Не буду больше никогда делать кольчуги — КиберПедия 

Историки об Елизавете Петровне: Елизавета попала между двумя встречными культурными течениями, воспитывалась среди новых европейских веяний и преданий...

Папиллярные узоры пальцев рук - маркер спортивных способностей: дерматоглифические признаки формируются на 3-5 месяце беременности, не изменяются в течение жизни...

Не буду больше никогда делать кольчуги

2020-10-20 127
Не буду больше никогда делать кольчуги 0.00 из 5.00 0 оценок
Заказать работу

В ауле Нелх жил человек по имени Мярше. Был он прославленным кузнецом. В то время мы еще не были под властью русского царя. Наши предки покупали в Грузии ткани, железо и прочие вещи. Мярше возил оттуда железо, вытягивал его в проволоку, затем свивал ее в кольца. Из них он делал кольчуги. Они были настолько добротные, что их покупали и другие кавказские народы. Плата за кольчуги была высокой, и Мярше жил в достатке. Как-то ему пришло на ум: “Покупают у меня кольчуги, а вот что они с ними делают? Надо мне прознать это”.

Как-то купили у него несколько кольчуг. Прячась, он проследил за теми, которые из купили. Они оказались разбойниками. Увидел Мярше, что где-то пленили человека, где-то ограбили людей. А если завязывалось сражение, то насильников надежно защищали сделанные им кольчуги.
“Теперь мне ясно, что людям несут мои кольчуги. Благодаря им, зная, что неуязвимы, насильники храбры. Поэтому они чинят злые дела и притесняют мирных людей. Отныне я не буду делать кольчуги”, - решил Мярше и слово свое сдержал.

65
Иманаза бараш

Цхьан х1иречунгара хезад сона ер, аьнна, дийцар Эккаж-къонгий юртарча цхьан воккхача саго:

Вай Сибарег1а 1одахийтача хана, вай моттигаш д1алийцача х1ираша вай кашамаш дохадаь хиннадар. Чуртех хьаштаг1аш йора цар, силос еча к1оагашка дехкар чурташ. Цхьаннена дагадеха хиннадар керда хьалдеча ц1енна лард чуртех йолла. Уж ц1енош цунна сенна эшаш хиннад а хац, иштта а вай ц1адахкалцца даьсса латташ хиннадар цхьадараш. Х1аьта а хьалдаьд-кха цо из ц1а, т1акха ший дезалца д1ачувахав цу чу ваха. Цу ханара денна сатем байна хиннаб фусам-даь. Х1арача бийсанна унзара г1а гуш хиннад цунна: г1анахьа пхьан къонахчо хьа а дай, доккха бога 1оотадеш хиннад, т1аккха шин къонахчо, ши пхьарс т1ехьашка а баьккхе, ер фусам-да букара а верзавий, т1авугаш хиннав цу бога. 1от1аверзавеш хиннав. Доккха урс дахьаш воаг1аш хиннав кхоалаг1вар. Цо чхаппенца д1абохийташ хиннаб цу фусам-даь къамарг.Йоккха ц1ий к1едж тохаш хиннай.

Х1арачабус гуш дола из ийрча сурт кхы ла а ца могаш, геттар дарег1а уж ц1енош дехкад цо. Кердача фусам-даьна а из г1а гуш хиннад. Т1аккха кхийттав из уж ц1енош селлара дарег1а шийна х1ана дехка хиннад. Из унзара г1а кхыча наха д1адийцад цо, ше цу ц1аг1ара д1авахав. Саг чуводаш хиннадац из ц1а. Вай ц1адахкалцца даьсса лаьттад, цхьан бийсанна даьтт1а д1адахад. Ц1абаьхкача наха цигара чурташ кашамашка хьалдихьад.

Даллас мегийта хиннадац иззал ч1оаг1а иман дайна нах хилар, кашамаш цар ийрчадахар… Ший хоамаш деш хиннад Далла.

Кощунство

Один старик из Экажева рассказывал о случае, о котором ему поведал некий осетин.

Когда нас выслали, то поселившиеся вместо нас люди разрушили наши кладбища, а из чуртов – надмогильных памятников – стали сооружать нужники и силосные ямы. Кто-то догадался употребить эти камни на постройку дома. Я только не знаю, зачем ему надо было строить: ведь даже не все наши дома были заняты, некоторые так и стояли пустыми до нашего возвращения. Но почему-то он построил дом, и его семья вселилась в него. С этого дня хозяин дома потерял покой, потому что каждую ночь его стал одолевать страшный сон. Он видел во сне, как один человек приносил и ставил большой таз, затем двое приводили связанного хозяина дома и наклоняли его голову над тазом, появлялся мужчина с большим ножом и резал ему горло, а кровь большой струей била в таз.

