Павлово-Посадские набивные платки — КиберПедия 

История развития хранилищ для нефти: Первые склады нефти появились в XVII веке. Они представляли собой землянные ямы-амбара глубиной 4…5 м...

Поперечные профили набережных и береговой полосы: На городских территориях берегоукрепление проектируют с учетом технических и экономических требований, но особое значение придают эстетическим...

Павлово-Посадские набивные платки

2017-08-23 261
Павлово-Посадские набивные платки 0.00 из 5.00 0 оценок
Заказать работу

Па́влово-поса́дские набивны́е платки́ — шерстяные и полушерстяные платки, украшенные традиционным красочным набивным орнаментом, возникшим в подмосковном городе Павловский Посад в 1860-1880-х гг.

Район Павловского Посада (территория бывшего Богородского уезда) — один из старейших российских текстильных центров. В XVIII — первой половине XIX вв. богородские платки и сарафанные ткани отличались особой красотой вытканного золотной нитью орнамента. Позднее здесь широко распространилось шелкоткачество, а с 1860-х гг. начался выпуск шерстяных и полушерстяных платков, украшенных красочным набивным орнаментом. Постепенно производство разрасталось и приобретало ярко выраженный национальный характер.

История

Производство платков в Павловском Посаде было налажено на основе уже существовавших в районе традиций кустарного текстильного производства.

Крестьянское предприятие, из которого впоследствии развилась платочная мануфактура, было создано в 1795 году крестьянином села Павлово И. Д. Лабзиным. Правнук, Я. И. Лабзин, совместно сВ. И. Грязновым, перепрофилировал фабрику на производство шерстяных шалей с набивным рисунком, получивших в то время широкое распространение в русском обществе. Первые павлово-посадские шали были выпущены в начале 60-х годов XIX века.

Расцвет мануфактуры приходится на 1870—1880-е годы. В 1881 г. Яков Лабзин получает звание поставщика Великой Княгини Александры Петровны, предприятие награждается серебряными медалями Всероссийских художественно-промышленных выставок. В 1896 году на промышленной выставке в Нижнем Новгороде было получено право изображения государственного герба на вывесках и этикетках.

После Октябрьской революции предприятие было национализировано и переименовано в Старо-Павловскую фабрику. Предприятие расширяет ассортимент, производятся попытки модернизации внешнего вида платков (изображения животных, рисунки на темы революции, индустриализации и коллективизации), выпуска хлопчатобумажных тканей.

В 1937 году фабрика участвует во Всемирной художественно-промышленной выставке в Париже.

В послевоенный период происходит расширение расцветок и ассортимента платков при сохранении традиционных мотивов и рисунков.

В 1958 году на Всемирной выставке в Брюсселе павловские платки были награждены Большой золотой медалью.

В 1963 году фабрика получила название Московское производственное платочное объединение. С 1995 года — ОАО «Павлово-посадская платочная мануфактура».

 

 

Художественные особенности

Композиционное и цветовое великолепие павловского платка основано на виртуозном мастерстве резчиков набойных досок, с которых печатается на ткани рисунок, а также мастерстве колористов-набойщиков. Каждый цвет печатается с отдельной доски, число которых достигает подчас нескольких десятков. В декорировке павловских платков преобладают пышные цветочные букеты и гирлянды. По-прежнему популярен орнаментальный мотив «турецкие огурцы», заимствованный у знаменитых индийских кашемировых шалей, ставших модными в Европе в наполеоновскую эпоху. Преобладает молочно-белый, чёрный, красный, тёмно-синий, вишнёвый фон. На протяжении 1920—1930-х гг. в Павловском Посаде выпускались преимущественно хлопчатобумажные ткани с набивным и печатным узором. Искусство нарядного набивного шерстяного платка было возрождено в послевоенные годы, когда стала активно применяться ручная набойка. Однако с конца 1950-х гг. ручное производство стало постепенно вытесняться современными печатными машинами и техникой фотопечати, и в настоящее время платки методом ручной набойки на Павловопосадской платочной мануфактуре в Павловском Посаде не вырабатываются. Однако, создавая образцы для тиражирования с применением современных методов печати, художники стремятся сохранить традиционные для павлово-посадских шалей приёмы декоративного обобщения цветочных мотивов, характер композиции и особенности колорита. Среди ведущих художников предприятия — Е. Регунова, З. Ольшевская, И. Дадонова, К. Зиновьева, Н. Слащева, В. Фадеева, Е. Жукова.

