представителя названной категории.

С существительными во множественном числе, помимо значения неопределионности, отсутствие артикля можeт указывыть на всех представителей данной категории.

Примеры:

I am a doctor. Я — врач. (по профессии) НО I am the doctor. (тот, кого вы вызывали).

Children like sweets. Дети любят сладости.

A child is great responsability. Ребёнок — большая ответственность.

I bought a newspaper. Я купил газету.

He sent me a present. Он прислал мне подарок.

He sent me flowers. Он прислал мне цветы.

НЕИСЧИСЛЯЕМЫЕ СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫЕ

Указательные местоимения

 Они нам нужны для того чтобы, указывать на человека или предмет.

Demonstrative Pronoun Transcription Translation
THIS [ðɪs] Это
THESE [ði:z] Эти
THAT [ðæt] То
THOSE [ðəuz] Те

THIS – ЭТО; используйте, если вы хотите указать на предмет или человека возле себя.

THESE – ЭТИ, если предметов или людей много и они находятся возле вас.

THAT – ТО; используйте, если вы хотите указать на один предмет или человека, который далеко от вас.

THOSE – ТЕ, если хотите указать на много людей или предметов, которые от вас далеко.

This is my dictionary and that is your book. Это мой словарь, то твоя книга.
These are my pencils and those are your pens. Это мои карандаши, то твои ручки.

This is not my car. Это не моя машина.

That is my car. То моя машина.

These are not my parents. Это не мои родители.

Those are my parents. То мои родители.

Part I. Grammar

Задание 3. Перефразируйте следующие словосочетания и предложения, употребляя притяжательный падеж.

Например: The room of my friend - my friend’s room.

1. The skateboard of that boy.

2. The songs of the children.

 3. The umbrella of my grandmother.

3. The questions of my son.

4. The poems of Pushkin.

5. The car of my parents.

6. The flat of my sister is large.

7. The work of these students is very interesting.

8. The room of the boys is large.

9. The name of this girl is Jane.

10. He is a boyfriend of my daughter.

Задание 4. Вставьте указательные местоимения this, that, these или those в пробелы. Предложения переведите на русский язык.

1. Who was ___ boy you were dancing with at the party yesterday?

2. ____ shoes are killing me. I can’t wait to take them off.

3. Hello. ___ is Beth. Can I speak to Kate?

4. I knew Jenny at university. In ____ days she had long blond hair.

5. ___ is our Sales Manager. His name is John.

6. I was in the pub last night when ____ bloke came up and hit me.

7. ___ was a wonderful film, wasn’t it?

Part II. Reading (Чтение)

Проверяемый результат обучения - владение умением чтения текста на английском языке (Умение переводить (со словарем) иностранные тексты общей и  профессиональной направленности; умение отвечать на вопросы).

2.1. Прочитайте текст, ответьте на вопросы по-английски. Ответы запишите.

Mark Twain

 

I like to read very much. Best of all I like to read detective stories, historical novels and books about adventures. That's why I prefer books by Fenimore Cooper, Jack London, Agatha Christie and others. My favourite writer is Mark Twain. He was the founder of the realistic American novel of the present day. Mark Twain wrote such famous novels as “The Adventures of Tom Sawyer”, “The Adventures of Huckleberry Finn”, “The Prince and the Pauper” and many others. He was also a great short story writer.

Mark Twain's real name was Samuel Clemens. He was born in 1835 in a small village on the Mississippi River. His father died when Sam was twelve years old, and the boy had to work to support the family. All his life Twain liked to read. He spent all his free time in libraries and read the works of such famous authors as Shakespeare, Dickens, Servantes, Voltaire and others.

Later he became a pilot of a steamship on the Mississippi. There he learned much about men. His реn-name —Mark Twain — comes from that period of his life. It means “mark two”. Much later he became a journalist, and then a famous writer known all over the world. There is much humour in most of Mark Twain's works. But there is also social criticism and satire.

