Тема урока «Неопределенные местоимения s ome, any, no, every и их производные» — КиберПедия 

Организация стока поверхностных вод: Наибольшее количество влаги на земном шаре испаряется с поверхности морей и океанов (88‰)...

Состав сооружений: решетки и песколовки: Решетки – это первое устройство в схеме очистных сооружений. Они представляют...

Тема урока «Неопределенные местоимения s ome, any, no, every и их производные»

2020-12-06 116
Тема урока «Неопределенные местоимения s ome, any, no, every и их производные» 0.00 из 5.00 0 оценок
Заказать работу

Урок № 56

Тема урока «Неопределенные местоимения s ome, any, no, every и их производные»

Задание 1. Познакомьтесь с новым грамматическим материалом устно. Выполните тест письменно.

 

П равила употребления some, any, no:

  • В утвердительных предложениях мы употребляем some;
  • В вопросительных предложениях мы употребляем any;
  • В отрицательных предложениях с not мы употребляем any;
  • No имеет значение “никакой” и делает предложение отрицательным.

Употребление Some.

Some переводится как несколько, немного, некоторые.

Местоимение some употребляется:

  • с неисчисляемыми (которые нельзя посчитать) английскими существительными в значении 'немного’

There is some pure water in the bottle. — В бутылке есть немного чистой воды.

  • с исчисляемыми (которые можно сосчитать) существительными во множественном числе в значении ‘несколько’ или ‘некоторые’

Some students prepared interesting reports. — Несколько студентов (некоторые студенты) подготовили интересные доклады.

  • с исчисляемыми английскими существительными в единственном числе в значении ‘какой-либо’

Some girl has just called you. — Какая-то девушка только что звонила тебе.

Some и его производные (смотри таблицу ниже) чаще всего употребляется в утвердительных предложениях. Однако они могут быть использованы и в вопросительных структурах:

  • для выражения просьбы или предложения

Would you like something to drink? — Пить будете?

Can I have some warm milk? - Можно мне немного теплого молока?

  • когда мы предполагаем утвердительный ответ на наш вопрос.

Are you doing something at the moment? — Ты сейчас чем-то занят?

Some может употребляться с предлогом of в значении некоторые из. Но после предлога перед существительным обязательно должен стоять либо определенный артикль, либо указательное или притяжательное местоимение.

Some of my relatives live in Brest. — Некоторые мои родственники живут в Бресте.

Some of the girls were not properly dressed. – Некоторые из девушек были одеты не очень хорошо.

Подытожим сказанное таблицей:

Употребление местоимения Any

Any и его производные употребляются в основном в отрицательных и вопросительных предложениях:

I’m glad that you haven’t any problems with your studies. – Я рад, что у тебя нет никаких проблем с учебой.

Has anybody called me? – Мне кто-нибудь звонил?

Any и его производные могут употребляться и в утвердительных конструкциях в следующих ситуациях:

  • в значении любой, всякий, что угодно, где угодно и т.д.

Anyone can tell you her name. – Любой может сказать тебе ее имя.

You may use anything you need. – Ты можешь использовать все что нужно.

  • в придаточных предложениях после if.

I wonder if they found anybody there. – Интересно, нашли ли они там кого-нибудь.

Let me know if you have any trouble. – Если будут какие-либо проблемы, дай мне знать.

  • после следующих слов, имеющих отрицательное значение:

Hardly — едва, почти не

Scarcely — едва, почти не

Never — никогда

Without — без, не сделав что-либо

Seldom – редко

Rarely – изредка

little, few - мало

to refuse – отказываться

Sally seldom talks to anyone. – Салли редко с кем-либо разговаривает.

Fred could hardly see anything in that dark room –Фред едва мог что-либо видеть в той темной комнате.

Any может употребляться с предлогом of в значении любой:

You can catch any of these trams. They all go to Lake Komsomol – Вы можете ехать на любом из этих трамваев. Все они идут Комсомольскому озеру.

Однако сложные местоимения anyone, anything, anybody не употребляются с предлогом of.

Нельзя сказать:

Anyone of these managers can be appointed director. – Любой из этих менеджеров может быть назначен директором.

Можно:

Any of these managers can be appointed director.

После сложных местоимений и наречий может употребляться наречие else — в значении еще, кроме.

anybody / anyone else – кто-либо еще

anything else – что-то еще

anywhere else – где-то еще

Have you got anything else to tell me? – Ты хочешь что-то ещё сказать мне?

