Иоанна Постника, сие есть разсуждение. — КиберПедия 

Семя – орган полового размножения и расселения растений: наружи у семян имеется плотный покров – кожура...

История развития пистолетов-пулеметов: Предпосылкой для возникновения пистолетов-пулеметов послужила давняя тенденция тяготения винтовок...

Иоанна Постника, сие есть разсуждение.

2017-06-09 458
Иоанна Постника, сие есть разсуждение. 0.00 из 5.00 0 оценок
Заказать работу

НОМОКАНОН

При Большом Потребнике.

Предисловие на Номоканон

Преосвященным архиепископом, и митрополитом. Боголюбезным епископом. преподобнейшим архимандритом. благоговейным игуменом, и преподобным священноиноком. Пречестным протопопом и честным иереом, православным святыя апостольския восточныя церкве сущим поклонником и чистителем, душ человеческих истинным пастырем, и тайнам строителем. о всем всегда достоит хранити. яко же Исаия пророк вопиет к нам глаголя. Возопи крепостию, и не пощади, яко и трубу вознеси глас свой, и возвести людем Моим грехи их, и дому Ияковлю беззакония их [Исаия 58].

Уклонивыи ухо свое, еже не послушати закона, и сей молитву свою омерзил есть [Притч. 28].

 

Предисловие

В лепоту убо судихом в книгу Номоканона сего сотворити предисловие о преосвященнии, и боголюбезнии, преподобнии, и пречестнии священнаго духовнаго сословия, им же строение Церкве, и паства кровию Христовою снабденых овец вручена есть. понеже бо преумножися всякии грех паче песка морскаго, и беззакония превзыдоша главу, привниде же и дерзновение безмерное, а студ и богобоязние далече отбеже, яко многим противу каноном и совести дерзнути на степень священьства воскочити. ради корысти и тщеславия. но по апостолу [ на поле: филиписеом, 3], сицевых и слава в студ их. к сему же и злата и мамоны ради по своей воли и невеждьстве разрешати грехи не удоб решимыя. еже в погибель им яко же и Симону волхву. тем же годе есть не точию словесы от устен, но и писмены грехи и беззакония обличати и запрещати. да грешницы покаяние воспримут, а бес посрамится. не явленныи ибо грех множае растет, язву же и падежь наводит. добре Дух Божии царствующим пророком глаголет, яко же свыше есть зрети. обличю тя, и представлю пред лицем твоим грехи твоя. Той же пророком Исаием трубогласне, грехи и беззакония возвещати повелевает. отнюду же Исаия наг и бос хождаше по граду и обличаше грехи, и проповедаше за сия пленение. Той же Адонай Господь, и усты пророка Езекииля, жителей Иеросалимских, о всех студных и срамных обличаше, хотя привести в покаяние блудящих.

Сего ради Номоканон сей во святей Афонстей горе богодохновенными отцы от множайших правил кратко собранныи, молением прежде и убеждением от многих спасения рачителей. в научение иереом, и во исправление исповедающихся различными грехи обдержимых. Благословением же и советом православнаго великаго господина патриарха Иоасафа Московскаго и всея Руси. прилежнее исправися, и любомудраго художества печатным делом издася, зде в Велицыи Руси. Содержит же в себе Номоканон сей воспоминание и учение како приходити в священьство, како ко исповеди приходящих приимати и исправляти, како целение подобное коемуждо лицу и врачевание подати. Три же в нем суть обдержныя вины. первыи врачь иже есть духовныи отец. вторыи недугующии, иже суть грешныи кающиися. третии целебное былие, сиречь наказания и запрещения. есть убо Номоканон сей краткое собрание канонов и разсуждении святых отец наставников и учитель духовником. каяющимжеся есть врачебница.

