Кафедра лингвистики и межкультурной коммуникации — КиберПедия 

Семя – орган полового размножения и расселения растений: наружи у семян имеется плотный покров – кожура...

Типы оградительных сооружений в морском порту: По расположению оградительных сооружений в плане различают волноломы, обе оконечности...

Кафедра лингвистики и межкультурной коммуникации

2017-10-11 377
Кафедра лингвистики и межкультурной коммуникации 0.00 из 5.00 0 оценок
Заказать работу

Кафедра лингвистики и межкультурной коммуникации

 

 

УМКД

МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ ДЛЯ ОБУЧАЮЩИХСЯ

Иностранный язык

индекс Б1.Б3

 

 

Направление подготовки (специальности) 31.05.02 Педиатрия

Квалификация (степень) «Врач-педиатр общей практики»

Нормативный срок освоения ООП - 6 лет (для очной формы обучения)

Курс 2

Семестр 3

 

Новосибирск-2015

Методические рекомендации для обучающихся по дисциплине «Иностранный язык» по направлению подготовки 31.05.02 Педиатрия составлены в соответствии с рабочей программой по иностранному языку для обучающихся на II курсе педиатрического факультета.

 

Методические рекомендации составила:

Фамилия И.О. Должность Ученая степень, ученое звание Кафедра
       
1.Балобанова А.Г. ст. преподаватель - лингвистики и межкультурной коммуникации

 

Методические рекомендации предназначены для самостоятельной работы обучающихся на II курсе по подготовке к практическим занятиям III семестра и содержат лексико-грамматический и текстовой материал, инновационные формы работы (ролевые игры, кейс анализ, презентацию проектов), заявленные в РП.

 

Рецензент(ы)

Фамилия И.О. Должность Ученая степень, ученое звание Кафедра
       
1. Коротких Е.Г. зав. кафедрой к.филол.наук, доцент Кафедра иностранных языков НГАУ  
2. Мелёхина Е.А. зав. кафедрой к.пед.наук, доцент иностранных языков гуманитарного факультета НГТУ

 

 

Методические рекомендации рассмотрены и одобрены на заседании кафедры лингвистики и межкультурной коммуникации

Протокол №_2_ от «30» сентября 2015 г.

зав. кафедрой к.филол.н. Извекова Т.Ф.

 

 

Методические рекомендации рассмотрены и одобрены на заседании цикловой методической комиссии по гуманитарным и лингвистическим дисциплинам

Протокол №_1_ от «1» октября 2015 г.

Председатель ЦМК к.филол.н. Извекова Т.Ф.

 

 

ОБЩАЯ СХЕМА ПРОВЕДЕНИЯ ПРАКТИЧЕСКИХ ЗАНЯТИЙ

 

(III семестр)

№ № п.п Ссылки на компетенции и уровни усвоения Часы Тема, содержание практических занятий Деятельность студента
  ОПК-2 17 занятий по 2 часа На каждом занятии вводятся и отрабатываются различные грамматические и лексические темы. Все практические занятия строятся по единой схеме. 1. Введение грамматического материала, вопросы для обсуждения 2. Выполнение заданий по активизации грамматического материала: упражнения, контрольные работы, тестовые задания 3. Введение лексического минимума, выполнение заданий по его активизации: упражнения, контрольные работы, тестовые задания 4. Базовый текст: изучающее, поисковое, ознакомительное чтение 5. Выполнение заданий по прочитанному тексту: ответы на вопросы, обсуждение прочитанного, аннотирование 6. Домашнее задание к следующему занятию. 7. Контроль.       1. Отчитывает слова по транскрипции, отрабатывает произношение профессиональных терминов и терминоэлементов. 2. Демонстрирует усвоенный материал на чтении учебных текстов. 3. Учит наиболее частотные словообразовательные элементы. 4. Изучает новый теоретический материал по грамматике. 5. Выполняет устные и письменные упражнения на активизацию грамматического материала. 6. Учит общеупотребительную и профессиональную лексику. 7. Выполняет упражнения в устной и письменной форме на активизацию лексики. 8. Осуществляет изучающее, поисковое и ознакомительное чтение текстов. 9. Выполняет контрольные и тестовые задания. 10. Выполняет письменный перевод текстов. 11. ГотовитмультимедийнуюпрезентациюпроектапотемеOutstanding Scientists in the Field of Microbiology. 12. Готовитматериал c использованиемИнтернетресурсовдлякейсанализапотемамOutstanding Scientists in the Field of Microbiology, at a Chemist's. 13. Готовит материал для участия в ролевой игре по темеExamination of the Patient. 14. Готовит материал для сдачи внеаудиторного чтения по теме The Diseases of XXI c.
Всего часов        
           

 

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАНЯТИЕ № 1

Входной контроль.

Проводится в форме письменного тестирования на знание лексико-грамматического материала, приобретенного на I курсе университета.

Тематика занятия.

1.Заменители модальных глаголов.

2.Способы выражения долженствования.

 

I. Вопросы для обсуждения:

1. Чем могут быть заменены модальные глаголы can, may, must?

2. Как изменяются эквиваленты по временам?

3. Как строятся отрицательная и вопросительная формы при эквиваленте to have?

II. Выполнение заданий по теме:

1. Поставьте сказуемые в будущем времени. Выполните упражнение письменно.

1. The scientist can prove his investigations. 2. The patient may walk. 3. The nurse must feed the infant.

 

2.Поставьте предложения в отрицательной, а затем в вопросительной

форме. Выполните упражнение письменно

1. The patient was able to fall asleep after taking the medicine. 2. We had to summarize and analyse all the findings of our observations. 3. The fifth-year students will be allowed to operate on the patients by themselves. 4. The researcher had to include various significant findings of his observations into the report. 5. At present the surgeon has to extend his investigations to make a proper conclusion. 6. We have to increase the amount of food given to this patient.

