Житие Ферапонта Усть-Монзенского — КиберПедия 

Семя – орган полового размножения и расселения растений: наружи у семян имеется плотный покров – кожура...

Папиллярные узоры пальцев рук - маркер спортивных способностей: дерматоглифические признаки формируются на 3-5 месяце беременности, не изменяются в течение жизни...

Житие Ферапонта Усть-Монзенского

2017-07-09 264
Житие Ферапонта Усть-Монзенского 0.00 из 5.00 0 оценок
Заказать работу

О явлении преподобнаго Ферапонта, како явися старцу Андреяну и старцу Иеву первие на месте, нарицаемем Устье, идеже ныне манастырь стоит.

И в некое время прииде старец на место, моляшеся по обычаю своему и, воздремався//(л. 45 об.), успе на месте том, и видех некоего странна человека, пришедша к нему, рече: «Старче, не трудися о месте сем. Ино место будет ти в селитву, и манастырь воздвигнеши, идеже услышите звоны и пения церковная. Место же то обреташеся на бреге реки Монзы. И явится тамо человек свят, и по сему разумети имаши – того ради места исцелеют два юноши от лютых болезней». Старец же кабы возбну и не можаху двигнутися. И вопрошаше старець: «Ча//(л. 46)до, ты кто еси и како нарицается имя твое?» И отвеща ему той человек: «Отец ми еси будеши и имя мое увеси». Рече же ему старец: «Коего града еси или веси?» Он же отвеща ему: «Сожитель есмь Василиев, иже есть на Москве». И не виде его старец ктому. Убуждьшеся же старцу, и имы в уме своем, яко той есть человек, его же виде старец Пафнутий древле в Павлове манастыре во областе града Вологды. И поведа старец видение всей братии. Един же ста//(л. 46 об.)рец от братии имянем Иев, и той поведав, яко «и аз видех того человека в сию нощь. И глагола ми не трудитися о месте, его же желаше Нифонт. И рече ми пророчеством: “Не будет ти в покой сие и оно место, идеже услышите звоны и пения церковная. Ты же разстояние имети будеши от места сего тридесят поприщь”. И паки невидим быст».

О явлении преподобнаго Ферапонта, како явися многим людем на пути, идущим здати молитвеннаго храма на месте, идеже ныне манастырь стоит.

В день же недельный пригласиша иных людей немало, да бы//(л. 55)ша помогли им здати молебный храм малый. На месте том есть же деревня, зовомое Григориево. Владяше же ею в поместие некто имянем Алексей по реклу Нелидов. Тоя же прежепомянутыя деревни и иных деревень идяху многие люди ко старцу Андреяну сещи бревен на прежепомянутыи молитвенныи храм. И не дойде манастыря, встрете их етер человек, сединами украшен, рубища же худы ношаху, а ино проси их, камо идут. И отвеща ему ко старцу: на устие молебнаго хра//(л. 55 об.)ма здати на месте, идеже звон слышах вси людие. Рече же им человек той: «То ли есть место, идеже и пение бысть?» Они же вопрошаху его: «Ты кто еси, и како знаеши место оно, и коли ты слышах звон или пение?» Он же отвеща им: «Место то свято, и явится на нем человек свят, и будет манастырь в жителство иноком». И еще вопросиша его: «Коего града еси или како ти имя?» Он же рече: «Града есмь Соли Галическия». И не видеша его ктому.

Прииде же мужие в ма//(л. 56)настырь и поведаша вся Андреяну, како стрете мужа того и како им реша о месте, яко свято есть, и явится человек свят, и будет манастырь. Старец же вопроси людей тех, каков бе человек той, и «како вся поведа вам града или веси, и како нарицашеся имя его». Они же реша ему: «Мало глаголах с нами, точию поведах “града есмь Соли Галичеськия”, подобие же его браду имея велику продолговату, сединами сияющу, рубища худы ношаху, о имени же вопросиша его. Он же,// (л. 56 об.) не вемы како отоиде от нас. Мы же смотрихом семо и овамо и не видехом его ктому». Старец же слышав сия и разуме, яко той есть, иже явивыйся ему на месте, идеже Нифонт хотяше манастырь воздвигнути, его же и выше именовахом. Мужие же тии поведаху всей братии человека того, его же видех на пути и вся, яже рече им.