· Рисунок павлово-посадских платков развивался от стандартных образцов, характерных для тканей московского региона и восходящих к восточным шалям («турецкий узор»).

· В 1870-х годах возникла тенденция к расширению ассортимента платков с натуралистическими цветочными мотивами. Предпочтение отдавалось садовым цветам, прежде всего, розам и георгинам.

· В конце XIX — начале XX века происходит окончательное оформление стиля: объемное изображение цветов, собранных в букеты, гирлянды или разбросанных по полю платка на чёрном или красном фоне, иногда с добавлением орнамента и стилизованных растительных элементов. Платки выполнялись из полупрозрачной или плотной шерстяной ткани.

Производство

С момента основания фабрики до 1970-х годов рисунок наносили на ткань деревянными резными формами: контур рисунка — досками - «манерами», сам рисунок — «цветами». Создание платка требовало до 400 наложений.

С 1970-х годов краску наносят на ткань с помощью шелковых и капроновых сетчатых шаблонов. Это позволяет увеличить количество цветов, изящность рисунка и повышает качество производства.

 

Английская версия

Among unique, world-wide known products, presenting pride and glory of Russia, a particular place occupy shawls from an ancient town of Pavlovsky Posad. Every year «Pavlovo Posad Shawl Manufactory» issues 200 kinds of shawls, kerchiefs, scarves, cache-nez, tablecloths of natural fibers: wool, cotton, silk.

Recognition of a high art and cultural value of our products is the fact that to the factory is given a title of a folk art craft of Russia.

Among unique, world-wide known products, presenting pride and glory of Russia, a particular place occupy shawls from an ancient town of Pavlovsky Posad.

Every year «Pavlovo Posad Shawl Manufactory» issues around 300 kinds of shawls, kerchiefs, scarves, cache-nez, tablecloths of natural fibers: wool, cotton, silk. Recognition of a high art and cultural value of our products is the fact that to the factory is given a title of a folk art craft of Russia.

The work on every new product starts with a design. On the creation of designs labours a group of gifted artists, from generation to generation passing ancient traditions and creating new composition solutions. All prepared designs are considered and affirmed by Art Council, to which are invited merited artists of the factory, representatives of the Minestry of Culture and of the territorial art and expert Council on folk crafts of Moscow region.

The distinctive particularity of our craft is the aspiration of all the collective to embody the initial author art plan of the shawl. For more than two hundred year history at the Pavlovo Posad Shawl Manufactory has been formed the Pavlovo Posad school of a shawl design, the only one in its kind, owing to which the traditions are saved and the skill of the artists is sharpened. Namely from the design (the krok) starts the work over each new item, and on how correctly a solution of composition and a colour gamma are chosen depends its further destiny.

All prepared kroks are examined and approved by the Art Council, to which merited artists of the factory, representatives of the Ministry of Culture and of the Art and Expert Council of Moscow Region on Folk art Crafts are invited.

A characteristic peculiarity of our craft is striving of all collective to embody an original intention of the artist. As soon as a design is affirmed, colourists are attached to work on it. Their task is to make up recipes of print colours, trying to get as exact as possible the reproduction of author’s design executed in gouache, by means of textile dye-staffs. The main difficulty of this work is that the true colour will be seen only after a steam treatment (this operation is necessary for a solid fixation of dye-staffs on the wool fiber) and after a washing. Thus, a colourist is forced to make a lot of tentative printing before a final recipe will be obtained. Each design is printed in several variants (colours). Depending on difficulty of a design various ways to draw the design on the fabric are applied. Printing is realized on print tables with automatic printing carriages and on multi-colour printing machines. The most responsible operations are executed by hand. Much must be done to create a unique of quality Pavlovo Posad shawl! With unique style, non-polluting and comfortable to wear! The technology of its manufacturing combines a careful attitude to traditions and a use of the newest science and technological advances. Printing screens are made on a unique direct engraving machine which under computer control deposits small drops of melt wax on the surface of the net coated by photo-emulsion.