 

3. Прочтите и переведите следующие предложения

1. One should remember that most viruses are destroyed at the temperature of 50-60° within 30-60 minutes. 2. During the experiment the scientist was to investigate the process of inhibition in the cortex of the experimental animals. 3. D. Ivanovsky filtered the juice of the diseased plants through such fine filters through which even the smallest bacteria could not pass. 4. The environment must be provided with the proper amount of oxygen for the growth of aerobic microorganisms.

 

III. Образец входного теста

1.The Novosibirsk medical institute was founded…

a) in 1941 b)in 1935 c) in 1950 d) in 1975

 

2) There are 9 … in our university.

a) departments b) blocks c) faculties d) deans

3. What is a pre-clinical subject?

a) physiology b) surgery c) therapy d) obstetrics

 

4. Vitamins are very effective in improving our...

a) heart b) blood c) health d) disease

 

5. What is the symbol of medicine?

a) the poison b) the cup c) the dog d) thesnake

 

6. What is the aim of medicine?

a) prevention b) healing c) training d) diagnosis

 

7. Yesterday it … me an hour to get to the university.

a) take b) takes c) took d) taked

 

8. What operation was the first known surgical treatment?

a) amputation b) dissection c) transplantation d) trepanation

 

9. Who developed the practice of acupuncture?

a) the Egyptians b) the Romans c) the Chinese d) the Indians

 

10. Hippocrates was born in …

a) Egypt b) Rome c)China d) Greece

 

11. We call Hippocrates...

a) the father of medicine.

b) the father of antibiotics.

c) the father of modern surgery.

d) the father of immunology.

 

12.The … of the brain is about 1 to 2 kg.

a) size b) lobe c) shape d)weight

 

13. What connects the upper extremity with the trunk?

a) the shoulder girdle b)the cartilage c)the pelvis d)the neck

 

14. How many valves are there in the heart?

a) 2 b) 3 c) 4 d)5

 

15. Where is the mitral valve located?

a) in the left chamber

b) in the right chamber

c) at the point of the origin of the aorta

d) at the point of the origin of the pulmonary artery

16. What are the lungs separated from each other by?

a) the septum

b) the diaphragm

c) the pleura

d)the mediastinum

 

17. The … of the lungs is 3-4 liters.

a) the weight

b) the vital capacity

c) the size

d) the length

 

18. What is the largest gland in the body?

a) the gallbladder

b) the pancreas

c) the spleen

d) the liver

 

19. Pulse becomes rapid … physical exertion.

a) on b)in c)at d) from

 

20. What is the most complicated mechanism of the human body?

a) the heart b) the stomach c) the brain d) the lungs

 

21. Мой любимый предмет – анатомия.

a) My favourite subject anatomy.

b) My the favourite subject is anatomy.

c) Anatomy my favourite subject.

d) Anatomy is my favourite subject.

 

22. В нашей группе нет плохих обучающихся.

a) There are not bad students in our group.

b) No bad students are in our group.

c) Bad students are not in our group.

d) There are no bad students in our group.

 

23. Существует одна новая теория.

a) It is a new theory.

b) This theory is new.

c) There is a new theory.

d) There is a new theory there.

 

24. Сейчас они оценивают результаты эксперимента.

a) Now they estimate the results of the experiment.

b) Now they have estimated the results of the experiment.

c) Now they are estimated the results of the experiment.

d) They are estimating the results of the experiment.

 

25. It is difficult to diagnose a disease but it is … to cure it.

a) the most difficult b) the more difficult c) difficult d) more difficult

 

26. All medical students … know Hippocratic oath.

a) must to b) have to c) should to d) must

 

27. My friend studies at the medical faculty.

a) When does your friend studies?

b) Where your friend studies?

c) What does your friend study?

d) Where does your friend study?

 

28. … the surgeon perform this operation successfully?

a) Do b)Was c) Did d) Is

 

29. I … the answer to the question.

a) do not know b) not know c) does not know d) is not know

 

30. The patient … for the heart disease.

a) treated b) was treating c) has treated d) was treated

Базовый текст.

Прочтите и устно переведите текст.

MICROORGANISMS

All the existing microorganisms can be divided into two main groups — aerobic and anaerobic. Aerobic microorganisms must have atmospheric free oxygen for their life and growth. However one knows that free oxygen is not favourable for the development of anaerobic microorganisms.

Bacteria vary in shape and according to this feature they are divided into some groups. Spherical bacteria have been called cocci. They are also subdivided into several groups. Rod-shaped (палочковидные) bacteria are called bacilli.

When bacteria multiply they divide. The growing organism increases in size up to a certain limit and in due time divides. The process of division depends on the conditions of the environment.

Any minute [mai'nju:t] (мельчайший) virulent microorganisms may invade the human body. But due to the local protective agents of the human organism they are destroyed. In this case no disease occurs.

However the local protective agents of the human organism are not always able to destroy completely the invading microorganisms. It is known that in such a case a local or general infection may occur.

Most of the microorganisms produce diseases when they enter the tissue and destroy it. If one examines under the microscope the alveoli of the lung of the man with lobar pneumonia a great number of pneumococci can be revealed. While the disease persists the lung may be considerably impaired because of the consolidations which may develop in it.

But the human organism can fight against the microorganisms which have passed its first protective barriers, i.e. skin and mucous membranes.