Чюдо преподобнаго.

И внезапу предста преподобный у одра его, куколь имый на//(л. 87 об.) главе своей и в руце жезл, и пхающе демоны коегождо жезлом своим. Они же аки прах без вести творяшеся вси, и изчезоша. Преподобный же запрещаше старцу никому же поведати сего. И не виде его ктому. Востав же старец Кирил и поведа все видение старцу, иже с ним живяше во единой келии имянем Иеву, его же и выше именовахом. Иев же велми блажа преподобнаго Ферапонта и поведа Андреяну, яже слышах от старца Кирила. Андреян же//(л. 88) поведая запрещение преподобнаго, дабы не яве его творили. Времени же некоему мимошедшу, древний злобник и ненавидяй добра роду человеческому враг диявол, иже и древле всеявый многия плевелы посреде пшеницы, тако и ныне вложи ненависть на святое место, и на строителя и священноинока старца Андреяна, и на братию тоя обители многим детем боярским, иже жительство имеяху во округ обители тоя, да бы их изгнати от места того. Паче же преже//(л. 88 об.)помянутый Алексей по реклу Нелюдов много оскорьбляше старца Андреяна, и братию, и прочих живущих ту, иже в починнах живущих, овых биюще, овых же насилующе. Не пущаше в лесы входити и на реки ездити никакого ради орудия, повсюду земли своя именоваху, и грабляху, и обнажаху манастырьския люди, всякую тесноту и гонение творяху, дабы и разорити хотех святое место и своих ему наущаху на изгнание манастырьских людей.

Преподобный же Фе//(л. 89)рапонт глаголаше Андреяну и братии: «Крепце терпите всякая озлобления». И полагаше вину на диявола, «озлобляющих же сие место вину их явит коньчина их, месть приимут зде и в будущем веце». Старец же Иев, его же и многажды именовахом, научением бесовским не положи совета с старцем Андреяном и з братиею, и иде во область града Вологды в преже реченный в Павлов манастырь. И навади того манастыря игумена, да бы владети Благовещенским монастырем и во//(л. 89 об.)тчиною к Павловским вотчинам и не дати бы во обиду окрест живущим детем боярьским. Игумен же Иоиль писаше к старцу Андреяну, дабы им именоватися Павлова манастыря вотчина и самого старца называя «нашея церкви причетник сей». Старец же вельми печалию одержим, да бы не приединити к Павловским вотчинам и скорьбяше на Иева вельми.

Преподобный же Ферапонт утешаше старца и братию не скорбети о сем: «Место сие не имать быти в//(л. 90) повинутии у иного манастыря или в поддании иные области. Старцу же Иеву не будет сие место в покойно, в разстоянии иныя веси коньчина ему явит его». Павлова же манастыря игумен Иоиль вельми належа на старца Андреяна//(л. 90 об.) и хотех его взяти во свой манастырь. И приехав во обитель Андреянову, старец же и братия разыдошася. Ко игумену же приехаша многие дети боярьския и наущая его, дабы ему владети Благовещенским манастырем, а старца свести во свой манастырь. Игумен же, поискав старца Андреяна, и не обрете его, и братия разбегошася. И вложи бес во ум, да бы опустели церкви Божия. Игумен же Иоиль собра вся книги церковныя и отвезе во свой манастырь. По отехании же игумена Иоиля прииде в манастырь старец Андреян и видех преподобнаго ходяща по манастырю, и обоима крылома мантии своея метуща манастырь, и глаголюще во услышание всем: «Прах и смрад твой да изыдет с тобою, и козни бесовския//(л. 91 об.) да изженутся». Старец же Андреян вельми плакася о книгах. Преподобный же Ферапонт назнамянуя день, яко привезут книги сея церкви, понеже игумен впаде в лют недуг. По оздравии же отойдет от Павлова манастыря, яко же и бысть. Времяни же малу мимошедшу, и привезоша вся книги ис Павлова манастыря ко Андреяну, и просяще прощения, и вдаша писание преподобному Ферапонту от игумена Иоиля. Преподобный же никому же поведах пи//(л. 91 об.)сания, токмо глаголаше: «Да не прельщается сердце его о мне, грешнем муже».

