М. В. Короткая, Г. Н. Петухова, И. А. Хорсун, Е. А. Чернякова, — КиберПедия 

Таксономические единицы (категории) растений: Каждая система классификации состоит из определённых соподчиненных друг другу...

Своеобразие русской архитектуры: Основной материал – дерево – быстрота постройки, но недолговечность и необходимость деления...

М. В. Короткая, Г. Н. Петухова, И. А. Хорсун, Е. А. Чернякова,

2017-10-16 251
М. В. Короткая, Г. Н. Петухова, И. А. Хорсун, Е. А. Чернякова, 0.00 из 5.00 0 оценок
Заказать работу

Имени Франциска Скорины»

М.В.КОРОТКАЯ, Г.Н.ПЕТУХОВА, И.А.ХОРСУН, Е.А.ЧЕРНЯКОВА,

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

ПРАКТИЧЕСКОЕ РУКОВОДСТВО

для студентов

заочного факультета

Гомель

ГГУ им. Ф. Скорины

УДК 811. 111. (075.8)

ББК 81. 432. 1 – 923

З–38

 

 

Рецензенты:

Пузенко И.Н. – заведующий кафедрой белорусского и иностранных языков учреждения образования «Гомельский государственный технический университет имени П.О.Сухого», кандидат филологических наук, доцент;

кафедра английского языка учреждения образования «Гомельский государственный университет имени Франциска Скорины»

 

Рекомендовано к изданию на заседании научно-методическим советом учреждения образования «Гомельский государственный университет имени Франциска Скорины».

 

 

Короткая, М.В.

З–38Английский язык: практическое руководство для студентов заочного факультета / М.В.Короткая,Г.Н.Петухова, И.А.Хорсун, Е.А.Чернякова; М-во образования РБ, Гомельский гос. ун-т им. Ф.Скорины. – Гомель: ГГУ им. Ф.Скорины, 2012. – 46 с.

ISBN 978-985-439-327-8

 

Целью практического руководства является развитие и совершенствование у обучаемых лексико-грамматических навыков говорения по темам, предусмотренным программой по дисциплине «Английский язык» для студентов неязыковых специальностей заочного факультета.

 

 

УДК 811. 111. (075.8)

ББК81. 432. 1 – 923

 

 

ISBN 978-985-439-327-8 ©М.В.Короткая,Г.Н.Петухова,

И.А.Хорсун, Е.А.Чернякова, 2012

© УО «ГГУ Ф. Скорины», 2012

СОДЕРЖАНИЕ

ВВЕДЕНИЕ  
TOPIC 1  
TOPIC 2  
TOPIC 3  
TOPIC 4  
TOPIC 5  
TOPIC 6  
TOPIC 7  
TOPIC 8  
TOPIC 9  
TOPIC 10  
ЛИТЕРАТУРА  
   

 

ВВЕДЕНИЕ

 

Настоящее практическое руководство предназначено для студентов неязыковых специальностей первого и второго курсов факультета заочной формы обучения и имеет целью развитие и совершенствование у обучаемых лексико-грамматических навыков говорения по темам, предусмотренным программой по дисциплине «Английский язык» для студентов неязыковых специальностей заочной формы обучения.

Руководство состоит из адаптированных с учетом реальных знаний студентов текстов для чтения, посвященных определенной тематике, а также комплекса предтекстовых и послетекстовых упражнений, направленных на формирование и развитие у обучаемых коммуникативных навыков в рамках заданной проблематики.

Комплексная организация учебного материала и коммуникативная направленность пособия способствуют активизации и совершенствованию навыков практического владения английским языком.

 

TOPIC 1

About Myself

 

I Прочтите и запомните следующие слова и выражения:

to be quite good at school – хорошо учиться в школе

favourite subjects – любимые предметы

to do very well in – хорошо успевать по

to do a correspondence course – учиться на заочном отделении

to combine work and study – совмещать работу и учебу

a full-time job – работа на полную занятость

a part-time job – неполный рабочий день, неполная занятость

to enjoy a course at the university – очень нравится учиться в университете

a sociable person – общительный человек

 

II Прочтите и переведите следующий тест:

I’m Svetlana Aleksandrova. I was born on the 29th of March, 1980 in Rechitsa but in 1985 we moved to Gomel as my father got a job here. At the age of 6 I went to school number 22 in Gomel. I was quite good at school. My favourite subjects were Russian, Geography and History, but I didn’t do very well in physics or chemistry. I left school in 1997. Since September 1998 I’ve been a student of Gomel State University named after F.Skorina. I’m doing a correspondence course; it means that I have to combine work and study (I work as a teacher at school). It’s not easy to have a full-time job and to study, but I’m really enjoying my course at the university and I like my job too.