The prominent Russian scientist 1.1. Mechnikov had made many investigations before he was able to come to the conclusion that leucocytes could catch and destroy certain microbes. 1.1. Mechnikov called them phagocytes or microbe cell destroyers.

Вопросы для обсуждения.

1. What conditions are favourable for the growth and life of both aerobic and anaerobic microbes?

2. According to what are bacteria divided into groups?

3. To what limit do growing organisms increase in size when they multiply?

4. Due to what are minute virulent microorganisms destroyed when they invade the human organism?

5. In what case may local or general infection occur?

6. What can be revealed under the microscope in the alveoli of the lung of the man with lobar pneumonia?

7. Why may the lung be considerably impaired while the disease persists?

8. What barriers do skin and mucous membranes form?

9. What is the role of leucocytes in the human body?

IV. Домашнее задание к следующему занятию.

1. Повторить лексику по теме Microorganisms.

2. Выучить грамматический материал урока 1.

V. Контроль.

Устный опрос.

Письменная работа по лексике и грамматике.

Подготовить материал для участия в кейс анализе по теме занятия.

Список основной литературы

 

1. Маслова, Алевтина Макаровна. Английский язык для медицинских вузов: учебник / А. М. Маслова. - 5-е изд.,испр. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2014. - 336 с.

2. Кондратьева, Виолетта Александровна. Немецкий язык для обучающихся-медиков: учебник / В. А. Кондратьева, Л. Н. Григорьева. - 2-е изд., испр.. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2012. - 400 с.: ил.

3. Евсюкова, Т. В. Английский язык [Электронный ресурс]: учебник / Т. В. Евсюкова, С. И. Локтева. - 2-е изд,. стереотип. - М.: ФЛИНТА; МПСИ, 2011. - 358 с.

4. Гильфанова, Ф. Х. Немецкий язык [Электронный ресурс]: учебное пособие / Ф. Х. Гильфанова, Р. Т. Гильфанов. - 2-е изд., стереотип. - Б. м.: ФЛИНТА, 2012. - 320 с.

5. Муравейская, М. С. Английский язык для медиков [Электронный ресурс]: учебное пособие / М. С. Муравейская, Л. К. Орлова. - 11-е изд. - М.: ФЛИНТА, 2011. - 384 с.

6. Английский язык. EnglishinDentistry: учебник / Л. Ю. Берзегова [и др.]; ред. Л. Ю. Берзегова. - 2-е изд., испр. и доп. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2013. - 360 с.: ил.

 

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАНЯТИЕ № 2

Грамматическая тема:

Производные местоимения: some, any, no, every, случаи употребления глаголов to be, to have.

 

Тематика занятия.

1. Производные местоимения: some, any, no, every.

2. Случаи употребления глаголов to be, to have.

 

I. Вопросы для обсуждения:

1.Как переводятся местоименияsome и anyв утвердительных предложениях?

2. Как употребляются производные местоимения в вопросительных и отрицательных предложениях?

3.Какое значение имеет глагол to be в сочетании с: 1.с именем существительным с предлогом? 2. с именем существительным без предлога? 3. с причастием настоящего времени, и что он образует? 4. с причастием прошедшего времени, и что он образует? 5. с инфинитивом глагола?

4.Какое значение имеет глагол to have в сочетании с: 1. существительным? 2. III формой глагола? 3. инфинитивом глагола?

II. Выполнение заданий по теме:

1.Устно переведите предложения, обращая внимание на выделенные слова.

1. "Somebody has just come to see you," said the nurse. 2. Something new has been found out during this experiment. 3. We shall go somewhere on Sunday. 4. Have you discovered anything new during the examination? 5. Has the doctor seen anybody already? 6. Did you go anywhere last summer? 7. The scientist did not observe anything new. 8. My friend did not see anybody there. 9. Someone must count the number of the red blood cells. 10. Has anyone already accomplished the research work? 11. Nobody was discharged from the hospital yesterday. 12. Nothing interesting was proved. 13. He could find this book nowhere.

2. Перепишите предложения, раскрыв скобки и выбрав соответствующее производное местоимение.

1. Lately a new group of viruses called adenoviruses have been isolated from the human intestine and respiratory tract in tissue cultures. It has been determined that their presence produced (nothing, anything) pathologic. 2. (Everyone, everything) should remember that the connection of any virus with the body tissues considerably changes their properties. 3. (Everybody, everything) knows that when a virus invades the cell it multiples there and produces a number of pathologic processes.

3.Устно переведите предложения, обращая внимание наупотребления глаголов to be, to have.

1. Hypertension is a dangerous disease. 2. Hypertension is treated with special antihypertensive drugs. 3. We see that in this patient the symptoms of hypertension are disappearing slowly. 4. A patient with hypertension is usually in the clinic. 5. A patient with hypertension is to follow a definite course of treatment. 6. The patient has a deep wound in his leg. 7. The surgeon has just examined a deep wound in the patient's leg. 8. The surgeon has to examine the patient with a deep wound in his leg.

IV. Базовый текст.

Прочтите и устно переведите текст.

ALEXANDER FLEMING

Alexander Fleming was born in 1881. He did research work at one of the hospitals in London and became interested in bacterial action and antibacterial drugs.

One day Fleming's assistant brought him a plate on which some dangerous bacteria were being grown. "This plate cannot be used for the experiment," said the assistant. "Some mould [mould] (плесень) has formed on it and I'll have to take another plate." Fleming was ready to allow his assistant to do so. Then he looked at the plate and saw that the bacteria around the mould had disappeared. Fleming understood the importance of what had happened and immediately began to study the phenomenon.