Неопределенные местоимения anybody, anyone МОГУТ принимать окончание притяжательного падежа.

I don’t want to get anyone’s help. – Я не хочу принимать чью-либо помощь.

Если местоимение употребляется в сочетании с наречием else притяжательный падеж принимает данное наречие.

Did you notice anybody else’s tracks there? – Вы заметили там чьи-либо ещё следы?

Подытожим сказанное

Употребление местоимения no.

Местоимение no употребляется перед любыми существительными. Употребление местоимения no делает предложение отрицательным.

Обратите внимание

No = not а + существительное в ед. числе

No = not... any + исчисляемое существительное во мн. числе / неисчисляемое существительное

Не has no CD player. = Не has not a CD player. У него нет CD плеера.

I found no books on Art in this library. = I did not find any books on Art in this library. — В этой библиотеке я не нашел книг по искусству.

Если же существительное выполняет в предложении роль подлежащего, тo перед ним может стоять только no (ни один, никакой), а не not... а / not... any.

No student has failed this difficult exam. – Ни один студент не провалил этот сложный экзамен.

No имеет следующие производные: nobody = no one — никто, nothing — ничто, nowhere — нигде. Так как местоимение и его производные имеют отрицательное значение, то глагол-сказуемое в предложении должен стоять в утвердительной форме.

I’ve heard nothing about this man. -Я ничего не слышал о этом человеке.

When they entered the room, they saw nobody there. – Когда они вошли в комнату, то никого там не увидели.

Когда nobody, no one и nothing служат подлежащим, то глагол ставится в единственном числе.

Nobody has seen him since Sunday. — Никто не видел его с воскресенья.

There is nothing personal in the note. — В этой записке нет ничего личного.

После местоимений nobody и no one нельзя употрблять предлог of. Выражение никто из переводится как none of.

Основные производные some, any и no:

 

Основные производные some, any и no:

1. somebody (кто-то), somewhere (где-то), something (что-то) – употребляются в утвердительных предложениях:
There is something in my eye. – мне что-то попало в глаз.

2. anybody, anywhere, anything – переводятся также, как и предыдущие производные, но употребляются в отрицательных и вопросительных предложениях:
Do you know anything about this woman? – Вы знаете что-нибудь об этой женщине?
Does anybody know the answer? – Кто-нибудь знает ответ?

3. Nobody (никто), nowhere (нигде), nothing (ничего):
This film was boring. There was nothing interesting. – Этот фильм был скучный. Не было ничего интересного.

Тест № 1. Выполните тест письменно, поставьте в предложение нужное местоимение   some / any / no.

1. There is _______ tea in the crystal glass, but it is very hot.

a) some

b) any

c) no

2. There is _______ fresh milk in the fridge. I can't make porridge.

a) some

b) any

c) no

3. Are there ________ tasty apples in the bag?

a) some

b) any

c) no

4. There isn't _______ jam on the round plate.

a) some

b) any

c) no

5. There are _______ bananas on the wooden table. They are yellow.

a) some

b) any

c) no

6. There is ________ butter on the plate.

a) some

b) any

c) no

7. There is ________ cheese on the table, but there’re ____________ cheese sandwiches.

a) some

b) any

c) no

8. There isn't _________ sausage on the table.

a) some

b) any

c) no

9. There are ____________ potatoes in the bag.

a) some

b) any

c) no

10. There aren't ______________ bananas on the table, but there are ________ cucumbers there.

a) some

b) any

c) no

 

Урок № 57

Задание 2. Выучите новые слова и переведите тексты (тексты под буквами).