Words

founder — основатель

novel — роман

pilot — лоцман

steamship — пароход

learned — узнал

pen-name — псевдоним

to mean — означать

mark — отметка

Задание: Answer the questions:

1. What books by M. Twain have you read?

 

 

2. Did you like these books?

 

 

3. What was Mark Twain's real name?

 

 

4. Why did you like Mark Twain's the books?

 

 

5. What other English writers do you know?

DAY OF KINDERGARTEN TEACHER

I am a morning person. I usually get up early, sometimes around 5 o'clock. As I get ready for school I try to organize my day. I clean up, put things in place. One of the things I have learned in teaching is that once you go into a classroom you don’t have time to plan other parts of your life. As I drive to school I try to run through the day reviewing the day's activities and lessons.

As I enter the classroom, the first thing that need to be done: paper has to be ordered. While children arrive around 9 o'clock, I am ready. This is important to me. I want the children to be sure of me, to know that I am ready to meet and learn with them. As the children enter the classroom, I try to make contact with each child.

It's like meeting an old friend. Sometimes, I am a counselor, as well as a teacher, often a mother to their varied needs.

The day begins with opening exercises. These activities tell the children that the day is starting. We first meet as a group, greeting each child, noting who is here and especially who is absent. We then move to classroom routines. We discuss what day it is, where we are in the week, the month and the season.

After opening exercises we break into reading groups, after reading we have a creative art activity. This is followed by free play, I give the children the responsibility of choosing their own activity.

At this time we will begin either a group math or writing activity. Math activity may consist of numeral identification, in which the children will be asked to match numerals with series of objects, such as oranges or hats.

In writing, the children will practice the alphabet letters. As some children finish before others, we may sing a little song and recite a quiet poem while waiting for the rest of the group to join us.

We follow quiet time with a group story. The stories are selected to reinforce past learning as well as to motivate future activities.

Outside activities, weather permitting, follow. During bad weather we stay indoors.

A lot of things happen in the course of the day, some planned for, many unanticipated.

My day is filled with many interactions, involving children, parents colleagues, administrators. In each of these I need to say things in positive way, so that teachers, parents and other persons feel positive about themselves.

Having a good principal creates good teachers. Teaching is complicated enterprise it demands coordination of effort.

Work with parents is especially important. One parent needs assistance, another feels that his child should be achieving more he is dissatisfied and argumentative. How do I explain individual differences and developmental lags in a manner that he can understand? It's been a long day. As it draws to an end, I ask have I ensured the day's learning? Have I been an effective teacher?

 

Notes:

1. morning person – воспитатель утренней смены

2. to run through – бегло просматривать

3. a counselor – советник, адвокат

4. routine – заведенный порядок

5. the rest of the group – остальных из группы

6. to reinforce – закреплять, повторять

7. unanticipated – незапланированные

Part III. Writing (Письмо)

Рекомендации по составлению высказывания с элементами рассуждения

  1. Используйте формальный стиль письма, а именно:

· Не используйте сокращенные формы;

· Не используйте скобки и восклицательные знаки – это свойственно неформальному стилю письма;

  1. Разделите текст сочинения на смысловые абзацы в соответствии с предложенным в задании планом:

· В первом абзаце сформулируйте проблему, которую вы будете обсуждать, однако не повторяйте тему сочинения слово в слово. Представьте, что ваш читатель не знает, о чем пойдет речь, и попытайтесь объяснить ему проблему другими словами.

·   Выделите положительные и отрицательные аспекты проблемы, подумайте о разумных аргументах в поддержку обеих точек зрения. Помните, что вы должны выразить не только свою точку зрения, но и мнение ваших потенциальных оппонентов. Постарайтесь соблюсти баланс между абзацами.

· Используйте слова – связки, чтобы помочь читателю проследить за логикой ваших рассуждений. Помните, что вводные слова выделяются запятыми.

· В заключительном параграфе сделайте обобщающий вывод по проблеме, которую вы обсуждали. Это покажет, что вы рассматриваете свое сочинение как единое целое. Вы можете также окончательно сформулировать свое мнение или предложить пути решения данной проблемы.

· Убедитесь, что объем сочинения – 200-250 слов.

