Московский государственный институт международных отношений — КиберПедия 

История развития пистолетов-пулеметов: Предпосылкой для возникновения пистолетов-пулеметов послужила давняя тенденция тяготения винтовок...

Общие условия выбора системы дренажа: Система дренажа выбирается в зависимости от характера защищаемого...

Московский государственный институт международных отношений

2022-12-20 25
Московский государственный институт международных отношений 0.00 из 5.00 0 оценок
Заказать работу

МОСКОВСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ИНСТИТУТ МЕЖДУНАРОДНЫХ ОТНОШЕНИЙ

 МИД РОССИИ

Кафедра английского языка № 6

В.В. Селезнева, О.О. Ломакина, М.В. Хлопкова

 

 

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

ПРОФЕССИИ:

ГОСУДАРСТВЕННОЕ УПРАВЛЕНИЕИ МЕНЕДЖМЕНТ

 

ENGLISH FOR EXPERTS OF PUBLIC SECTOR GOVERNANCE AND MANAGEMENT

Издательство

«МГИМО-Университет»

2020

Московский государственный институт международных отношений

(университет) МИД России

 

Кафедра английского языка №6

Авторы:

канд. филол. наук, доцент МГИМО МИД России В. В. Селезнева

канд. филол. наук, доцент МГИМО МИД России О. О. Ломакина

канд. филол. наук, доцент МГИМО МИД России М. В. Хлопкова

 

канд. филол. наук, доцент МГЛУ Т.В. Ускова,

канд. пед. наук, доцент НИУ ВШЭ А.С. Родоманченко

 

 

Учебник предназначен для студентов II курса бакалавриата Факультета управления и политики МГИМО МИД России направления «Государственное и муниципальное управление», изучающих английский язык как второй иностранный. Может быть использован в вузах гуманитарного профиля. 

Целью учебника является развитие профессиональной коммуникативной компетентности обучающихся по данному направлению до уровня владения иностранным языком В1-B2.

ПРЕДИСЛОВИЕ

Настоящий учебник «АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК ПРОФЕССИИ: ГОСУДАРСТВЕННОЕ УПРАВЛЕНИЕ И МЕНЕДЖМЕНТ. ENGLISHFOREXPERTSOFPUBLICSECTORGOVERNANCEANDMANAGEMENT» предназначен для студентов второго курса бакалавриата направления «Государственное и муниципальное управление», изучающих английский язык как второй иностранный, и ставит целью дальнейшее комплексное развитие профессиональной коммуникативной компетентности обучающихся по данному направлению до уровня владения иностранным языком В1-В2, что позволит сформировать и развить профессионально ориентированные базовые иноязычные и переводческие компетенции, а также выработать и закрепить навыки зрительно-устного и зрительно-письменного перевода текстов по специальности из аутентичных источников.

Учебник подготовлен в соответствии с программой дисциплины «Иностранный язык международного общения» «Английский язык» уровень – бакалавриат, разработанной на кафедре английского языка №6 МГИМО МИД России, и рассчитан на 146 аудиторных часов.

В основе учебника лежат следующие принципы: принцип компетентностного подхода, предполагающий получениебазового комплекса знаний, умений и навыков, формирование основдля ведения профессиональной практической деятельности с использованием иностранного языка; принцип дифференцированного подхода, позволяющий выбирать задания такого уровня сложности, который соответствует уровню сформированности компетенций студента; принцип автономности, предполагающий самосовершенствование студента при овладении иностранным языком. Данные принципы реализуются благодаря заданиям различного уровня сложности, а также заданиям, направленным на самостоятельный поиск материала и на формирование навыков планирования и выполнения индивидуальных и совместных работ.