  ancient - древний

archaeological - археологический

battle - битва

bay - залив, бухта

border - граница

canal - водный канал

carve - вырезать, гравировать

city state - городское правительство

cliff - утес, скала

craftsmanship - мастерство, тонкая (искусная) работа

dam - дамба, плотина

edge - лезвие

familiar - знакомый

feat - подвиг, мастерство, достижение

figure - фигура

foot - подножие

force - сила

forecast - прогнозировать, предсказывать

glacier - ледник

grassland - пастбище, выгон, луг

gymnasium - тренажерный зал

high priestess - верховная жрица

honour - почитать, чтить

hot spring -горячий источник, гейзер

inhabit - населять

inhabited - населенный

invader - захватчик

invisible - невидимый

known - известный

legend - легенда

lost - утраченный, пропавший, утерянный

magnificent - великолепный, величественный

monk - монах

mountain range - горный хребет

mysterious - загадочный

mystery - загадка, тайна

mystic - мистик

offering - подношение

otherwise - иначе

plain - равнина

pond - пруд

praise - хвалить, восхвалять

predict - предсказывать

preserved - сохраненный

property - свойство

remains - останки, развалины, руины

remote - дальний, далекий

residence - резиденция

ruin - руины

sculpture - скульптура

spiritual - духовный

statue - статуя

stream - ручей, поток

strive - прилагать усилия, стараться

swamp - болото

temple - храм

treasury - сокровищница

valley - долина

victory - победа

waterfall - водопад

wood - лес

worship - поклоняться

Phrasal verbs

die out - вымирать

Phrases

bring sth to life - оживлять

 

Mystic Places

       There are certain places around the world that are surrounded by mystery because they contain the remains of lost civilisations. They may have strange buildings, unusual statues or interesting temples, but they are places of great architectural beauty and archaeological interest.

A. Easter Island

       On Easter Sunday, 5th April, 1722, Jacob Roggeveen, a Dutch explorer, found and named a small island in the Pacific Ocean 2,000 miles from South America. He was the first European to visit the world’s most remote inhabited island. He noticed that the island had very few trees or animals, and there were only a few thousand people who lived there. He also could not fail to notice the hundreds of magnificent stone statues that stood proudly all over the island. These 887 statues, called ‘moai’, are up to 10 metres tall and weigh about 80 tonnes. No one knows why they were built and how exactly they were carved and transposed at least 14 miles across the island, or by whom. One theory is that a great civilisation built them and cut down the trees to transport them and when all the trees were gone, the animals died out and so did the people. Other researchers think climate change affected the island and its people. Perhaps we will never know the truth, and so Easter Island will remain a beautiful and mysterious place.

B. Kailasa Temple

       The Kailasa Temple was cut by hand from a granite cliff in Ellora about 300 km northeast of Mumbai. Generations of dedicated monks lived, worked and worshipped their gods there and created the largest structure the world carved from a single rock. Built around the 8th century, it is believed to have taken 7,000 workers 150 years to carve it and remove 200,000 tonnes of rock from it. Every surface is covered with symbols and figures, and the temple is full of beautiful sculptures. It was built to honour the Hindu god, Lord Shiva. Around the base of the temple, some 90 metres below the surface, there are hundreds of carved elephants that look as if they are carrying the temple on their backs. This unique place brings the ancient culture of India to life.

C. Machu Picchu

    Otherwise known as The Lost City of the Incas’, Machu Picchu is an ancient Incan city located almost 2,500 metres above sea level in the Andes Mountains in Peru. Machu Picchu is invisible from below and no one knows when life in this city ended. It was forgotten by almost everyone until an American called Hiram Bingham, found it, in 1911. Unlike many other Incan ruins it has not been damaged by Spanish invaders, only by time. Many of the buildings are completely preserved. It is thought to have been a royal residence, a sort of holiday home. The walls of the houses, temples, parks and buildings are made from dry stone without any cement, and the stones fit together so perfectly, not even a knife edge can fit between them. It is an amazing feat of craftsmanship. According to legends, the mountain has magical properties and that’s why the city was built there in the first place.

 

D. Delphi

       Delphi, at the foot of Mount Parnassus, is one of the most amazing archaeological sites in Greece. In ancient times, it was thought to be the centre of the known world. It was also a spiritual centre for several thousand years, because it was the home of the Oracle. This was a mysterious force said to be the spirit of the god Apollo, that spoke through the high priestess of the Temple of Apollo, called The Pythia. People travelled a long and difficult journey through the mountains to visit the temple and consult the Oracle, who predicted the future and answered people’s questions. The success of the Oracle made the town very wealthy as the city states of Greece gave offerings for every victory they had in battle. Most of the ruins that you can see today, including the Temple of Apollo, the treasuries, the gymnasium, the stadium and the theatre date back to the 5th and 6th centuries BC. Some people also say that the Oracle is still there, and if you listen carefully enough, you may hear it.