· Еще раз перечитайте свое сочинение: проверьте грамматику, орфографию и пунктуацию.

Выражение мнения:

  • I agree/disagree …
  • In my opinion, …/From my point of view, …/ As far as I’m concerned, …
  • I believe that …/ It seem to me that …
  • I am in favour of …/ I am against the idea of …
  • According to …
  • Some people say that… / It is said / believed that …
  • There is no doubt that … / It cannot be denied that …
  • It goes without saying that …
  • We must admit that …

Представление аргументов:

  • The main argument in favour /against is …
  • First of all, I would like to consider …
  • The first thing (I would like to consider) to be considered is …
  • To begin with, …/ To start with …
  • Despite the fact that …/ In spite of the fact that …
  • On one hand, …/ On the other hand, …
  • Besides, …/ In addition, …
  • What is more, …/ Moreover, …/ More than that, …
  • What matters most in this case is ….
  • Finally, …
  • However, …/ …, though
  • … although… / even though …
  • Nevertheless, …

Примеры:

  • for example
  • for instance
  • such as
  • like

Заключение:

  • To sum up, …
  • To conclude, I would argue that …
  • On this basis, I can conclude that …
  • In conclusion, I would like to stress that …

Критерии оценивания высказывания с элементами рассуждения

· Содержание и полнота выполнения задания (соответствие теме, полнота раскрытия темы);

· Организация текста (логичность изложения материала, связность текста, структурирование текста: деление на абзацы, наличие вступления и заключения);

· Лексическое оформление речи

· Грамматическое оформление текста

· Орфография и пунктуация

Контрольная работа по

Английскому языку

Контрольная работа

выполнена студенткой

 заочного отделения,

обучающейся по специальности

44.02.01 Дошкольное образование

 

__________________________

 

Работа сдана________________

 

Работу проверил преподаватель

Тюфякова Г.А.

Оценка____________________

 

 

Орлов 2017г.

Приложения

Вспомогательный материал для выполнения заданий разделов

III Чтение и IV Говорение

Our family

Our family is neither large nor small. There are four of us: my mother, my father, my brother and me. It is an average Russian family.

My father is 47-years old. He is an engineer. He works in the office of an engineering company. He is always busy. He has very little free time. He likes his job and there are chances of promotion. My mother is a teacher of music. She works a lot. She does her house-work and I always help her. My brother is 23 years old. He is a post-graduate student of the Economics Faculty. He is not married yet and has no family of his own.

I have two grandmothers and one grandfather. I love them very much and often go to see them. My grandmothers are on pension now. One of them was a teacher, another was a doctor. My grandfather has not retired yet. When he has free time he likes to work in the garden.

We have many relatives. My aunts, uncles and cousins live in different parts of Russia. On holidays they often come to our place. We have a very good time together.

At the week-ends my family usually go to the country-side to ski in winter and to walk in the forest in summer. But most of all I like family feasts. We are happy to be together and we wish one another only the best out of the best.


 

My friend

I have a lot friends. But my best friend is Nick. We made friends many years ago when we started to go to one and the same school. Nick is 18 years old. He is a university student. He is going to become a research worker.

Nick is a fine fellow. He is good-looking, tall and handsome. His hair is fair, his eyes are blue. He is always well dressed. He is strong and he is very popular among his mates. Nick knows a lot of interesting things. He sings well and Likes to tell funny stories.

We always meet at the week-ends. We discuss books, listen to the music or visit our common friends.

Nick is never down-hearted. He is always full of life and energy. He is always ready to help people when they are in need.

Nick has good manners. He is modest and sincere. He is very attentive. I am happy to have such a friend as Nick because he is a true one.

I have one more friend. Her name is Helen. She is fifteen. Helen is a nice girl. Helen has two brothers. They are fine chaps. Nick is a student and Mark is a clerk in a big office. Mark is always very busy. He comes home very late.

I often go to see Helen. Helen is fond of music. She plays the piano very well. She is going to become a pianist. We often go to the conservatoire and enjoy the live music.

Her favourite writer is Charles Dickens/'Oliver Twist" is her favourite novel by Dickens.