The things I like doing most are watching TV and reading, I’m also fond of listening to music. I’m a sociable person so I have a lot of friends. I spend a lot of time with them, we watch video together or listen to music, sometimes we go to the theatre or they come to my place and we just chat. I’m not married and still live with my parents.

My father’s name is Vladimir. He works as an engineer at a big plant. I think my father is quite handsome. He is tall and broad-shouldered. He’s a clever man but a little unpractical. Though he is always busy he helps my mother about the house.

My mother’s name is Irina. She’s a tall good-looking woman of 46 but she doesn’t look her age. As for her character, she is kind and gentle, warm-hearted and tactful. My mother is a housewife; she does all the housework and helps my elder brother bring up his sons. My mother’s hobbies are knitting and reading books. She’s also very good at cooking.

My elder brother, Alexei, is married and has his own family – a wife and two children, so he doesn’t live with us. But we often see each other.

I think I’m a happy person. I have a loving family and a lot of friends, an interesting job and a lot of hobbies.

 

TOPIC 2

Our University

 

I Прочтите и запомните следующие слова и выражения:

a department – факультет

training – обучение

daytime training – дневная форма обучения

correspondence courses – заочное отделение

preparatory courses – подготовительное отделение

postgraduate courses – магистратура, аспирантура

an applicant – абитуриент

entrance examinations – вступительные экзамены

compulsory – обязательный

full-time students – студенты дневного отделения

to be at the disposal of – быть в распоряжении

part-time students – студенты заочного отделения

an academic year – учебный год

to take examinations and tests – сдавать экзамены и зачёты

term – семестр

 

II Прочтите и переведите следующий тест:

I am a student of Gomel State University named after F.Scorina. It was opened in 1969 on the basis of the Pedagogical Institute. It is the second university in Belarus. It trains teachers of mathematics, chemistry, biology, foreign languages, geography, physical training. And it also trains lawyers, economists, psychologists, engineers, managers and research workers.

Our University has several departments: the Department of Mathematics, Biology, History, Foreign Languages, Geology and Geography, Physics, Economics, Law, Psychology and Pedagogics, Physical Training and others.

Four forms of training are offered at Gomel State University. They are daytime training, correspondence courses (or extra-mural department), preparatory courses and postgraduate courses. The students of extra-mural department combine work and study.

Applicants are to have completed secondary education. Most entrance examinations are held in the form of centralized testing (CT) in June. The compulsory subjects for all applicants are Belarusian or Russian. Special subjects are a foreign language, history of Belarus, new world history, humankind and society, geography, physics, informatics, mathematics, chemistry, biology, art, music, technical drawing, etc. The applicants who score highest are admitted to free studies, others pay tuition fees.

The university has all the necessary facilities for studying including computers and laboratories. A rich library with reading halls is at the disposal of the students. Students can get all sorts of books there.

The course of study lasts five years for full-time students and five or six years for part-time students. The academic year is divided into two terms. At the end of each term students take exams on theory and tests on practical work.

The social scene is an important part of life at the University. There are several students’ societies such as drama, music dance ensemble and sports club at the University. The most popular sports are track-and-field athletics, skiing, volleyball and basketball.

 

III Закончите предложения:

1. I am a student of … 2. Gomel State University trains … 3. Our University has several departments: … 4. Four forms of training are offered at the Gomel State University. They are … 5. The applicants go in for entrance exams … 6. The university has all the necessary facilities for studying including … 7. The course of study lasts …

 

IV Выберите правильный вариант:

1. Gomel State University is the … university in Belarus.

a) first b) second c) third

2. Gomel State University trains ….

a) teachers of different subjects

b) economists and engineers

c) teachers, lawyers, economists, managers

3. … forms of training are offered at Gomel State University:

a) three b) four c) five

4. The course of study lasts … for part-time students.

a) four years b) five years c) six years

 

V Ответьте на вопросы:

1. When was Gomel State University opened? 2. What are the main departments? 3. What specialists does the university train? 4. What forms of training are offered at Gomel State University? 5. When do applicants go in for entrance exams? 6. What subjects are compulsory for all applicants? 7. What facilities for studies does Gomel State University have? 8. What do students take at the end of each term?