He placed some mould on other plates and grew more colonies. By means of numerous experiments on animals he determined that this new substance was not toxic to the tissues and stopped the growth of the most common pathogenic bacteria.

Fleming called this substance penicillin. It is of the same family of moulds that often appear on dry bread.

But many investigations had been carried out before a method of extracting pure penicillin was found. It was also very difficult for Fleming to interest biologists and mould experts in penicillin and to decide the problem of its production.

In 1942 Fleming tried his own first experiment. A friend of his was very ill, dying. After several injections of penicillin the man was cured. It marked the beginning of penicillin treatment.

Fleming received the Nobel Prize for his great discovery. But he said: "Everywhere I go people thank me for saving their lives. I do not know why they do it. I didn't do anything. Nature makes penicillin. I only found it."

Вопросы для обсуждения.

1. Why are bacteria dangerous for people?

2. Who was the first scientist to extract penicillin in its pure form?

3. What antibacterial drugs were discovered in the 20th century?

 

 

V. Case Analyses.

1. Find in the texts of lessons 24 - 26 Some Facts from History of Microbiology and write down the names of the greatest scientists who made the chief advances in this field. Name these advances.

 

2. Using sources from Internet find short additional information about the history of microbiology. Let your information start with the words:

Do you know that …

 

3. Discuss the tendencies of the development of microbiology.

What period in the history (up to you) was the most important for developing microbiology. Give your reasons.

 

 

VI. Домашнее задание к следующему занятию.

1. Повторить лексику по темеOutstanding scientists in the field of microbiology.

2. Выучить грамматический материал урока 2.

VII. Контроль.

1. Устный опрос.

2. Письменная работа по лексике и грамматике.

Список основной литературы

 

1. Маслова, Алевтина Макаровна. Английский язык для медицинских вузов: учебник / А. М. Маслова. - 5-е изд.,испр. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2014. - 336 с.

2. Кондратьева, Виолетта Александровна. Немецкий язык для обучающихся-медиков: учебник / В. А. Кондратьева, Л. Н. Григорьева. - 2-е изд., испр.. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2012. - 400 с.: ил.

3. Евсюкова, Т. В. Английский язык [Электронный ресурс]: учебник / Т. В. Евсюкова, С. И. Локтева. - 2-е изд,. стереотип. - М.: ФЛИНТА; МПСИ, 2011. - 358 с.

4. Гильфанова, Ф. Х. Немецкий язык [Электронный ресурс]: учебное пособие / Ф. Х. Гильфанова, Р. Т. Гильфанов. - 2-е изд., стереотип. - Б. м.: ФЛИНТА, 2012. - 320 с.

5. Муравейская, М. С. Английский язык для медиков [Электронный ресурс]: учебное пособие / М. С. Муравейская, Л. К. Орлова. - 11-е изд. - М.: ФЛИНТА, 2011. - 384 с.

6. Английский язык. EnglishinDentistry: учебник / Л. Ю. Берзегова [и др.]; ред. Л. Ю. Берзегова. - 2-е изд., испр. и доп. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2013. - 360 с.: ил.

 

ПРАКТИЧЕСКОЕЗАНЯТИЕ № 3

 

Контроль.

Устный опрос

 

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАНЯТИЕ № 4

Тематика занятия. Письменный перевод индивидуальных текстов по специальности.

Prevention

The best preventive measures to avoid cardiovascular disease consist of avoiding bad habits like smoking. Smoking introduces a lot of noxious chemicals into the body and causes the deterioration of tissues. Long-term smokers frequently develop cancer or chronic obstructive pulmonary disease (COPD). Cardiovascular diseases can also be prevented by regularly eating a healthy diet that is high in fiber and low in saturated fat. Diets high in fibers from vegetables and nuts and low in saturated fat help to maintain normal cholesterol levels and avoid plaque formation in the blood vessels. Elimination of hydrogenated fats from the diet also helps to promote good blood lipid profiles.

 

Being overweight contributes to the development of diabetes and high blood pressure which are risk factors for cardiovascular disease. It is advisable to maintain a body weight with a Body Mass Index between 18.5 and 24.9. The number of calories consumed can be reduced substantially by eliminating sugary drinks and cutting out cakes, doughnuts, ice cream, and other desserts. (Use the diet calculator) Avoid high blood pressure by exercising regularly for 30 minutes per day, by not exceeding the upper limit of 2.3 grams of sodium per day, and by managing stress. Practicing good hygiene helps to prevent infectious diseases that can also affect heart health. (Learn about hygiene).

Контроль.

Устный опрос

 

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАНЯТИЕ № 5

 

Грамматическая тема: послелоги, употребление Present вместо Future,времена группыContinuous Passive, парные союзы: both…and, either…or, neither…nor.

Тематика занятия.

1. Послелоги

2. Употребление Present вместо Future.

3. Времена группы Continuous Passive

4. Парные союзы: both…and, either…or, neither…nor

 

I. Вопросы для обсуждения:

1.Как называется предлог, следующий за глаголом?

2.В каких случаях настоящее время употребляется вместо будущего?

3.Назовите формулы страдательного залога времен группы Continuous.

4. Какая форма отсутствует?

5. Как образуются отрицательная и вопросительная формы времен группы Continuous Passive?

6. Какие парные английские союзы соответствуют русским союзам как…таки; и…и?

7. Как переводятся парные союзы either…or в утвердительном предложении?

8. В каких предложения употребляются парные союзы neither…nor и как переводятся?

II. Выполнение заданий по теме: послелоги, употреблениеPresentвместоFuture, времена группы Continuous Passive, парные союзы: both…and, either…or, neither…nor.