Together with Helen we go to the museums and art galleries. She likes Russian painters most of all.


 

My working day

My every day activities are quite routine. They do not differ much from that of any other pupil of our country. My working day begins at 7 o'clock in the morning when I get up. I do my physical jerks, wash, brush my teeth and comb my hair. Then I have breakfast. For breakfast I usually have toasted bread, fried eggs, corn flakes, tea or coffee and some jam.

At ten to eight I leave for school. I go to school five days a week. It takes me twenty minutes to get to school by bus. At school I usually have six or seven lessons. The lessons are over at two o'clock. I return home at three o'clock. I have lunch and take a short rest. I go for a walk with my friends. In spring we play football, in winter we play hockey or ski. I am back at home at a quarter past four. At four thirty I begin to do my home-work. It takes me three hours to do it. On Monday, Wednesday and Friday I attend preparatory courses at the University. I leave home at four thirty and come back at eight thirty and prepare for my next school day.


 

My Favourite Book

My favourite book is «Robinson Crusoe» by Daniel Defoe. D. Defoe (1660—1731) was a great master of realistic detail. The novel «Robinson Crusoe» was written in 1719. The novel is praise to human labour and the triumph of man over nature. Defoe shows the development of his hero. At the beginning of the story we see an unexperienced youth, a rather frivolous boy, who then becomes a strong-willed man.
Robinson Crusoe’s most characteristic trait is his optimism. His guiding principle in life become «never say die» and «in trouble to be troubled is to have your troubles doubled» He had confidence in himself and in man. He believed it was within the power of man to overcome all difficulties. Crusoe was an enthusiastic worker and always hoped for the best.

Defoe teaches people how to live, he tries to teach what’s good and what’s bad.
His novel «Robinson Crusoe» is not only a work of fiction, an account of adventures, a biography and an educational pamphlet. It is a study of man, a great work showing man in relation to nature and civilization as well as in relation to labour and private property.


 

My favourite season

It’s a well-known fact that there are 4 seasons of the year: winter, spring, summer and autumn. Each of them has its advantages.

As for me, I like all seasons of the year. In winter I’m fond of skating and skiing. I enjoy playing snowballs with my friends. But for sure, sometimes it’s really cold in winter and I can’t go for a walk. For that reason I need to spend much time at home watching TV and playing computer games. And I like to spend time outdoors.

Spring and autumn are also marvellous. In spring everything is green. There is an atmosphere of love and tenderness. In autumn I like to spend time in different parks. All the leaves are red, yellow, and sometimes purple. You can make excellent photos.

But it’s not a secret that my favourite season is summer. You can ask me a simple question: “Why?” I can name you a million reasons for that. First of all, I keen on hot weather; I don’t like rains and winds. In summer the weather is really great. Also you can have a rest from your school classes. I like to study, but every pupil is tired at the end of the academic year. In summer I enjoy spending time by the sea. I also like to bask in the sun. I’ve got a cool bicycle, so I usually ride it. My grandparents live in a village, and in summer I like to spend some weeks there, swimming in the river, fishing, picking mushrooms and berries.

My favourite season is summer, but I can find beauties in each season of the year.


 

My native place

As you know, many people like to live in the very centre of big cities, others prefer to live in the suburbs or even on a farm in the country. I live in the town of Novogrudok. I am fond of this place and I am always eager to describe my native place. I was born there and I have lived there all my life.

Novogrudok is situated to the West of Minsk. It's not far from Minsk. You can get there in two hours by train or by bus. Its one of the ancient settlements in Belarus. Its about a thousand years old. Novogrudok castle dates back to the XVI century. Unfortunately it's been neglected for a long time. Now its being restored.

As I have said, my town is not large. Its population is slightly over 30,000 people. But its not problematic for people to get jobs. There are several factories in our town.

My native town is in some way a cultural centre of the district. There are two modern cinema halls, a concert hall, a music school and an arts school. There's a big department store and several small shops in the town.