Хозяин этого дома не вынес еженощных кошмаров и за бесценок продал дом первому же покупателю. Но и нового хозяина начал одолевать тот же сон. Понял он, почему так дешево достался ему этот дом, но, в отличие от прежнего хозяина, рассказал кому-то свой страшный сон. Ясно, что после этого никто не пожелал купить у него этот дом. Жить же в нем он больше не мог. Так этот дом и стоял пустым, пока мы не вернулись. Потом этот дом снесли, а памятники унесли на кладбище.

Бог не мог простить столь неслыханного кощунства, как издевательство над памятью людей, и потому слал свою весть.

66
Са ч1ир лохаргъя укхо

Цхьа миска воккха саг хиннав дилла коана1арах доаллача г1анда т1а ваг1аш. Ший ви1ий-во1, з1амига к1аьнк, кара а воаг1авеш, цун кертах кулг а хьекхаш ваг1аш. Ше кулг массаза хьокха оалаш хиннад цо:
- Касста хьалкхувргва, дадена дукха вахарг, са ч1ир лохаргъя, дадена дукхавахарго.

Цар ц1енах боаллаш цхьаккха пхьа хиннабац. Юрта цхьана бахача наха дика ма хой из. Цудухьа цецбувлаш хиннаб нах цу воккхача саго ювцача ч1ирах. Т1еххьара хаьттад цар цунга, из фу ч1ир я, аьнна. Оалаш хиннадац воккхача саго. Т1аккха йоккхача сагага хаьттад, цо аьннад:
- Тха во1 во ва тхоца. Иштта цунца хургва цунна ваь вола из к1аьнк а. Иштта из тха во1а хургйолаш йола ч1ир я тха воккхача саго ювцашъяр.

Он отомстит за меня

Один старик часами просиживал на лавочке у ворот. Какая-то печаль одолевала его. Он сажал на колени внучонка, поглаживал его по головке и при этом приговаривал:
“Мой дорогой, скоро вырастешь, скоро отомстишь за своего деда”.

Их семья не имела никаких кровников, что хорошо было известно в селе. Понятно, сельчане удивлялись словам старика. Наконец, они решились и спросили его, о какой такой мести он говорит. На эти вопросы старик отмалчивался. Тогда спросили его старуху и она ответила:
“Наш сын плохо с нами, стариками, обращается. Когда наш внук вырастет, он, конечно, пойдет в своего отца и тем самым отомстит за нас. Об этой-то мести и говорит мой старик”.

67
Кхы халаг1а фуд

Дар дайна яг1ача пхьег1ий т1а дийцад фу хала х1амаш да сага т1акхоачаш, царна юкъе халаг1а дар а фуд. Д1а хьа а дийцад. Ц1енах ц1и яьлар, оалаш хиннад, къийвалар а оалаш хиннад, иштта кхыдола х1амаш а дийцад. Дош отташ хиннадац. Пхьег1ий т1а цхьа воккха саг ваьг1ав, корта а элла, йист а ца хулаш.
- Яь-яь, къонах, укх дешах хьона фу хет? - аьннад цунга.
- Сага т1акхоачаш дукха да, - жоп деннад цо. – Боахамах ц1и а йоал, Далла ма доаг1алда, кхоаччара саг а бакъ долча дуне д1аводаш а хул… Дукха да уж вайна т1адужадаь а вай ловш а дола хала х1амаш. Бакъда шоана, массарел халаг1адар шун ха безам бале, д1аховлда шоана: массарел халаг1а а тоалургдоаца а х1ама да во а тиша а т1ехьа кхер.

Пхьег1ий т1а баьг1араш берригаш раьза хилар цу дешашта.

Что самое худшее

Как-то были люди на сельских посиделках и вели разговоры о разном. Речь зашла и о том, что на свете самое худшее из всего, что может постичь человека. Судили, рядили о многом. Кто-то самым худшим назвал пожар, кто-то сказал, что самое худшее – это обеднеть… Спор разгорелся вовсю. Лишь некий старик сидел и отмалчивался.
- Эй ты! Почему ты молчишь? Скажи, что по-твоему есть самое худшее из всего того, что может постичь человека, - пристали к нему.
- Отвечу, - сказал старик и продолжил, - сгорит дом – плохо, но его можно вновь построить; плохо обеднеть, но и это поправимо, и все это в человеческих руках. Однако самое худшее – это то, что человек не в силах исправить. Самое худшее, что может постичь человека, - это когда вырастет плохое потомство. Оно неисправимо, и это есть самое худшее.