Тест № 2. Выполните тест письменно. Ответьте на вопросы. Подберите, к какому из текстов (какому мистическому месту) подходит то, о чем спрашивается в вопросах.

1) Cannot be easily seen? (Не может быть легко замечено?)

A. Easter Island

B. Kailasa Temple

C. Machu Picchu

D. Delphi

2) Is in the middle of an ocean? (Находится в середине океана?)

A. Easter Island

B. Kailasa Temple

C. Machu Picchu

D. Delphi

3) Took about 150 years to create? (Ушло около 150 лет на его создание?)

A. Easter Island

B. Kailasa Temple

C. Machu Picchu

D. Delphi

4) Was discovered by an American? (Было обнаружено американцем?)

A. Easter Island

B. Kailasa Temple

C. Machu Picchu

D. Delphi

5) Includes a stadium? (Включает в себя стадион?)

A. Easter Island

B. Kailasa Temple

C. Machu Picchu

D. Delphi

6) Is at the base of a mountain? (Лежит у подножия горы?)

A. Easter Island

B. Kailasa Temple

C. Machu Picchu

D. Delphi

7) Was discovered by a European? (Было обнаружено европейцем?)

A. Easter Island

B. Kailasa Temple

C. Machu Picchu

D. Delphi

8) Includes a park? (Включает в себя парк?)

A. Easter Island

B. Kailasa Temple

C. Machu Picchu

D. Delphi

9) Was built for religious reasons? (Было построено по религиозным причинам?)

A. Easter Island

B. Kailasa Temple

C. Machu Picchu

D. Delphi

10) Has decorations below ground level? (Имеет украшения под землей?)

A. Easter Island

B. Kailasa Temple

C. Machu Picchu

D. Delphi

 

           Дифференцированного зачёта

Вариант 1

Задание №1.

Вы два раза услышите пять высказываний, обозначенных буквами А, В, С, D, Е. Установите соответствие между высказываниями и утверждениями из следующего списка: к каждому высказыванию подберите соответствующее утверждение, обозначенное цифрами. Используйте каждое утверждение из списка 1–6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение.

1.    The speaker talks about his/her favourite subject.

2.    The speaker talks about his/her after-class activities.

3.    The speaker describes his/her school classroom.

4.    The speaker explains how to use the school library.

5.    The speaker describes a school book exhibition.

6.    The speaker explains what his/her friend is angry about.

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

1 2 3 4 5 6
           

Задание № 2.

Условия выполнения задания: чтение текста.

Установите соответствие между заголовками А-G и текстами 1-6. Используйте каждую букву только один раз. В задании есть один лишний заголовок.

A. Future Rescuers

C. Significant Difference

D. Oldest Creatures

E. Traditions

F. Distress Call

G. Visible Obstacle

1. People in China and other Asian communities joined the global celebration of this millennium. On February 5, many people welcome the first day of the Year of the Dragon. The 15-day Chinese New Year festival marks the beginning of a new year and a new life. This Chinese Year is year number 4698.

 

2. The term «Mayday» is an internationally recognized radio signal which is only used when a ship is in great danger and needs help immediately. The signal is transmitted on a wavelength of 2.182 kHz, which is permanently monitored by rescue services on the shore. The use of this expression has a very straightforward explanation. It came from the French phrase «m'aidez», which means «help me».

 

3. In 1700, Henri Misson, a Frenchman visiting Britain asked villagers why they had horseshoes nailed above their doors. They said 'it was to keep witches away. Horseshoes are made of iron and the strength of the iron was thought to protect from evil. Still today they are thought to bring good luck and many brides carry silver ones at their weddings. The position of the horseshoe is very important. It must point upwards like a cup so that the luck cannot fall out.

 

4. Women generally live about six years longer than men. Evidence suggests that boys are the weaker sex at birth, which means that more die in infancy. Also women do not have as much heart disease as men. In terms of lifestyle, men smoke more than women and thus more die of smoking- related diseases. Also, they generally have more dangerous occupations, such as building work.

 

5. Scientists say that rats can help to look for earthquake survivors buried in the ruined buildings. Dogs are already used to search for people, but rats can be even more useful. Like dogs they've got a great sense of smell, but scientists still need to train rats to sniff out people and to carry special radio transmitters to let them know when the survivor is found. Rats may also be trained to find bombs or explosives.