My native town is situated in a very picturesque place. The landscape in this part of the country is exceptionally beautiful. When you get off the train at the station, you are surprised to feel how fresh and cool the air is. If you walk for a couple of miles you will find yourself in a wonderful pine forest which stretches very far. There are a lot of mushrooms and berries there. On Summer and Autumn week-ends my father and I always gather them.

I think my town is famous not only for its beauty but also for its people. If you come to my town you'll find people there warm and friendly. Most people are hard-working and optimistic.

So my native town is a nice place to live in. The life there is quiet and peaceful. There's hardly any violence there. You are most welcome to visit my town.


 

My future profession

I’m going to tell you about my future profession. There are two most important things in anyone’s life: choosing a career and getting a job. Some pupils know what they are going to do after leaving school but for others it’s difficult to give a definite answer about their future profession. We get to know about a wide range of professions from magazines and advertisements and then we make either our own choice or follow our parents’ advice as they are also concerned about our future.

When choosing a career one should take into consideration all the possibilities that it might provide. First of all, it should be interesting. Secondly, one has to be sure to be able to find a good and well-paid job after graduating. Another important factor that influences the choice of the profession is our abilities to different disciplines. One has to analyze thoroughly which things or subjects he or she is good at, and only then make a final choice.

As for me, since my childhood I’ve known I want to be an interpreter. My choice is closely connected with the importance of foreign languages and cultures which is growing nowadays. Foreign languages are needed for communication with people on our planet. I believe that among all, English is the most universal and widely spread. It’s an official language in a vast number of countries. Besides, it’s the language of international aviation, sports, medicine, the language of science and technology, trade, cultural and business relations.

 

 

Контрольные работы

По английскому языку

для студентов заочного отделения, обучающихся по специальности

44.02.01 Дошкольное образование

и методические рекомендации по их выполнению

Контрольные работы

и методические рекомендации

разработаны преподавателем

иностранного языка

Тюфяковой Г.А.

 

Орлов 2020 г.

Рассмотрены  на заседании предметно-цикловой комиссии математики и естественных дисциплин Протокол №_______ от «_____» _________ 20____г. Председатель ПЦК _______________________ /Мощинова Е.Л./
 

Пояснительная записка

Основной целью обучения иностранному языку на заочном отделении в колледже является практическое владение иностранным языком. Под этим следует понимать умение самостоятельно читать со словарём литературу на иностранном языке по специальности, извлекать полезную информацию.

Для развития навыков чтения общенаучной литературы и литературы по специальности решающим фактором является накопление словарного запаса и овладение грамматическими формами и оборотами, необходимыми для перевода и понимания текста. Особенность изучения иностранного языка при заочной форме обучения - самостоятельное прорабатывание большей части языкового материала.

Выполнение контрольной работы предполагает предварительное самостоятельное изучение следующих тем:

1.Имя существительное. Множественное число существительных.

2.Артикль: неопределённый и определённый.

3.Притяжательный падеж существительных.

4.Указательные местоимения this, that, these, those.

Грамматический материал представлен ниже.

 

Имя существительное. Множественное число существительных.

Существительные в английском языке, как и в русском, могут стоять в форме единственного или множественного числа.

Единственное число (singular) обозначает один предмет:

cup, gun, bubble

Множественное число (plural) обозначает два и более предмета:

three cups, two guns, thousands of bubbles

Образование множественного числа английских существительных

Английское существительное можно поставить во множественное число, прибавив к нему окончание -s. Оно читается как [ z ] после гласных и звонких согласных:

shoe – shoe s hen – hen s

или как [ s ] после глухих согласных:

bat – bat s

Если существительное оканчивается на свистящий или шипящий звук, то есть на буквы s, ss, x, sh, ch, то для него форма множественного числа образуется при помощи окончания -es [ iz ]:

bass – bass es match – match es leash – leash es box – box es

Если существительное оканчивается на букву -y, перед которой стоит согласная, то во множественном числе -y меняется на i и к слову прибавляется окончание -es:

lobb y – lobb ies sk y – sk ies

Если перед буквой -y стоит гласная, то множественное число образуется по общему правилу при помощи окончания -s, а буква y остается без изменений:

bay – bay s day – day s way – way s

К существительным заканчивающимся на -o прибавляется окончание -es:

potat o – potato es tomat o – tomato es her o – hero es

Исключения: bamboos, embryos, folios, kangaroos, radios, studios, zoos, Eskimos, Filipines, kilos, photos, pros, pianos, concertos, dynamos, solos, tangos, tobaccos.