The printing colours are made on an automatic colour kitchen where all processes from dissolution of powders until stirring of ready colours are executed without human participation. The factory was the first in the world who had introduced a plasma chemical treatment of fabrics before printing instead of using ecologically harmful chlorination, having left for many years behind other factories, only now beginning to realize all advantages of this method. The specialists execute a continuous control supervising all complicate technological cycle of creation of shawl.

After output from the production stages enter into action specialists of marketing service who provide a victorious procession of the brand Pavlovo Posad Shawl through towns and countries. The products come in retail and wholesale, and are diffused also under the catalogue «Shawls by mail», permanently updated and operating both in printed and electronic kind.

The collection of the firm production, issued by the factory, is various and vast. There are presented, side by side with items of a traditional design, a lot of modern products properly developing rich traditions of a Pavlovo Posad Shawl in order that each buyer can select without fail what is satisfied and is suited! The time and the fashion change much, but the motto of our firm constantly remains as.

History

The history of the shawl firm counts more than two centuries. But the world famous Pavlovo Posad shawls were not producing straight off. Theirs fabrication was arranged by merchants Ya.I. Labzin and V.I. Gryaznov in the early 60ths of XIX century, after a half of century since the foundation of the firm.

That time in the uyezd of Bogorodsk of the Moscow province, to which Pavlovskiy Posad historically was included, numbered over 70 silk shawl factories owned by peasants. Among them there was a silk factory, founded in 1795, of the peasant Ivan Dmitriyevich Labzin from the village of Pavlovo (or Vokhna). However similar enterprises were named factories only in official terminology, but mostly they represented weaving attics where a manual labour was used. The factory of a Pavlovo peasant Labzin was not the exception — in it worked around ten free hired women workers producing silk kerchiefs of «medium quality» and of «bad goodness».

The firm year in, year out advanced, grew rich. With it, from generation to generation, the owners Labzins also grew rich. However still a long time they remained in the peasant estate, only Ivan Labzin’s grandsons because of the necessity to do business «round various towns» passed into the merchants. By the middle of the XIX century the firm passed to his great-grandson Yakov Labzin, who together with the companion Vasiliy Gryaznov redirected the factory to issue woolen shawls with printed design.

By that time the shawl firmly came to the life of various sections of the Russian society, at first nobility, and then merchants and peasants. On a particularly large scale the shawls were diffused since the middle of XIX century when on many textile mills and factories were set going the manufacturing of shawls and kerchiefs decorated with a printed pattern, which were cheaper as compared with woven ones. The companions had to work in conditions of a strict competition, because production demanded at that time were issued at many factories, the most mighty from these were concentrated in Moscow and Vladimir provinces. Nevertheless the merchants from a small near-Moscow town, due to their talent and vigour, managed not only to stand, but also to occupy a particular place on the trade spaciousness of the Russian Empire.

The fact that among the workers of the factory in 1861 were printers, engravers, poker-workers, 2 colourists, and even 3 graphic artists, Ivan Ivanovich (Ivanov), Michail Ilyich (Sudin), Ivan Vasilievich Sorokin, is evidence of complete assimilation of a new production at the Labzin-Gryaznov’s company by the early 1860s.

About successes of a new production points the small silver medal, won for «a good weaving and printing of muslin-de-ligne e shawls» at the Moscow fair of Russian manufactured products in 1865.

The earliest from the presently existing Pavlovo Posad shawls date from 1870s. Their belonging may be exactly determined by the presence of marks (brands) on the reverse side of the shawl where is indicated the firm and the time of production.