Комуждо же сия книга есть удобь стяжательна, а яже совершеннее восхощут уразумети и уведати каноны, да стяжут книги правил всех. сиречь книгу преподобнаго Иоанна Зонара, иже соборныя и поместныя и святых отец истолкова каноны. и книгу блаженнейшаго Феодора Валсамона патриарха Антиохийскаго, иже совершеннее истолкова вся каноны. при сем и Номоканон православнаго и блаженнаго Фотия патриарха Константинопольскаго. такожде книгу преподобнаго во иеромонасех Матфея, иже по составех правила разумно собрав и состави. Сия зело книга потребна есть. обаче блюстися, яко в некия переводы вниде писание, аки от Константина Великаго сотворенное. несть сия вещь известна. еще же книгу правил на грани архидияконом Алексеем составленных. и книгу севаста Константина Арменополя номофилак[т]а и судии Фесалоницкаго. к сему же и блаженнаго Никона послания. Прочее да весть всяк, яко несть леть не точию иереом, но и епископом противу каноном что дерзати и творити. о сем чти святаго Игнатия, и святаго Феодора Студита разсуждение; и да не поставляется епископ, или иерей, паче же духовныи отец, аще сих книг не стяжет, и от них вразумлен не обретается [зри иерею]. в лепоту бо речеся ему, врачу исцели себе сам. мню сицевым по Христову словеси. добрее есть паче аще облежит камень жерновыи о выи его. и ввержен будет в море, нежели соблазнит, и прочее. разумейте убо сия забывающии Бога, да некогда похитит и не будет избавляяи. молим же убо есть нами да будет Исус Христос, яко да яже от богодохновенных отец наших свято узаконенная. сия не в хартиях токмо, но паче во умех наших всегда пребывати. и яже от человек чернилом изъобразишася, сия перстом Божиим, архиереом и иереом во уме, и в памяти, и в сердьцах восписана да будут. приемлите же убо благодарне Номоканон сей, нам трудившимся прощение дарующее. и благословите и молите о нас. да в винограде Церкве Христовы делаем плоды творяще; подобает же духовным отцем и се ведати, еже от духовнаго и каноннаго разсуждения, яко да грехи тяжкия и недоуметельныя исправлению кающагося, к епископом и к совершеннейшим, и благоразумнейшим препосылати. в неких же со искуснейшими советовати несрамлятися, иереов же и протодияконов грехи, яже извержения томление наводят, епископом суду подлежат, да не дерзает духовник разрешати их. яко же бо невозможно ему хиротонисати, сице же ни на священьства степень изпадшаго паки возвращати. еже бо во гресех извержения сущему священнодействовати простити и попустити есть аки паки паче подобающаго возводити на священьство.

 

НОМОКАНОН;

СИРЕЧЬ ЗАКОНОПРАВИЛЬНИК

 

Приемляй помышления человеческая, должен есть в писании наказан быти, воздержник, смирен, и добродетелен, моляся на всяк час Богу. да подаст ему слово разума, во еже исправляти притекающих к нему. в образ же инем, должен есть сам поститися в среду и в пяток во все лето, яко же божественная правила повелевают [правило апостол 69]. да от них же сам имать, и иным повелевает творити. аще ли же сам невежа есть и невоздержник, како иных добродетели научит. и кто неразумен, послушает и о них же имать глаголати. зря его безчинника, и пияницу, и иных учаща неупиватися, или ину некую добродетель проходити, ея же сам не творит. очи ушию вернейши. глаголет писание.

Темже внимай себе о духовниче. зане аще погибнет едина овца нерадения ради твоего, от руку твоею взыщется.

Внимай еже святыи Иоанн Златоустыи в Деяниих в 3-м нравоучении глаголет сице. аще един токмо отъидет таин непричащен, не все ли свое превратил есть спасение, епископ или иерей. души бо единыя погибель, толику имать тщету, елико никое же представити может слово. со опасением же и трудолюбне служение и дело Божие творити подобает. глаголет убо писание, проклят всяк, творяи дело Господне с небрежением.

Великии же Василии глаголет, блюди, да не убоишися человека в падении его [во власти его]. да не предаси Сына Божия в руце недостойным. да не усрамишися кого от славных земля, ни самого диадиму носящаго, да не причастиши.

Божественная бо правила не повелевают недостойным причащатися, зане же яко язычницы вменяются. аще ли не обратятся, горе и тем, и причащающим их.

Блюди рече, аз вещи не имам, ты узриши. сия, и сицева храня, с великим обаче опаством и разсуждением. прежде всех, церковныя догматы недвижима соблюдая, спасеши себе и послушающих тя.

Ведомо буди.

Аще кто без повеления местнаго епископа, дерзнет приимати помышления, и исповеди. сицевыи по правилом казнь примет, яко преступник божественных правил. ибо не точию себе погуби, но и елицы у него исповедашася, неисповедани суть. и елицех связа, или разреши, неисправлени суть. по шестому правилу, иже в Карфагене собора, и по четыридесят третиему тогожде собора. а прочее из Номоканона сего указание писано выше в мирском поновлении.

Да внимает же себе духовник, во время исповеди, еже не испытовати имени лица прочих сообщников греха. яко ниже есть леть духовнику, имя лица иному являти. внегда совета и поучения искати ему о гресе некоем недоуметельном епитемии ради и исправления. се бо предательству Июдину подобно. обаче приступльшему к исповеданию, воспомянути и поучити его, еже не извещати имени лиц онех с ними же согреши. инако же оклеветание и осуждение будет. единаго бо точию себе должен есть исповедаяися судити, и своя явити грехи. якоже и Давыд творяше глаголя. яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну. и рех исповем на мя беззаконие мое. и яко беззаконие мое. и яко беззаконие мое аз возвещу, и попекуся о гресе моем. и Исаия глаголет. глаголи ты прежде беззакония своя да ся оправдиши. внемли мое, мой, на мя, своя, а не инех, и ни на коего яко же прародителие, и прочая. но да повелит исповедающемуся онех лиц с ними же согреши, точию рещи, сан, чин, звание, лета, и рода близость, вины грехов да речет, и всяк грех особь. и по виду да исповесть. таже. Достойно есть. слава, и ныне. и отпуст.