 

TOPIC 3

Students’ Life

 

I Прочтите и запомните следующие слова и выражения:

higher education – высшее образование

institutions of higher education – высшие учебные заведения

general science – общеобразовательные предметы

graduating – окончание ВУЗа

to receive diplomas – получать дипломы

to master the program material – усвоить программный материал

to cultivate habits of researches – развивать навыки исследований

rest and recreation facilities – условия для отдыха и развлечений

to participate in – принимать участие в

to go in for sports – заниматься спортом

to make the best of something – использовать наилучшим образом

 

TOPIC 4

III Составьте предложения.

1. National system of education includes

2. At primary school children learn

3. There is a 10-grade

4. The languages of instruction in Belarus are

5. After final examinations school leavers

6. Vocational education establishments are

 

a) Russian and Belarusian.

b) involved in qualified labour training.

c) to write, read, count, get fundamental knowledge of nature, society and man.

d) get certificates of basic or secondary education.

e) preschool, general secondary, special secondary, vocational, higher and postgraduate education.

f) knowledge evaluation system in Belarus.

 

IV Закончите предложения.

1. Belarus’ system of higher education ….. 2. The institutions offer ….. 3. Belarusian higher educational institutions ….. 4. Applicants are to have ….. 5. Most entrance examinations ….. 6. The applicants who score highest ….. 7. The course of study ….. 8. After the course of study students ….. 9. Students who graduate with honours …..

 

V Расскажите о системе образования в Беларуси.

 

 

TOPIC 5

II Прочтите и переведите.

Compulsory education in Great Britain begins at 5 and ends at 16. Education is provided by state and private schools.

Great Britain has schools for young children (nurseries, kindergartens, play groups); primary schools (infant and junior departments); middle schools; secondary schools (grammar, technical, secondary modern, special); independent (private) schools, public schools, preparatory schools.

At nursery schools children spend their time in some sort of play and educational activity. Primary schools take children from 5 to 11. Middle schools are a compromise between primary and secondary education. Secondary schools take children from 11. And education is compulsory up to 16.

Grammar schools provide academic education and prepare pupils for higher education. Secondary modern schools provide education with practical bias up to 16. The level of education is low. Boarding schools are fee-charging. Children are instructed on the advanced curricula and go home only for the holidays. Public schools are very expensive. They accept pupils at about 12 or 13. Their standards for entries are very high. They are Eton, Harrow, Rugby and Winchester.

The principal examinations at about 16 lead to the General Certificate of Secondary Education.

The post-school institutions of higher education are about 50 universities in England, Scotland, Wales and Northern Ireland (Cambridge, Oxford, Edinburgh, London, Essex, Aberdeen, etc.) and about 30 polytechnics.

The university is like a federation of colleges. It arranges courses, lectures, exams; and awards the degrees. The universities of Oxford and Cambridge each have over 10000 full-time students. Admission is based on the old trial patterns.

University degree courses extend for 3 or 4 years, in medicine 5 or 6 years are required. They award Bachelor’s, Master’s and Doctor’s degrees. Teaching combines lectures, practical classes (in scientific subjects) and small group teaching in seminars or tutorials.

At Oxford, a Tutor is a member of staff (professor) who supervises students’ work individually. The tutor can help with general problems (choice of courses, difficulty in keeping up with their fellow students) and practical problems (family matters, finding accommodation).

Most adequately qualified British students can obtain awards from public funds to attend full-time at a university. The amount of these awards depends on the income of the student and his parents.

 

TOPIC 6

Belarus

 

I Прочтите и запомните следующие слова и выражения:


sovereign – суверенный, независимый

state emblem – государственный герб

anthem – гимн

CIS – СНГ

to border on – граничить с

to stretch – простираться, тянуться

census – перепись

to be noted for – примечательный (чем-то)

depth – глубина

transparent – прозрачный

scenery – пейзаж

aurochs – зубр (зубры)

elk – лось

deer – олень (олени)

wild boar – кабан

beaver – бобр

lynx – рысь

myriad – мириады, несметное число

grove – роща

temperate – умеренный (о климате)

fertilizers – удобрения

dairy products – молочные продукты

timber processing – деревообработка

consumption – потребление

flax – лён

breeding – разведение

unique – уникальный

heritage – наследство, наследие

point of view – точка зрения


 

III Закончите предложения.