68
Дукха ба хьа доттаг1ий

Ца1 хиннав хьал-торо дика йолаш, ше хьаькъала да волаш а наха дукха везаш а. 1алаьлой ала, дукха доттаг1ий хиннаб цунна гонахьа кхесташ. Наха хаьттад цу къонахчунга:
- Мозий санна хьона гонахьа дукха кхест хьа доттаг1ий. Х1анад-те селлар дукха уж хьона гонахьа кхесташ хилар?
- Сабар де оаш, - аьнна, жоп деннад къонахчо, - царна хац са х1анзарчул т1ехьаг1а ши бутт баьлча ахчан рузкъа кхоачалуш долга. Т1аккха дола шо со волча. Дукхаг1бараш царех боацаш гургда шоанна. Цу хана сона юхе бисачарех ала мегаргда шоана уж са бокъонцара доттаг1ий ба, аьнна.

У тебя много друзей

Некий мужчина был именит, богат и умен. Вокруг него роем вертелись разные друзья. Кто-то как-то спросил его:
- У тебя много друзей, и они, словно мухи над медом, вертятся вокруг тебя. Почему это так?
- Не много времени осталось, чтобы проверить этих друзей, - ответил он, - они не знают, что через пару месяцев закончатся мои деньги. Тогда приходите. Многих вы здесь уже не застанете. А кого застанете, знайте, это и есть мои истинные друзья.

69
Г1адж 1ойилла езаш хиннай

Шоай къаьда мел нийса кхел еш ва хьажа дага волаш, из волча вахав ши новкъост. Шоайла хьалхе а барт а баь, аьннад цар къаьдага:
- Къаьда, наьха говра чураяьккхай оаха, къа да тхох хьаьрча. Фу дича, из къа т1ерадаргдар тхона?
- Сага дег1ала йола г1адж ураоттаяь, из къайлаяьккхалца дола к1а саг1ийна дала деза оаш имамашта, моллашта, кхелахошта.
- Тхо шиъ хилар совг1а, кхоалаг1а хьа веший-во1 Сапар1ал а хиннавар тхоца. Из а вий тхоца дакъа волаш?

Къаьда аьннад:
- Из а ва шуца г1од такха дезаш. Бакъда, из жай к1езига нийса кхетадаь хиннадац аз. Из шуга ураоттае еза аз яха г1адж 1ойилла езаш хиннай шоана.

Палку надо было положить

Двое решили проверить, наколько правильно сеьский кадий – судья – решает дела. Пришли они к нему и сказали:
- Кадий, мы украли коня. Как нам откупиться от этого греха?
- Возьмите палку с человеческий рост, поставьте ее вверх и насыпьте на нее зерна столько, чтобы палка скрылась полностью. Это зерно милостыней раздайте имамам, муллам и кадиям.
- Мы забыли тебе сказать, что с нами был твой племянник Сапарали. Должен ли и он принять участие в насыпке зерна?
- Да, и он обязан откупиться. Но я несколько ошибся, читая судебник. Палку, о которой я вам говорил, не надо ставить вверх. Ее достаточно положить на пол и засыпать зерном.

70
Кхел нийса хила йоаг1а

Цкъа Маддана базар т1а ц1и йолча наьха къонахчо къоал даь хиннад. Лаьца чу а велла, кхел 1охоаяьй. Цо соцадаьд, къуна кулг д1адаккха аьнна. Т1аккха баха хиннаб, йоах, Мохьмад-пайхамар волча (Далла салам лолда цунна). Дийхад цунга, иштта тоам боаца г1улакх хиннад, ц1и йолча наьха саг ва, цудухьа из кхел йохаю ялара 1а, аьнна. Т1аккха аьннад, йоах, Мохьмад-пайхамара:
“Миска саг хилча, кхел ше ма йоагг1а а еш, ц1и йолча наьхах хилча, кхел харцахьа а еш дола хабар оаш сона т1а х1ана дахь? Мискачо ший моцалла де а тарлора из къоал, х1аьта оаш вувцаш вола саг торо йолаш ше воллашехьа къоалага ваьнна ма хиннавий ший ц1аьрматалах. Цунна-м шаккхе а кулг д1адаккха доаг1ар! Дола, д1адовла сона гучара, кхел йохаергьяц аз. Кхел нийса хила йоаг1а”.


Поделиться с друзьями:

Поперечные профили набережных и береговой полосы: На городских территориях берегоукрепление проектируют с учетом технических и экономических требований, но особое значение придают эстетическим...

Механическое удерживание земляных масс: Механическое удерживание земляных масс на склоне обеспечивают контрфорсными сооружениями различных конструкций...

Таксономические единицы (категории) растений: Каждая система классификации состоит из определённых соподчиненных друг другу...

Архитектура электронного правительства: Единая архитектура – это методологический подход при создании системы управления государства, который строится...



© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!

0.022 с.