Если же существительное оканчивается на буквы -f или -fe, то во множественном числе они меняются на -v- и прибавляется окончание -es:

thie f –thie ves wol f – wol ves hal f – hal ves wi fe – wi ves

Исключения: proofs, chiefs, safes, cliffs, gulfs, reefs

 

Исключения при образовании множественного числа английских существительных

Некоторые существительные по историческим причинам имеют свои собственные способы построения множественного числа:

man – men                         woman – women               
tooth –teeth                       goose – geese

foot – feet                          mouse – mice
louse – lice                        child – children

Для некоторых слов форма единственного числа совпадает с формой множественного:

sheep – sheep
swine – swine
deer – deer
grouse – grouse
series – series
species – species
corps – corps

Английские артикли

Артиклей в английском языке — два:

· ОПРЕДЕЛЁННЫЙ the происходит от указательного местоимения (тот/этот). После него может следовать существительное и в единстевенном, и во множественном числе.

· НЕОПРЕДЕЛЁННЫЙ a (перед согласным) и an (перед гласным) развился из числительного ОДИН. Используеся только в единственном числе.

В отношении артикля по-разному ведут себя т.н. исчисляемые и неисчисляемые существительные.

ИСЧИСЛЯЕМЫЕ СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫЕ

Исчисляемые можно сосчитать:

one apple, two apples...;

one fish, two fish.... (fish рыба — одно из тех нескольких существительных, что не меняются во множественном числе);

one chicken, two chickens...

Исчисляемые существительные могут принимать любой артикль.

Определённый артикль употребляется

1. в тех случаях, когда говорящий уверен, что собеседник знает, конкретно о какой индивидуальной вещи идёт речь. Это может быть ясно из ситуации, из текстового окружения (контекста) или потому что объект обсуждения уже упоминался. Например:

How much are the lemons? Сколько стоят лимоны? — спрашиваем у продавца на рынке: лимоны у нас обоих перед глазами.

НО: How much is a lemon? Скоько стоит один лимон? — любой, один из многих.

How much are lemons? (нулевой артикль) — если интересуемся, почём лимоны вообще, скажем, в городе.

2. обычно в единственном числе — если называем целую категорию

The dog is man's best friend. Собака — лучший друг человека. Почему man стоит без артикля, разберём ниже.

The dolphin is a mammal. Дельфин — млекопитающее.

The cel phone is a great invention. Мобильный телефон — великолепное изобретение.

Неопределённый артикль

используем в остальных случаях с исчисляемыми существительными в единственном числе, и, соответственно, не ставим артикля во множественном.

Неопределённый артикль указывает на слушателю ещё конкретно не знакомого или любого представителя названной категории.

С существительными во множественном числе, помимо значения неопределионности, отсутствие артикля можeт указывыть на всех представителей данной категории.

Примеры:

I am a doctor. Я — врач. (по профессии) НО I am the doctor. (тот, кого вы вызывали).

Children like sweets. Дети любят сладости.

A child is great responsability. Ребёнок — большая ответственность.

I bought a newspaper. Я купил газету.

He sent me a present. Он прислал мне подарок.

He sent me flowers. Он прислал мне цветы.

НЕИСЧИСЛЯЕМЫЕ СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫЕ


Поделиться с друзьями:

Кормораздатчик мобильный электрифицированный: схема и процесс работы устройства...

Автоматическое растормаживание колес: Тормозные устройства колес предназначены для уменьше­ния длины пробега и улучшения маневрирования ВС при...

Типы сооружений для обработки осадков: Септиками называются сооружения, в которых одновременно происходят осветление сточной жидкости...

Архитектура электронного правительства: Единая архитектура – это методологический подход при создании системы управления государства, который строится...



© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!

0.014 с.