1. Выпишите и переведите значения следующих глаголов с послелогами:

1. to give in, to give up, to give away; 2. to get up, to get down, to get in, to get off

 

2. Устно заполните пропуски послелогами.

1. The nurse filled... the patient's card when she took my temperature. 2. We have called... a physician as my sister's condition became considerably worse. 3. The significance of oxygen for the development of aerobic microorganisms has been found... by the microbiologists. 4. The prominent Russian physiologist Pavlov carried... many experiments to determine the nature of conditioned reflexes.

 

3.Устно переведите предложения.

1. The patient complained both of a high temperature and of the pain in the chest. 2. Both the therapeutist and the surgeon have come to the conclusion to treat the patient at home. 3. You must investigate either the blood gases or the corpuscular elements of the blood. 4. The therapeutist did not administer him either a bed regimen or a diet. 5. The physician revealed neither the increased respiratory rate nor the increased pulse rate.6. The patient was in such a poor condition that he could neither sit up nor move. 7. This patient with pneumonia will be administered either streptomycin or penicillin injections. 8. The growth was revealed neither in the lungs nor in the mediastinum. 9. You may take this medicine either before or after meals.

IV. Базовый текст

Прочтите и устно переведите текст.

 

Polyclinics

The Russian Federation has established a wide network (сеть) of medical institutions to protect the health of our people. One of such medical institutions is the polyclinic.

If a person falls ill he will ring up his local polyclinic and call in a doctor. When his condition isn't very poor and he has no high temperature he will go to the local polyclinic and a physician will examine him there.

Many specialists including therapeutists, neurologists, surgeons and others work at the polyclinic. During the medical examination a physician usually asks the patient what he complains of and according to the complaints carries on the medical examination. The physician listens to the patient's heart and lungs and measures his blood pressure and if necessary asks the patient to take the temperature. The laboratory findings which include blood analysis, the analysis of urine (urinalysis) and other tests help the physician to make a correct diagnosis and administer a proper treatment.

In addition to their consulting hours at the polyclinic local physicians go out to the calls to examine those patients who are seriously ill and whose condition is bad. Such sick persons receive a sick-leave. They usually follow a bed regimen.

Any physician of the polyclinic knows his patients very well because he treats only a definite number of patients. At the local polyclinic every patient has a personal patient's card which is filled in by his physician. Everything about the patient—the diagnosis of the disease, the administrations made by the doctor, the course of the disease, the changes in the patient's condition after the treatment are written down in the card.

If it is necessary a nurse will come to the patient's house to give him the administered injections or carry out any of the doctor's administrations. All people receive medical treatment free of charge.

Прочитайте отрывки и ответьте на вопросы:

1. Patient Smirnov caught a cold and had a very high temperature. He complained of a general weakness and a bad headache. He was not able even to sit up. He was seriously ill.

2. Patient Belov looked ill and was pale. He had no high temperature. His appetite was poor. He complained of the pain in the left portion of the stomach. Кто из них сможет прийти в поликлинику сам?

3.When my younger brother was play ng in the garden he fell down. He impaired his right upper extremity. There was a deep wound on the lateral surface. He developed a bad pain in the joints and could not move his hand.

4. My father complained of a bad pain in the left side in the chest. He breathed heavily and became pale. The increase of the chest pain was associated with physical exertion. He had to follow a bed regimen.

Кого из этих больных должен обследовать терапевт?

V. Домашнее задание к следующему занятию.

1. Выучить грамматический материал урока 4.

2. Выучить лексику по теме Policlinics.

VI. Контроль.

Устный опрос.

Письменная работа по лексике и грамматике.

 

Список основной литературы

1. Маслова, Алевтина Макаровна. Английский язык для медицинских вузов: учебник / А. М. Маслова. - 5-е изд.,испр. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2014. - 336 с.

2. Кондратьева, Виолетта Александровна. Немецкий язык для обучающихся-медиков: учебник / В. А. Кондратьева, Л. Н. Григорьева. - 2-е изд., испр.. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2012. - 400 с.: ил.

3. Евсюкова, Т. В. Английский язык [Электронный ресурс]: учебник / Т. В. Евсюкова, С. И. Локтева. - 2-е изд,. стереотип. - М.: ФЛИНТА; МПСИ, 2011. - 358 с.

4. Гильфанова, Ф. Х. Немецкий язык [Электронный ресурс]: учебное пособие / Ф. Х. Гильфанова, Р. Т. Гильфанов. - 2-е изд., стереотип. - Б. м.: ФЛИНТА, 2012. - 320 с.

5. Муравейская, М. С. Английский язык для медиков [Электронный ресурс]: учебное пособие / М. С. Муравейская, Л. К. Орлова. - 11-е изд. - М.: ФЛИНТА, 2011. - 384 с.

6. Английский язык. English in Dentistry: учебник / Л. Ю. Берзегова [и др.]; ред. Л. Ю. Берзегова. - 2-е изд., испр. и доп. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2013. - 360 с.: ил.