V.I. Gryaznov died in 1869, but until the October revolution the factory always was headed by representatives of Labzins’ and Gryaznovs’ families.

The 1870-1880s may be characterized as heydays of the shawl manufactory. In 1861 Yakov Labzin was appointed a title of supplier of Her Majesty Great Princess Alexandra Petrovna «with the right to have a monogram of the name of Her Imperial Highness on signboard». In 1870 and 1882 the company was awarded with silver medals of All-Russian art and industrial fairs.

In the second half of 1880s begins the process of a distinctive democratization of the Pavlovo Posad shawls. Shawls are widely diffused not only among nobles and merchants, but gain popularity among petty bourgeois and prosperous peasants.

In the beginning of the XX century «Ya. Labzins’s and V. Gryaznov’s association of manufactories» where 2000 people worked, was the largest in Russia among ones issuing woolen shawls and kerchiefs. Storehouses of the goods were in Moscow, Khar’kov, Omsk, Romny, Uryupinsk, at the Nizhniy Novgorod and Irbit fairs. The property of the association, including the cost of materials and goods, was appreciated as more than 4,300,000 roubles.

After the revolution the Labzins’-Gryaznovs’ firm was nationalized and became be named Staro-Pavlovskaya (Old-Pavlovo) factory. In first decades because of the shortage of raw materials the main products were of cotton. Those years woolen shawls were made mostly after old pre-revolutionary samples.

By the middle of 1920s in the factory were realized attempts to introduce new tendencies in shawls decorating. An interesting experience to arrange design with stylized images of animals appeared (the shawl «Leopards»), designs on subjects of revolution, industrialization and collectivization of the country became widely diffused. But the leading place among Pavlovo Posad products was as before occupied by the shawls with traditional flower ornament. This artistic tendency had the most impressive embodiment in the creative works of N.S. Postigov, N.I. Chudin, K.Ye. Abolikhin. The names of these artists became a legend, and their works is the «classics» of the Pavlovo Posad shawl art.

In 1928 united Staro-Pavlovskaya and Lenskaya factories take part in the1st fair of artistic textile in Moscow. In the catalogue of the fair among the products of the factory are mentioned woolen and semi-woolen, printed and dyed shawls, with and without ground colours, with silk and wool fringes. In 1937 for the World art and industrial fair in Paris the collective of the factory prepared more than 600 items: shawls, bedspreads, table-cloths, panels ecc.

The Great Patriotic War detained a revealed growth — the factory passed to production of fabrics for uniform of Red Army. However by early 1950s at the factory was begun the issuing of printed shawls of pure wool.

After the Great Patriotic War the printing production had to be restored. In early 1950s printed shawls of pure wool were began produced again. That time to the factory came artists whose works in many respects determined development of Pavlovo Posad shawl for the following decades. After war came back here Yevgeniy Ivanovich Shtykhin. In 1945 after Ivanovo chemico-technological college began working here Yekaterina Petrovna Regunova. In 1950 in connection with passing of printing production from Lenskaya factory were transferred Zlata Aleksandrovna Olshevskaya and Lidiya Sergeyevna Shakhovskaya.

Among with the creation of new shawl compositions in 1960-1960s at the factory were being printed old designs, but with new colour variants, with grounds of very various colorations: «crimson, claret, golden, light green, turquoise, violet» and others.

The products of the factory was exposed many times at numerous home and foreign fairs. In 1958 at the world fair in Brussels Pavlovo Posad shawls were awarded by Great gold metal. About the latest history of the firm you can be informed on the pages «about Firm» and «News».

 

Оренбургские пуховые платки

 

Оренбургский пуховый платок — вязаный платок из козьего пуха и нити-основы (хлопчатобумажной, шёлковой и др.).

Легенда

История рождения пуховязального промысла в различных регионах нашей страны своя. Что касается истории оренбургского пухового платка, помимо общеизвестных сведений, есть еще одна интересная легенда.