Тогда канон еже епитемию даст ему, противу согрешению его. аще убо имать многия грехи, даст ему канон вящьшии. сиречь, иже имети множайшая лета, и иная с сими разрешаются. и глаголет к нему. чадо, толика лета повелевают божественнии и священнии закони, да не причастишися божественных таин, точию да пиеши агиазму великую. сиречь воду святых Богоявлении. и аще удержишися от божественнаго причастия, разрешатся греси твои. аще же приступиши, и приобщишися, вторыи Июда будеши, и внимай себе. аще же изнеможеши к смерти, причастися. аще ли востанеши, паки стани во уреченных летех, и преложи в меру. еже содержати паки и ин канон за причащение, да навершиши меру.

Внимли и сему.

Отнели же оставит человек согрешение, тогда канон приемлет, и приемлется, по правилу Василия Великаго. елико же творит грех, аще и непричащается, не вменяется ему то во исправление. егда же удержится на время от причащения, и паки ниспадет в грех, паки начало полагает в канон. аще ли случится ему пасти во ин грех, прежде совершения каонона, потреба сматряти множайшая лета, паче недовершеных канона. и се кратких. сиречь, ново прилучшихся, и кая суть множайшая, тыя да держит. аще ли паки по ошаянии греха, удержа время от причастия, или сам о себе, или от иного духовника, запрещаются и тая лета в канон.

Внемли и сему.

Егда обрящется человек благоговейныи, и произволит творити неколико метании в нощь и в день по силе своей, отпусти ему едино лето от меры канона причастия [ослаба епитимии лето 1].

Аще же произволит сотворити милостыню по мере своей, остави ему и другое лето [2].

Аще ли постится среды, и пяток, по божественным правилом остави ему еще другое лето [3].

Аще же и понедельник восхощет воздержатися от мяса, еще паки отпусти ему лето [4].

Аще ли от сыра и яиц, другое [5].

Такожде и ину добродетель аще сотворит. другое паки отпусти ему лето [6].

Аще ли человек той нижае тридесяти лет есть, другое лето паки остави ему [7].

Аще же есть и от двадесяти нижае, мнее да запрещается.

Аще же не изволи написанных, да исполнит цело нарекованная лета.

Ведомо же буди и се.

[ослаба епитимии с разума] Яко во многих летех. сиречь в пятьнадесятих, и двадесятих да сходиши яко же рехом, в малейших же меньше паки. ибо изыдеши отнюд вне. согрешение же блуда до четырех лет, да отпустиши ему с каноны менши. среду же и пяток должни суть поститися вси. и неимущии канона яко и имушии. ибо всем благочестивым сие прилично есть. паче же и правило ко всем глаголет, да постятся в тыя дни. обаче за благоутробие Божие, и за произволение покаяния, оставляем едино лето покаятися хотящим, яко благочестие ныне наченшу.

Внемли и сему.

Яко аще по согрешении восхощет кто быти инок, две части да держит, а третию часть лет остави ему.

Аще же восхощет отъити во обще житие, остави ему пол.

Аще ли по приятии образа падется, уставленная да исполнит цело.

О женах.

От жен вопрошати, еда не ношаху ли отрав, за еже не сотворити отрочати. или аще кая не напоила ли ложесн, еже не зачати, или яде былие, или пресытися и изверже отроча самохотне. и егда обрящется, яко нечто сотвори, и изверже самохотне, убиица есть, и запрещается, яко убиица.

Аще же неволею по нужде некоей изверже детищь свой, едино лето да не причастится. а носящая былие, да оставит е, и да запретится шесть лет, по шестьдесятому правилу, еже в Трулле.

Такожде и обвития. сиречь, шолки, или конуры, аще на дети своя, или на животная возлагают, или проходят чародейства.

Аще же яде былие, или ино что, и отрави ложесна своя, и к тому дети не раждает, яко убиица запрещается.

Аще же волшебствова, да весть кое детище родит, или да познает что от недоведомых, шесть лет да не причастится, по шестьдесятому правилу, шестаго собора.

Такожде, и елицы держат хранительная или волшебствуют бобом, или иным волхованми, или творят усерязи детем своим в великии четверток, изветом еже живым быти им.

Вопрошает же и о иных гресех, блуда, и волшебства, и малакии, и татьбы, яко и мужей, а наипаче чрез естество со своими мужи не падошалися.

Аще же исходатаила кому блуд, и та яки блудница запрещается. елико же время не причащаются, ниже просфиры да месят. точию да призывают иныя чистыя, яже причащаются, и сия да месят.

Поучение.