Список дополнительной литературы

1. Черединова, Ольга Витальевна. Учебно-методическое пособие по латино-греческой терминологии к учебнику "Essential english for medical students": учебно-методический комплекс / О. В. Черединова, О. А. Краснова; Новосиб.гос.мед.ун-т. - Новосибирск: Сибмедиздат НГМУ, 2008

2. Сборник контрольных работ по иностранному языку [Комплект]: учебно-методическое пособие / Новосиб.гос.мед.ун-т; ред. Т. Ф. Извекова. - (1 файл: 631 Мб). - Новосибирск: Сибмедиздат НГМУ, 2007. - 80 с. + 1 r_on-line

3. Кондратьева, Виолетта Александровна. Немецкий язык для обучающихся-медиков: учебник / В. А. Кондратьева, Л. Н. Григорьева. - 2-е изд., испр. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2010. - 392 с

4. Черединова, Ольга Витальевна. Учебное пособие по английскому языку для обучающихся I курса лечебного, педиатрического и стоматологического факультетов [Электронный ресурс]. Ч. 1 / О. В. Черединова. - (1 файл: 198 Кб). - Новосибирск: [б. и.], [2012]. - 54 с. + 1 r_on-line

5. Юрчук, Г В. Обучение английскому языку в медицинском вузе: учеб.пособие для обучающихся 1-2 курсов, обучающихся по специальностям 060101 - Лечебное дело, 060103 - Педиатрия и 060301 - Фармация / Г. В. Юрчук, Г. В. Юрчук; Красноярский медицинский университет. - Красноярск: КрасГМУ, 2012. - 53 с.

6. Английский язык: сб. тестовых заданий с эталонами ответов для обучающихся на курсах дополнительного языкового образования по программе "Базовый английский язык: уровень 2" / Красноярский медицинский университет; сост. Р. Е. Суслопарова. - Красноярск: КрасГМУ, 2011. - 108 с

7. Немецкий язык: сб. ситуационных задач с эталонами ответов для обучающихся 1 курса, обучающихся по спец. 060101 - Лечебное дело, 060103 - Педиатрия, 060105 – Стоматология / Красноярский медицинский университет; сост.: И. Б. Лещева, С. И. Новикова. - Красноярск: КрасГМУ, 2011. - 30 с.

8. Платонова, Н В. Английский язык: учеб.пособие по развитию устной речи "Hello, doctor!" / Н. В. Платонова, Л. Г. Носова, Г. В. Юрчук; Красноярский медицинский университет. - Красноярск: КрасГМУ, 2011. - 56 с.

9. Первые шаги в английский язык медицины: учеб.пособие для обучающихся, начинающих изучение англ. яз. в мед. вузе / Красноярская медицинская академия; ред. Н. В. Платонова. - Красноярск: Изд-во КрасГМА, 2008. - 252 с.

10. Сборник текстов для чтения по английскому языку: учеб.пособие для обучающихся 2 курса, специальность 06010 - Лечебное дело / Красноярская медицинская академия; сост.: З. М. Миронова, О. А. Гаврилюк. - Красноярск: Изд-во КрасГМА, 2008. - 94 с.

11. Английский язык: сб. тестовых заданий с эталонами ответов для обучающихся 1-2 курсов, обучающихся по спец. 060101 – Лечебное дело / Красноярский медицинский университет; сост. З. М. Миронова [и др.]. - Красноярск: КрасГМУ, 2011. - 179 с.

12. Немецкий язык: метод.указания к аудит. работе обучающихся 1 курса по спец. 060105 – «Стоматология», 060101 – «Лечебное дело», 060103 – «Педиатрия» / Красноярский медицинский университет; сост.: А. В. Черныш, И. Б. Лещева. - Красноярск: КрасГМУ, 2011. - 101 с.

13. Немецкий язык: метод.указания к аудит. работе обучающихся 2 курса по спец. 060105 – «Стоматология», 060101 – «Лечебное дело», 060103

14. – «Педиатрия» / Красноярский медицинский университет; сост.: А. В. Черныш, И. Б. Лещева. - Красноярск: КрасГМУ, 2011. - 98 с.

15. Англо-русский медицинский словарь: учебное пособие / ред.: И. Ю. Марковина, Э. Г. Улумбекова. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2013. - 496 с.

16. Английский язык [Электронный ресурс]: учебно-методическое пособие по практике устной и письменной речи для 1 курса неязыковых фак. / Горно-Алтайский государственный университет; сост.: К. Б. Самтакова, Н. Г. Майер; Горно-Алтайский гос. ун-т. - Горно-Алтайск: Горно-Алтайский гос. ун-т, 2010. - 200 с.

Английский язык: пособие по развитию навыков устной и письменной речи: учебно-методическое пособие. - Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2008.

Периодические издания

1. Student BMJ http://student.bmj.com/student/student-bmj.html

Студенческий BMJ является ежемесячным международным медицинским журналом для обучающихся, проявляющих интерес к медицине.

2. JEMSA http://acronyms.thefreedictionary.com/JEMSA

Журнал EMSA (Ассоциации обучающихся-медиков европейских) по медицинским и научным вопросам

3. Global health nexus http://globalhealthnexus.org/category/who-we-are/ Глобального здравоохранения nexus

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАНЯТИЕ № 6

Грамматическая тема:

Формы причастий. Отглагольное имя существительное.

 

Лексическая тема: HOSPITALS

Тематика занятия.

1. Формы причастий.

2. Отглагольное имя существительное.

 

I. Вопросы для обсуждения:

1. Как образуется причастие настоящего времени?

2. Как образуется причастие прошедшего времени?

2.Назовите временные группы причастий.

3. Как образуется Present Participle Perfect (Active), Present Participle Perfect (Passive)?

4. Как образуется отглагольное имя существительное?

5. Как переводится отглагольное имя существительное?

II. Выполнение заданий по теме: формы причастий, отглагольное имя существительное.

 

1. Переведите предложения, определив формы причастий

1. Having investigated the patient's past history the physician drew the conclusion that the patient was sensitive to antibiotics. 2. Having been treated for a prolonged period of time the patient began to feel better. 3. Being asked some questions about the attack of the cardiac pain the patient stated that it was particularly acute on physical exertion.