Учебник наряду с лингвистическими компетенциями преследует цель формирования профессиональных компетенций, предусмотренных образовательными стандартами соответствующего направления, предполагающих, что выпускник:

- способен к абстрактному мышлению, анализу, синтезу;

- владеет политически корректной устной и письменной речью в рамках профессиональной тематики на русском и иностранных языках в пределах уровня В1-В2;

- способен вести диалог, переговоры на иностранном языке в рамках уровня поставленных задач для решения профессиональных вопросов;

- ​ ​ способен работать с материалами СМИ, составлять обзоры прессы по заданным темам;

- ​владеет навыками построения реферативного письменного текста и устного представления экспертных мнений по международно-политической проблематике;

- способен находить, собирать и первично обобщать фактический материал, делая обоснованные выводы;

- владеет навыками публичных выступлений как перед российской, так и зарубежной аудиторией. ​ ​

Предметно-тематическое содержание учебника спроектировано в соответствии с принципом учета межпредметных связей, и включает в себя тематический материал, изучаемый в рамках предметов курса бакалавриата по направлению «Государственное и муниципальное управление».

В учебнике использованы фрагменты научно-исследовательских статей, опубликованных в журналах, индексируемых в SCOPUS и WEBOFSCIENCE, а также статьи, написанные известными российскими учеными, преподающими на Факультете управления и политики МГИМО МИД России.

Все тексты отражают актуальные проблемы в рамках предложенной тематики. По каждой теме разработан аппарат упражнений, направленных на дальнейшее развитие навыков аналитического чтения, расширение словарного запаса и совершенствование навыков ведения дискуссии.

Материал и задания подобраны и составлены таким образом, что в процессе параллельного обучения всем видам речевой деятельности происходит формирование в рамках профессионального контекста иноязычных коммуникативных компетенций, включающих в себя, прежде всего, лингвистическую компетенцию. Дискурсивная компетенция развивается при помощи заданий, направленных на развитие умений как подготовленной, так и неподготовленной устной монологической и диалогической речи в таких жанрах, как беседа и дискуссия, а в письменной речи – написание резюме.

В соответствии со статьей 1274 Гражданского кодекса Российской Федерации, авторы данного учебника использовали в своей работе с обязательным указанием имени автора, произведение которого используется, и источника заимствования правомерно обнародованные произведения и отрывки из них в качестве иллюстраций (в широком смысле) в объёме, оправданном поставленной целью или методикой.

МЕТОДИЧЕСКАЯЗАПИСКА

UNIT 1

PART I

Lead-in

§ What do you know about ‘Public Administration’? What does the term refer to?

§ Is ‘Public Administration’ the same as ‘Public Management’? Prove your point of view.

§ Which of the following aspects of General management are, in your opinion, most important for Public administration? Why?

Strategic management * Performance management * Risk management

Personnel management * Financial management * Time management

Skimming is a high-speed reading technique to get the gist of written material that can save you time and help you get through a text quickly. To skim is to pass quickly over material — as quickly as you can — while getting a general, holistic view of the content.

Public Administration

Public Administration can be broadly described as the development, implementation, and study of government policy. Public Administration is linked to pursuing the public good by enhancing civil society and social justice. Though Public Administration has historically referred to government management, it increasingly encompasses non-governmental organizations that are not acting out of self-interest.

The Public Administration sector consists of establishments of federal, state, and local government agencies that administer, oversee, and manage public programs and have executive, legislative, or judicial authority over other institutions within a given area. These agencies also set policy, create laws, adjudicate civil and criminal legal cases, provide for public safety and for national defense.

In general, government establishments in the Public Administration sector oversee government programs and activities that are not performed by private establishments. Establishments in this sector typically are engaged in the organization and financing of the production of public goods and services, most of which are provided for free or at prices that are not economically significant.

Government establishments also engage in a wide range of productive activities covering not only public goods and services but also individual or private goods and services similar to those produced in sectors typically identified with private-sector establishments.

 Wikipedia, the free encyclopedia

Ex.3. Match the verbs from the text in the left column to their meanings in the right column; give their Russian equivalents.

1) administer                          a) be composed (of); be formed (of)

2) adjudicate                          b) seek or strive to attain

3) consist of                           c) supply means of support

4) encompass                         d) direct or control

5) engage in                           e) arbitrate, to give a decision (on)

6) enhance                             f) watch over and direct; supervise

7) oversee                              g) take part; participate

8) provide for                        h) intensify or increase; improve  

9) pursue                        i) include entirely or comprehensively

 

Ex.4. Comment on the meaning of the underlined phrases/sentences in the text above.

Ex.5. Scan the text below to find the relevant information supporting or contradicting the following statement: ‘administration is a narrower and more limited function than management’.