 

6. Dinosaurs roared for about 150 million years before they disappeared. We humans have only been around for about 2 million years. But cockroaches are 350 million years old and still going strong! Cockroaches can survive in extreme conditions. They can be frozen, then thawed, and walk away as if nothing had happened. They can go for incredibly long time without eating anything. And that is the secret of their success!

1 2 3 4 5 6
           

Задание № 3.

Условия выполнения задания: тестирование.

Выберите правильный вариант.

Choose the correct variant

1.    Russia is … country in world.

a. the strongest;

b. the most large;

c. the largest;

d. larger

2.    Great Britain … by the North Sea.

a. washes;

b. was washed;

c. is washed;

d. was washing

3.    In its narrowest part the English Channel is called ….

a. La Manche;

b. the Strait of Dover;

c. the Thames; d. the Severn

4.    The UK consists of … parts.

a. two;

b. five;

c. three;

d. four

5.    Northern Ireland is a part of ….

a. Great Britain;

b. the UK;

c. the Irish Republic;

d. the USA

6.    People living in Scotland are called ….

a. Irish;

b. Scottish;

c. English;

d. Scotlander

7.    The United Kingdom is a … monarchy.

a. absolute;

b. state;

c. constitutional;

d. democratic

8.    The climate on the British Isles is generally ….

a. severe;

b. hot;

c. continental;

d. mild

9.    The longest river in the UK is ….

a. the Thames;

b. the Severn;

c. Thames;

d. Severn       

10.  Russia … a vast territory.

a. occupies;

b. occupy;

c. is occupied;

d. occupied    

11.  The arctic climate is … one.

a. cold;

b. the coldest;

c. the cold;

d. most cold

12.  Slavery was … in the USA in 1865.

a. abolished;

b. diminished;

c. restricted;

d. down

13.  The USA … Canada.

a. borders with;

b. borders;

c. borders on;

d. is bordered on

14.  Arbat is … street of Moscow.

a. the longest;

b. the most famous;

c. famousest;

d. the most long

15.  Moscow is … city in Russia.

a. the largest;

b. large;

c. the larger;

d. vast

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
                             

Вариант 2

Задание №1.

Вы два раза услышите пять высказываний, обозначенных буквами А, В, С, D, Е. Установите соответствие между высказываниями и утверждениями из следующего списка: к каждому высказыванию подберите соответствующее утверждение, обозначенное цифрами. Используйте каждое утверждение из списка 1–6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение.

1.    The speaker talks about his/her favourite subject.

2.    The speaker talks about his/her after-class activities.

3.    The speaker describes his/her school classroom.

4.    The speaker explains how to use the school library.

5.    The speaker describes a school book exhibition.

6.    The speaker explains what his/her friend is angry about.

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

1 2 3 4 5 6
           

Задание № 2.

Условия выполнения задания: чтение текста.

Установите соответствие между заголовками А—G и текстами 1—6. Используйте каждую букву только один раз. В задании есть один лишний заголовок.

A. Health

B. Solar Car Fan

C. Traditions

D. Travelling

E. Significant Difference

F. Books

G. Bizarre Summer Fashion

1. Women generally live about six years longer than men. Evidence suggests that boys are the weaker sex at birth, which means that more die in infancy. Also women do not have as much heart disease as men. In terms of lifestyle, men smoke more than women and thus more die of smoking- related diseases. Also, they generally have more dangerous occupations, such as building work.

 

2. Welcome to England’s leading seaside resort! Enjoy the mild, healthy sea air, the beautiful architecture, the restful parks, the variety of the shopping streets. Take a trip with us into the beautiful Sussex countryside around Brighton, to romantic windmills, old castles and palaces.

 

3. A solar panel, which is 5 inches by 4.5 inches, powers the fan, which exchanges hot air inside the car for the presumably cooler air outside. If you park in the shade and want to use the fan, there's a plug-in adapter for the car. One retail Website says the fan can reduce your parked car's interior temperature by 25 degrees, though that's not much solace considering another Website cited 160 to 180 degree temps inside a parked car on a hot day. If you want to try to make your car cooler, you can buy this solar gadget online for around $10.

 

4. These famous horror stories explore the dark world of the writer’s imagination, where the dead live and speak, where fear lies in every shadow of the mind.