2. Откройте скобки, употребив нужные формы причастий

1. (То make) the discovery of filterable viruses Dmitry Ivanovsky determined the cause of the tobacco mosaic disease. 2. The book "The Anatomy of Cardiac Blood Vessels" (to compose) by S. Samoylova after her numerous investigations was published in 1970. 3. On having performed the operation the surgeon must carry out all the procedures (to prevent) from the infection. 4. (To relieve) of all the painful symptoms the male patient fell asleep.

3. Устно выберите соответствующую формупричастия. Переведите предложения.

1.... the necessary fluid we could continue our experiments, (having obtained; having been obtained; being obtained) 2.... for a prolonged period of time the patient made a complete recovery, (being treated; having been treated; having treated) 3.... by the physician the patient was complaining of an acute

IV. Базовый текст

Прочтите и устно переведите текст.

 

VII. Контроль.

Устный опрос.

 

Список основной литературы

1.Маслова, Алевтина Макаровна. Английский язык для медицинских вузов: учебник / А. М. Маслова. - 5-е изд.,испр. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2014. - 336 с.

2.Кондратьева, Виолетта Александровна. Немецкий язык для обучающихся-медиков: учебник / В. А. Кондратьева, Л. Н. Григорьева. - 2-е изд., испр.. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2012. - 400 с.: ил.

3.Евсюкова, Т. В. Английский язык [Электронный ресурс]: учебник / Т. В. Евсюкова, С. И. Локтева. - 2-е изд,. стереотип. - М.: ФЛИНТА; МПСИ, 2011. - 358 с.

4.Гильфанова, Ф. Х. Немецкий язык [Электронный ресурс]: учебное пособие / Ф. Х. Гильфанова, Р. Т. Гильфанов. - 2-е изд., стереотип. - Б. м.: ФЛИНТА, 2012. - 320 с.

5.Муравейская, М. С. Английский язык для медиков [Электронный ресурс]: учебное пособие / М. С. Муравейская, Л. К. Орлова. - 11-е изд. - М.: ФЛИНТА, 2011. - 384 с.

6.Английский язык. EnglishinDentistry: учебник / Л. Ю. Берзегова [и др.]; ред. Л. Ю. Берзегова. - 2-е изд., испр. и доп. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2013. - 360 с.: ил.

 

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАНЯТИЕ № 7

Грамматическая тема: Герундий, его формы и функции.

Тематика занятия.

1.Герундий, его формы и функции.

 

I.Вопросы для обсуждения:

1. Как образуется герундий?

2. Каким членом предложения может быть герундий?

3. Как переводится герундий?

II. Выполнение заданий по теме: герундий, его формы и функции.

1.От данных инфинитивов напишите соответствующие герундий

и причастие:

to take, to have extended, to be sent, to have been founded

 

2.Определите, в каких из следующих предложений употреблен герундий.

Переведите эти предложения:

1. His bad condition prevented him from attending the lecture in Microbiology. 2. The microorganisms invading the human body are able to develop an infection. 3. The process of growth is due to the increasing number of cells. 4. The patient had to give up going in for sports because of the disease of the joints. 5. It is no use extending our investigations as the nature of this phenomenon has become clear.

 

3.Определите формы герундия и переведите предложения:

1. After having been told the results of the X-ray examination the physician wrote them down in the patient's case history. 2.1 don't like being read to, I like reading myself. 3. The patient was thankful to the doctor for his having been so attentive to him. 4. No physician can make a proper diagnosis without having examined the patient.

4.Переведите следующие предложения, обращая внимание на перевод стоящих перед герундием предлогов:

1. On changing the administered treatment the physician considered that the patient's condition would become better. 2. In making scientific observations one must be particularly careful. 3. Cardiac impairments are revealed by taking

electrocardiograms. 4. Blood cannot be transfused without its group being determined first.

 

IV. Базовый текст

Прочтите и устно переведите текст.

 

At a Chemist's

As you know on receiving a prescription from a doctor or on following a home treatment all of us need medicines which are ordered or bought at a chemist's.

There are usually two departments in a large chemist's. At the chemist's department2 one can have the medicine immediately, other drugs have to be ordered at the prescription department.3

At any chemist's all the drugs are kept in drug cabinets. Every small bottle, a tube or a box of medicine has a label on it. White labels indicate drugs for internal use, yellow ones indicate drugs for external use and blue ones indicate drugs used for injections. The dose to be Jaken and the directions for the administration are also indicated on a label. Indicating the dose and the name of any medicine is necessary for chemists, nurses, doctors and patients themselves. It prevents confusing different remedies, some of which are poisonous. Their over dosage may cause unfavourable reactions and sometimes even death.

At a chemist's one can buy different drugs for intramuscular and intravenous injections, for oral administration and for external use.

Before using the medicine the patient must know well that he is taking the proper drug and in the necessary dosage.

 

Прочитайте отрывки и ответьте на вопросы:

Yesterday my mother went to the chemist's in Kirov street and bought a small box of medicine with a blue label on it.

Yesterday my friend was at the chemist's and ordered the medicine at the prescription department. In an hour he received a small bottle with a white label on it. Which of them had the medicine for injections?

Last month my sister was admitted to the in-patient department of our city hospital because she was ill with an acute form of lobar pneumonia. She was treated with intramuscular injections of antibiotics.

Last month I fell ill with lobar pneumonia. We called in a doctor who prescribed to me home treatment. Every day the nurse came to give me intramuscular injections of antibiotics. Which of them had to order the medicine at the chemist's?

V. Case Analyses.

The key elements to be included in the abstract.