От сих убо, и сицевых есть навыкнути, яко добро и прилично разсуждение святейшаго Иоанна Постника, правилом составися, по Матфею. и виждь реченное Постника, еже от Матфея.

От книги Матфеевы.

А еже сице скращати нам, рече покаяния лето, не убо вознепщуется не бытии слово спасаемо.

Се же да будет разумно, яко святыи Василии, и прочии отцы древнии, не точию грешников кающихся от святаго причащения отлучаху, но и труды и подвиги покаяния предаваху. паче же соборныя и обдержныя посты, бдения и молитвы церковныя на всяк день и нощь повелеша хранити и исполняти. к сему же и каноны покаяния налагаху, яко же есть видети в Василиевых правилех. 56, главе. и 58. и 59. и 75. и 77.

Собора Ангкирскаго в правилех, в 16, главе.

Григория Чюдотворца, 10. и Григория Нисскаго, 11. в них же паче, в 56-й. законополагается. яко да кающиися грешник лета 4 плачется. сиречь, вне церкве стоя, и входящих прося, да молятся о нем, грех свой исповедая. лет 5, в послушающих пребывая, сиречь в притворе церковнем послушая божественных писании. лет 7, в припадающих, сиречь, стоя в церкви за амбоном, и со оглашенными исходя. лета 4, с верными, сиречь, стоя и моляся, обаче кроме причащения пребывая. таже совершившее лета сия покаяния, Таин святых причастится. внемли зде, ни ли се есть покаяние и трудове плотьстии; и зело убо есть.

Вместо поместных на едине довлеют сия кающемуся, пребывати во вся дни в церкви чрез все правило. начен от полунощница даже и до вечерня. к сему среду и пяток поститися от рыб, и пития упивающаго не касатися. такожде и вся великия соборныя посты цело хранити, и трезвено всегда. не праздно же пребывати, и милостыню даяти, нищих призывати. в домех же молитвою и чтением упражнятися. к грехом же вспять никакоже возвращатися. от отец же святых.

Святыи Иоанн патриарх глаголемый Постник, сухоядения и метания с молитвою предает грешником.

Подобает истинно кающимся, и плоть жестоким пребыванием изнуряти хотящим, и житие благоразумное проходити первыя злобы сопротивосильное, и по мере воздержания возмеряти им, и времени покаяния умаление. яко се.

Аще кто вина питии во уреченныя дни не изволит, годище и мы судихом отъяти едино, уставленаго его падению, от отец запрещению. такожде.

Аще от мяса воздержатися обещавается на время, другое и мы лето отсещи искусихом.

Аще от сыра, и яиц. рыбы и масла воздержатися обещает, тогда на всякое воздержание, единаго сицевых вида, едино лето отъяти.

Но аще и частыми колено преклонении, Бога умилостивити изволит, подобнее творити.

Наипаче же обильное к милостыни, и силы не лишаемое произволение показует.

Аще ли же по силе прегрешения в боголюбезное, иноческое житие приступит. и еще скращенее облегчити ему оставление, добре быти искусихом, житие хотящему злостраданием проходити, и пребывати сицевому покаянию приличное.

Пристяжение.

До зде о исправлении кающихся. в нем же о духовниче да не погрешиши при глубоцем разсуждении, сия три памятьствуй.

Первое. количество. много кто согреши, да многая постраждет.

Второе. качество. да противная противными врачюются. чревонеистовство воздержанием. и прочее.

Третие, время. долго кто согрешаше, да долго и казнится. паче же всех, желание и произволение в кающемся, зрительно есть.

 

О чаровании.

Чаровницы сии суть, иже негли Давыдския псалмы поюще, мученическая имена, и самыя Пресвятыя Богородица воспоминающе, и сими, еже от бесов слагают чарования.

Чарования убо, бесов злотворных имут призывания, окрест гробов обаваемая яко еже разслабити уды кому, или житием в зле жити, и не жительно ему быти житие, сице чарования преименовашася, от еже над гробы вопля и плача.

Чаровник, и обаятель, едино есть.

Чарование убо есть, еже обаванием, и призыванием бесов, сотворити некое деяние яково любо, на вред иным, яко же на разслабление удом, и на продолжение болезни, или на чрез всежительное возлежание, и на иная сим подобная.

О отравах.

Отрава же есть, еже напоеньми смертоносными устроити нечто снедно, и отравити человека, или от разума извести, и желательну сотворити смерть страждущему, или еже приличными человеку, или любовных ради, иногда бывамая низумляти, и тако уготовляти, в лепоту же сии, со убийцами равно запрещаваются. яко же глаголе Великии Василии.

Иже чарование, или отраву исповесть, убииц лета покаянием да исполнит.

И идолослужителя быти, глаголет правило, иже призывания бесом творят, чарования некая, и от тех ищут помощи.

Чародея же и волшебство творящия, идолослужителя нарече.

О прорицании.