 

5. People in China and other Asian communities joined the global celebration of this millennium. On February 5, many people welcome the first day of the Year of the Dragon. The 15-day Chinese New Year festival marks the beginning of a new year and a new life. This Chinese Year is year number 4698.

 

6. This bamboo fan cap works just as you might imagine. Sunlight is absorbed through the disk on the top of the hat, which powers the fan that blows onto the forehead of the person wearing this unfortunate fashion accessory. Ladies don't distress, there is also a more feminine style for those of you who are more apt to go for a floral design. For the joker in you or for those of you just wanting to keep cool, both styles are for sale in the UK at just £11.00 each.

1 2 3 4 5 6
           

Задание № 3.

Условия выполнения задания: тестирование.

Выберите правильный вариант.

Choose the correct variant

1.    Russia is … country in world.

a. the strongest;

b. the most large;

c. the largest;

d. larger

2.    Great Britain … by the North Sea.

a. washes;

b. was washed;

c. is washed;

d. was washing

3.    In its narrowest part the English Channel is called ….

a. La Manche;

b. the Strait of Dover;

c. the Thames;

d. the Severn

4.    The UK consists of … parts.

a. two;

b. five;

c. three;

d. four

5.    Northern Ireland is a part of ….

a. Great Britain;

b. the UK;

c. the Irish Republic;

d. the USA

6.    People living in Scotland are called ….

a. Irish;

b. Scottish;

c. English;

d. Scotlander

7.    The United Kingdom is a … monarchy.

a. absolute;

b. state;

c. constitutional;

d. democratic

8.    The climate on the British Isles is generally ….

a. severe;

b. hot;

c. continental;

d. mild

9.    The longest river in the UK is ….

a. the Thames;

b. the Severn;

c. Thames;

d. Severn       

10.  Russia … a vast territory.

a. occupies;

b. occupy;

c. is occupied;

d. occupied    

11.  The arctic climate is … one.

a. cold;

b. the coldest;

c. the cold;

d. most cold

12.  Slavery was … in the USA in 1865.

a. abolished;

b. diminished;

c. restricted;

d. down

13.  The USA … Canada.

a. borders with;

b. borders;

c. borders on;

d. is bordered on

14.  Arbat is … street of Moscow.

a. the longest;

b. the most famous;

c. famousest;

d. the most long

15.  Moscow is … city in Russia.

a. the largest;

b. large;

c. the larger;

d. vast

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
                             

Вариант 3

Задание №1.

Вы два раза услышите пять высказываний, обозначенных буквами А, В, С, D, Е. Установите соответствие между высказываниями и утверждениями из следующего списка: K каждому высказыванию подберите соответствующее утверждение, обозначенное цифрами. Используйте каждое утверждение из списка 1–6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение.

1.    The speaker talks about his/her favourite subject.

2.    The speaker talks about his/her after-class activities.

3.    The speaker describes his/her school classroom.

4.    The speaker explains how to use the school library.

5.    The speaker describes a school book exhibition.

6.    The speaker explains what his/her friend is angry about.

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

1 2 3 4 5 6
           

Задание № 2.

Условия выполнения задания: чтение текста.

Установите соответствие между заголовками А—G и текстами 1—6. Используйте каждую букву только один раз. В задании есть один лишний заголовок.

A. When we don ’ t sleep

D. When we dream

E. Why dreams can be scary

F. How we remember dreams

Задание № 3.

Условия выполнения задания: тестирование.

Выберите правильный вариант.

Choose the correct variant

1.    Russia is … country in world.

a. the strongest;

b. the most large;

c. the largest;

d. larger

2.    Great Britain … by the North Sea.

a. washes;

b. was washed;

c. is washed;

d. was washing

3.    In its narrowest part the English Channel is called ….

a. La Manche;

b. the Strait of Dover;

c. the Thames;

d. the Severn

4.    The UK consists of … parts.

a. two;

b. five;

c. three;

d. four

5.    Northern Ireland is a part of ….

a. Great Britain;

b. the UK;

c. the Irish Republic;

d. the USA

6.    People living in Scotland are called ….

a. Irish;

b. Scottish;

c. English;

d. Scotlander

7.    The United Kingdom is a … monarchy.

a. absolute;

b. state;

c. constitutional;

d. democratic

8.    The climate on the British Isles is generally ….

a. severe;

b. hot;

c. continental;

d. mild

9.    The longest river in the UK is ….

a. the Thames;