1) Belarus is a member-state of a) the CIS; b) the NATO; c) the UNESCO.

2) Its present-day population is a) about 260; b) about 10; c) over 1.5 million people.

3) The total area is about a) 107.8 thousand square kilometres; b) 207.6 thousand square kilometres; c) a hundred square kilometers.

4) The territory of Belarus is divided into a) 5 regions; b) 6 regions c) 7 regions

5) The highest point is Mount Dzerzhinskaya reaching a) 978; b) 3210; c) 350 metres above sea level.

6) There are a) 58higher educational establishments b) 57higher educational establishments; c) 59 higher educational establishments.

TOPIC 7

Great Britain

 

I Прочтите и запомните следующие слова и выражения:

to be situated – располагаться, находиться

total area – общая территория

to be washed by – омываться чем-либо

the English Channel – пролив Ла-Манш

the Strait of Dover – пролив Па-де-Кале

′mountainous – гористый, возвышенный

lowland – низменный

peak – горная вершина

to form a natural border – образовывать естественную границу

mild and damp climate – мягкий влажный климат

natural resources – полезные ископаемые

deposits – залежи

densely populated – густонаселенный

TOPIC 8

TOPIC 9

London

 

VI Расскажите о Лондоне.

 

 

TOPIC 10

ABOUT MY FUTURE SPECIALITY

 

Economics

 

I Прочтите и запомните следующие слова и выражения:

encourage – поддерживать

to make a blind choice – сделать необдуманный выбор

a sudden flash – внезапный (случайный) порыв

to look for – искать

to affect – оказывать воздействие, влияние

to be concerned with – заниматься

insurance – страхование

computer competent – грамотный пользователь

wide range – широкий спектр

up-to-date – современный; новейший

to create opportunities – создать возможности

to make the best of – использовать наилучшим образом

abilities – способности

to achieve ambition – достичь цели

to regret – сожалеть

 

Computerized systems

 

IV Закончите предложения.

1.Our department provides progressive education in …... 2. An information system consists of …... 3. The most common tool in processing amounts of information is …... 4. During the term of studies we are instructed in ……. 5. The course focuses on …... 6. There is a unit dedicated to …... 7. We solve problems connected with …... 8. After graduating we become …... 9. We can work at ….

 

V Ответьте на вопросы.

1. What will your future profession be connected with? 2. An information system consists of hardware, software, people, procedures and data, doesn’t it? 3. Do you study such subjects as probability theory, information theory, coding theory of algorithms, simulation modeling, programming and hardware of computerized management systems? 4. Does your department provide a broad progressive education in computing? 5. What does the course focus on? 6. What do you become on graduation? 7. Where can you work? 8. What problems do you solve?

 

Biology

 

I Прочтите и запомните следующие слова и выражения:

inclinations and interests – склонности и интересы

social environment – социальная среда

to be concerned with – заниматься ч.-л.

distribution – распространение

taxonomy – систематика

vast – обширный

subdivision – подразделение

to acquire experience – приобретать опыт

 

III Закончите предложения.

1. Choosing a career and getting a job …... 2. There are several factors that influence …... 3. Biology is a natural science …... 4 The Faculty of Biology is a center of …... 5. The basic biological disciplines include …... 6. In the first and second year our students …... 7. A wide variety of specific fields in …...

 

IV Ответьте на вопросы.

1.What factors influence the decision young people make while choosing the profession? 2. What is biology? 3. Is the Faculty of Biology a center of learning and research? 4. What does your curriculum include? 5. Do students have their summer fieldwork courses at the biological stations? 6. What do they do there? 7. What courses are offered for students in the third year? 8. Where can students work after graduating?