Прорицателие же глаголются, иже бесовом себе возложиша, и тех наказаньми, чрез некая знамения покушаются и являются ведети будущая.

О волховании.

Волхвы убо суть иже негли благотворныя бесы призывают, аще и во благая некия вещи составления, скверноубиицы суть вси, и лестьцы произволением.

Правило 14.

Аще кия ходят к волхвом, и волхвуют, или звездословят, о счастии и о бранех и о корысте богатьства и о инех многих злодействиих. или чаруют воски о ратном кровопролитии, или мужа и жену разлучают да не сходятся. или да навыкнут что ведати или злодействовати, о них же неведят, яко да воск излиет им волхв, или олово. шесть лет да не причастятся, по шестьдесять первому правилу, еже в Трулле, и по седмьдесять второму Великаго Василия. священник же сие творяи да извержется [Исаия 47 ст., 12. Деян., 19. ст. 19].

Правило 15.

Елицы волхвуют с еретики, и елицы приводят волхва в дом свой, и чаруют им, идеже болен есть, или ино что, лет пять да не причастятся, по двадесят четвертому правилу Агкирскаго собора, и по шестьдесять первому правилу, шестаго собора иже в Трулле, сицевых шестолетием запрещает, священныя же низлагает. и аще хощеши, ищи сказание сему широчайшее, в Зонаре. глава, 175.

Правило 16.

Такожде и ячменем, или бобом волхвующии, шесть лет, да не причастятся, по первой главе, 40-го, стиха в Матфеи. томужде запрещению подлежат, иже свеща или пенязи на воду пущают, оттуду нечто благополучно гадательствующе.

Такожде и елицы носят, хранительная от отрав, или что от сицевых, или обвязания на дети свои, и на животная возлагают, урока ради. шесть лет, по 61-му, правилу иже в Трулле.

Правило 17.

А иже призывают волхвы, да сотворят чары, на пакость инем человеком. и сей яко же он запрещается, сиречь, двадесят лет. аки волею убивыи. по пятьдесят шестому правилу. Великаго Василия. и по седмьдесят второму.

И есть же ина злая волхования яже зде в Велицей Росии, ово убо зверски рыкати творят, яко же медведь и волк, и ин скотски всяко, и птическими гласы и песньми мучитися. и чревесем разсторгнутися от привязания к тайным удом. и сии вси человекоубиицы, томужде правилу подлежат Великаго Василия. такожде и лопарем веруяи кудесьству во огни туже епитемию да приимет.

Правило 18.

Матфей же в первой главе, 40-го стиха глаголет, яко иже медведи, и иныя звери на игралища на вред простейших влекут, или облаки разгонят, или подают хранительная, или рызик и щастие, и родословию веруют. яко ов убо в день благ. ов же в зол родися, или метнословие, или опоясания. сиречь конуры, и шолки, на главу свою, и на выю возлагают, яко недуги отгонити, и уроки, буесловят, или змия обносят в недрех, или на очи, или на уста своя, привлачат сих кожицы, яко за здравие негде непщующе. или усерязе в великии четверток своим детем мученическая поминающе, на выю си вешают. или в воспоминание страстей Христовых, в пяток великии узолцы себе по числу евангелии вяжут. или характиры, или хартию сдержащую молитву нежита, или бабы призывают, на главоболения. или сплины, или на болезни, и недуги, превязания творят, и ужа, призывающе благотворныя бесы, в помощь и здравие им. или зверем, и мужу и жене, превязания изволят. или духа пытлива имущим веруют, иже от бесов навыцающе, предглаголют будущая. или бобу верующе, или ино волшебство, возвещают изгибшее. или чарование, за ину некую немощь, и за бурю чаруют, или ино что от сицевых притецающе, шестолетием да запретятся. сиречь, шесть лет. да не причастятся. освященныя же да извергнутся. и паче в лепоту, сиречь, по всякой правде. занеже вся сия от бесов действуема совершаются. глаголет бо святыи Иоанн Златоуст.

Яко аще и Святыя Троица имя глаголется на сицевых, аще и святых будут призывания. аще и знамение крестное наводится, бежати подобает сицевых и отвращатися.

Низлагаютжеся множицею и священницы на соборе, еже некоему случися, иже хлеб великаго четвертка даде некиим ясти даже украденная обрящутся, от еже неудобне сего пожрети.

Ин некии священник с евангелием, ему же древо связано бысть, и круговидно обращашеся, обвинен, яко испытания творяше о некоих вещех, с псалмы Двыдовыми, абие извержен бысть.

Сицевому суду подлежат, иже имена на хартиях пишут, и ключа в Псалтырь влагают, оттуду ложная вещающе.

Но и святым иконам приседящия жены, и от сих крепящияся прорицати будущая, яко же иногда пытливыи дух имущии, томужде подпадают запрещению. обаче единою прельстившияся, таже от зла преставшия, менше запрещени будут.