b. the Severn;

c. Thames;

d. Severn       

10.  Russia … a vast territory.

a. occupies;

b. occupy;

c. is occupied;

d. occupied    

11.  The arctic climate is … one.

a. cold;

b. the coldest;

c. the cold;

d. most cold

12.  Slavery was … in the USA in 1865.

a. abolished;

b. diminished;

c. restricted;

d. down

13.  The USA … Canada.

a. borders with;

b. borders;

c. borders on;

d. is bordered on

14.  Arbat is … street of Moscow.

a. the longest;

b. the most famous;

c. famousest;

d. the most long

15.  Moscow is … city in Russia.

a. the largest;

b. large;

c. the larger;

d. vast

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
                             

 

 

 

Урок № 56

Тема урока «Неопределенные местоимения s ome, any, no, every и их производные»

Задание 1. Познакомьтесь с новым грамматическим материалом устно. Выполните тест письменно.

 

П равила употребления some, any, no:

  • В утвердительных предложениях мы употребляем some;
  • В вопросительных предложениях мы употребляем any;
  • В отрицательных предложениях с not мы употребляем any;
  • No имеет значение “никакой” и делает предложение отрицательным.

Употребление Some.

Some переводится как несколько, немного, некоторые.

Местоимение some употребляется:

  • с неисчисляемыми (которые нельзя посчитать) английскими существительными в значении 'немного’

There is some pure water in the bottle. — В бутылке есть немного чистой воды.

  • с исчисляемыми (которые можно сосчитать) существительными во множественном числе в значении ‘несколько’ или ‘некоторые’

Some students prepared interesting reports. — Несколько студентов (некоторые студенты) подготовили интересные доклады.

  • с исчисляемыми английскими существительными в единственном числе в значении ‘какой-либо’

Some girl has just called you. — Какая-то девушка только что звонила тебе.

Some и его производные (смотри таблицу ниже) чаще всего употребляется в утвердительных предложениях. Однако они могут быть использованы и в вопросительных структурах:

  • для выражения просьбы или предложения

Would you like something to drink? — Пить будете?

Can I have some warm milk? - Можно мне немного теплого молока?

  • когда мы предполагаем утвердительный ответ на наш вопрос.

Are you doing something at the moment? — Ты сейчас чем-то занят?

Some может употребляться с предлогом of в значении некоторые из. Но после предлога перед существительным обязательно должен стоять либо определенный артикль, либо указательное или притяжательное местоимение.

Some of my relatives live in Brest. — Некоторые мои родственники живут в Бресте.

Some of the girls were not properly dressed. – Некоторые из девушек были одеты не очень хорошо.

Подытожим сказанное таблицей:

Употребление местоимения Any

Any и его производные употребляются в основном в отрицательных и вопросительных предложениях:

I’m glad that you haven’t any problems with your studies. – Я рад, что у тебя нет никаких проблем с учебой.

Has anybody called me? – Мне кто-нибудь звонил?

Any и его производные могут употребляться и в утвердительных конструкциях в следующих ситуациях:

  • в значении любой, всякий, что угодно, где угодно и т.д.

Anyone can tell you her name. – Любой может сказать тебе ее имя.

You may use anything you need. – Ты можешь использовать все что нужно.

  • в придаточных предложениях после if.

I wonder if they found anybody there. – Интересно, нашли ли они там кого-нибудь.

Let me know if you have any trouble. – Если будут какие-либо проблемы, дай мне знать.

  • после следующих слов, имеющих отрицательное значение:

Hardly — едва, почти не

Scarcely — едва, почти не

Never — никогда

Without — без, не сделав что-либо

Seldom – редко

Rarely – изредка

little, few - мало

to refuse – отказываться

Sally seldom talks to anyone. – Салли редко с кем-либо разговаривает.

Fred could hardly see anything in that dark room –Фред едва мог что-либо видеть в той темной комнате.

Any может употребляться с предлогом of в значении любой:

You can catch any of these trams. They all go to Lake Komsomol – Вы можете ехать на любом из этих трамваев. Все они идут Комсомольскому озеру.

Однако сложные местоимения anyone, anything, anybody не употребляются с предлогом of.

Нельзя сказать:

Anyone of these managers can be appointed director. – Любой из этих менеджеров может быть назначен директором.

Можно:

Any of these managers can be appointed director.