Прежереченный Иев старец, убоявся Андреяна, и иде во ину весь, иже нарицаетца Жилино, тамо есть место пустое Городище на реце, глаголемей Езоне. И пребываше на месте, и тамо прославляше преподобнаго Ферапонта. Осени же наставши, приидоша на старца Иева злии разбойницы, и убиша его, и в градный ров вкопаша его. Мощи же его тамо лежаше и до сего дне. Збысться слово//(л. 92) преподобнаго Ферапонта, егда в явлении глаголаше Иеву не молитися о месте, идеже Нифонт хотех манастырь сей воздвигнути, и прорече ему: «Не будет ти в покой и сие новое место. Ты же разстояние имети будеши от сего места тридесят поприщ».

Преподобный же Ферапонт в день исхождаше из манастыря и моляшеся на едине, в нощи же без сна пребываше, и писаше божественыя книги, и велию веру имяше к великому чюдотворцу Николе, и почиташе//(л. 92 об.) житие и чюдеса его день и нощь. Во един же от дний изшедшу преподобному вне манастыря и прешедшу реку Монзу, и отиде на обычное свое место молитися, да бы его никто же ведал. И бе некая жена имянем Пелагея, хождах в лесе, берущи овощие. И ощутих преподобнаго в чаще леса на бреге реки Монзы прешедша враг, иже нарицается медьвежей, и видех его седяща на колоде обнаженна до пояся. Тело же его обливашеся кровию от ядения пауков, и комаров, и мшицы//(л. 93). Оваду же над ним аки столпу стоящу множество много. Жена же, приближився к преподобному и хотех тужити, яко же и всякая жена, и абие ослепе и не виде преподобнаго, ни места. И осязаше руками древие, дабы ити ей в путь свой. И возопи гласом велиим: «Святче Божий, прости мя грешную». И абие прозре и обретеся на друзей стране прежереченнаго врага и вельми ужасеся, и иде в дом свой, и хотех мужеви своему и домашним поведати, и не могох ничтоже рещи. По некоем же//(л. 93 об.) времени сказаша Андреяну вся бывшая, еже ей преподобный сотвори. Старец же рече ей никому поведати бывшаго. Она же глаголаше, аще хотех кому поведати, но не могу, аки некая сила возбраняет мя.

Ино чюдо преподобнаго.

Некий человек тоя же обители имянем Петр служебник бе того манастыря, видев преподобнаго идуща вне манастыря на реку Монзу, и позрех на него, и видех его искусно грядуща, и глаголах в лице ему: «Древен еси деньми, а ступание устрояешь и//(л. 94) мантия твоя не движется на тебе, аки пловешь ногами своими». Преподобный же ответа не даст ему, иде во путь свой. Прежереченный же Петр иде в манастырь, и абие нападе на него недуг лют: болеша глава его и шея. И обратися лице его на плещу ему. И поведанно бысть Андреяну, яко зол недуг нападе на Петра. Старец же Андреян рече ему: «Не видех ли сего дни Ферапонта?» Он же исповедах, яко «видех грядуща его на реку Монзу». Старец же//(л. 94 об.) Андреян рече: «Что глаголах с ним, негли поношая ему нечто?» Петр же исповедах вся по ряду, яже глаголаше преподобному. И рече Андреян: «Помолися ему в тайне и испроси прощение от него, негли Бог помилует тя и исцелит его святыми молитвами». Вечеру же наставшу, обретеся преподобный во обители на вечернем пении и иде из церкви в келию свою. Болящии же Петр тече во след его и паде на нозе его, и просяще прощение от него. Преподобный же Ферапонт подем его и ося//(л. 95)за руками своими главу и шию его. И абие обратися лице его, яко и бысть. Петр же не чюяше болезни своея. Преподобный же много его наказав о добродетели, да не осуждает никого же и поношения не приемлет на ближняго своего (Пс 14:3). И иде от преподобнаго исцелен. И запрети ему преподобный, да никому же повесть сия, еже ему бысть.