Notes

[ 1 ] Wilson, (Thomas) Woodrow – (1856-1924) Уилсон (Вильсон), (Томас) Вудро – 28-йпрезидентСША (в 1913-21). С 1885 по 1910 преподавал историю и политическую экономию в Колледже Брин Мор (BrynMawrCollege), в Уэслианском (методистском) университете (WesleyanUniversity) и в Принстонском университете (PrincetonUniversity) (курсы права и политической экономии), в 1902-1910 президент последнего. Автор ряда работ по истории и политологии (около 10 крупных трудов). В 1910-1912 губернатор штата Нью-Джерси. В. Уилсону была присуждена Нобелевская премия мира (1919), а в 1950 он был избран в национальную Галерею славы (HallofFame).

[ 2 ] MaxWeberЭми́льМаксимилиа́нВе́бер, Макс Ве́бер, нем. Max Weber (1864-1920) – немецкий социолог, историк и экономист. В 1892 – 1894 годах приват-доцент, а затем экстраординарный профессор в Берлине, в 1894 – 1896 годах – профессор национальной экономии во Фрейбургском, с 1896 – в Гейдельбергском, с 1919 – в Мюнхенском университете. Вебер внёс существенный вклад в такие области социального знания, как общая социология, методология социального познания, политическая социология, социология права, социология религии, экономическая социология, теориякапитализма.

 [ 3 ] Northcote - TrevelyanReport – доклад Норткота и Тревельяна «Гражданская служба», представленный парламенту 23 ноября 1853 года и опубликованный в 1854 году, положил начало длительному периоду реформ.

 

Demand for Changes

These seven seeming verities in Public administration have been challenged.

§ First, bureaucracy is indeed powerful but does not work well in all circumstances and has some negative consequences.

§ Secondly, trying to find the one-best-way is elusive and can lead to rigidity in operation. Flexible management systems pioneered by the private sector are being adopted by governments.

§ Thirdly, delivery by bureaucracy is not the only way to provide public goods and services 14; governments can operate indirectly through subsidies 15, regulation 16 or contracts, instead of always being the direct provider.

§ Fourthly, political and administrative matters have in reality been intertwined for a long time, but the implications of this for management structures are only now being worked through. The public demands better mechanisms of accountability 17 where once the bureaucracy operated separately from the society.

§ Fifthly, while there may be public servants motivated by the public interest, it now seems incontrovertible that they are political players in their own right. They may also be assumed to work for their own advancement and that of their agency 18, instead of being pure and selfless.

§ Sixthly, the case for unusual employment conditions in the public services 19 is now much weaker, especially given the changes that have taken place in the private sector where jobs for life are rare.

§ Finally, the tasks involved in the public sector are now considered more managerial, that is, requiring someone to take responsibility for the achievement of results, instead of being regarded as administrative and with public servants merely following instructions.

Economic problems in the 1980s meant governments reassessed their bureaucracies and demanded changes. As Caiden4 argued, ‘All blamed the dead hand of bureaucracy, especially the poor performance of public bureaucracies and the daily annoyances of irksome restrictions, cumbrous red-tape, unpleasant officials, poor service and corrupt practices 20,’ (1991). A radical change in organizational culture is occurring, but not without cost. The new approach has problems, not the least of them the disruption to standard operating procedures and poor morale. There seemed to be a long way to go before a new results-based management could emerge, although there was no going back to the traditional model of public administration.

Source: condensed from http://do.gendocs.ru/docs/index-206555.html

Notes

 [4] GeraldCaiden – Джеральд Кайден, доктор философских наук, профессор университета Южной Калифорнии, написал более 29 книг и более270 статей по различным проблемам государственного управления.

TALK AND DISCUSSION

Ex.23. Study the guidelines.

Guidelines

Ø To be a good debater, try to act confident, even if you’re not, by making eye contact with your opponent and standing up straight, which can make your argument appear more believable. Also, remain calm at all times, and never shout or get angry since it will only make your argument seem weak. You should also make sure you’re speaking clearly and loudly enough so your opponent and anyone else listening can understand what you’re saying.