Правило 19.

Томужде запрещению подпадают. и иже глаголемыя вуркулаки сжигают, и от них курятся, шесть лет да не причастятся.

Правило 20.

Такожде и елицы мещут детища своя на распутиях, да крестит е обретыи, негли да живо будет, якоже буесловят. аще же обрящет е турчин. и аще крестит священник отроча с турчином яко с кумом, да извержется, по четыридесят шестому правилу святых апостол.

Тожде да постраждет с еретики и отступником крестивыи.

Правило 21.

В третией же главе, 5-го стиха, Матфей глаголет о верных, последующих еллинским обычаем, и плясанием на брацех, и на стогнах творящих. или русалком, или гласовом птичиим верующим. или новомесячию, или устретением, или истязанием внимающих, или огня паления на стогнах, яже творяху еллини древле. а ныне яко же видим християнския дети сия творят, в навечерия праздничная, по некоему обычаю древнему [купала]. или звания еже творят нецыи, в день Вознесения, да от оного щастие свое разсмотрят. или во одежду женскую мужие облачатся, и жены в мужескую, или наличники, яко же в странах латинских зле обыкоша творят, различная лица себе притворяюще, и теми многажды и самыи чин церковныи поругающе. тем же сия творящих в разуме, священных убо извержению, людинов же, отлучению предает.

Такожде и шестьдесят шестое правило, шестаго собора, возбраняет верным отходити, и видети ристания конския, на пасху или во ино время.

Правило 22.

Великии же Василии. в 72-м своем правиле отравники, и идолослужителя, и убиицы, на 20, лет, осуждает. прелюбодея же и мужеложца, и скотоложца, на 15, лет. идолослужителя же глаголет, не исперва явленныя, нечестивыя, но после крещения волшебства деющия и чарования. образом некоим идолом служат сии призывающе бесы в помощь себе. и во устрабление страдания, и немощи своея. искони бо узаконоположися, яко да идолослужителие крещаемыя, абие приступят к причастию. паче же аще слезы покаяния и умиления имети будут, грех бо их первый, грех бысть неведения. по крещении же пожершии идолом, сиречь, бесовским чаровании некиими, чрез всежитие свое имут покаяние. при кончине же живота своего, причастие да приимут.

Правило 23.

О женах.

Такожде запрещаются и жены, егда не имут мужа, аще ли же имут мужа. прелюбодействова держи правило. сиречь, множайшая лета всегда держи.

Правило 41.

Иже на жену свою мужеско вознеистовися. сиречь, во еже чрез естество, пять надесять лет да не причастится, и священник да не будет.

Сицевому и жена, канону подлежит, аще по воли ея бысть. аще ли по нужде, легчае и мнее, яко же веси бываемое.

Аще же насильствует зол муж, тогда жена да известит духовным пастырем, тии же совет благ дадут. такожде и на чюждую мужеско вознеистовася, пятьнадесят лет.

Правило 42.

Ротитель всяк, и иже клятвопреступник и крест целуяи, лет десять, по 64 правилу Великаго Василия.

Правило 43.

А иже по нужде, шесть лет, по осмьдесят второму правилу тогожде. такожде и лжесвидетель.

Правило 44.

Священник ротивыися, аще и по нужде, да извержется, по 25-му правилу, святых апостол.

Правило 45.

Тать аще исповестся самохотне, едино лето да не причастится. аще ли обличен быв две лете, по 61-му правилу Великаго Василия.

Правило 46.

Татем приятель, яко тать запрещается, сиречь, едино лето да не причастится.

Правило 47.

Разбойник и разбойников приятель яко убийца запрещаются, по шестому правилу, святаго Григория Нисскаго. и по правилу пятьдесят шестому Великаго Василия.

Правило 48.

Гробокопатель, сиречь, иже раскапывает гробы. да украдет нечто, десять лет да не причастится. по шестьдесят шестому правилу Великаго Василия. инии же глаголют едино лето, до девятаго часа сухоядение. и поклонов двесте на всяк день творити. аще ли не восхощет исправитися, да держит правило Великаго Василия.

Правило 49.

Святотатец, иже священная крадет. 15 лет да не причастится. по святому Григорию Нисскому.

Правило 50.

Двоеженец, едино лето да не причастится, по четвертому правилу Великаго Василия. инии же глаголют, две лете. чти Никифора Исповедника патриарха Цареградскаго, в Арменополи книги 3.

Правило 51.

Троеженец, егда имяше нижае четыридесяте лет, и не имяше детей с первыми женами, лета четыри да не причастится. егда же есть вышше четыредесяте лет, и дети имать, непрощено есть троеженство, по правилом Матфеовым, 3 стиха, 4 главы. и о том, или книги Единения, не оставиша сему быти.

Правило 52.