Ино чюдо преподобнаго.

Некий юноша имянем Пагкратий веси, нарицаемыя Корежьския, болеша глава его год и два месяца, ни шия его обращашеся на кую страну, ни наклонитися могущи. И привезоша родители его в манастырь на устье//(л. 152 об.) Моньзы реки, и молившеся у гроба преподобнаго Ферапонта, и певше молебен, и нача юноша метание творити до земли пред образом преподобнаго чюдотворца Ферапонта и глядати семо и овамо, и поведа всем, яко совершенно исцеление чюяше недуга своего. И отиде в дом свой, славя Бога, и Пречистую Его Богоматерь, и угодьника их преподобнаго чюдотворца Ферапонта.

Ино чюдо преподобнаго.

Некий муж имянем Викула веси, нарицаемыя Волоку Лежьсково, наиде на него//(л. 153) некогда забытие, и омрачашеся ум его, и главою не владяше и падаше на землю. Недуг же той продолжашеся боле пяти лет, и едва некогда прииде в чювство, и нача обеты велия полагати восприяти ему ангельский образ во обители преподобнаго Ферапонта на устье Моньзы реки. И приехав в Благовещеньской манастырь на устье Монзы реки, и молився у гроба преподобнаго Ферапонта, и певше молебная пения, и вдаша вклад немал и милостыню довольну братии.// И (л. 153 об.) в том часе бысть здрав, отойде от него забытие и падение, и поживе в дому своем 20 лет, здрав сый; на всякое лето подаваше милостыни довольны в манастырь. Последи же исполнив обещание свое и бысть мних, и поживе во обители два надесят лет, богоугодное житие прохождаше, и многи труды и подвиги полагаше во обители день и нощь, непрестанно работая на страде манастырьской. И преставися к Богу, и погребенно бысть трудолюбезное тело//(л. 154) инока Василия в той же обители честно.

Житие Ферапонта Усть-Монзенского

НИОР РГБ

Фонд 247 (Рогожское собрание). № 610.

17 век. Полуустав. 184 листа.

(л. 27) Житие, и жизнь, и сказание от части чюдес преподобнаго отца нашего Ферапонта Усть Монзенскаго новаго чюдотворца, иже бысть во областе града Галича, и о зачале Благовещеньскаго монастыря, что на реке на Костроме, на устье Монзы реки. Понеже зачатся обитель сия житием и начальством раба Божия священноинока старца Андреяна некоего боголюбива мниха, о нем же//(л. 27 об.) и повесть сия предлежит.

Бысть некий юноша имянем Аммос. Рождение же его и воспитание града, нарицаемаго Костромы, благоверну и богобоязниву родителю сын, отца имянем Даниила и матери Марии. Сей же блаженныи юноша от младых ногтей божественною ревностию распаляем, желая облещися во иноческий образ. И не можаше родителей своих умолити о сем, дабы ему восприяти ангельский образ. И понуди//(л. 28)ста родители его сочтатися законному браку, и обручиста ему невесту. Он же мало поживе с подружием своим, но точию мысля, како бы ему улучити желание свое – облещися во ангельский образ. И вельми желаше пустыннаго жития.

И бе в некое время прилучися ему сердечная болезнь. Зело люто боляше. Он же в болезни той обещася восприяти иноческий образ, и имый в мысли своей молебныя глаголы, и взирая ко образу Пречистыя Богородицы//(л. 28 об.), над ним же бе икона честнаго и славнаго Ея Благовещения, и моляшеся, чтобы Господь Бог и Пречистая Мати Божия показали, каково место ко иноческому жительству. И вельми желаше пустыннаго жития.