Легенда гласит, что в 1731 году императрицей Анной Иоановной старшине Киргиз-Кайсацкой орды Эбулхаир Хану и всему войску в ответ на просьбу Хана о российском покровительстве дана была Жалованная грамота о принятии его в российское подданство. В знак благодарности Хан решил сделать царице необычный подарок. Он велел согнать всех белых кобылиц из всех ханств и близлежащих территорий. В табун согнали 50 тысяч лошадей. Отобрав 12 лучших белоснежных кобылиц, хан снарядил их богатой сбруей, усадил лихих всадников и отправил в столицу. Но сам подарок держали в строжайшей тайне до самого приезда во дворец. Лишь перед въездом в ворота царских палат, выстроившись в два ряда, всадники растянули огромнейший платок небывалой красоты размером более 50 кв.метров. Но, каково же было удивление собравшегося народа, когда этот огромный платок с легкостью протянули через обручальное кольцо.

История

Пуховязальный промысел зародился в Оренбургском крае примерно 250 лет назад, ещё в XVIII веке. По другим данным, вязание пуховых шалей из козьего пуха коренным населением этих мест уже было до образования Оренбургской губернии[2]. У его истоков стояли не только рукодельницы-пуховницы, но и ученые, исследователи, энтузиасты искусства. Первым, кто обратил свое внимание на оренбургские пуховые платки, был П. И. Рычков. В 1766 г. П. И. Рычков опубликовал исследование «Опыт о козьей шерсти», предлагая организовать пуховязальный промысел в крае. Впоследствии академик П. П. Пекарский составил описание жизни Рычкова и назвал его «создателем того кустарного промысла в Оренбургском казачьем войске, который кормит не одну тысячу народа уже второе столетие».

За пределами Оренбурга пуховые платки стали широко известны после заседания Вольного Экономического общества 20 января 1770 г. На этом заседании А. Д. Рычкова была награждена золотой медалью «в знак благодарности за оказанное усердие к обществу собиранием изделий из козьего пуха».

Оренбургские пуховые платки за рубежом были впервые представлены на Парижской международной выставке 1857 года. Тем самым Оренбургский платок вышел на международный уровень и получил там признание. В 1862 году на Лондонской выставке оренбургская казачка Ускова М. Н. получила медаль «За шали из козьего пуха».

Пух оренбургских коз — самый тонкий в мире: толщина пуха оренбургских коз — 16-18 мкм, ангорских коз (мохер) — 22-24 мкм. Поэтому изделия из оренбургского пуха — шали и паутинки — особенно нежные и мягкие. Суровые морозные зимы со снегом и оренбургскими метелями — буранами, а также особенности питания оренбургских коз — растительность горных степей Урала — вот основные причины, почему порода оренбургских коз имеет такой тонкий пух. Вместе с тем, этот пух очень прочный — прочнее шерсти. Самое удивительное, что оренбургские козы разводятся только в Оренбургской области. Попытки французов в XIX веке вывезти из Поволжья оренбургскую козу не удались: тонкий пух козам нужен для сохранения тепла, а мягкий климат Франции этому не способствовал. Оренбургские козы во Франции выродились, превратившись в обычных коз с грубым толстым пухом. В XVIII—XIX веках Франция импортировала десятки тысяч пудов оренбургского пуха, который ценился выше кашмирского. Западная Европа и сейчас много покупает оренбургского пуха.

Пика популярности оренбургские паутинки достигли на закате развития Российской империи. В это время в Англии начали изготавливаться изделия с пометкой «Имитация под Оренбург». Но и в наше время, за рубежом выходит не только множество заметок и статей в иностранных СМИ, но и публикуются целые книги об истории промысла и вязании Оренбургских пуховых изделий.

Виды оренбургских платков

· простой пуховый платок (шаль) — серые (редко белые) толстые теплые пуховые платки. Именно с изготовления шалей и начался оренбургский пуховязальный промысел. Наиболее теплый вид платка. Такие платки используются для повседневной носки.