Правило седмьдесят второе шестаго собора повелевает, яко не подобает православну мужу, еретичестей сочетатися жене. аще же и будет, неключиму вменяет женитву, и законопреступен брак.

Аще ли обещается покаятися лице еретическое, да не пребудет брак, донеле же обетование известится, по четыринадесятому правилу, собора четвертаго.

Такожде и с латини аще православная жена сочтется, с распустом брака, и запрещению подлежит, по двадесятой главе, 3, стиха, еже в Матфеи. аще ли кто преступит уставленная, да отлучится.

Правило 53.

Священник аще в ведении благословит, возбраненныи брак от сродства, или кумовства, или четвероженьства, или неимущь возраста. сиречь, аще несть муж пятьнадесят лет, а жена тринадесять лет, да извержется, и брак да будет не тверд.

Правило 54.

Аще кто со обручницею своею смесится прежде венчания, лето едино да запретится, удержаваяся от причастия. яко же шестьдесят девятое правило Великаго Василия, о четцы повелевает. священник сицевыи не бывает, яко брак окрадыи.

Правило 55.

Аще ли же кто прежде брака, падется с материю обручница своея, или со инем лицем рода ея, возбраняется таковыи брак. аще ли убо после брака бысть согрешение, не распущаются. но запрещаются, яко и кровосмешение сотворшии, по пятьнадесятой главе, 3, стиха, еже в Матфеи. канон же сицевым есть, 15 лет.

Правило 56.

Правило пятьнадесят третие шестаго собора. Священники иже в разуме на брацех ликуют, извержению подлагаются. людины же отлучаются. а наипаче жены, яко многих вреждающия.

Правило 57.

Тогожде собора правило двадесят четвертое. Священником повелевает, ниже видети лики и глумилища, или конская ристания. но и на брак аще пойдет, да благословит токмо трапезу, егда же внидут тамо игралищныя органы, да востанет абие отъидет. Правило же третие надесять, собора Лаодикийскаго, отнюд возбраняет, верным имети игрища на браце.

Правило 58.

Иже малакию сотвори, да сухо яст четыридесять дней, по святому Иоанну Постнику, и да творит на всяк день поклонов сто. аще же не может сухоясти, да удержится от причастия едино лето. и поклон пятьдесят на всяк день.

Правило 59.

Смешающиися друг с другом, яко сугубу делающе малакию, сухоясти имут днии осмьдесят, или да не причастятся две лете, творяще поклонов пятьдесят на всяк день.

Правило 60.

Аще ли кто от причетник, прежде священия в страсть малакии падется, первее подлежит канону малакии, таже рукополагается. по рукоположении же в неведении сие сотворивыи, священства да есть празден лето едино. в ведении же паки что сотворь, да извержется.

Правило 61.

Инок же простыи малакийствоваи, днии 60 запрещается сухоядением, по Великому Василию.

О женах.

Правило 62.

И жены елицы валяются с мужи, или сами малакию творят, запрещение малакии да приимут. ибо и тии в той же грех падаются яко и мужие.

Правило 63.

В течении сущи жена, сиречь обычная си имущи, не причащается, и в день Пасхи, донележе очистится. ниже входит в церковь до 7 дний. ниже смешается с мужем своим, донележе очистится, по святому Иоанну Постнику. в иное же время друг друга не лишает, по апостолу, точию во время причастия, и анафоры [доры] в неделях, и в нарочитыя праздники и то по согласию.

Правило 64.

Рождьшая в великую седмицу, яст масло, и вино пиет. по осмому правилу святаго Тимофея.

Правило 65.

Людины во святыи олтарь да не входят, ни мужь ни жена, разве единаго царя православнаго, егда дары Господеви принесет, по 68-му правилу, еже в Трулле.

Инокиня же входит в монастыри женском и пометает, по 15-му правилу святаго Никифора Цареградскаго. а зде в Велицей Росии, обретохом то правило, 9. и Никифор не повелевает входити инокиням во святыи олтарь.

О иноцех.

Правило 76.

Инок или инокиня, аще приидут во общение брака. сиречь, аще оженятся. не судится то брак, но блуд. сего ради донележе не распустятся, в церковь да не входят, но да отлучатся, по шестому правилу Великаго Василия. по распущении же, пятьнадесять лет да не причастятся.

Аще ли случится им умрети без покаяния. да не погребают их, ниже да творят им помин. ибо чюжди суть християн.

Правило 77.

А еже в Трулле правило 44, сицевых по распущении, седмь лет запрещает, аще от своего яве произволения, на покаяние приидут. аще же не повинуются, но пребудут в нечистоте, паче же прекословити начнут, прелюбодеяния правилом да запретятся.

Правило 78.

Тожде и блудодееви иноку правило запрещает, еже и блуднику. а не яко же прелюбодею, и сие правило держати достоит, кроме великаго образа.

Правило 79.