В то же время слышав себе во облегчении от тоя лютыя болезни, и мало воздремався, и бысть восторзе, и видех в храмине свет велий, в ней же лежаше. И видех Пресвятую Богородицу, от иконы сходящу, и рече ему: «Востани и иди по мне». И абие //(л. 29) воста, и иде с нею, и прииде на некое пусто место, и видех между рекама церковь пусту. И показа ему Пресвятая Богородица место то и рече: «Зде селитву имаши во веки». И внидох в церковь с Нею, образа же ни единаго не видех. И абие возбнув от сна, и обретеся на своем месте, и видех в ту храмину, идеже лежаху, входящу жену, от Нея же свет велий облиста. Отрок же, во ужасе быв, и возрев на икону Пресвятыя Богородицы Честнаго и Славнаго Ея Благовещения// (л. 29 об.) и видех Пречистую стоящу на иконе, яко же бе утворена вапы, иного никого же видех в храмине, точию отрок един.

И нача велми плакати, и держа во уме место, идеже показа ему Пресвятая Богородица, и не ведяше, в коеи стране место то. И востав с постели своея здрав, и не чюяше болезни. И помолився, и нача мыслити во уме своем, како бы ему изыти из дому отца своего, и утаився родителей своих, и иде в манастырь Пречистыя Богородицы//(л. 30), иже нарицается на Толге близ града Ярославля. И хотяще ту восприяти ангельский образ. Уведанно же бысть родителем его, и не даша ему на Толге постричися.

Он же отиде во обитель Всемилостиваго Спаса в Генадиев манастырь, и прииде ко обители, и погрузися в езеро, иже есть близ манастыря//(л. 30 об.) того, точию глава его на бреге лежаше. И ощутиша его етеры старцы тоя обители, и поведа игумену: «Человек некий близ манастыря лежа во езере, точию выя его обреташеся на суше». И изыде игумен от манастыря, и видев тако, яко же старцы рекоша ему, и вопроси его игумен: «Кто еси ты и коего града или веси? И како погрузися во езере сем? Хощеши навесть печаль месту нашему?» Он же, мало восклонився, и рече ко игумену: «Аз, отче, от далных градов, родители же мои преставистася к Богу. Аз же остах един сиротою, не имею, где главы подклонити» (Мф 8:20; Лк 9:58). И мо//(л. 31)ли игумена, дабы его приял и облек во иноческий образ. Игумен же милосердова о нем, прият его во обитель свою, и по мале времени повеле его постричи и облещи во иноческий образ, и предаде его искусну старцу. И поживе многое время в Генадиеве манастыре, и прииде ему во ум преже показанное место.

Место же то не весть в коей стране, точию мысля ити в западную страну на взыскание места того, негли обря//(л. 31 об.)щется человек, иже поведает ему место оно. И прииде во град, нарицаемый Вологда, и не получи желаемаго, кто бы ему поведал место, иже выше наменихом. И отиде оттуду, велми скорбя, иже не получи желаемаго, и слыша во обители Всемилостиваго Спаса на Каменном, иже есть на Кубенском езере. И прииде во обитель Всемилостиваго Спаса, и прият бысть архимаритом и братиею тоя обители, и живяше немало время на Каменном, и хра//(л. 32)няше заповеданныя ему службы, и любим бысть архимаритом и братиею.

И не в кое время прииде ему мысль о преже показанном месте о пустои церькви, что ему указа Пресвятая Богородица между реками, и разгарашася старец мыслию, дабы единем часом обрел место оно, и не весть в коей стране место то. И прииде ему во ум молитися Господу Богу и Пречистой Его Богоматери, да явит ему Господь Бог и Пресвятая Богородица место оно. И моляся старец со многими слезами//(л. 32 об.), три дни ни пит, ни яст. В третию же нощь случися ему изыти ис келии своея, и возрев на восток, и виде к восточной стране в далном растоянии взыде столп огнен высок до небеси тонок видом. Старец же, постояв на месте, долу поник, и паки возрев, и видев того тонькаго столпа по левую страну, вторый столп огнень же превелик зело сиюящь до небеси. Во округ же тех столпов идяше вода речныя быстрины//(л. 33), и чюдися старец видению тому, и имея во уме своем: тамо есть место оно, иже показа ему Святая Богородица и его же ради моляшеся. И разгарашеся старец мыслию, дабы единем часом обрел место оно, и не ведяше, где бе, в коем граде или веси.