Ø Usually there is a statement and two or more teams or single debaters will be assigned to either agree or disagree with the idea. You’ll then take turns making your points according to a set period of time.

There are two essential things that make the discussions: special language discussion techniquesand the manner of behaviour. During the discussion it is advisable that you should:

Ø Learn and use speech patterns of discussion techniques which will help you:

a) to introduce your opinion and express your attitude to the problem,

b) to agree or disagree with the speaker,

c) to put forward defending arguments,

d) to break into the discussion,

e) to bring the discussion back to the point,

f) to express doubt and hesitation when you are in two minds,

g) to ask for explanation and clarification,

h) to come to conclusions.

Ø Mind your manner of speaking and behavior during the discussion:

· Remember that you are discussing a problem and your attitude to it with your friends who are the participants of the discussion and not with the teacher who is only to prompt you with a word, to help the group when the discussion comes to a deadlock.

· Address your friends properly when you share views with the group.

· In order to break into the discussion when somebody is talking wait patiently for the person to finish. If the person is speaking too long, interrupt him politely when his idea is clear to you and when he finishes a sentence but not in the middle of it.

· Formulate your ideas in a clear way.

· React properly during the discussion.

· Be persistent in defending your point of view but don’t be afraid to change your mind,if necessary, during the discussion if your friends’ arguments were very convincing.

Discussion Strategies

A. To take part in the discussion:

I’d like to raise the question of… / May I make a point about… / I think it is important toraise / to consider the question of…

B. To introduce / state opinions:

I’m convinced / sure / absolutely certain that… / It seems to me evident / obvious that… /Well, I’d like to say that… / My idea is… / As far as I know / remember …/I’m going to concentrateon the main points.

C. To break into a discussion:

If I could get a word edgeways … / If you’d let me get a word in / If you’d only listen tome … / Sorry to interrupt, but… / If I could have your attention for a moment … / (afterbeing interrupted) You didn’t let me finish.

D. To raise objections against arguments:

There’s nothing that can persuade me that … / You haven’t convinced me that… / I’m afraidI can’t accept that… / I disagree/I’m not sure that’s true / correct / right. / I take / see yourpoint, but… / There’s no evidence / no proof that …

URL: https://www.wikihow.com/Be-a-Good-Debater

 

Ex.24. ◄► Discuss the following questions:

1. What was the beginning of public administration like?

2. Why is the traditional model of public administration being replaced now?

3. What are the seven fundamental principles of traditional public administration?

4. How and why have these principles been challenged?

5. What changes in organizational culture were brought about by the economic problems of the 1980s?

 

Ex.24. ◄► Prepare Power Point Presentations on the following topics. Follow theguidelines in Appendix 1.

1. Theoretical foundations of Woodrow Wilson and Frederic Taylor.

2. Theoretical foundations of Max Weber2 in Germany.

3. Theoretical foundations of the Northcote-Trevelyan Report of 1854 in the United Kingdom.

 

Ex.25. ◄► Topics for Impromptu talks practice. Comment on these ideas.

1. The essential difference between Administration and Management.

2. Attempts to find the one-best-way in Public administration is elusive and can lead to rigidity in operation.

3. Delivery by bureaucracy is not the only way to provide public goods and services.

4. The public demands better mechanisms of accountability where once the bureaucracy operated separately from the society.

 

 

Part 2

Reading 1

Ex.1. Skim the text below to find out

· what features of management become especially important in a competitive economy.

· what "Theory Y"is, what the purpose of advancing itwas.

МОСКОВСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ИНСТИТУТ МЕЖДУНАРОДНЫХ ОТНОШЕНИЙ

 МИД РОССИИ


Поделиться с друзьями:

Семя – орган полового размножения и расселения растений: наружи у семян имеется плотный покров – кожура...

Особенности сооружения опор в сложных условиях: Сооружение ВЛ в районах с суровыми климатическими и тяжелыми геологическими условиями...

Археология об основании Рима: Новые раскопки проясняют и такой острый дискуссионный вопрос, как дата самого возникновения Рима...

История развития хранилищ для нефти: Первые склады нефти появились в XVII веке. Они представляли собой землянные ямы-амбара глубиной 4…5 м...



© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!

0.061 с.