После сложных местоимений и наречий может употребляться наречие else — в значении еще, кроме.

anybody / anyone else – кто-либо еще

anything else – что-то еще

anywhere else – где-то еще

Have you got anything else to tell me? – Ты хочешь что-то ещё сказать мне?

Неопределенные местоимения anybody, anyone МОГУТ принимать окончание притяжательного падежа.

I don’t want to get anyone’s help. – Я не хочу принимать чью-либо помощь.

Если местоимение употребляется в сочетании с наречием else притяжательный падеж принимает данное наречие.

Did you notice anybody else’s tracks there? – Вы заметили там чьи-либо ещё следы?

Подытожим сказанное

Употребление местоимения no.

Местоимение no употребляется перед любыми существительными. Употребление местоимения no делает предложение отрицательным.

Обратите внимание

No = not а + существительное в ед. числе

No = not... any + исчисляемое существительное во мн. числе / неисчисляемое существительное

Не has no CD player. = Не has not a CD player. У него нет CD плеера.

I found no books on Art in this library. = I did not find any books on Art in this library. — В этой библиотеке я не нашел книг по искусству.

Если же существительное выполняет в предложении роль подлежащего, тo перед ним может стоять только no (ни один, никакой), а не not... а / not... any.

No student has failed this difficult exam. – Ни один студент не провалил этот сложный экзамен.

No имеет следующие производные: nobody = no one — никто, nothing — ничто, nowhere — нигде. Так как местоимение и его производные имеют отрицательное значение, то глагол-сказуемое в предложении должен стоять в утвердительной форме.

I’ve heard nothing about this man. -Я ничего не слышал о этом человеке.

When they entered the room, they saw nobody there. – Когда они вошли в комнату, то никого там не увидели.

Когда nobody, no one и nothing служат подлежащим, то глагол ставится в единственном числе.

Nobody has seen him since Sunday. — Никто не видел его с воскресенья.

There is nothing personal in the note. — В этой записке нет ничего личного.

После местоимений nobody и no one нельзя употрблять предлог of. Выражение никто из переводится как none of.

Основные производные some, any и no:

 

Основные производные some, any и no:

1. somebody (кто-то), somewhere (где-то), something (что-то) – употребляются в утвердительных предложениях:
There is something in my eye. – мне что-то попало в глаз.

2. anybody, anywhere, anything – переводятся также, как и предыдущие производные, но употребляются в отрицательных и вопросительных предложениях:
Do you know anything about this woman? – Вы знаете что-нибудь об этой женщине?
Does anybody know the answer? – Кто-нибудь знает ответ?

3. Nobody (никто), nowhere (нигде), nothing (ничего):
This film was boring. There was nothing interesting. – Этот фильм был скучный. Не было ничего интересного.

Тест № 1. Выполните тест письменно, поставьте в предложение нужное местоимение   some / any / no.

1. There is _______ tea in the crystal glass, but it is very hot.

a) some

b) any

c) no

2. There is _______ fresh milk in the fridge. I can't make porridge.

a) some

b) any

c) no

3. Are there ________ tasty apples in the bag?

a) some

b) any

c) no

4. There isn't _______ jam on the round plate.

a) some

b) any

c) no

5. There are _______ bananas on the wooden table. They are yellow.

a) some

b) any

c) no

6. There is ________ butter on the plate.

a) some

b) any

c) no

7. There is ________ cheese on the table, but there’re ____________ cheese sandwiches.

a) some

b) any

c) no

8. There isn't _________ sausage on the table.

a) some

b) any

c) no

9. There are ____________ potatoes in the bag.

a) some

b) any

c) no

10. There aren't ______________ bananas on the table, but there are ________ cucumbers there.

a) some

b) any

c) no

 

Урок № 57


Поделиться с друзьями:

Типы сооружений для обработки осадков: Септиками называются сооружения, в которых одновременно происходят осветление сточной жидкости...

Опора деревянной одностоечной и способы укрепление угловых опор: Опоры ВЛ - конструкции, предназначен­ные для поддерживания проводов на необходимой высоте над землей, водой...

Биохимия спиртового брожения: Основу технологии получения пива составляет спиртовое брожение, - при котором сахар превращается...

Состав сооружений: решетки и песколовки: Решетки – это первое устройство в схеме очистных сооружений. Они представляют...



© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!

0.698 с.