Раб же Божий Андреян (тако бо наречено бысть имя его во иноческом обещании) радовашеся душею, яко не презре Бог моления его, яко явишася ему стольпи и во округ вода. И держа во уме своем ити на восто//(л. 33 об.)чную страну на взыскание места того, и изыде из манастыря, иже нарицается Каменной, и иде на восток, и случися ему приити во обитель Пресвятыя Живоначальныя Троицы в Павлов манастырь во область града Вологды. И живе ту немало время, крыласкую службу храня. Тоя же обители некий духовный старец священноинок имянем Пафнутии, и той желаше пустыннаго жития, прият его в духовныи совет, и обще поя Богу в правиле по вся//(л. 34) дни, поведая житие свое старцу Пафнутию, како измлада желая иноческаго и пустыннаго жития, и како родители его принудиста по закону пояти жену, и како ему случися сердечная болезнь люта зело, и како в скорби той моляся и обеты полагая облещися во иноческий образ, и како ему бысть облегчение от той лютыя болезни, и како явися ему Пресвятая Богородица, от иконы сходящи и в пустыни с Нею ходящи, и како показа ему место и церковь пусту//(л. 34 об.) между двема рекама и паки обретеся в храмине своей, в дому отца своего, и видех Пречистую Богородицу входящу в храмину, аки жену, и свет видех, и паки обретеся на иконе, и како восприят иноческий образ в Генадиеве манастыре, и како ему прииде желание о взыскании показаннаго ему места Пречистою Богородицею, и како живяше на Каменном в монастыре, и како молися о явлении места, и како ему явися столпы и вода, и вся предиреченная поведая//(л. 35) ему. Старец же Пафнутий в сладость послушая его с радостию, и мысляше о месте том вельми желательно, и не знаяше места. Пафнутий же моляше старца Андреяна, дабы восприял чин священничества. Он же повинуяся воли его, и восприят чин священничества, но и паче же послушав Пафнутия, еже и он обещася с ним взыскати места оного и жити обще.

Времени же некоему мимошедшу, старец Пафнутий и Андреян, сто//(л. 35 об.)яще на обычном своем келейном правиле, и по отпущении правила старец Пафнутий изыде ис келии своея на присение поклонитися гробу преподобнаго Павла Чюдотворца, занеже келия та близ храма того, идеже гроб чюдотворцев. Обычай же бе старцу по вся нощи исходити ис келии своей поклонятися гробу преподобнаго Павла Чюдотворца. Егда же изыде старец Пафнутий на присение и видех на востоце//(л. 36 об.) зарю сияющу, а в ней церкви и кресты, аки солнце восходяще, вельми сияюще паче солнца, и нейде ко гробу преподобнаго Павла, и возвратися в келию свою, и поведа видение Андреяну, и изыде оба ис келии на присение, и то же видение видев. И рече Андреян: «Отче Пафнутие, видех и аз в той стране столпы огненныя и воду, их же ти многажды поведах. Мню, яко то есть место, его же ми показа Пресвятая Богородица». И паки, вшедше в келию свою, и в тыи дни никому же//(л. 36 об.) поведая видения того, его же видех.


Поделиться с друзьями:

Таксономические единицы (категории) растений: Каждая система классификации состоит из определённых соподчиненных друг другу...

Особенности сооружения опор в сложных условиях: Сооружение ВЛ в районах с суровыми климатическими и тяжелыми геологическими условиями...

История развития пистолетов-пулеметов: Предпосылкой для возникновения пистолетов-пулеметов послужила давняя тенденция тяготения винтовок...

Своеобразие русской архитектуры: Основной материал – дерево – быстрота постройки, но недолговечность и необходимость деления...



© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!

0.022 с.