Аще кто дерзнет пострищи инока без приимца, сиречь без старца, да извержется, по второму правилу второперваго собора. сиречь, аще несть старец купно в постризе, иже бы приял и имел его в повиновении.

Правило 80.

Недостоит без искуса пострищи инока, или рясу возложити на него с страстию, но со искусом. искус же знаемым, и местным да будет, шестомесячия время, или егда увидит игумен, изволение добродетели их, и прилежания. аще ли же страннии суть и незнаемии. в трех летех искус да будет, по божественным правилом. искус же с мирскими одеждами должен есть быти, а не со иноческими.

Аще ли кто предвари почернитися, или рясу облещи внутрь искуса, аще и кроме страстнаго, да не дерзнет совлещи сего прочее. но и неволею понужден будет пострищися, от местнаго епископа с запрещением и отлучением, по третией главе, единонадесятаго титла, царских правил. Аще ли кто преступит пределы святых отец, и без искуса и приемника пострижет кого, или в рясу облечет. правильно казнь да приимет, по пятому правилу, глаголемаго второперваго собора. аще же немощь случится сущим во искусе, да постризаются без приятия даров, ту сущу и приимцу, хотящему их имети в повиновении. аще когда здрави будут.

О женах.

Правило 81.

А жены да искушаются, седяще в дому своем, и за тримесячное время, впрашательни суть, убо ли в добром сем помысле пребывают. и тако да постризаются и даются приемницам си. хотящим их имети в повиновении, сиречь, старицами яко же и мужие, без всякаго дара.

Правило 82.

Мирскии поп да не постризает инока, по завещанию иже в Никее святаго собора. како бо даст иному, его же сам не имать.

Правило 83.

Повелевает десятая глава, девятаго титла. никто же от родителей да не дерзнет препинати чадом своим, приходящим ко иноческому житию, или оттерзати от монастыря, или сего ради отчюждати их наследия. аще кто постигнет сие сотворити, да будет отлучен от церкве, дондеже покается.

Правило 84.

Иже во иноческии облечеся образ, за страх брани, или за иное некое коварьство, яко негли посмеваяся. и сие после нужды и лицемерия поверг, в четыринадесятницах три дни запрещевается. и тако приступает ко святому причастию, по двадесять первому правилу святаго Никифора Цареградскаго.

Правило 85.

Калугер сыи презвитер, не венчает женитву, неключимо бо есть. ниже приимец бывает детищу, сиречь, да то приимет от крещения.

Правило 86.

Инок презвитер млад, аще служит. и инокине, недостоит причаститися от него по 22 правилу, святаго Никифора.

Завещание Великаго Василия.

Правило 87.

Аще презвитер, или инок, не чтет часа перваго, 3, 6, 9, несть ясти достоин. и аще не правит всего правила своего, яко мертва вменяет сего Бог, и да запретится, яко же подобает.

Аще некнижныи есть инок, да творит на всякии час, поклонов пятьдесят, глаголя, Господи Исусе Христе Сыне Божии помилуй мя грешнаго. Аще ли не может творити поклонов, да глаголет пятьсот молитв, на час, глаголя со вниманием. Господи Исусе Христе Сыне Божии, Богородица ради помилуй мя грешнаго.

Василия Великаго.

Правило 115.

Аще хощеши оставити обитель. в ней же еси зван был, и отца, и братию, кроме ереси, но за укоризну и язву, или яко видел еси на час смутившуюся обитель. или бдения ради, и низу легания, и неумывания, или яко мнии еси всех, и яко желаеши мира и яже в мире, или яко огорчи тя отец твой игумен, или брат твой. и сего ради хощеши изыти, горе тебе, кому тя уподоблю. токмо Июде предателю, отлучившуся Христа, и ученик Его.

От святых апостол.

Правило 116.

Аще кии муж, или жена, отдавше своя. церкви, или монастырю, или за душу раздавше своя си, послежде раскаявшеся о отдании, восхощут взяти нечто от тех. аще убо в неведении суть, да запретятся, ниже во ум сие приимати. аще ли в разуме, и не повинуются, да отриновени будут, яко же Анания и Сапфира от апостола Петра. единою бо преданная церкви, недвижима суть, и недостоит двизати. зане писано есть и инде. иже отдаст село, несть господин селу.

Тогожде.

Правил


Поделиться с друзьями:

Двойное оплодотворение у цветковых растений: Оплодотворение - это процесс слияния мужской и женской половых клеток с образованием зиготы...

Папиллярные узоры пальцев рук - маркер спортивных способностей: дерматоглифические признаки формируются на 3-5 месяце беременности, не изменяются в течение жизни...

Общие условия выбора системы дренажа: Система дренажа выбирается в зависимости от характера защищаемого...

Механическое удерживание земляных масс: Механическое удерживание земляных масс на склоне обеспечивают контрфорсными сооружениями различных конструкций...



© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!

0.188 с.