· паутинка — ажурное изделие из козьего пуха тонкого прядения и шёлка. Не используются для повседневной носки. Используется в торжественных, праздничных случаях, так как схемы и приемы вязания намного сложнее, чем простого пухового платка. Обычно используется более чистая и мягкая шерсть, что удорожает изделие.

· палантин — тонкий шарф/накидка, по способу вязанию и применению аналогичен паутинке.

Паутинка и палантин — это очень тонкие, как паутина, платки. Тонкие паутинки имеют, как правило, сложный узор и используются как украшение. Лучшие тонкие паутинки вяжут в сёлах Жёлтое и Шишма-Саракташского района. Такая паутинка украсит любое платье вне зависимости от фасона. Тонкость изделия нередко определяют по 2 параметрам: проходит ли изделие через кольцо и помещается ли в гусином яйце. Впрочем, не каждое хорошее изделие обязательно соответствуют данным условиям, так как каждая мастерица прядет нить разной толщины, иной раз предпочитая более толстую нить тонкой.

Процесс изготовления

В качестве основы для паутинок используют шёлковую (реже — вискозную или хлопчатобумажную) нить, для шалей используют хлопчатобумажную (реже — лавсанную) нить. В паутинках обычно две трети пуха и одна треть шёлка.

Хороший платок ручной работы вяжут из сучёной пряжи: мастерица сначала прядёт плотную нить из козьего пуха, а затем напрядает её на шёлковую (хлопчатобумажную) нить-основу. Такой платок — паутинка или шаль — изначально не выглядит пушистым. Изделия начинают пушиться в процессе носки. Носится такой платок очень долго.

Хорошая мастерица за месяц может связать две паутинки среднего размера или три палантина. На изготовление платка большого размера или платка с рисунком или надписью уходит месяц и более. Каждый платок — это оригинальное художественное произведение, в которое вложено немало творческого труда и терпения мастериц-пуховязальщиц.

В Оренбургской области вяжут не только вручную, но и на машинах. Машинные изделия красивые и менее дорогие, но не могут сравниться с платками ручной работы. Машина при вязке «рубит» пух, и изделие становится более грубым. Такой платок больше похож на платок из очень мягкой шерсти. Впрочем, серединка платка некоторыми мастерицами вяжется именно на машинке, так как в этом случае середина изделия получается более ровной, однако ручная работа и в этом случае ценится выше.

Самая большая коллекция платков представлена в музее истории оренбургского пухового платка, являющегося филиалом Оренбургского областного музея изобразительных искусств

Одной из известных пуховниц Оренбургской области является Магинур Абдуловна Хусаинова из с. Сакмара. Ее работы хранятся в музеях России, Японии и Малайзии, в частности, в Музее исламского искусства в Куала-Лумпуре и Музее искусства Азии при Университете Малайя.

Английская версия

The Orenburg Shawl is one of the classic symbols of Russian handicraft.

The Orenburg region of Russia is famous for its shawls, known as Orenburg shawls /scarves/ "Orenburgskyi Platok" in Russian. In the English-speaking world, they are often called "wedding ring shawls" because, although the shawls are quite large, a shawl knit in the traditional fashion is so fine that it can be pulled through a wedding ring.

The shawls are made from a blend of silk and indigenous goat fiber, similar to cashmere or mohair. The goats are brushed each spring to collect the fiber. Each goat gives off about a pound of fiber. The fiber is then handspun using a supported spindle. It is then plied against a commercial silk thread. The silk helps hold the shape of the lace, preventing it from needing to be blocked as often as it would without the silk. Originally the shawls were made entirely of goat fiber, but this was changed. By plying with one silk single and one goat, the price of the shawls decreased, because the labor required to produce a shawl decreased. The silk also increases the strength of the shawl.

After the yarn has been spun and plied, the shawl is then knitted, before washing the yarn. The yarn and fiber is not washed until the shawl has been knitted and is ready for blocking and sale. The shawls are knitted into a variety of geometric designs. The shawls are made in many shapes; rectangular, square and triangular. The size varies from a 5 ft by 5 ft square shawl to a headscarf-sized one. Color varies depending on the coloring of the goats. Some shawls contain more than one color.