1. Background: a simple opening sentence or two placing the work in context.

2. Aims: one or two sentences giving the purpose of the work.

3. Method(s): one or two sentences explaining what was (or will) be done.

4. Results: one or two sentences indicating the main findings (or what you hope to accomplish with the project).

5. Conclusion(s): one sentence giving the most important consequence of the work. What the results mean. How they will be used.

 

Read and learn the following linking words and phrases that are useful for writing a summary essay.

The text is titled …

The main idea of the text is …

The article is devoted to …

It is clear from the text that …

The author reports …

According to the text …

It should be noted that …

In conclusion …

In summary …

On the whole …

I found the text interesting (important, dull, of no value, too hard to understand …)

 

Read the abstract and following the above instructions practice writing its summary essay. Present your summary essays to the class and discuss them.

 

The first private pharmacies in Russia

On November 22 (December 3) 1701 Peter I issued the highest Decree which stipulated foundation of eight private pharmacies (chemist’s) in Moscow. New pharmacies were released from military billeting, while pharmacists — from military duty and paying taxes.

 

First pharmacies in Russia appeared in 17th c. as a result of development of the public health service. In the 1620s was founded a Pharmacy Prikaz (office), which became the central government body in charge of all medical affairs countrywide. Peter I attached a great importance to an organization of pharmacy. In 1699 in Moscow was established the Chief state-run pharmacy. Pharmacies in Germany seen by Peter I during his Grand Embassy of 1697-1698, served as a model for foundation of a new type of pharmacies in Russia — private pharmacies.

In 1701 Peter I issued several decrees, which reformed pharmacy in Russia: on abolishment of highly developed out-of-pharmacy trade of medicines and on strengthening of the pharmacy monopoly. To pharmacists Peter I granted various privileges: released them from taxes, allowed to use the image of the State Emblem on documents. The decree read that “every Russian or foreign citizen, willing to run a private pharmacy, with the state’s permission will be granted the place and a letters patent for a hereditary right of ownership on this institution”.

 

The first private pharmacy in Russia was opened by the alchymist of the Pharmacy Prikaz Johann-Gottfried Gregorius (Gregory) in the New-German quarter of Moscow. A month later in Myasnitskaya Str. was established a pharmacy of the court doctor Daniil Gurchin, who had a degree of Doctor of Medicine. Later in different districts of Moscow were founded other private pharmacies.

The monopoly, which was granted to the owners of pharmacies, limited the increase in their number in Moscow, and it was only 70 years later, in 1784, that it was permitted to set up new pharmacies.

 

VI. Домашнее задание к следующему занятию.

1. Выучить грамматический материал урока 7.

2. Выучить лексику по теме At a Chemist's.

 

VII. Контроль.

Устный опрос.

Письменная работа по лексике и грамматике.

 

Список основной литературы

 

1. Маслова, Алевтина Макаровна. Английский язык для медицинских вузов: учебник / А. М. Маслова. - 5-е изд.,испр. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2014. - 336 с.

2. Кондратьева, Виолетта Александровна. Немецкий язык для обучающихся-медиков: учебник / В. А. Кондратьева, Л. Н. Григорьева. - 2-е изд., испр.. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2012. - 400 с.: ил.

3. Евсюкова, Т. В. Английский язык [Электронный ресурс]: учебник / Т. В. Евсюкова, С. И. Локтева. - 2-е изд,. стереотип. - М.: ФЛИНТА; МПСИ, 2011. - 358 с.

4. Гильфанова, Ф. Х. Немецкий язык [Электронный ресурс]: учебное пособие / Ф. Х. Гильфанова, Р. Т. Гильфанов. - 2-е изд., стереотип. - Б. м.: ФЛИНТА, 2012. - 320 с.

5. Муравейская, М. С. Английский язык для медиков [Электронный ресурс]: учебное пособие / М. С. Муравейская, Л. К. Орлова. - 11-е изд. - М.: ФЛИНТА, 2011. - 384 с.

6. Английский язык. EnglishinDentistry: учебник / Л. Ю. Берзегова [и др.]; ред. Л. Ю. Берзегова. - 2-е изд., испр. и доп. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2013. - 360 с.: ил.

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАНЯТИЕ № 8

Ролевая игра.

1. Write out all the doctor’s actions from the texts “The Examination of the Patient” and “How to take the case”.(учебник англ. языка под ред. А.М. Масловой)

Answer the questions using the information from the texts.

 

What is it necessary to do before treating the patient?

What must the doctor know?

What procedures does the doctor use?

What groups of symptoms do you know?

 

2. Use different procedures to make a diagnosis:

 

- history-taking,

- physical examination (visual examination, palpation, percussion, auscultation)

- laboratory studies (urinalysis, blood, sputum and other analyses)

- instrumental studies (taking electrocardiograms, X-ray examination)

 

The case

A youth, aged 18, admitted to the hospital because of bronchitis.

An adult, aged 40, admitted to the hospital because of tracheitis.

 

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАНЯТИЕ № 9

Грамматическая тема: Времена группы Perfect Continuous.

 

Тематика занят


Поделиться с друзьями:

Состав сооружений: решетки и песколовки: Решетки – это первое устройство в схеме очистных сооружений. Они представляют...

Историки об Елизавете Петровне: Елизавета попала между двумя встречными культурными течениями, воспитывалась среди новых европейских веяний и преданий...

Эмиссия газов от очистных сооружений канализации: В последние годы внимание мирового сообщества сосредоточено на экологических проблемах...

Семя – орган полового размножения и расселения растений: наружи у семян имеется плотный покров – кожура...



© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!

0.477 с.