 

Forestry

 

I Прочтите и запомните следующие слова и выражения:


responsible – ответственный

to be comprised of – состоять из

fungi – грибы; плесень

algae – морские водоросли

to interact – взаимодействовать

timber industry – лесообрабатывающая промышленность

local authorities – местные власти

landowner – землевладелец

seedling – саженец

to prevent – предотвращать, оберегать

to combat – бороться

infestation – инвазия (заражение паразитами)

to measure – измерять

to be involved in – быть вовлечённым в

thinning – прореживание (растений, посевов)

extracting – извлечение

processing – обработка


Psychology

I Прочтите и запомните следующие слова и выражения:


a fairly young science – достаточно молодая наука

roots – истоки, корни

to define – определять, давать определение

mental – умственный, психический

behavior – поведение

to be devoted to – быть посвящённым

practical issues – зд. практические вопросы

to achieve – достигать

marital happiness – счастье в браке

to overcome – преодолеть, побороть

anxiety – беспокойство

to raise children – воспитывать детей

to deal with – иметь дело с

wide range – широкий спектр

to explore – исследовать

link – связь

hereditary – наследственный

influence – влияние

throughout – в течение

to conduct experiments – проводить эксперименты

perception – восприятие

to be influenced by – быть под влиянием

inner – внутренний

treat – лечение

to cope with – справляться с

a sudden flash – зд. внезапный порыв

to be of some help – приносить пользу

biological psychologist – биологические психологи

developmental psychology – эволюционная психология, психология развития

general experimental psychology – общая практическая психология

personality and social psychology – личностная и социальная психология

organizational (industrial) psychology – организационная (промышленная) психология

clinical psychology – клиническая психология

 

ЛИТЕРАТУРА

 

1. Панова, И.И. Английский язык. Устные темы и тексты для чтения: учеб. пособие / И.И. Панова, Е.Б. Карневская, Е.А. Мисуно; под. ред. И.И. Пановой. – Минск: «Юнипресс», 2002. – 240 с.

2. Хведченя, Л.В. Английский язык для поступающих в вузы: учеб. пособие / Л.В. Хведченя, Р.В. Хорень. – Минск: Высшая школа, 1998. – 431с.

3. Хведченя, Л.В. Английский язык для студентов-заочников: учеб. пособие / Л.В. Хведченя. – Минск: Высшая школа, 2002. – 235 с.

4. Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English / ed. J. Crowner. – Oxford: Oxford Univ. Press, 1995. – 1428 p.


 

Учебное издание

Петухова Галина Николаевна

Хорсун Ирина Александровна

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

ПРАКТИЧЕСКОЕ РУКОВОДСТВО

для студентов заочного факультета

 

 

В авторской редакции

 

Лицензия №02330/0133208 от 30.04.04.

Подписано в печать..12. Формат 60х84 1/16.

Бумага писчая №1. Гарнитура «Таймс». Усл.п.л.,.

Уч.-изд.л.,. Тираж экз. Заказ №.

 

 

Отпечатано с оригинала-макета на ризографе

учреждения образования

«Гомельский государственный университет

имени Франциска Скорины».

Лиц №02330/0056611 от 16.04.04.

246019, г. Гомель, ул. Советская, 104.

 

 

Имени Франциска Скорины»

М.В.КОРОТКАЯ, Г.Н.ПЕТУХОВА, И.А.ХОРСУН, Е.А.ЧЕРНЯКОВА,

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

ПРАКТИЧЕСКОЕ РУКОВОДСТВО

для студентов

заочного факультета

Гомель

ГГУ им. Ф. Скорины

УДК 811. 111. (075.8)

ББК 81. 432. 1 – 923

З–38

 

 

Рецензенты:

Пузенко И.Н. – заведующий кафедрой белорусского и иностранных языков учреждения образования «Гомельский государственный технический университет имени П.О.Сухого», кандидат филологических наук, доцент;

кафедра английского языка учреждения образования «Гомельский государственный университет имени Франциска Скорины»

 

Рекомендовано к изданию на заседании научно-методическим советом учреждения образования «Гомельский государственный университет имени Франциска Скорины».

 

 

Короткая, М.В.

З–38Английский язык: практическое руководство для студентов заочного факультета / М.В.Короткая,Г.Н.Петухова, И.А.Хорсун, Е.А.Чернякова; М-во образования РБ, Гомельский гос. ун-т им. Ф.Скорины. – Гомель: ГГУ им. Ф.Скорины, 2012. – 46 с.