The down hair of Orenburg goats is the thinnest in the world – 16-18 micrometer, and that of Angora goats (mohair) is 22-24 micrometer. Products made of Orenburg down hair are therefore especially soft and fine. The thinness of hair is partly due to the severe snowy winters of the Ural mountain steppes, along with particular qualities of feed and living conditions. The Orenburg goat breed can only be reared in the Orenburg Region. Despite being so fine, the fiber is very durable, more so than wool. The efforts of the French in the 19th century to import Orenburg goats were unsuccessful, as the warm climate of France was not suitable for development of the fine down hair. Orenburg goats in France degenerated into ordinary goats with rough thick down hair. In the 18th – 19th centuries France imported tens of thousands of poods (an old Russian measure of weight equal to about 36 pounds) of Orenburg goat down hair, which was valued higher than cashmere.

In the 20th century, the wars and the Iron Curtain of the Soviet Era cut short the epoch of the worldwide fame of Orenburg’s handicraft. However, it did not mean the end of down-knitting handicraft in the region. One of the innovations introduced at that time was the combined use of down wool of both Orenburg and Volgograd goats. The local knitters realised the down of Volgograd goats was very good for knitting white shawls. Another achievement was the foundation of the Orenburg Downy Shawls Plant. Again, as in the 19th century, Orenburg shawls attracted attention, this time within the limits of the USSR. It was considered inappropriate to return from Orenburg without a downy shawl. Western Europe is still buying large quantities of Orenburg goat down hair.

There are several kinds of Orenburg shawls. The first is the grey (seldom white) thick down hair shawls. These shawls started the tradition of Orenburg down-hair knitting. The second is the quite dense kerchiefs and pautinkas. They are used for every day wear and they give a similar warmth to shawls. Such pautinkas are knitted in the Orsk region. The third kind of Orenburg shawls are very thin (compared with “spider web” pautinkas and tippets). As a rule thin pautinkas have fancy patterns and are used as decoration on special occasions. The best thin pautinkas are knitted in the settlements of Zholtoje and Shushma of Sarakhtash District. Such pautinkas are considered a fine decoration for any style of evening dress.

As a warp for pautinkas knitters use rayon silk thread and for shawls they use cotton thread. Each knitter spins threads of different thickness. In pautinkas there are usually two thirds of down hair and one third of rayon silk thread. Beside shawls and kerchiefs, there are also other products that are knitted today from Orenburg down hair: sleeveless jackets, ponchos, downy and very warm sweaters.

A quality shawl is knitted from hand-spun yarn: the knitter will spin a strong down hair yarn and then ply it with commercially spun silk thread. Such a shawl or kerchief will not look downy when first made. They start to develop a halo when they are worn, and will last for many years. A good knitter can knit two kerchiefs – pautinkas (“spider lines”) of medium size or three tippets a month. It will take a month or more to knit a largeshawl or a kerchief with a pattern or inscription. Because of the high cost of down hair and yarn, an original hand-made Orenburg shawl or kerchief is an expensive item.

Each shawl or kerchief/pautinka is an original piece of art, produced through much work and patience of down-hair knitters. Each knitter has her own secrets and patterns. At the heart of a traditional Orenburg shawl pattern there are ancient magic signs. Each shawl presents a picture of the Universe the way the knitter imagines it.

 


Поделиться с друзьями:

Таксономические единицы (категории) растений: Каждая система классификации состоит из определённых соподчиненных друг другу...

Типы оградительных сооружений в морском порту: По расположению оградительных сооружений в плане различают волноломы, обе оконечности...

Особенности сооружения опор в сложных условиях: Сооружение ВЛ в районах с суровыми климатическими и тяжелыми геологическими условиями...

Кормораздатчик мобильный электрифицированный: схема и процесс работы устройства...



© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!

0.07 с.