ISBN 978-985-439-327-8

 

Целью практического руководства является развитие и совершенствование у обучаемых лексико-грамматических навыков говорения по темам, предусмотренным программой по дисциплине «Английский язык» для студентов неязыковых специальностей заочного факультета.

 

 

УДК 811. 111. (075.8)

ББК81. 432. 1 – 923

 

 

ISBN 978-985-439-327-8 ©М.В.Короткая,Г.Н.Петухова,

И.А.Хорсун, Е.А.Чернякова, 2012

© УО «ГГУ Ф. Скорины», 2012

СОДЕРЖАНИЕ

ВВЕДЕНИЕ  
TOPIC 1  
TOPIC 2  
TOPIC 3  
TOPIC 4  
TOPIC 5  
TOPIC 6  
TOPIC 7  
TOPIC 8  
TOPIC 9  
TOPIC 10  
ЛИТЕРАТУРА  
   

 

ВВЕДЕНИЕ

 

Настоящее практическое руководство предназначено для студентов неязыковых специальностей первого и второго курсов факультета заочной формы обучения и имеет целью развитие и совершенствование у обучаемых лексико-грамматических навыков говорения по темам, предусмотренным программой по дисциплине «Английский язык» для студентов неязыковых специальностей заочной формы обучения.

Руководство состоит из адаптированных с учетом реальных знаний студентов текстов для чтения, посвященных определенной тематике, а также комплекса предтекстовых и послетекстовых упражнений, направленных на формирование и развитие у обучаемых коммуникативных навыков в рамках заданной проблематики.

Комплексная организация учебного материала и коммуникативная направленность пособия способствуют активизации и совершенствованию навыков практического владения английским языком.

 

TOPIC 1

About Myself

 

I Прочтите и запомните следующие слова и выражения:

to be quite good at school – хорошо учиться в школе

favourite subjects – любимые предметы

to do very well in – хорошо успевать по

to do a correspondence course – учиться на заочном отделении

to combine work and study – совмещать работу и учебу

a full-time job – работа на полную занятость

a part-time job – неполный рабочий день, неполная занятость

to enjoy a course at the university – очень нравится учиться в университете

a sociable person – общительный человек

 

II Прочтите и переведите следующий тест:

I’m Svetlana Aleksandrova. I was born on the 29th of March, 1980 in Rechitsa but in 1985 we moved to Gomel as my father got a job here. At the age of 6 I went to school number 22 in Gomel. I was quite good at school. My favourite subjects were Russian, Geography and History, but I didn’t do very well in physics or chemistry. I left school in 1997. Since September 1998 I’ve been a student of Gomel State University named after F.Skorina. I’m doing a correspondence course; it means that I have to combine work and study (I work as a teacher at school). It’s not easy to have a full-time job and to study, but I’m really enjoying my course at the university and I like my job too.

The things I like doing most are watching TV and reading, I’m also fond of listening to music. I’m a sociable person so I have a lot of friends. I spend a lot of time with them, we watch video together or listen to music, sometimes we go to the theatre or they come to my place and we just chat. I’m not married and still live with my parents.

My father’s name is Vladimir. He works as an engineer at a big plant. I think my father is quite handsome. He is tall and broad-shouldered. He’s a clever man but a little unpractical. Though he is always busy he helps my mother about the house.

My mother’s name is Irina. She’s a tall good-looking woman of 46 but she doesn’t look her age. As for her character, she is kind and gentle, warm-hearted and tactful. My mother is a housewife; she does all the housework and helps my elder brother bring up his sons. My mother’s hobbies are knitting and reading books. She’s also very good at cooking.

My elder brother, Alexei, is married and has his own family – a wife and two children, so he doesn’t live with us. But we often see each other.

I think I’m a happy person. I have a loving family and a lot of friends, an interesting job and a lot of hobbies.

 


Поделиться с друзьями:

Механическое удерживание земляных масс: Механическое удерживание земляных масс на склоне обеспечивают контрфорсными сооружениями различных конструкций...

Своеобразие русской архитектуры: Основной материал – дерево – быстрота постройки, но недолговечность и необходимость деления...

Наброски и зарисовки растений, плодов, цветов: Освоить конструктивное построение структуры дерева через зарисовки отдельных деревьев, группы деревьев...

История создания датчика движения: Первый прибор для обнаружения движения был изобретен немецким физиком Генрихом Герцем...



© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!

0.279 с.